Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
kvrhee01
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2019 19:58

Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Bericht door kvrhee01 »

Hallo allemaal!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en ik zeg er eerlijk bij ik ben een heel overbezorgd persoon als het gaat om mijn katten..

Ongeveer 2 weken terug zag ik dat mijn pip wat meer zat te wassen bij zijn penis en na hem in de gaten te houden zat het me niet lekker en heb ik zijn urine laten testen. Diagnose blaasontsteking met wat blaasgruis: oke pijnstiller meegekregen metacam 0.5mg/ml(6dagen) en dieetvoeding.
Nou hij rende niet zo hard voor de dieetvoeding. Nu gelukkig gaat dat beter het eten en verder doet hij het goed. Hij is alert hih speelt zo nu en dan en hij eet. Zie hem niet veel drinken maar ik doe nu standaard water door zijn natvoer. Hij gaat goed op de bak. 2 tot 4 keer op de dag met normale bollen die ik vind in de bak. Niet supergroot maar ook niet heel klein.nu vind ik hem toch iets anders... Hij is wel wat afgevallen maar niet schrikbarend en hij heeft sinds dit gedoe een soort tic ofzo.. Soms hebben wij mensen ook zo n zenuwtrek in ons ooglid bv.. Hij heeft dat nu met ze voorpoten en niet als hij slaapt maar echt overdag gewoon. Ik zal eerlijk zijn met mijzelf gaat t niet zo lekker laatste 2 weken ook erg veel verdriet en paniekaanvallen gehad en loop hem vreselijk achter ze kont aan om te kijken hoe hij plast en laten eten etc. Maak ik mijzelf teveel zorgen en komt het door mijn spanning dat hij zo is wamt we zijn heel erg hecht of zie ik iets over het hoofd want las allerlei horrorverhalen over metacam en word helemaal gek in me kop en ben in staat de Da over de balie te trekken na alles wat k lees.
Ik weet dat hier heel veel mensen zitten die er echt heel veel verstand van hebben en ik hoop dat iemand mij kan helpen en of tips kan geven. Heb trouwens feliway aangeschaft om stress te verminderen en een zak sanimed antistruviet in de hoop dat hij dat lekkerder vind.. Hij heb nu RC urinary maar eet er mondjesmaat van. Alvast bedankt voor de reacties en hoop dat k hierna wat rust vind en dat k weet wat k moet doen. Pip is een binnenkat en wil hem niet onnodig de stress geven om een rit te maken naar de Da en bloed te prikken. Ik wil dat hij sereen en gelukkig is. Hartstikke bedankt alvast groetjes kim en pippie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Bericht door Dinky »

Ik denk dat het in ieder geval kan helpen wanneer jij zelf weer wat tot rust komt en hem niet continu met haviksogen in de gaten houd.
Het belangrijkste met blaasgruis is dat ze normaal gaan/blijven plassen en als ik dat zo lees is dat wel het geval.
Over een paar weken weer plasje naar de DA brengen voor controle zodat je dan weet of de ontsteking/gruis weg is.

Hoe oud is pippie?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kvrhee01
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2019 19:58

Re: Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Bericht door kvrhee01 »

Dinky schreef: 01 mar 2019 13:01 Ik denk dat het in ieder geval kan helpen wanneer jij zelf weer wat tot rust komt en hem niet continu met haviksogen in de gaten houd.
Het belangrijkste met blaasgruis is dat ze normaal gaan/blijven plassen en als ik dat zo lees is dat wel het geval.
Over een paar weken weer plasje naar de DA brengen voor controle zodat je dan weet of de ontsteking/gruis weg is.

Hoe oud is pippie?
Dinky heel erg bedankt voor je reactie!! Eindelijk hihi.
Ja pippie is bijna 7.ik moet ook eerlijk zeggen dat hij mijn allesie is. Hij gaat gemiddeld 2 tot 5 keer nu op de bak met normale bollen die ik vind in de bak. Hij eet veel natvoer en mondjesmaat dus rc blaasdieet. Ik heb een afspraak zo om 18uur bij de da maar twijfel exht om hem dat aan te doen. Eerlijk gezegd zie k verder niets. Hij is alert eet en drinkt. Vind m alleen wat afgevallen en die gekke schokjes met ze poten vind k raar. Zal k maar niet gaan? K bem heel blij dat iemand reageert onwijs bedankt!!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Bericht door Rik »

Wij kunnen natuurlijk heel moeilijk bepalen hoe die schokjes eruit zien. Soms is het trillen 'normaal'. Maar als het echt heftig is kan het natuurlijk op iets anders medisch duiden.

Verder inderdaad lekker veel natvoer. Ik zou op een gegeven moment zelfs de RC blaasdieet laten zitten (want ieks, ingrediënten...).

Over de metacam hoef je je nu geen zorgen (meer) te maken. Nee, wij zijn er absoluut geen voorstander van en vermijden het zoveel het kan. Maar bij een gezonde kat en bij juiste dosering is het niet direct dat je zo'n kat in het nierfalen duwt.

We hadden onlangs ook één of twee topics waar de kat trillende pootjes had (bij wakkere staat). Misschien ziet het er zo uit. viewtopic.php?f=92&t=32864
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Bericht door Dinky »

7 jaar is nog niet heel oud dus de kans op nierfalen in combi met de metacam is maar klein. Wat je bij metacam wel eens ziet is dat het wordt voorgeschreven bij katten die al nierfalen hebben, dat is een no go en staat ook in de bijsluiter vermeld. Het andere waar het mis gaat is bij overdosering en dat zie je met name bij injectie ipv suspensie ;-)

Mocht je toch besluiten om naar de da te gaan, doe dan gelijk een algemeen bloedonderzoek ook voor je eigen gemoedsrust. Wij kunnen moeilijk inschatten of een da bezoek nu nodig zou zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kvrhee01
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2019 19:58

Re: Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Bericht door kvrhee01 »

Bedankt voor beiden jullie reacties!
Misschien moet ik ook maar gewoon gaan en het doen maar vind het zo zielig. Hij is een binnenkat. Nog maar 1x in ze leventje naar de da geweest. Maar anderzijds dan hebben we wel allebei geen stress meer ik van de zorgen en pip niet meer van mij... Gooi vast 150euro weg voor niks zometeen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Bericht door Rik »

Het is in ieder geval niet voor niets weggegooid.
Het is voor je gemoedsrust ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kvrhee01
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2019 19:58

Re: Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Bericht door kvrhee01 »

Even update over pip..

Ben gister geweest en de da heeft goed de tijd genomen om mij alles uit te leggen over de waardes van zojn urine 2 wkn terug en heeft me uitgelegd dat het gewicht ofzo zo n gezonde waarde heeft dat t onmogelijk is dat hij nierfalen heeft en heeft pip goed nagekeken en gevoeld. Ze bekkie zag er tiptop uit mooie vacht en organen voelden goed aan. 1 nier kon ze niet bijkomen maar dat komt door de ligging. Ze heeft me ook uitgelegd hoe een echt ziektebeeld eruit ziet van een kat met nierfalen. Zijn gewicht is 4.5 kilo en ze zegt als ie inderdaad wat afgevallen zou zijn legt ze uit dat een blaasontsteking best heel pijnlijk is voor een kat. Ze snapt dat ik zo zorgelijk ben en vond het alleen maar lief. Wat een fijne DA! Ook heeft ze me uitgelegd dat katten heel erg gevoelig zijn voor stress en verdriet van hun eigenaar. Dus ik ga het proberen los te laten. We hebben afgesproken over 2 weken weer ze urine na te kijken en hem te wegen. Ze zei als de waardes gewoon weer oke zijn en ze gewicht goed weet je dat het oke is. Dus ben iets geruster. Hij deed het zo goed mijn ventje 💖
kvrhee01
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 feb 2019 19:58

Re: Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Bericht door kvrhee01 »

Heb dus niet onnodig bloed laten prikken want de da vond dat ook echt niet nodig by the way😊
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat anders na diagnose blaasgruis. Help

Bericht door Dinky »

Fijn dat de DA je gerust heeft weten te stellen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie