Trap aanpassen voor ouwe kat

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Blikopener
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2017 07:45

Trap aanpassen voor ouwe kat

Bericht door Blikopener »

Is er iemand die zijn/haar trap heeft aangepast voor een kat met artrose? En zou willen delen hoe dat gedaan is en of t werkte?

Ik heb een ouwe kat van 16 en die kampt nu met behoorlijk stramme gewrichten. Hoewel hij novocam krijgt elke dag, is traplopen er niet meer bij. Jammer, want zn favo plekje is bij ons op bed, ver weg van de twee jongere katten die beneden huis houden.

Omdat ik liever een blije ouwe kat heb dan een mooie trap, wou ik iets op de trap maken zodat hij wel naar boven kan. Toch levert Google me geen enkele informatie.

Is er iemand die kan helpen?

Ik zat zelf te denken om een soort loopplank erop te maken maar ik weet niet of dat werkt voor ouwe katten...

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Trap aanpassen voor ouwe kat

Bericht door Rik »

Ik heb eigenlijk geen idee voor de trap maar ik wilde je wel even waarschuwen voor novacam. Ik hoop dat je de dosis echt laag houdt en om de zoveel tijd een bloedonderzoek laat doen op nierfalen. Een kat van 16 is al termijn op leeftijd en kans bestaat dat de nieren dan al niet meer optimaal zijn. Novacam, uit de meloxicam familie, mag niet aan nierfalertjes gegeven worden. De DA zal het waarschijnlijk weg wuiven met een keuze tussen twee kwaaden maar dan is novacam wel het meest kwade. Alleen indien de nieren nog echt goed zijn (of pijnbestrijding als laatste middel) kun je een kabouterdosis geven ter ondersteuning van artrose.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Trap aanpassen voor ouwe kat

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kat van 12 met artrose, de trap is voor hem nog geen probleem. Ik heb wel op verschillende plekjes trappetjes en opstapjes en zo, zodat hij op tafel en bank ed. kan komen.

Ik heb zelf ook artrose en ik heb zitten kijken naar een systeem waarbij op elke trede een extra deel-trede wordt gemaakt op de helft van de hoogte. Zodat de stap dus wordt gehalveerd. Ik denk zowel voor mij als voor Bob tzt de oplossing.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Trap aanpassen voor ouwe kat

Bericht door Cerna »

Ik heb een kat gehad met behoorlijke artrose én nierfalen. Novacam, Metacam, enz.. was dus uit den boze.
Ik ben hem Trias Omega van de Groene Os gaan geven en binnen een paar weken sprong hij weer overal bovenop.

Het proberen waard en geen bijwerkingen (alleen wanneer de kat een gevoelige maag heeft, is het voorzichtig uitproberen want Trias omega is erg vet.)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Trap aanpassen voor ouwe kat

Bericht door nellebel »

als hij boven is wil hij dan ook perse tussendoor naar beneden of niet? anders zou je hem ook naar boven kunnen dragen s'avonds en s'morgens mee naar beneden nemen. kattenbak en eten en drinken boven neer zetten. voor het bed zou je een loopplankje of stoel kunnen zetten. de laatste dagen van onze nellie was ze zo ziek dat ik haar mee naar bed droeg en daar bleef ze netjes liggen tot in de ochtend.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Trap aanpassen voor ouwe kat

Bericht door Dinky »

Hier nog niet zo'n oude kat en ook niet met artrose maar ik zou me kunnen voorstellen dat je een lange loopplank maakt en bedekt met vloerbedekking voor grip.
Al blijven katten natuurlijk katten en heb je de kans dat hij niet wordt gebruikt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Yo16Ka16No11
Cheetah
Cheetah
Berichten: 831
Lid geworden op: 24 aug 2016 20:35

Re: Trap aanpassen voor ouwe kat

Bericht door Yo16Ka16No11 »

Zoiets? easysteppers, maar dan bekleden met tapijt http://www.enocent.nl/producten.html
Warme groet, Mariska

Nora, Teun & Tilly
Karel 2000-2017 & Yoki 2000-2018
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Trap aanpassen voor ouwe kat

Bericht door castratenkoor »

Ja precies - dat is wat ik bedoelde.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Trap aanpassen voor ouwe kat

Bericht door Kurgel »

Je kan ook 'tussentreedjes' aan de zijkant maken, kleinere treden zodat hij minder grote stappen hoeft te zetten en ook niet te veel spanning op de gewrichten hoeft te zetten.
Hier voor Luna, die naast arteose dus ook nierfalen heeft geen Novocam, maar wel allerlei trapjes en krukjes zodat ze nog overal bij kan. En hier heeft de hills k/d+Mobility ook wonderen gedaan, waar ze eerst 10x nadacht voor ze zich aan de trap waagde racet ze nu weer op en neer om haar favo plekjes op te zoeken. Geef haar voor dit voer er was ook extra omega 3 (visolie), glucosamine en daar deed ze het ook al goed op, maar die hills maakt het wel makkelijk. Voor de niet nierfalers is er ook gewone mobility, bestaat ook van royal canin.
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
BillieJoepje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 30 jul 2014 17:59

Re: Trap aanpassen voor ouwe kat

Bericht door BillieJoepje »

Bij mijn Billie van 14 was een vermoeden van artrose. Mijn andere kat (Joepje) dachten ze ook dat ze artrose heeft. Metacam gegeven voor meer dan een jaar. Joepje kreeg geen Metacam meer omdat ze diarree bleef houden, achteraf haar geluk?
Billie kreeg ernstig nierfalen. Diagnose was 9 mei, 2 juni in moeten laten slapen.
Plaats reactie