Artrose en mank lopen

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Anne »

Arme Puck en arme jij
Wat een belachelijk antwoord,echt weer iemand die niet het juiste beroep heeft gekozen :-x
het is goed van je man dat hij ze dat duidelijk gaat maken
Er bestaan inderdaad alternatieve pijnstillers
Knuffel voor Puck, hij ziet er prachtig uit!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Mijn man is geweest, excuses gehad voor de lompe opmerking. Puck heeft inderdaad artrose, ze heeft ook nog snel zijn suiker getest, die was goed. Hij heeft speciale voeding gekregen, moeten bij hoge stoel een opstapje zetten. Ze bestellen andere pijnstilling als we dat willen. Maar eerst kijken hoe het met het voer gaat.
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Anne »

Nou fijn dat jullie excuses hebben gekregen :-P
Was inderdaad erg lomp
Hopelijk slaat de voeding aan en geen gek idee om een opstapje voor Puck te gaan gebruiken
Hopelijk wordt het gauw wat minder
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Zotvanpoezen »

Dat was inderdaad lomp van die da!

Wat helpt bij katten met artrose is de voer- en drinkbakjes op een verhoging aanbieden zodat ze zich niet hoeven te bukken (wat pijnlijk is met artrose).
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Goede tip van die voerbakjes, ga ik eens doen voor mijn oude manneke. En dat voer tsja, hij haalt natuurlijk weer eens zijn neus ervoor op. Ik ga dus maar weer eens kijken voor supplementen die ik in zijn bekje kan stoppen. Eigenwijze beesten zijn het toch he
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Synemios »

Wij hadden voor Oscar door het hele huis opstapjes en gaven hem onsior en backmotion.
Maar er is nu ook pea, het nadeel is daarvan dat het een maand duurt voor het werkt.
En we hadden ook een verhoging gemaakt voor eten en drink bakjes.

Lompe opmerking van die assistente.
Ik kreeg ooit eens een soortgelijk antwoord nav clomicalm.
Nero miauwde ons helemaal gek en toen hadden ze clomicalm voorgeschreven.
En inderdaad het miauwen stopte maar Nero zat alleen nog maar versuft op de bank.
Wilde niks meer, die leek wel depressief.
Dus ik belde op en volgens de assistente kon dat niet en anders moest ik haar maar in laten slapen want alternatieven waren er niet volgens haar.

Uiteindelijk via dit forum begrepen dat het wel degelijk kon en op destress gewezen en dat hielp zonder dat zij er last van had.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Kikimax »

Kan je wat meer over dat pea vertellen? Wat is het en hoe moet je het geven. En zijn er bijwerkingen?
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Synemios »

Vooral de 1e link is voor jou interessant.
De 2e is wat het bij mensen oa doet.
Je geeft voor een kat een halve capsule per dag en dat mag door het voer.
Er zijn geen bijwerkingen, het is een lichaamseigen pijnstiller en ontstekingsremmer.

https://neuropathie.nu/pea-pijnstiller-voor-dieren/

https://m.orthokennis.nl/nutrienten/pal ... hanolamide

https://www.dierapotheker.nl/pharmox-10 ... a-hond-kat

https://www.vitstore.com/pharmox-hond-k ... gLU0fD_BwE

Dit is precies hetzelfde maar goedkoper:

https://www.vitstore.com/vitalize-pea-1 ... gLvqfD_BwE
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Anne »

Ik heb de pea gisteren net voor Roedi besteld ;-) Vooral de pijnstillende en het ontstekingsremmende eigenschappen spreken mij wel aan
Uit een foto van Bellaspoot kwam een tijdje terug ook artrose uit. Alleen zij heeft er nog geen last van, ze loopt ook niet mank
Maar als het erger word bij haar ga ik dit ook zeker proberen
Loesje* had ernstige artrose, zij kon zonder pijnstiller absoluut niet normaal lopen, eerder hinkelen :-(
Achteraf had zij ook baat kunnen hebben van pea vermoed ik, maar ik kende het middel toen niet
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Synemios »

Nee toen ik Oscar had met artrose kende ik het ook nog niet.
Wel jammer, maar goed nu kennen we het wel en ik hoop dat het bij jullie net zo goed werkt als dat het hier lijkt te doen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Cerna »

Ik mis nog wel eens wat topics omdat ik hier niet zo vaak meer kom, maar zag het topic van Anne over PEA en nierfalers en ben dat gaan lezen. Mmm.

Ik ken PEA niet, maar ik begrijp dat het een alternatieve pijnstiller is en geschikt is voor katten met artrose.
Amber krijgt nu Seraquin-omega en dat helpt best aardig, maar eigenlijk moet ze 2x daags een pil en dat 6 weken lang. Maar na 3 weken ging ze spugen na de tweede pil en ik heb geen idee of het aan de pil lag, maar toen ik met de tweede pil stopte, stopte ook het spugen.
Echter, nu helpt de pil dus niet 100 procent. Vooral nadat ze een hele tijd gelegen heeft, is ze behoorlijk stijf in de schouders. Een klein beetje pijnstilling erbij zou dat dus misschien kunnen oplossen.

Ik lees hier dat het in een capsule zit. Ben ik niet kapot van want hoe geef je het dan?
Mag je het oplossen in water en het met een spuitje geven? Amber eet namelijk voornamelijk brokjes en 's avonds een klein beetje Porta vis en daar kan ik het niet mee mengen. Zijn het korreltjes of kan het vergruisd worden? Ik had namelijk voordat Amber zitac kreeg omeprazol van de da gehad en dat zat ook in een capsule. Die korreltjes losten echter niet op en ik kon ze daardoor onmogelijk opzuigen. Wanneer dat bij PEA ook het geval is, kan ik het vergeten.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Synemios »

hier nog wat info over hoe “giftig” en schadelijk het is voor de nieren.


https://www.prnewswire.com/news-release ... 91804.html

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24602801/

Ik geef het los aan Lizzy, ik doe het bij haar door de zylkene en dan likt ze het zo op.
Maar het zou ook over de brokjes gestrooid kunnen worden als je het in porties geeft of je kunt het oplossen in water.
Het is poeder, het zijn geen korreltjes.
Een halve capsule, ik ben bij Lizzy wel begonnen met een kwart.
Omeprazol was hier ook een drama, uiteindelijk zijn we toen overgestapt op zitac.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Cerna »

Bedankt!

Ga nu even de links lezen en kijken waar ik het kan bestellen.
Cerna

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Cerna »

Ik durfde de pillen toch niet zomaar te gaan bestellen gezien Anne's ervaring met PEA en heb mijn dierenarts gevraagd of hij er eens in wil duiken. Dit was zijn antwoord:

Hallo Annet,
Om te beginnen: ik ken het middel niet. Ik heb wat nazoek gedaan en kom bij bronnen uit die niet onafhankelijk zijn; ik neem ze dan ook altijd met een korreltje zout. Als ik zoek naar toxiciteit van het middel, dan blijkt dat het een lichaamseigen stof is, dus dan is de verwachting dat het niet toxisch is.
Als je er een goed gevoel bij hebt zie ik geen obstakels het te proberen. Misschien kun je ervaringsdeskundigen vinden die het middel al langere tijd gebruiken?
Met vriendelijke groet, Maarten Kock


Hij ziet dus geen problemen, maar de opmerking dat de bronnen niet onafhankelijk zijn (de slager die zijn eigen vlees keurt?) doen mij toch weer twijfelen. Ik denk er nog even over na :smile:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5085
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Artrose en mank lopen

Bericht door Synemios »

Duidelijk en eerlijk antwoord van je dierenarts.

Er zijn nog veel meer bronnen.
Vooral pubmed ( even in het Engels zoeken dan krijg je veel meer te lezen)
Maar als het niet goed voelt niet doen.
Wij hebben voor Luna dit middel gebruikt .

https://www.medpets.nl/dechra-redonyl-ultra/

En dat is door haar dermatoloog geadviseerd ( Utrecht) daar zit ook pea in, dat wist ik dus toen niet.
Er is wel meer info maar ik heb geen zin in weer een hoop geruzie hier.
Mijn dierenarts heeft het nvic ook gebeld omdat ik een antwoord kreeg dat ze geen info verstrekken aan particulieren en tegen hem hebben ze gezegd dat het niet giftig is of slecht voor de nieren.
En jou dierenarts kan daar dus ook niets over vinden.

Ik heb zelf geen ervaring met pea en artrose dus of dat daar goed bij werkt weet ik dus ook niet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie