Nieren, metacam en artrose

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
jeej00
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2018 23:35

Nieren, metacam en artrose

Bericht door jeej00 »

Hoi iedereen!

Ik ga het zo kort mogelijk houden:

Sinds mei gaat het minder goed met onze kat van (ongeveer) 14 jaar. Ze heeft al jaren last van beginnende artrose (waar ze Catflex voor krijgt, een voedselsupplement met oa glucasomine) en ze is ook nierpatiënt (geweest) (geweest omdat haar nierwaardes nu weer goed zijn sinds ze op een nierdieet zit).

In mei werd ze opeens heel erg ziek. We dachten aan een TIA ofzo, maar de dierenarts dacht niet dat het dat was geweest. Ze herstelde daarna vrij snel, maar sinds ongeveer juli doet ze weer vreemder. Ze durft niet meer alleen naar buiten, poept niet veel en blijft eigenlijk in haar vertrouwde cirkel, wat inhoudt dat ze gewoon rondjes om de tafel in de woonkamer loopt. Het kan best een soort dementie zijn, maar het blijf vreemd dat dit toch opeens is opgekomen (ook al moet ik wel zeggen dat ze jarenlang 's nachts miauwde, wat blijkbaar soms ook een symptoom is van dementie).

Sinds een aantal dagen gaat het beter met haar *afkloppen*. Ze vraagt meer om aandacht en ze loopt ook beter. Ze liep namelijk sinds mei en daarna sinds juli ook heel veel slechter. Onze oude dierenarts dacht in april dat ze eigenlijk geen pijn had, maar recent heeft onze nieuwe dierenarts geconcludeerd dat ze toch wel pijn moet hebben (door artrose. Sinds mei loopt ze slechter).

Nu komt dus de vraag: we hebben metacam meegekregen. Ik ben echter sinds de horrorverhalen op internet heeel erg tegen metacam. Het zou nierfalen geven en zelfs bij katten tot de dood hebben geleid. De dierenarts zegt dat hij het al 30 jaar zonder problemen geeft, maar ik denk dan ook: hij kan toch nooit zeker weten dat die katten uiteindelijk geen nierproblemen hebben gekregen door dat medicijn of dat ze er zelfs aan overleden zijn? Vaak kun je dat helemaal niet terugleiden naar een medicijn.

Ze krijgt op dit moment dus geen pijnstiller, omdat ik gewoon te bang ben dat als we dat eenmaal gaan geven, haar nieren snel achteruit zullen gaan. Ik weet dat je een dier geen pijn moet laten lijden, maar om haar leven nou drastisch te gaan verkorten terwijl ik persoonlijk denk dat ze niet vergaat van de pijn, vind ik moeilijk. Ze loopt namelijk nog steeds, soms ook lang achter elkaar. Ik denk dat ze inderdaad wel eens last heeft, maar nog niet zo erg dat ze niet wilt lopen of opstaan (ook al merk je soms, zoals vandaag, dat ze wel twijfelt om op te staan).

Ik vind het gewoon heel moeilijk. Alternatieven zijn er wel, maar dat zijn vaak of homeopathische middelen (wat ik toch ook altijd een beetje eng vind) of morfine achtige middelen.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips, eventueel voor alternatieven? Ik maak me gewoon zorgen dat ze inderdaad wat pijn heeft, maar de afweging tussen wat pijn hebben en misschien nierfalen bezorgen, is erg moeilijk.

PS. Ik ben trouwens na heel veel lezen, dit tegengekomen:

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10. ... b%3dpubmed

Een onderzoek, waaruit de conclusie bleek:

Long-term treatment with oral meloxicam (dit is volgens mij het werkzame middel in metacam) did not appear to reduce the lifespan of cats with pre-existent stable CKD, even for cats in IRIS stages II and III.

Interessant! Ik las namelijk ook al dat hele lage dosis van metacam soms zelfs ervoor zorgt dat de nierwaardes stabiel blijven bij chronische nierfalen, omdat het ontstekingsremmend is. Ik kan helaas zo 1,2,3 de link niet meer vinden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door Rik »

Je bedoeld dit:
https://healthypets.mercola.com/sites/h ... ngers.aspx

Maar let even op:
Since the 2010 boxed warning, at least two studies have been conducted on the use of meloxicam for feline OA – both with positive results. Unfortunately, these studies were sponsored and/or supervised by the manufacturer of METACAMAfbeelding (meloxicam), Boehringer Ingelheim Vetmedica Inc. (BIVI).
As it turns out, lead study author Richard A. Gowan is the inventor of "Use of meloxicam for the long-term treatment of musculoskeletal disorders in cats" and has assigned the patent rights to BIVI (manufacturer of METACAMAfbeelding (meloxicam), Boehringer Ingelheim Vetmedica Inc.).
Leuk... Gesponsord door "metacam".

Wat betreft je kat en de tia... is er eigenlijk een bloeddrukmeting gedaan? Want na een tia lijkt me dat wel nuttig. Tevens herken ik het gedrag van angstig om naar buiten te gaan en in vertrouwde omgeving willen blijven daar n.l. ook in. Als haar bloeddruk te hoog is kan het zijn dat ze nu alleen nog schaduwen ziet (zich verslechterd). Dat kun je heel erg moeilijk opmerken als baasje want ze verbergen het heel goed.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
jeej00
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2018 23:35

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door jeej00 »

Rik schreef: 09 sep 2018 23:44 Je bedoeld dit:
https://healthypets.mercola.com/sites/h ... ngers.aspx

Maar let even op:




Leuk... Gesponsord door "metacam".

Wat betreft je kat en de tia... is er eigenlijk een bloeddrukmeting gedaan? Want na een tia lijkt me dat wel nuttig. Tevens herken ik het gedrag van angstig om naar buiten te gaan en in vertrouwde omgeving willen blijven daar n.l. ook in. Als haar bloeddruk te hoog is kan het zijn dat ze nu alleen nog schaduwen ziet (zich verslechterd). Dat kun je heel erg moeilijk opmerken als baasje want ze verbergen het heel goed.
Nee, ze hebben geen bloeddrukmeting gedaan! Dit zou inderdaad wel slim kunnen zijn. Ik weet echter niet of dit zomaar kan, want ze is altijd heeel erg gestrest bij de dierenarts... Ik ga er nog naar kijken, dankjewel!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door Rik »

Ze hebben waarschijnlijk wel ervaring met meten van gestreste katten. Normaal mag je dan na de wachtkamer zelf even alleen in de behandelkamer zijn met de kat. Dan kunnen jullie even tot rust komen. En de eerste handeling van de DA is daarna dat hij dus gelijk de bloeddruk meet. Een aantal metingen om een gemiddelde te krijgen. Tevens zal hij met de uitslag daarvan wel rekening houden hoe gestrest de kat is. Als de kat gelijk alle muren omhoog kruipt dan is het natuurlijk niet mogelijk. Maar meestal valt het in het begin van zo'n onderzoek wel mee.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door ErikPhilippus »

jeej00 schreef: 09 sep 2018 23:13 en ze is ook nierpatiënt (geweest) (geweest omdat haar nierwaardes nu weer goed zijn sinds ze op een nierdieet zit).
Op zich prachtig dat haar nierwaardes nu weer goed zijn, (waarschijnlijk) dankzij nierdieet. Maar dat zorgt er niet voor dat ze geen nierpatient meer is: ze heeft nog steeds maar een klein deel van de niercapaciteit ter beschikking aangezien de nierwaardes in het bloed pas beginnen te stijgen wanneer er nog hooguit 30% over is.

Ik zou ook zeer terughoudend zijn met NSAID's, in het bijzonder metacam. En als je het al zou geven voor artrose, dan in een hele lage dosis! (ik ken de publicatie waar je het over hebt, zie hieronder een abstract). Je zou ook Onsior kunnen overwegen: ook een NSAID, maar minder schadelijk voor de nieren dan Metacam. Als je wilt weten of er sprake is van pijn, zou ik Buprecare geven: een krachtige, direct werkende pijnstiller die voornamelijk in de lever wordt afgebroken. Als je een injectie in de nek geeft, houdt hef pijnstillende effect zo'n 2 dagen aan - genoeg om te zien hoe de poes reageert op de afwezigheid van eventuele pijn.

Ik ben het met Rik eens: er zou sprake kunnen zijn van verhoogde bloeddruk. Ik heb ook een tijdje gedacht dat onze Gaudí dement aan het worden was: vaak nerveus rondjes lopen, en veel hard miauwen, vooral 's nachts. Bloeddruk bleek veel te hoog (240), dus gestart met dagelijkse dosis Amlodipine, en hij werd snel een stuk rustiger. Dus waarschijnlijk had hij hoofdpijn....

Nog een paar vragen: Hoe zwaar is de kat? En zorg je ervoor dat ze zoveel mogelijk drinkt (drinkfonteintje)? En de DA dacht in mei niet aan een TIA- wat was dan wel de diagnose?

Groetjes,
Erik


Abstract
Osteoarthritis is a chronic, painful condition that is now recognised as affecting a large proportion of cats. Non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) have proven efficacy in dogs and humans but there are limited published data on the use of NSAIDs in the long-term management of this condition in cats. This prospective study aimed to assess the long-term safety and palatability of oral meloxicam and its efficacy in treating osteoarthritic pain in cats when given at a dose of 0.01-0.03 mg/kg once daily. Forty cats diagnosed with osteoarthritis completed the trial with a mean treatment duration of 5.8 months. Gastrointestinal upset in 2/46 (4%) cats was the only adverse effect noted. No deleterious effect on renal function was detected in cats studied. Owners subjectively assessed treatment efficacy as good or excellent in 34/40 (85%) of cases. The results of this study showed oral meloxicam to be safe and palatable long-term treatment for osteoarthritis in cats when given with food at a dose of 0.01-0.03 mg/kg.
jeej00
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2018 23:35

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door jeej00 »

Rik schreef: 10 sep 2018 10:59 Ze hebben waarschijnlijk wel ervaring met meten van gestreste katten. Normaal mag je dan na de wachtkamer zelf even alleen in de behandelkamer zijn met de kat. Dan kunnen jullie even tot rust komen. En de eerste handeling van de DA is daarna dat hij dus gelijk de bloeddruk meet. Een aantal metingen om een gemiddelde te krijgen. Tevens zal hij met de uitslag daarvan wel rekening houden hoe gestrest de kat is. Als de kat gelijk alle muren omhoog kruipt dan is het natuurlijk niet mogelijk. Maar meestal valt het in het begin van zo'n onderzoek wel mee.
Dankjewel voor je antwoord!
jeej00
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mei 2018 23:35

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door jeej00 »

ErikPhilippus schreef: 10 sep 2018 11:18 Op zich prachtig dat haar nierwaardes nu weer goed zijn, (waarschijnlijk) dankzij nierdieet. Maar dat zorgt er niet voor dat ze geen nierpatient meer is: ze heeft nog steeds maar een klein deel van de niercapaciteit ter beschikking aangezien de nierwaardes in het bloed pas beginnen te stijgen wanneer er nog hooguit 30% over is.

Ik zou ook zeer terughoudend zijn met NSAID's, in het bijzonder metacam. En als je het al zou geven voor artrose, dan in een hele lage dosis! (ik ken de publicatie waar je het over hebt, zie hieronder een abstract). Je zou ook Onsior kunnen overwegen: ook een NSAID, maar minder schadelijk voor de nieren dan Metacam. Als je wilt weten of er sprake is van pijn, zou ik Buprecare geven: een krachtige, direct werkende pijnstiller die voornamelijk in de lever wordt afgebroken. Als je een injectie in de nek geeft, houdt hef pijnstillende effect zo'n 2 dagen aan - genoeg om te zien hoe de poes reageert op de afwezigheid van eventuele pijn.

Ik ben het met Rik eens: er zou sprake kunnen zijn van verhoogde bloeddruk. Ik heb ook een tijdje gedacht dat onze Gaudí dement aan het worden was: vaak nerveus rondjes lopen, en veel hard miauwen, vooral 's nachts. Bloeddruk bleek veel te hoog (240), dus gestart met dagelijkse dosis Amlodipine, en hij werd snel een stuk rustiger. Dus waarschijnlijk had hij hoofdpijn....

Nog een paar vragen: Hoe zwaar is de kat? En zorg je ervoor dat ze zoveel mogelijk drinkt (drinkfonteintje)? En de DA dacht in mei niet aan een TIA- wat was dan wel de diagnose?

Groetjes,
Erik


Abstract
Osteoarthritis is a chronic, painful condition that is now recognised as affecting a large proportion of cats. Non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) have proven efficacy in dogs and humans but there are limited published data on the use of NSAIDs in the long-term management of this condition in cats. This prospective study aimed to assess the long-term safety and palatability of oral meloxicam and its efficacy in treating osteoarthritic pain in cats when given at a dose of 0.01-0.03 mg/kg once daily. Forty cats diagnosed with osteoarthritis completed the trial with a mean treatment duration of 5.8 months. Gastrointestinal upset in 2/46 (4%) cats was the only adverse effect noted. No deleterious effect on renal function was detected in cats studied. Owners subjectively assessed treatment efficacy as good or excellent in 34/40 (85%) of cases. The results of this study showed oral meloxicam to be safe and palatable long-term treatment for osteoarthritis in cats when given with food at a dose of 0.01-0.03 mg/kg.
Dankjewel voor je antwoord!

Van de nierwaardes klopt inderdaad...

Maar als ik de citaat lees, klinkt het toch eigenlijk niet gevaarlijk? Of is dit onderzoek ook gesponsord door Metacam? Dingen als Buprecare vind ik heel eerlijk gezegd wel heel heftig...

Wat zielig van die hoofdpijn! :( Nu maak ik me toch wel druk ja...

Ze is inderdaad te zwaar, ze weegt 5,6 kilo en het is een Europese korthaar. Ze eet helemaal niet zo veel en krijgt dus speciale niervoeding, alleen ze beweegt gewoon bijna niet. Ze drinkt inderdaad niet super veel, maar krijgt wel altijd zakjes natvoer en ik las dat daar iets van 80% vocht is, dus hopelijk krijgt ze inderdaad genoeg vocht binnen! Ik vraag me af of ze iets zal doen met een drinkfontein, hier ga ik ook naar kijken! En de dierenarts wist gewoon niet wat het wel geweest kon zijn, volgens mij dachten ze ook aan dementie, maar dat weet ik even niet meer zeker (ik was daar toen niet bij).
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door ErikPhilippus »

jeej00 schreef: 10 sep 2018 22:11 Maar als ik de citaat lees, klinkt het toch eigenlijk niet gevaarlijk? Of is dit onderzoek ook gesponsord door Metacam?
Een lage, orale dosis klinkt inderdaad niet bedreigend, maar het blijft een afweging.
En zelfs als het gesponsord is door de producent van Metacam, wil het nog niet zeggen dat het onderzoek dubieus is. Ik heb vroeger jarenlang op het Antoni van Leeuwenhoekhuis als biochemicus meegewerkt aan een onderzoek naar de oorzaken van longkanker, en dat project werd gesponsord door de Nederlandse Tabaksindustrie,....
jeej00 schreef: 10 sep 2018 22:11 Dingen als Buprecare vind ik heel eerlijk gezegd wel heel heftig...
Nou... eerlijk gezegd vind ik Metacam wel wat heftiger dan een éénmalige toediening van Buprecare... Dat valt echt wel mee, zeker als je geen hoge dosis geeft.

Het is echt belangrijk dat ze veel drinkt. Als ik Gaudí natvoer geeft, dan doe ik altijd een klein beetje water in het lege zakje, en voeg dat toe aan het eten. En Gaudí heeft een drinkfontein, maar hij drinkt het liefst uit de kraan :grin:.

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door Lieselotje »

Misschien toch overwegen om homeopatisch middeltje te geven.katten reageren daar heel goed op, maar dan moet je wel exact weten wat er aan de hand is
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1436
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door Zotvanpoezen »

Kun je misschien aan je DA vragen of een laserbehandeling voor hem geen deugd zou doen? Mijn poes heeft zo een behandeling gekregen tegen ernstige rugpijn. Na wat speurwerk op internet heb ik gelezen dat dit ook wordt gebruikt om pijn door artrose bij katten te verlichten. Het is niet schadelijk en niet te duur.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Bram16
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2021 00:01

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door Bram16 »

Hier hetzelfde probleem simba ruim 16 jaar kater met behoorlijke artrose. Nu toch besloten om metacam te gaan geven 7 dagen om te beginnen dan zou je resultaat moeten zien. Liever een korter leven dan iets langer hij is dus al 16 maar hopelijk zonder pijn.
Als het werkt kan ik nog proberen de dosis te verlagen. Heb ook wel eens de helft vd dosis gegeven zonder resultaat dus ik denk dat een beetje geven echt niet werkt. Ook krijgt hij elke maand solensia. Misschien kun je dat proberen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5136
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nieren, metacam en artrose

Bericht door Synemios »

Maar solensia is toch juist een vervanging voor de metacam/onsior?
Als solensia niet voldoende werkt kun je dan niet beter gewoon stoppen en een nsaid geven?
Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar onsior, maar dat ligt ook een beetje aan hoe de kat reageert.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie