Spierspanning?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Spierspanning?

Bericht door Mleen »

Hoi!

Ik zet mijn vraag over Spookje even in een apart topic, zodat hopelijk iemand er een geruststellend antwoord op heeft.
Onze Spookje (8 maanden) heeft al een tijd dat ze ergens rustig ligt, maar dat dan haar spieren in voorpootjes of achterpootjes en soms ook haar kopje op een vreemde manier samentrekken. Het lijkt een soort aanspannen en weer ontspannen, maar wel continue.
Ook heeft ze het dus soms met haar kopje, dan is het net of ze een soort van slowmotion hik heeft.
Het is absoluut wat anders dan de stuiptrekkingen die je soms ziet als katten diep in slaap zijn/liggen te dromen. Dat doet ze namelijk ook en dat is echt anders dan wat je haar op onderstaand filmpje ziet doen.

Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Spierspanning?

Bericht door Kikimax »

Ik zie wat je bedoelt, maar ik vind het er niet echt zorgwekkend uitzien. Lijkt dat de pootjes gewoon wat stabiliseren omdat de zwaartekracht aan ze trekt. Maar dat gezegd hebbende ken jij Spookje het beste. Ik ga wel eens kijken bij mijn katjes, nooit op gelet. Ziet er wel raar uit inderdaad. Maar bij twijfel gewoon even dierenarts bellen of mailen en natuurlijk zitten hier gelukkig veel mensen die veeeel meer weten dan ik. Groeten Liane
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Spierspanning?

Bericht door ErikPhilippus »

Dit herken niet direct. Ik zie bij Gaudí soms ook wel onwillekeurige bewegingen tijdens de slaap, maar dat is dan een paar keer snel achter elkaar, en dan niet meer. Dit is inderdaad anders.

Het doet me denken aan rusteloze benen, zoals bij mensen (mijn Marianne heeft dat ook). Zou het kunnen dat Spookje een tekort aan magnesium heeft?
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Spierspanning?

Bericht door Mleen »

Ik heb geen idee Erik... Spookje zit nu ruim twee weken aan de hypoallergene voeding vanwege de mogelijke voedingsallergie. Maar dit deed ze al voordat dat een issue werd. Hoe kom ik daarachter?

En uiteraard heb ik dit aan de dierenarts gevraagd, maar die zegt dat het wel vaker voorkomt en ik me geen zorgen hoef te maken, tenzij het op iets epileptisch gaat lijken. Maar ik heb dat ook opgezocht en daar lijkt dit toch ook weer niet echt op...

En dat ik me geen zorgen moet maken moet je juist níet tegen mij zeggen haha, ik ben de grootste piekeraar; zeker als het mijn lieve beestjes betreft hihi!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Spierspanning?

Bericht door ErikPhilippus »

Mleen schreef: 05 feb 2019 14:06 En dat ik me geen zorgen moet maken moet je juist níet tegen mij zeggen haha, ik ben de grootste piekeraar; zeker als het mijn lieve beestjes betreft hihi!
Ik begrijp het helemaal :grin: Het is ook net tegen mij gezegd (vanwege het zoute eten dat ik Gaudí stom genoeg heb gegeven), maar ik ben toch van slag.....

Magnesium kan je bepalen in het bloed, en er zijn voedingssupplementen om magnesiumtekort aan te vullen. Maar als de DA zegt dat het OK is, dan zou ik het even laten. Maar als er een keer bloed geprikt moet worden, zou ik zeker magnesium gehalte laten bepalen.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Spierspanning?

Bericht door Rik »

Misschien loopt ze in haar dromen die snowcone af te trappen :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Spierspanning?

Bericht door Mleen »

ErikPhilippus schreef: 05 feb 2019 14:11
Magnesium kan je bepalen in het bloed, en er zijn voedingssupplementen om magnesiumtekort aan te vullen. Maar als de DA zegt dat het OK is, dan zou ik het even laten. Maar als er een keer bloed geprikt moet worden, zou ik zeker magnesium gehalte laten bepalen.

Groetjes,
Erik
Dat zal ik zeker onthouden! Uiteraard houd ik haar nauwlettend in de gaten, zeker met die rare uitslag ook... Mocht bloed prikken een keer nodig zijn, zal ik dit zeker aan de DA vragen! Dankjewel voor de tip!
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Spierspanning?

Bericht door Mleen »

Toch weer even hier vanwege ongerustheid. Het ging een aantal maanden heel goed met Spookje: bijna geen gekke spiertrekkingen, geen allergische reacties of uitslag. Nu zijn ze vorig weekend bij mjjn ouders geweest omdat wij hier thuis een schilderklus hadden. De rit (een uur rijden) heeft haar denk ik toch wat stress bezorgd: ze heeft nu weer een beetje uitslag boven haar oogjes. Dat kan niet van haar huidige dieet zijn, want dan had dat het al eerder moeten triggeren. Zou het dus stress gerelateerd zijn dan?

Nu kwam Spookje gisteren ook even naast me liggen en viel het me op dat ze ook die spiertrekkingen weer heeft. Ze slaapt niet, dus het zijn geen slaapspasmes. En daadnaast zie ik ook dat ze een soort van rilt. Ik weet even niet goed wat dit nou is?

https://youtu.be/FdNINFFNXTo

https://youtu.be/L_eVZWIkEmI
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Spierspanning?

Bericht door Zotvanpoezen »

Indien het van de stress zou komen (kan natuurlijk wel) dan zou Spookje tijdens jullie vakantie dit toch ook gehad hebben? De autorit was immers ook stressvol. Zou het niet kunnen dat ze bij je ouders iets lekkers gekregen hebben dat normaal niet mag?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Spierspanning?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik herinner me plots dat ik eens spiertrekkingen bij Duvel gezien heb tijdens het jagen op een woelmuis. Als je goed kijkt zie je in het begin van het filmpje schokjes in zijn flanken en wat later op zijn rug (vlak voor het graven). Bij hem kwam dat door de opwinding van de jacht want daarna was het weg.

https://youtu.be/p0UnLYS0teE
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Spierspanning?

Bericht door Mleen »

Zotvanpoezen schreef: 07 sep 2019 07:23 Indien het van de stress zou komen (kan natuurlijk wel) dan zou Spookje tijdens jullie vakantie dit toch ook gehad hebben? De autorit was immers ook stressvol. Zou het niet kunnen dat ze bij je ouders iets lekkers gekregen hebben dat normaal niet mag?
Ja, ze zat toen ook te hijgen in de auto inderdaad en die rit was nog langer... Ze heeft toen geen uitslag gehad, maar we waren er toen ook zelf bij. Nu heb ik ze een soort van 3 dagen “achtergelaten”. Merken katten dat?
Maar goed, Nina hijgt ook van de stress als we met de auto gaan en die heeft nog nooit uitslag gehad.

Ik heb nog tegen mijn moeder gezegd dat ze absoluut alleen maar het eten mocht krijgen dat ik had mee gegeven. Mijn moeder is ook op de hoogte van het hele gebeuren en heeft me verzekerd dat ze verder niks anders te eten/snoepen hebben gehad.

En ik zie inderdaad wat je bedoelt met Duvel, maar het lijkt toch anders als bij Spook hierboven. Ze krampt echt een soort van samen en laat dan weer los, in combinatie met af en toe rillen (alsof ze het koud heeft ofzo). Soms doet ze het ook niet, dan ligt ze gewoon rustig te liggen. Dus het is super random ook. Ik kan er geen patroon in herkennen.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Spierspanning?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dat rillen (zonder schokjes) heb ik vroeger wel eens met Filou en Froufrou meegemaakt. Ik weet niet hoe het kwam, maar als ik ze in mijn armen nam onder een deken ging het snel over. Ik dacht aan ondertemperatuur, want ze waren toen wel wat ziek. Filou door het vele overgeven 5 jaar geleden en Froufrou door haar pijn en aanvallen waar ik nog geen raad mee wist in het begin.

Als ze je moeder niet goed kennen kan het wel zijn dat er meer stress was dan toen jullie op reis er wel bij waren.
Maar dat verklaart de uitslag boven haar oogjes niet... Een plant, een poetsmiddel, het kan vanalles zijn waar ze in aanraking mee geweest is dat ze niet verdraagt.
Ik zou wat afwachten en kijken wat er gebeurd als ze terug in hun gewoonlijke ritme zitten.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Miess
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2020 11:54

Re: Spierspanning?

Bericht door Miess »

Mijn kater Olly heeft dit precies hetzelfde. Aangezien er sinds september 2019 geen nieuwe berichten zijn geplaatst was ik even benieuwd naar de huidige status / ontwikkelingen met Spookje?
Olly is nu ook 10 maanden, dus ze waten een jaar geleden ongev dezelfde leeftijd.
Ik heb filmpjes naar de dierenarts gestuurd en die zei dat het opzich onschuldig was als het hem niet uit zijn slaap houdt of erger wordt. Desondanks vind ik het niet prettig om te zien en maak ik me toch wel zorgen.
Dankjewel voor je reactie alvast!
Laatst gewijzigd door Miess op 08 apr 2020 12:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Spierspanning?

Bericht door yana »

Heel herkenbaar dat trekken met de achterpoten. Drakie deed dit ook. 1x had ze toen koorts. Andere keren niet. Gizmo doet het nu ook. Als hij bijna slaapt of de sufferd zit te lezen. Als hij diep slaapt zie ik het niet volgens mij. Ik beweeg zelf in die slaapfases ook met mn handen enzo. Schijnt.
Willemijnen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2020 11:14

Re: Spierspanning?

Bericht door Willemijnen »

Mleen schreef: 07 sep 2019 10:04 Ja, ze zat toen ook te hijgen in de auto inderdaad en die rit was nog langer... Ze heeft toen geen uitslag gehad, maar we waren er toen ook zelf bij. Nu heb ik ze een soort van 3 dagen “achtergelaten”. Merken katten dat?
Maar goed, Nina hijgt ook van de stress als we met de auto gaan en die heeft nog nooit uitslag gehad.

Ik heb nog tegen mijn moeder gezegd dat ze absoluut alleen maar het eten mocht krijgen dat ik had mee gegeven. Mijn moeder is ook op de hoogte van het hele gebeuren en heeft me verzekerd dat ze verder niks anders te eten/snoepen hebben gehad.

En ik zie inderdaad wat je bedoelt met Duvel, maar het lijkt toch anders als bij Spook hierboven. Ze krampt echt een soort van samen en laat dan weer los, in combinatie met af en toe rillen (alsof ze het koud heeft ofzo). Soms doet ze het ook niet, dan ligt ze gewoon rustig te liggen. Dus het is super random ook. Ik kan er geen patroon in herkennen.
Hoi Mleen,

Ik zat de berichten hierboven te lezen en herken alles! Mijn poes Loes heeft precies hetzelfde; plekken/uitslag op haar kop waarvan in eerste instantie voedselallergie werd gedacht (is het niet), spierspanningen etc
Hoe gaat het nu? Ben erg benieuwd omdat ook mijn dierenarts zegt dat het geen kwaad kan, maar ik me toch zorgen maak..
Plaats reactie