Spondylose

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Spondylose

Bericht door pinguin »

Sterkte met Milo

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Spondylose

Bericht door Samma »

Oh wat vreselijk zeg, arme Milo!
Hoe is het nu met de pijn in zijn rug, is de injectie nog niet uitgewerkt?
Heeft de DA gesproken over pijnstilling? Hij zou nu weliswaar geen NSAID mogen, maar wel een opiaat. Voor zijn pancreatitis bedoel ik, maar dat zou hem dan ook bij zijn rug kunnen helpen. Want als hij daar ook nog eens veel pijn aan heeft?!
En is er gesproken over pancreasenzymen?
Blijft het eten er in, en eet hij weer iets zelf misschien?
Dit klinkt als acute pancreatitis? Ik duim en hoop dat het een goed teken is dat hij de nacht is doorgekomen, en dat jullie hem mee naar huis hebben mogen nemen?
Heel erg veel sterkte voor hem, en ook voor jullie. Dat wordt inderdaad knokken en wekkers zetten. En als Milo er doorheen komt, dan spreken we elkaar wel over alternatieve behandelingen voor de spondylose. Ik ben ondertussen met Joepje een tweede keer bij de acupuncturiste geweest, maar daar hebben we het later wel over.
Go Milo!
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Spondylose

Bericht door Anne87 »

Het is als het goed is chronisch, hij at al een tijdje ietsje minder goed en dat leek daar ook aan te liggen. We dachten eerst dat de rug wat opspeelde, maar dit blijkt dus uit de buik te komen. Vandaar de diagnose chronisch in plaats van acuut.

De rug lijkt redelijk. Geloof het of niet, maar hij heeft de hele week gesprongen en gevlogen. Van bank naar krabpaal en terug. En ook nu ligt hij in het bovenste mandje van de plafondkrabpaal. Als je hem niet kent, en het niet weet, zou je het niet zien aan hem.

Momenteel enkel spuitjesvoeding.. Maar het is vanmiddag en vanavond wel binnen gebleven. Vanaf 13u elke anderhalf uur 20ml voeding en 5ml water. Morgen wil ik beginnen met de hoeveelheden per keer opbouwen en de momenten afbouwen. Hij moet ongeveer 300ml voeding per dag namelijk, en zo redden we dat niet. Dus dan hopelijk wel.

Nog geen losse opiaten voor pijnstilling nee. Hij geeft enkel pijn aan als ze op de alvleesklier drukken, maar niet in het algemeen. Dus om even te wachten, doen ze dat nog niet. We wachten nog op de uitgebreidere nier- en leveronderzoeken, etc (ook de dunne darm leek geïrriteerd, slijmvlies was dikker dan normaal), en dan pas willen we pijnstilling toedienen. Even checken dat we dan niet nog meer beschadigen... Het antibraakmiddel dat hij krijgt (cerenia) heeft gelukkig ook een pijnstillende werking. Hopelijk is dit afdoende.

Hij heeft erg stinkende, dunne ontlasting gehad. Drie keer vandaag. Redt het wel tot de bak gelukkig. Of het komt door de darm irritatie, door het wennen aan voeding, of doordat hij alleen vloeibaar eet, weten we niet. Maar hij houdt het binnen en het komt er van achteren pas weer uit. Dus dat is goed!
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Spondylose

Bericht door Samma »

Chronisch? Oh "gelukkig" (ik weet dat jullie in een crisis zitten), dat is echt enorm veel hoopvoller dan de acute variant!
Ik weet dat een alvleesklierontsteking vaak hand-in-hand gaat met een galweg- en/of darmontsteking. Dus dat zou kunnen, maar diarree is op zichzelf ook een symptoom van alleen al de pancreatitis. Gelukkig krijgt hij met de spuitjesvoeding veel vocht binnen.
Wat ontzettend goed dat het eten er in ieder geval sinds vanmiddag in is gebleven!!
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Spondylose

Bericht door Anne87 »

Ja absoluut. Voor zover je van hoopvol nieuws kan spreken, is chronisch echt het beste nieuws. De laatste voeding van de dag zit er net in! Nu gaan we de nacht in en morgen vanaf 8u beginnen we weer van voren af aan. Ik hou alles bij met hoeveelheden en gedragingen, zodat ik ook over een paar dagen nog goed kan zien waf er vandaag gebeurde. Soort van patiëntendossier. Dat biedt overzicht in gesprekken met artsen en zijn vooruitgang.
Gebruikersavatar
Samma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 sep 2017 14:56

Re: Spondylose

Bericht door Samma »

Hoe is Milo de nacht doorgekomen, hoe gaat het nu deze ochtend met hem?
Heel slim dat je een patientendossier bijhoudt!
Ik las blijkbaar gisteren over het gedeelte dat je schreef over zijn rug. Op zich is het beter voor zijn rug dat hij geen fratsen uithaalt, maar vraag me niet hoe je hem in dat springen af zou kunnen remmen, haha. Dat kan natuurlijk niet. Ik heb hier van die kreupeltjes die uit zichzelf de trappetjes verkiezen boven het springen. Maar... fijn dat hij nu blijkbaar niet veel pijn in zijn rug lijkt te hebben. Dan heb je dat er niet ook nog naast, op dit moment.
Ik weet niet of je mijn PM al had gezien?
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Spondylose

Bericht door Anne87 »

Nee nog niet gezien! Mobiele sites ben ik lastig mee haha. Ik zal zo even kijken!

Vannacht gebraakt rond 1 uur. Daarna niet meer. Dus bijna alles is binnen gebleven. Braken was vanuit het hoogste punt van de plafondkrabpaal, dus projectiel braken over al het sisaltouw, de gordijnen, en alles in de omgeving. Ik ben tot na 3u aan het opruimen geweest. Met liefde, maar ik ben gesloopt hahaha.

Rond middernacht nog diarree, maar verder niet. Vandaag probeer ik z'n billen even te wassen. Het is een Noorse Boskat en z'n haren zitten vol met ontlasting. Maar gisteren wilde ik hem daar nog even niet mee pesten.

Vanochtend om 8u 20ml voeding en 5ml water. Net om 10u 40ml voeding. Als ik elke twee uur voer, zit ik vanavond om 22u op 300ml.

Om 8u ook medicatie gehad. Die is binnen gebleven gelukkig!
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Spondylose

Bericht door Anne87 »

We zijn inmiddels weer een maand verder. De alvleesklierontsteking is nog niet over, maar gaat gelukkig wel vooruit.

Milo heeft een ruime week enkel spuitjesvoeding gekregen. Daarna is hij zelfstandig weer meer gaan eten. Het ging eigenlijk steeds beter, tot afgelopen weekend. Toen kwam hij ook weer de bak uit sprinten, net als hoe het ging toen we met het hele verhaal met zijn rug aan de slag gingen. Omdat hij eigenlijk half april een nieuwe prik in zijn rug had moeten krijgen, hadden wij het vermoeden dat zijn rug weer opspeelde qua pijn. Hij at ook weer slecht, net als toen, en we hebben hem zelfs weer enkele keren moeten spuitjesvoeren.

We zijn dinsdag met hem naar de dierenarts gegaan, ook omdat zijn entingen half april verlopen waren, en hij toen te ziek was om te mogen enten. De dierenarts heeft hem, naast zijn entingen, ook onderzocht. Hij gaf aan dat Milo's buik minder gespannen was, en dat dat een goed teken was dat de alvleesklier niet meer zo ernstig ziek was als toen we begonnen. Goed nieuws dus! Slechtere nieuws was dat inderdaad de rug ontzettend gevoelig en pijnlijk is. De dierenarts was het onmiddellijk met mij eens dat het voortzetten van de corticosteroïden een slecht idee zou zijn, omdat dit dus tot alvleesklierontsteking kan leiden en we dat niet nogmaals willen meemaken. Deze dierenarts is homeopaat (onze eigen dierenarts in deze kliniek had een weekje vakantie) en ik heb met hem even zitten sparren over mogelijke oplossingen. Metacam komt er bij mij niet in, en Onsior kan niet vanwege de alvleesklierontsteking. Bovendien ben ik niet zo'n fan van permanent pijnstilling gebruiken, het is een ernstige aanslag op de organen èn je loopt het risico uiteindelijk meer te beschadigen, omdat hij de pijn niet meer voelt en dus er 'doorheen' kan gaan.

Uiteindelijk hebben we besloten nu voor CBD olie te gaan. Hij krijgt één keer per dag één druppel, en over drie weken moet ik terugbellen om te evalueren. Mogelijk gaat de dosis dan ook wat omhoog. We kunnen tzt ook gaan kijken naar gabapentine, een anti epileptica. Dit zorgt eigenlijk voor ontspanning van de spieren, want doordat de rug gevoelig is, gaat hij zich erg aanspannen en dat levert ook pijn op. Het is dus een aanpak van de tweedelijn (niet de rug zelf, maar wel de gevolgen). Hij gaf ook aan dat de rug zelf niet te helpen is (artrose is onomkeerbaar), maar dat we de gevolgen hiermee mogelijk wel goed onder controle kunnen houden. Om de artrose / spondylose te remmen, bestaan er enkel en alleen die injecties, en dat is een no go. Het is dus een andere aanpak, gericht op een ander stukje van het probleem, maar het is het beste wat we momenteel kunnen bieden.
Milo is sinds dinsdagavond wel weer zelfstandig aan het eten! Dus dat is een goed teken. Ook komt hij niet meer zo overstuur van de bak af, iets wat ik zelf ook wel heel erg prettig vind, en Milo denk ik ook.

Verder wachten we het maar even af, ik durf niet te vroeg te juichen, maar tot nu toe ben ik positief.
Plaats reactie