Poes te dik

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
jamie1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 okt 2013 11:36

Poes te dik

Bericht door jamie1 »

Hallo, onze poes Nikki is te dik 6 kg. Ik heb haar al een tijdje op dieet gezet maar ze pikt het eten van haar broe die juist moet aansterken.. Voor hem hebben wij het kattenluik dichtgeschroefd. Hij mag een paar weken niet buiten want hij herstelt na zijn operatie. Nikki kan dus niet meer vrij in- en uitlipen, een geluk bij een ongeluk, dachten wij. Ze moet dan meer bewegen of in ieder geval langer buiten blijven maar nu vult ze haar dieet aan met muisjes.

Iemand tips, hoe ik haar kan laten afvallen. Ze snoept niet, eet Royal Canin brokjes net als hasr broer.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Poes te dik

Bericht door kansarmedieren »

Speciaal afval dieet van de dierenarts helpt goed en dan mee doen met het afval programma van de dierenarts. Dan kijken hun hoeveel voer hij mag krijgen en dan ga je regelmatig de kat bij de dierenarts laten wegen. En dan kan de hoeveelheid eventueel aan gepast worden. Dat werkt heel erfgoed bij mijn katten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes te dik

Bericht door Rik »

kansarmedieren schreef:Speciaal afval dieet van de dierenarts helpt goed en dan mee doen met het afval programma van de dierenarts.
Dan moet het natuurlijk geen "buitenpoes" zijn die buiten haar dieet aanvult met muizen :lol:
(wat Nikki dus wel is)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Poes te dik

Bericht door kansarmedieren »

Tja dat geeft niet als je voor controle van gewicht naar de dierenarts gaat en hij valt niet genoeg af dan wordt de hoeveelheid voer gewijzigd. Het is de moeite waard te dik geeft net zoals bij ons mensen veel gezondheids problemen dus ga er voor zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes te dik

Bericht door Dinky »

Tja, poes pikt eten van de broer dus is het lastig afmeten en beperken.

Je zou misschien kunnen kijken naar een voerbak op chip voor broer zodat hij wel kan eten maar poes er in principe niet bij kan komen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes te dik

Bericht door Anne »

of onbeperkt eten weg halen en broers apart van elkaar eten geven, zodat jij de controle hebt over hoeveel er binnen gaat bij je te dikke poes
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Lopke

Re: Poes te dik

Bericht door Lopke »

Gescheiden eten geven, lijkt me zowiezo een idee, Als je dikkerdje straks minder krijgt kan die straks nog wel eens fel gaan worden op eten.
De buren vragen geen eten ( meer ) te geven of te verjagen, desnoods verzin je een dieet, waardoor andere brokjes levensbedreigend zijn. Kan handig zijn als mensen wat halsstarrig zijn.

Succes!
Cerna

Re: Poes te dik

Bericht door Cerna »

Gewoon accepteren dat je een lekker dikketje hebt. Mijn ene Brit weegt bijna 7 kilo, maar is kerngezond.

Ik heb een kater (HTK) gehad die 10 kilo woog in zijn topjaren en hij is 18 geworden (had het op het laatst wel aan zijn nieren en schildklier, maar dat had niets met zijn omvang te maken want hij was toen al flink afgevallen), poes (HTK) woog 6,7 kilo, werd 19 en is nooit ziek geweest (werd alleen dement).

Dieetbrokjes geloof ik niet in. Daar gaan ze alleen maar meer van eten.
Wat geef je nu te eten? Want wanneer je goedkoop supermarktvoer geeft dan kan het daar ook wel eens aan liggen.
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Poes te dik

Bericht door Featherr »

Wat een onzin. Mijn kat is ook te dik en dat moet je helemaal niet laten gaan. Te dikke katten lopen sowieso al een grotere kans om diabetes te krijgen en als ervaringsdeskundige kan ik je zeggen dat je dit absoluut niet wilt.

Wij hebben laatst voerbakken op chip gekocht. De dames hebben beide een eigen bak en wij gaan het voer dan ook afmeten voor Chloe. Aylin mag gewoon onbeperkt voer hebben. Dat werkte niet met een open bak want dan kon Chloe ook onbeperkt eten.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes te dik

Bericht door Dinky »

Cerna schreef:Gewoon accepteren dat je een lekker dikketje hebt. Mijn ene Brit weegt bijna 7 kilo, maar is kerngezond.

Ik heb een kater (HTK) gehad die 10 kilo woog in zijn topjaren en hij is 18 geworden (had het op het laatst wel aan zijn nieren en schildklier, maar dat had niets met zijn omvang te maken want hij was toen al flink afgevallen), poes (HTK) woog 6,7 kilo, werd 19 en is nooit ziek geweest (werd alleen dement).

Dieetbrokjes geloof ik niet in. Daar gaan ze alleen maar meer van eten.
Wat geef je nu te eten? Want wanneer je goedkoop supermarktvoer geeft dan kan het daar ook wel eens aan liggen.
De poes eet royal canin, dat is in de openingspost al gezegd.

Jouw redenering valt in de categorie 'mijn opa is 95 geworden op een pakje sigaretten per dag dus roken is niet slecht'.....
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Poes te dik

Bericht door kansarmedieren »

10 kilo dat noem ik dierenmishandeling tenminste als je daar je schouder over ophaalt. Loes een opvangen heeft ook suiker was ook 10 kilo toen ze uit het asiel gehaald werd, bij de eigenaar al afgevallen naar 8 kilo en nu zijn we op weg naar de 6 kilo en er moet nog 1kilo af. En zeis bijna van het suiker af.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes te dik

Bericht door castratenkoor »

Annet en ik zijn het lang niet altijd eens. Maar als één ding me duidelijk is, dan is dat dat haar hart voor dieren op de juiste plaats zit. En om in haar geval van dierenmishandeling te spreken gaat veel en veel te ver. Dat verdient ze absoluut niet.

Je kunt het ook met elkaar oneens zijn - zoals in dit geval het te dik zijn van katten - zonder met dit soort termen te smijten........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Poes te dik

Bericht door Cerna »

Dank je, Dinie.

Onze Cochi was een kerngezonde kat en zat prima in zijn vel. Pas toen hij ging afvallen en "nog maar" 7 kilo woog en je zijn botten kon tellen, kon je gaan denken dat ik hem verwaarloosde (maar toen was hij nierpatiënt).
Hetzelfde geldt nu voor Laila: kerngezond en superfit. Springt met het hoogste gemak bovenop de linnenkast of in één roetsj in de klimpaal.

En net als bij mensen kan het bij katten ook een kwestie zijn van aanleg. Laila eet minder dan haar tweelingzus Luna, maar weegt wel 2 kilo meer. De dierenarts zegt ook dat het geen zin heeft om haar op dieetbrokjes te zetten omdat ze eigenlijk al te weinig eet.

Even ter illustratie:
Cochi toen hij 10 kilo woog:
Afbeelding

En 7 kilo:
Afbeelding

Dierenmishandeling, Dia?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes te dik

Bericht door Anne »

Hier weegt Happy ook 7,3 kilo en de da vindt dat dat de oorzaak is van zijn blaasgruis.....
Dus Happy eet nu ook apart, gruisoplossend voer van rc en moet afvallen.
Dus of te dik zijn gezond is weet ik niet maar ik denk wel dat genen daar een rol in spelen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Cerna

Re: Poes te dik

Bericht door Cerna »

Wat voor mensen geldt, zal hoogstwaarschijnlijk ook voor katten gelden:
https://www.trouw.nl/home/stop-de-strij ... ~a1c203e9/
Plaats reactie