Artrose en mank lopen

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Rik »

Sansan schreef: 27 jul 2019 01:01 Ik zou wel die dagen pijnstilling geven, er zit nu een injectie in en met die paar dagen erbij kun je zijn gedrag monitoren.
Zou je dan bij een leeftijd van 20+ niet eerder kiezen voor een andere pijnstiller?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Synemios »

Wij gaven Oscar onsior, die was 18+ en had slechte nieren en artrose.
Van de artrose had hij zelf het meeste last.
Is wel ook een nsaid, maar dat schijnt wel het beste te werken als het artrose is, want artrose is behalve slijtage ook een ontstekingsreactie daarom zou een nsaid beter geschikt zijn,
Onsior mocht maar 5 dagen gegeven worden maar wij gaven het in overleg langer, omdat metacam geen optie was.
Maar je weet niet zeker of het artrose is, dus dan zou ik zelf ook voorzichtig zijn met pijnstilling zoals nsaid’s
Backmotion en analgos van de huisdierendokter hielp hier ook een tijd goed, alleen dat heeft tijd nodig voor het werkt en het werkt niet bij alle katten.
Maar misschien is het het proberen waard.
En verder hadden wij overal opstapjes geplaatst en zijn voerbak en drinkbak hoog gezet.
mijn man heeft zelf toen een verhoogde bak gemaakt waar zijn eten en drinkbak in konden maar ze zijn tegenwoordig ook zo te koop.

https://www.dierendokters.com/katten/ar ... tsslijtage
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Dank jullie we l, ik ga inderdaad maandag even terug voor wat anders. Mijn eigen dierenarts is dan terug en zij is veel meedenkender en ik weet dat zij heel voorzichtig is met metacam. We hebben inderdaad al de kap van de bak gehaald en ik ga dat spul van de dierendokter gewoon proberen. De arts waar ik was vertelde toen ik zo reageerde op die prik dat er geen wetenschappelijke bewijzen tegen metacam zijn. Ik heb maar wijselijk mijn mond gehouden, blij dat het niet mijn eigen arts is. Verder had ze het over speciale hills voeding. Iemand daar goede ervaring mee? Hij krijgt nu cosma en almo nature als natvoer en purizon of nutro als hardvoer en daar doet hij het super op
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Afbeelding
Zo zie je dat hij zijn pootje onrziet
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Rik »

Dat zou dan Hills J/D (joint care) zijn.
Ik heb het echt niet zo op de ingrediënten van prescription diets. Plus dat ze J/D alleen in brokvorm hebben.
Maïs, rijst, lijnzaad, sojameel, gevogeltemeel, meel van erwtenzemelen, eiwithydrolysaat, dierlijk vet, visolie, eipoeder, mineralen, L-carnitine, hydrolysaat van schaaldieren, hydrolysaat van varkenskraakbeen, vitaminen en sporenelementen. Natuurlijke conservering met gemengde tocoferolen en citroenzuur.
Maïs, rijst, lijnzaad, sojameel als hoofdingredienten voor enig dier-ingredient? Nee, dankje.

Dan zou ik het eerder zoeken in een supplement van glucosamine en chondroïtinesulfaat met een hele lichte pijnstilling als ondersteuning (eventueel steeds meer na verloop van tijd).

Als het echt artrose is, dan is dat ook niet te genezen. Het is dan gewoon een kwestie van vertragen en ondersteunen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Sansan »

Ach arme, daar zou ik niet blij mee zijn.
Het is een lastige op deze leeftijd Rik. Enerzijds spannend omdat je zijn bloedwaardes niet weet en of er wel al wat achteruitgang is ingezet, anderzijds wil je zo’n oude kat geen dag te lang met pijn laten lopen op die leeftijd. En voor een verstapping duurt het eigenlijk wel lang vind ik, sowieso hebben ze met een verstapping eerder wel het gewicht op de poot met zitten lijkt mij. Dat hij hem omhoog houdt zoals op de foto vind ik sneu, zo stil zittend.

Onsior inderdaad zou je dan eerder kunnen proberen, maar het blijft allemaal een nsaid en de injectie meloxidyl zit er nu in, dus waarom de spiegel nu niet behouden tot maandag?

Ik had wel een foto laten maken, dan had je in ieder geval geweten of er artrose te zien was. Anderzijds zal bijna iedere kat van 20 denk ik artrose hebben, dus of dat nut heeft.. knarste het gewricht bij de dierenarts? (Dat voelen se met bewegen).

Bij honden heb ik ervaring met gewrichten en rug en daarbij zie ik dat ontzettend goed helpt:
- knal hoge dosering omega 3 (epa en dha)
- groenlipmossel (denk aan Sasha blend en synopet)
- duivelsklauw
- boswellia
- collageen type 2 ongedenaturaliseerd
- cbd
- glucosamine
- chondroitine


Die voeding val Hills bevat meer glucosamine en chondroitine en hoge dosering omega 3

Is het een makkelijke eter? Dan zou ik kijken of hij bijv de omega 3 “triple strenght van solgar”
accepteert door zijn natvoer, 2 druppeltjes cbd en synopet proberen. Dan heb je een mooie basis me die 3 middelen.

En de high power laser is super fijn bij letsels (pezen, hernia, gewrichten, slijmbeurs). Er zijn aardig wat dierfysio’s die de hpl hebben.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Dankjewel voor alle info. Ik ga ermee aan de slag. Het ziet er inderdaad sneu uit hè. Verder geniet hij wel hoor, ligt altijd lekker te knorren op schoot en jaagt op zijn manier nog op zijn snoepjes (is dol op die gedroogde tonijn van cosma). De arts voelde inderdaad wat knakken en bij zijn elleboog gewricht gaf hij ook pijn aan. Hij springt gelukkig nog wel goed op de tafel en bank en kwam gisteren zelfs de trap oplopen. Heb hem maar wel naar beneden getild
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Sansan »

Ventje wordt lekker verwend! En hij ziet er verder nog zo goed uit. Echt, 20 ik teken ervoor! Ben benieuwd wat je gaat proberen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Synemios »

Als de klachten aan blijven houden dan is het waarschijnlijk artrose, bij een verstuikt pootje door verstapping moeten de klachten minder worden.
Bij Oscar is toen ook geen foto gemaakt dat was tijdens onderzoek al wel duidelijk.
Toevallig hoorde ik van iemand dat groenlipmossel bij haar kat goed hielp maar ook zij gebruikte er pijnstilling bij.
Glucosamine en duivelsklauw schijnt bij katten ook vaak gebruikt te worden, ik heb daar zelf geen ervaring mee.
Ik weet dat de huisdierendokter ook frontmotion heeft, je zou hen ook nog kunnen mailen voor advies.
Ja en dat metacam verhaal.....
Ze zijn hier ook gek op die Cosma snoepjes,
Ik vind hem er echt heel goed uit zien, je ziet niet dat hij al 20 is :smile:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Zotvanpoezen »

Glucosamine heb ik ongeveer 1 jaar lang voor een paard met artrose gebruikt maar dat gaf geen verschil. Maar die had wel al een vervormd gewricht. (niet mijn schuld, hoor. Ze was al zo.)
Bij Puck is het nog maar pas begonnen en dan is het wel de moeite om te proberen.
Hij is wel erg mooi voor zijn leeftijd, al ziet hij er wat zielig uit met dat opgetrokken pootje. Ik duim alvast dat hij snel beter wordt.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Ik heb gisteren toch maar die meloxidyl gegeven om zoals sansan zegt even tot maandag die spiegel te houden. Hij liep vanmorgen aanzienlijk beter, dus ff duimen. Had wel bijna verkeerde dosering gepakt. Ik had het originele doseerspuitje niet meer)(dit was over van ziekte max, datum nog hoed hoor) en had een normaal spuitje gepakt en 2,5 ml gedaan. Ik rekende nog een keer en liet mijn man ook rekenen. Moest dus 0,25 ml zijn. Pff op tijd gezien, zou het mezelf niet vergeven
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Rik »

Ja, daar moet je inderdaad voorzichtig mee zijn. Vandaar dat de officiële spuitjes een kg-aanduiding hebben.

Hoe zwaar is Puck? Want als hij 0,25mg mag (bij 5kg 0,05mg/kg) en er zit 0,5mg in één ml, dan mag hij toch 0,5ml ? (let op het verschil tussen mg en ml in de bijsluiter)

Ik heb het even getest met het Metcam 0,5mg/ml spuitje en kom bij de 5kg streep (dosering ook 0,05mg/kg) uit op 0,5ml.

Maar als hij het goed doet op 0,25ml zou ik het zeker zo laten. En als hij 2,5kg weegt zit je dus wel correct met die dosis (0,125mg=0,25ml)

In principe kom je er nu ook nog niet echt achter of het artrose is of een verstapping want voor beide werkt de pijnstilling natuurlijk prima.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Ohhh ik dacht oprecht dat mg gelijk is aan ml. Nou mooi dan, want dan doet hij het goed op een halve dosis. Ws zelfs nog minder want ik gaf al voorzichtig aan de lage kant. Nee ik weet inderdaad nog steeds niets dan, maar kijk dan na maandag zonder pijnstilling. Bij verstapping moet hij dan wel weer beter zijn gaan lopen. Hij weegt trouwens 5,5 kg. Veel te zwaar want hij is niet zo groot. De arts zei dat de slijtage ws ook mede door zijn gewicht komt. Maar 4 jaar geleden toen we hem erfden woog hij al ruim 6 kg en afvallen bij een oude kat is heel moeilijk
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Rik »

Aan de ene kant is een beetje gewicht best lekker voor een oudje. Wat reserve voor het moment dat het wat slechter gaat. Maar bij artrose werkt dat inderdaad net weer tegen.

Maar ik vind hem er ook goed uitzien voor zijn leeftijd, dus ja, dat ie nu op die leeftijd wat mankementen gaat krijgen lijkt mij normaal.

We hopen natuurlijk nog steeds op een verstapping maar anders hoop ik dat b.v. glucosamine en e.v. duivelsklauw of andere natuurlijke middelen, voldoende zijn om hem nog een tijdje pijnloos te houden. Op den duur zul je dan toch wel weer naar de NSAID's moeten, maar hopelijk is dat nog ver weg.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Dankjulliewel trouwens, ook voor de complimenten. Ben ook zo trots op hem, bij mijn schoonpa was het een superangstige kat en hij is bij ons opgebloeid, ondanks (of misschien juist dankzij) 2 jonge kinderen en 4 speelse katjes. Hij is echt de Don van het kattengezin
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Plaats reactie