Kater springt raar?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melaniiee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:52

Kater springt raar?

Bericht door Melaniiee »

Hoi allemaal, sinds een paar dagen hebben mijn partner en ik een kater. Hij is uit het asiel geadopteerd en er zijn een aantal dingen waar ik wat vraagtekens bij heb.

Over zijn achtergrond wisten ze niet veel in het asiel, hij is op 1 jaar oud geschat en ze dachten dat hij was aangereden. Op verzoek van ons hebben ze goed naar zijn dossier gekeken en kwamen ze er achter dat er naast aanrijding ook mogelijke vergiftiging stond. Hij was niet gecastreerd (inmiddels wel), wel gechipt maar de informatie in de chip was oud en het laatste baasje heeft de gegevens nooit aangepast. Meneer heeft 14 dagen in een klein hokje gezeten, is gecastreerd en daarna met ons mee gegaan.

In het begin leek hij erg voorzichtig en zag ik hem niet echt springen, ik maakte me er geen zorgen om want een nieuw huis is eng. Ook dacht ik dat het niet willen springen misschien te maken had met zijn castratie, deze heeft vorige week woensdag plaats gevonden (vorige week vrijdag mocht hij met ons mee). Ik heb hem de afgelopen dagen goed bekeken en het viel me op dat hij lang aarzelt over springen. De bank lijkt niet echt een probleem, al gaat hij het wel uit de weg en heeft hij nog liever dat we hem oppakken dan dat hij moet springen. De vensterbank is een probleem, hij gaat languit staan en lijkt zich op te willen hijsen aan zijn voorpoten. Ook als hij via de leuning van de bank naar de vensterbank wil lijkt hij lang te aarzelen, terwijl hij maar een klein sprongetje hoeft te maken. De krabpalen gebruikt hij niet, maar hij kroop wel in een van de twee huisjes om te slapen. Ook daar leek hij moeite te hebben met er in komen, ik heb gisteravond een klein kussentje onderop de krabpaal neergelegd en vanochtend lag hij daar heerlijk op te slapen. De twee krabplanken lijkt hij ook niet te gebruiken en het tapijt in de bijkeuken is het enige waar hij heel even zijn nagels in zet. De bank soms ook, maar alleen als hij er ligt.

De 24e heeft hij een controle bij de dierenarts en ik ga mijn zorgen daar ook uiten, maar misschien heeft iemand hier een idee, ervaring of wat tips?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater springt raar?

Bericht door Dinky »

Je geeft aan dat hij is aangereden. Wellicht dat er toen schade is ontstaan aan achterpoten/bekken waardoor springen minder goed wil?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Melaniiee
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:52

Re: Kater springt raar?

Bericht door Melaniiee »

Dinky schreef: 14 mei 2019 20:57 Je geeft aan dat hij is aangereden. Wellicht dat er toen schade is ontstaan aan achterpoten/bekken waardoor springen minder goed wil?
Ik weet het niet zeker, dit was ons eerst verteld maar mijn vriend kreeg later te horen dat het om een mogelijke vergiftiging gaat. We weten het nu dus niet zeker. Maar zou die schade niet ontdekt moeten zijn door de dierenarts?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kater springt raar?

Bericht door Zotvanpoezen »

Je zegt dat je de 24ste op controle moet. Je kunt misschien eerst bellen om je probleem uit te leggen en om te vragen of hij niet beter nuchter moet zijn om röntgenfoto's te laten nemen van zijn skelet. Maar als er sprake is van vergiftiging is het beter om eerst bloed te prikken.
Is het de da van het asiel waar je gaat of een andere?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie