Artrose en mank lopen

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Jullie hebben ook wel gelijk, is ook een beetje kop in het zand steken. Deze week kijk ik het nog aan, ik heb het gevoel dat het wat beter gaat. Hij springt net 2 keer vd ene naar de andere bank en kwam voor zijn doen hard aanrennen (wel nog wat mank). Hij kan zich natuurlijk ook verstapt hebben. Heb met mijn man afgesproken maandag te gaan als het zo blijft. Want inderdaad pijn wil ik hem niet aandoen.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Rik »

Aan verstappen had ik in eerste instantie ook gedacht. Maar je gaf in je openingspost aan dat het al maanden gaande was. En dan zou het toch echt al beter moeten zijn.

Maar ik hoop dat het meevalt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Er staat in die post een weekje, bij maanden had ik wel ingegrepen hoor bij mijn mannetje. Ik blijf maar duimen dat het meevalt. Ik gun hem nog wat goede tijd. Het is zo een lief mannetje
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Rik »

Kikimax schreef: 16 jul 2019 22:54 Er staat in die post een weekje, bij maanden had ik wel ingegrepen hoor bij mijn mannetje.
O, sorry, ja, ik keek even naar de eerste openingspost post (van iemand anders). Daar stond wel enkele maanden.

Nee, met een weekje is verstappen wel degelijk een optie. Dan is het een kwestie van even heel goed in de gaten houden.

Hopelijk zie je dan snel verbetering.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

We zijn bij de dierenarts geweest. Het zit hoog bij zijn schouder. Kan zowel artrose als verstapping zijn. We moeten een paar dagen pijnstilling geven. Loopt hij dan niet beter is het artrose en kunnen we evt met voeding of supplementen wat ondersteunen. Ach mijn oudje
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Zotvanpoezen »

Artrose kan je toch zien op een röntgenfoto?
Van Rambo hebben ze destijds ook foto's gemaakt omdat hij stram was, maar hij had geen artrose zoals gedacht.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Klopt, gaan we ook laten doen mocht het erger worden. Beestje is 20/21 jaar, dus ik wil hem de stress zoveel mogelijk besparen. Vooralsnog gaat het nu zelfs iets beter. En als je zo oud bent mag je ook wel wat stram zijn :) :). Hij was gisteren ook zo aan het gillen en hijgen toen we erheen gingen, zo sneu
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Zotvanpoezen »

Als hij gilt en hijgt heeft hij ergens heel veel pijn :-( . Froufrou had dat vroeger vaak. Dan ging ik altijd direct naar de spoed met haar.
Maar bij haar is het een heel ander verhaal.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Sorry, dat is het niet. Hij gilde toen hij in de auto in zijn mandje zat, van de stress. Zou hij thuis gillen zat ik er binnen een minuut hoor. Maar thuis hobbelt hij lekker, ligt lekker op schoot, eet, drinkt goed en gaat goed op de bak
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Rik »

Heb je een niet-NSAID pijnstilling gekregen? Bij opa Puck weet je natuurlijk nooit hoe het met zijn nieren staat. Anders zou ik kabouterdosisjes geven.

Herstel bij een verstapping kan bij zo'n oud lichaam natuurlijk wel wat langer duren. Maar het kan inderdaad ook zijn dat hij artrose aan het ontwikkelen is.

Ik ieder geval fijn dat je wel al wat vooruitgang ziet.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Het is helaas wel meloxidyl. Ik had een andere dierenarts dan mijn eigen en de spuit zat er ineens in. Ik heb wel aangegeven dat se dit niet meer mag doen zonder mijn toestemming. Ik twijfel nog of ik de meloxidyl ga geven of terug ga voor wat anders. Hij heeft volgens mij geen last van zijn nieren, drinkt normaal, was ook gelijk qua gewicht gebleven(5,5 kg oei).
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Zotvanpoezen »

Kikimax schreef: 26 jul 2019 11:44 Sorry, dat is het niet. Hij gilde toen hij in de auto in zijn mandje zat, van de stress. Zou hij thuis gillen zat ik er binnen een minuut hoor. Maar thuis hobbelt hij lekker, ligt lekker op schoot, eet, drinkt goed en gaat goed op de bak
Dat is inderdaad stress als het alleen in de auto is. Ik had het verkeerd begrepen. Gelukkig maar!
Maar het is wel zielig hè om zo'n bange kat in de auto te hebben. Daar zou je zelf stress van krijgen.

Duvel miauwt ook luid in de auto en als ik pech heb, poept of plast hij zelf van angst in de auto.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Rik »

Ja, zo'n spuit hebben ze gezet voordat je er erg in hebt 💉😾

Zelfs bij normaal gedrag en drinken e.d. kun je eigenlijk wel verwachten dat de nieren op hun eind lopen op deze leeftijd. Zelfs als het niet uit een bloedonderzoek zou blijken want dat geeft alleen 75% falen en hoger. Maar b.v. bij een 30% restcapaciteit kunnen ze niet meten. En zo'n spuit zouden de nieren nét over die grens kunnen duwen. Vandaar dat je, zelfs als het niet blijkt uit een bloedonderziek, altijd uit moet gaan van slechte nieren bij een kat van 20+.

Mocht je het toch willen geven, dan zou je in ieder geval dus beter een veel lagere dosis geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Ik heb besloten het niet te geven. Ik ga kijken wat er aan ondersteunende supplementen /voeding is. Puck banjert nog lekker rond, oogt gelukkig en tevreden en ik ga niet het risico lopen zijn nieren te beschadigen. Wordt het veel erger kan ik altijd nog tot pijnstilling overgaan. Bedankt voor het meedenken en ondersteuning en tips mbt ondersteuning zijn welkom.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Sansan »

Pff wat een hitte nog in huis, dus reageer ik nu even.

Ik zou wel die dagen pijnstilling geven, er zit nu een injectie in en met die paar dagen erbij kun je zijn gedrag monitoren. Misschien is er wel veel langer gedrag ingeslopen en wordt hij wel drukker, speelser of knuffeliger. Dat kun je niet testen als je het niet geeft.

Ik hoop op een verstapping!
Plaats reactie