Verlamming aan achterlijf

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Verlamming aan achterlijf

Bericht door Tesseljoan »

Dag Kattenforum,

Gisteren enorm geschrokken: mijn man kwam thuis en trof Bella gillend aan bij de kattenbak, niet in staat haar achterlijfje te bewegen. Meteen naar de da uiteraard. Waarschijnlijk heeft ze trombose en is de bloedprop in de slagader naar haar achterlijf gegaan. Hij heeft haar een injectie gegeven om de bloedprop op te lossen en pijnstillers meegegeven. Komende maandag moeten we terug voor controle.
Ik bereid me op het ergste voor, namelijk dat we haar in moeten laten slapen. Ik vind het verschrikkelijk moeilijk dat die beslissing er misschien aankomt, hoewel je van tevoren weet dat dat kan gebeuren. Het is mijn eerste keer, hebben jullie tips hoe hiermee om te gaan?
En nog een tweede vraag: ze drinkt en eet niet. Zou het een goed idee zijn om af en toe met een spuitje wat water toe te dienen, of kan ik beter er op vertrouwen dat haar instinct om niet te drinken het beste is?

Het is echt zo zielig om haar zo te zien. Vannacht werd ik wakker van haar omdat ze de trap op probeerde te klimmen - wat uiteraard niet lukte. Ze is totaal zichzelf niet, helemaal apathisch...

Dank,
Tessel (hopend op een wonder)

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door ErikPhilippus »

Hoi Tessel,

Oei, dit klinkt inderdaad niet goed, arme Bella :-(.

Ja, trombose bij de kat uit zich vaak door verlamming van het achterlijf/achterpoten. Ze zal pijn hebben, en daardoor geen zin in drinken en eten. Als het niet teveel stress geeft, lijkt me af en toe wat water geven met een spuitje wel een goed idee.

Ik ben wel een beetje verbaasd dat je pas maandag terug moet voor controle. Daar zit het hele weekend ook nog tussen, daar zou ik me heel ongemakkelijk bij voelen.... Want die bloedprop moet toch echt snel oplossen om erger leed te voorkomen lijkt me.

Het is niet onwaarschijnlijk dat Bella een onderliggend hartprobleem heeft. Hoe oud is ze eigenlijk?
Zo te horen mag je inderdaad hopen op een wonder...

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door Tesseljoan »

Dank voor je reactie Eric. Bel is ongeveer tien heeft inderdaad een hartruis waar ze medicijnen voor krijgt, Gemakkelijk. Bij de laatste controle een week of drie geleden verklaarde de da nog dat haar hartje stabiel was.
De lange tijd die ze moet wachten zit me ook niet lekker. Toen we gisteren weggingen bij de da dacht ik dat er misschien een rustige progressie aan zat te komen, maar als ik haar nu zie zie ik dat niet gebeuren... Vannacht heeft ze een plasje gedaan op de bak, maar zojuist liet ze alles lopen. En ze heeft duidelijk veel pijn/is erg van slag. Uiterlijk morgen gaan we bij de weekenddienst langs, dit is echt zo verschrikkelijk om aan te zien...
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door Tesseljoan »

Tesseljoan schreef:Dank voor je reactie Eric. Bel is ongeveer tien heeft inderdaad een hartruis waar ze medicijnen voor krijgt, Gemakkelijk. Bij de laatste controle een week of drie geleden verklaarde de da nog dat haar hartje stabiel was.
De lange tijd die ze moet wachten zit me ook niet lekker. Toen we gisteren weggingen bij de da dacht ik dat er misschien een rustige progressie aan zat te komen, maar als ik haar nu zie zie ik dat niet gebeuren... Vannacht heeft ze een plasje gedaan op de bak, maar zojuist liet ze alles lopen. En ze heeft duidelijk veel pijn/is erg van slag. Uiterlijk morgen gaan we bij de weekenddienst langs, dit is echt zo verschrikkelijk om aan te zien...
Het medicijn heet overigens benakor, niet gemakkelijk

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, Benakor ken ik wel - krijgen nierfalers ook om eiwitverlies via de nieren terug te dringen, en de bloeddruk in de nieren te verlagen. En wordt inderdaad ook voorgeschreven bij hartproblemen.

Ik begrijp dat ze de urine laat lopen - samenknijpen van de blaas is lastig, en zal ook pijnlijk zijn. Ik weet niet welke pijnstiller je hebt meegekregen (Metacam misschien?), maar ik zou in dit geval Tramadol of Buprecare (beide opiaten) geven.

Tramadol zijn kleine pilletjes die je 2x daags kan geven, Buprecare kan de DA als een injectie geven, werkt dan een stuk langer. Beide sorteren effect binnen een uur, dus dan zou je vandaag nog kunnen zien of het aanslaat bij Bella, en ze minder pijn heeft.

Als het verschrikkelijk is om aan te zien, zou ik niet eens wachten tot morgen, maar nu sterke pijnstillers ophalen. Als die niet aanslaan, dan heb ik het gevoel dat je voor een hele moeilijke, maar noodzakelijke beslissing staat....

Sterkte!
Erik
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door Dinky »

Lastige situatie. Er zijn katten die prima kunnen leven met verlamd achterlijf en aanpassingen.
Mocht Bella nog graag willen dan kan je daarover advies inwinnen bij villa vacht in Limburg.

Maar dat ze niet wil eten of drinken vind ik wel erg zorgelijk....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door Tesseljoan »

Ik ben nu op het werk, maar volgens mij was het Meloxicam (in ieder geval geen metacam, maar misschien is het alleen een andere merknaam). Overigens lijkt ze zich wel beter te voelen dan gisteren, toen mauwde ze non-stop en nu alleen als we haar moeten verplaatsen of als ze zelf iets wil doen wat niet lukt (op de vensterbank springen, de trap oplopen). Als ze gewoon als een blije Bella in de rondte schoof met haar kont op de grond dan zou ik het opruimen van plasjes en ontlasting voor lief kunnen nemen, maar ze voelt zich duidelijk verschrikkelijk.
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door Tesseljoan »

Ondertussen krijg ik op mijn werk foto's van mijn man die Bella op haar favoriete plekje in de tuin in het zonnetje had gelegd. Om te janken dit...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door ErikPhilippus »

Ik heb van een afstand misschien gemakkelijk praten, en ik heb geen idee wat voor werk je doet - maar ik zou in jouw situatie verlof nemen en als het niet anders kan, me ziek melden. Bella heeft je nu nodig, hopelijk ben je nu thuis?

Groetjes,
Erik
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door Tesseljoan »

Die flexibiliteit is er helaas niet (ik werk in de beveiliging en door omstandigheden zitten we erg om personeel verlegen), ze is in goede handen bij mijn man gelukkig (die werkte vandaag vanuit huis) en ik heb het weekend vrij.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door pinguin »

Hoe gaat het nu met Bella ik zou ook niet wachten tot maandag en vandaag nog een keer contact hebben met de dierenarts. Evt een andere die de kat wil zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Tesseljoan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 26 aug 2016 17:26

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door Tesseljoan »

We zijn naar de Spoedkliniek geweest want wij wilden ook niet wachten tot maandag zoals ze er aan toe was. Daar hebben we haar laten inslapen. Ik heb spijt dat we niet eerder zijn gegaan, ze was op het laatst echt zo zwakjes. Misschien toch iets te naïef op de da vertrouwd. In ieder geval is Bella nu beter af. We hebben haar favoriete dekentje meegegeven en staan janken als kinderen. Gelukkig waren ze bij de kliniek heel erg lief voor Bel en voor ons.

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties. Ik vind het heel bijzonder om te zien dat dit forum altijd bereid is met raad klaar te staan, ook voor mensen die niet veel op het forum posten. Dank daarvoor.

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door goofy1506 »

Wat verdrietig dat 't zo gelopen is. :-( Sterkte samen!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door pinguin »

Sterkte voor Bella was dit het beste.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verlamming aan achterlijf

Bericht door Rik »

Misschien zou gisteren weer te vroeg zijn geweest. Je wilt toch bekijken of ze nog op zou krabbelen. Misschien niet fysiek maar wel mentaal en zonder pijn. Nu blijkt dat dat er niet in zat heb je de juiste beslissing genomen in het belang van Bella. Heel veel sterkte.

Rust zacht Bella.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie