Amputatie linker voorpoot

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Hallo lieve mensen,

Mijn lieve poes Wappie van 4 en een half is afgelopen woensdag van 3 hoog naar beneden gevallen (10meter ongeveer) :(
De eerste 24u waren cruciaal omdat ze misschien een bloeding in haar borstholte had. Uiteraard de hele nacht wakker gebleven en haar goed in de gaten gehouden. Dat heeft ze godzijdank gehaald!
Helaas is haar linkerpootje zodanig verbrijzeld dat ze aankomende vrijdag een voorpoot amputatie krijgt.. :( Tot die tijd zit ze elke dag aan de de pijnstilling en vind ik het erg sneu voor dr... Ik vertroetel haar als geen ander.. En eigenlijk doet ze het best goed. Ze eet redelijk.. Ze drinkt soms.. En gelukkig doet ze ook gewoon haar behoefte.. Het is zo sneu om haar zo alleen maar te zien liggen.
Daarbij werkt de andere poes Trippie ook niet echt mee.. Het lijkt alsof ze Wappie niet meer ziet staan en komt ook niet eens even kijken... Hiervoor waren ze altijd dikke maatjes..

Ik zie erg op tegen vrijdag .. Al lees ik wel erg goede verhalen over het amputeren. Ik ben alleen zo bang dat ze heel depri word omdat, ze de eerst komende weken natuurlijk niet heel veel kan doen..

Ik weet niet of hier mensen zitten met ervaring en mij Wappie en Trippie misschien gerust kunnen stellen??

Groetjes,

Een erg verdrietige dame...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Dinky »

Over het algemeen zijn de verhalen die ik lees over poot amputatie positief en heeft het baasje het er vaak moeilijker mee dan de betreffende kat.

Wel zou ik vast gaan kijken waar je een grote bench kan lenen of huren voor de herstelperiode. Na de operatie zal Wappie waarschijnlijk eerst rust moeten houden om de wond te laten genezen. En om te voorkomen dat ze overal op probeert te springen is het dan het beste om haar die mogelijkheid te ontnemen door 'gedwongen' rust in een bench.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Lopke

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Lopke »

Om te beginnen, wat ongelofelijk naar!

Ik zou haar ook bench rust geven.
Als je een bench zoekt, zorg dat ze er niet onder tussen uit kan piepen, soms zit er nl teveel ruimte tussen de bodem en het bovenstuk.

Huren kan vaak bij dierenwinkel, maar ik zou overwegen er eentje te kopen, want mijn ervaring is dat je ze best vaak nodig hebt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Anne »

Ik wil je alvast veel sterkte toewensen voor vrijdag. Ik begrijp jouw zorgen wel. Heeft jouw da ervaring met een amputaties bij katten op die leeftijd? Vaak redden katten zich wel op drie pootjes en voor een amputatie is een jonge leeftijd gunstiger dan een oudere leeftijd, vooral het lichamelijke herstel na de operatie
Hier hebben we Hobbel, die verloor al op zeer jonge leeftijd haar rechterachterpoot
Sindsdien hobbelt ze door het leven en ze weet niet beter. Het enige wat ze niet goed kan is springen. Je zou je poes in het begin kunnen helpen door overal krukjes neer te zetten zodat hij/zij toch op de vensterbank kan komen of op de bank
Voor onze twee vensterbanken staat aan de voorkant van het huis een kattenbak met kap en hier gaat Hobbel eerst op en vanuit daar kan ze op de vensterbank komen. Aan de achterkant bij de andere vensterbank staat de bank waar zij eerst op springt en vanuit daar kan ze op de vensterbank komen.
Je zou je da ook kunnen vragen over fantoompijn. Ik heb zelf nooit het idee dat Hobbel daar last van heeft. Waar ze ook wel eens last van heeft is dat ze niet goed in haar nekje kan krabben
Ik zie aan haar lichaamshouding dat ze jeukt heeft en kennelijk denkt ze dat haar pootje er nog aan zit want dat wat achter is gebleven probeert echt te krabben
Omdat Hobbel een week of 6/9 was toen de operatie plaats vond is ze erg snel hersteld.
Aangezien Wappie iets ouder is lijkt het me reeel dat je rekening houdt met een herstelperiode van een paar weken. Het zal haar dan veel energie kosten om zich op drie pootjes voort te bewegen
maar uiteidelijk komt ze er wel
Heel veel sterkte voor vrijdag. Ik zou dit alles met goed overleg met de da doen

Je zou inplaats van een bench ook een grote konijnenkooi kunnen gebruiken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Als eerst: Hartstikke bedankt voor jullie reacties.. Mijn vriendenkring is helaas niet zo breed dus hoopte inderdaad op een beetje steun en tips. Dank jullie wel: Dinky , Lopke en Anne....

Ik heb gelukkig een bench kunnen lenen van een kennis. Daar gaat ze nu in omdat, ik toch halve dagen moet werken.. S'nachts kan ze nu nog bij me. Ik heb de slaapkamer omgetoverd naar kattenplek waar ik zelfs op me matras slaap en ze er makkelijk bij kan.
Ik ben inderdaad bang dat dat na de operatie wel anders is... Dan zou ze hele dagen erin moeten blijven liggen??

Toen het incident gebeurd was heb ik meteen de dierenambulance gebeld.. En zijn we bij het dichtsbijzijnde dierenarts gereden
(Niet mijn eigen dierenarts) (Die zit nu ook verder weg .. Ik ben namelijk een jaar geleden verhuisd)

Het is al best knap hoe ze het doet... Ze eet goed, drinkt, gaat zelf naar de bak.. En soms huppelt ze al op 3 pootjes... En dat na een val van 10meter! Ben alleen best gespannen voor de operatie en hoe alles daarna gaat verlopen. Ik ben al snel heel bezorgd en ben misschien bang dat ik teveel ga moederen? Is dat nodig?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Anne »

Ik ben inderdaad bang dat dat na de operatie wel anders is... Dan zou ze hele dagen erin moeten blijven liggen??
Is het een bench waar ze er zelf makkelijk in en uit kan lopen? Ik zou dat met de da bespreken hoelang je haar in de bench moet houden en wanneer je haar de vrije hand mag geven
Ik ben al snel heel bezorgd en ben misschien bang dat ik teveel ga moederen? Is dat nodig?
Doe het maar gewoon met je gevoel

Hoelaat wordt ze geholpen vrijdag? Ik ga voor haar duimen en een kaarsje branden savonds
Ik heb zelf groot respect voor driepoters
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Jaa.. Heb voor de bench een kussentje neergezet zodat ze er niet uit kan springen...
Ik zal dat inderdaad goed bespreken met de dierenarts...

Ik moet haar vrijdag tussen 9:00 en 9:30 brengen... Ben bloednerveus! :(
Hartstikke bedankt voor het duimen en kaarsje branden... Ik bid elke avond voor dr!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Anne »

Komt vast wel goed ;-)
Dieren zijn veel nuchterder dan wij. Ze passen zich veel beter aan. Je zal straks versteld staan hoe ze er mee omgaat
Sterkte met je ongerustheid en beterschap en geef haar een dikke knuffel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Anne »

Ik hoop dat alles goed is gegaan?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Hoi Anne,

Dank je wel voor je lieve berichtje... Je heb er echt aan gedacht! :D

Een uur geleden kreeg ik een berichtje dat de operatie geslaagd is en goed gegaan is...
Het is nu even afwachten tot haar tempratuur weer goed is... Die was wat gedaald met de operatie (ze zeiden dat dat normaal is)
Even afwachten tot ik haar weer mag halen!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Anne »

Wat fijn dat de operatie goed gegaan is :-P Nu op naar een spoedig herstel. Hopelijk mag ze gauw weer naar huis. Ik brand vanavond een kaarsje voor haar
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Hoi lieverd... Wij zijn net anderhalf uur thuis..... Er komen geluiden uit mijn lieverd... Dat gaat me door merg en been.... Maar, ben blij dat ze thuis is... Het ziet er een beetje gek en eng uit allemaal...

Hoop dat ze snel weer de oude word....
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Soms krijst ze best de boel bij elkaar en lijkt het alsof ze probeert om dat geamputeerde pootje te bewegen.. wat uiteraard niet lukt.. en dan mauwt ze zo erg.. ik word er intens verdrietig van...
Lopke

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Lopke »

Hebben een paar jaar geleden de kat van vrienden verpleegd die een geamputeerde achterpoot had.
De eerste dagen was het een hoopje kat, kreeg wel behoorlijke pijnstilling, dus geen pijn.
Na een paar dagen was de shock weg en kreeg ie weer meer praatjes, met een maand was hij net zo behendig als ervoor.

Wel de pijnstilling goed op gezette tijden geven, dan gaan ze een bloedspiegel opbouwen, waardoor ze eigenlijk geen pijn zullen hebben.

Succes en beterschap!!!!
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Goedemorgen lieve mensen...

De nacht is eigenlijk vrij goed verlopen... Nu moest ik haar vanmorgen antibiotica geven en pijnstilling.
Die pijnstilling is tramadol! Ik ben me rot geschrokken hoe ze erop reageerde.. Schuim kwam uit haar bekkie en ze werd helemaal gek... Ik ben me rot geschrokken! Heb meteen de spoeddierenarts gebeld. (Dierenarts waar ze is geholpen is niet bereikbaar in het weekend)

Die zei dat het "normaal" was dat ze zo reageerde... Maar, ik er wel over na moest denken of ik dit wel wil geven nog! Ik heb ook nog metacam liggen! Misschien beter om die te geven??? Hebben jullie tips?
Ze ligt momenteel op bed bij mij... Onder haar dekentje maar, er zit weinig beweging in.. Ze is wel wakker en als ik haar over haar koppie aai.. Spint ze toch heel zachtjes........

Ik heb zelf maar 4uurtjes max. geslapen vandaag... Dus ben aardig brak....
Maar, alles voor het beestje natuurlijk!
Plaats reactie