Amputatie linker voorpoot

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door castratenkoor »

Ik zou geen Metacam doen, omdat je het langere tijd zult moeten geven na zo'n grote operatie. En dan wordt het erg riskant voor de nieren. En die hebben toch ook al een klap van de val gehad, dus die zou ik sparen.

Ik zou voor Buprecare gaan.

Sterkte en beterschap.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Dinky »

Hier kreeg ik spuitjes buprecare mee na operatie dus daar zou ik eens naar vragen.
Metacam zou ik ook niet doen ivm de nieren die al kLap hebben gehad
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Anne »

heeft ze ook een drain gekregen? Zodat het wondvocht makkelijk kan weglopen?
Arm dier, geef haar een dikke knuffel en hopelijk gaat het gauw wat beter
Hier geen ervaring met tramadol, wel voor mezelf, voordeel is dat ik er erg slaperig van werd en op die manier ook geen pijn voelde omdat ik sliep ( ik had een geblokkeerde zenuw in mijn schouder)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Nee.. Ze heeft geen drain.. Heb een spoeddierenarts gebeld vanmorgen na het incident met die klote tramadol...
Zij zei dat ik voor nu het beste even alleen metacam moet gebruiken... Maandag meteen maar even bellen met me eigen dierenarts... Ze hadden wel even mogen vertellen wat voor effect dat op zo'n beestje kon hebben... Schrok me wezenloos vanmorgen!
Na die 8uurtjes heb ik haar metacam gegeven... En ze hobbelde al wat rond op bed en is in haar andere mandje gekropen....

Het arme schatje! Zo moeilijk om te zien... Hoop dat ze snel opknapt...
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door ErikPhilippus »

Ja, dat herken ik wel -schuimbekken en paniek na het toedienen van Tramadol.
Dat gebeurt als je het 'puur' geeft, zeker op een wat nuchtere maag. Dus je moet het vermengen, b.v. met een klein beetje natvoer of tonicum, en dan (een paar keer) met een spuitje. Of anders direct na het eten.
Toch is Tramadol een hele effectieve pijnstiller, en wordt voornamelijk afgebroken in de lever. Dus voor zwakke nieren zowiezo beter dan Metacam. Mijn voorkeur zou ook hebben Buprecare (ik zou persoonlijk er gewoon op staan dat mee te krijgen i.p.v. die rottige Metacam...).

Sterkte!
Erik
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Dank je wel voor de lieve reactie's... Het is jammer dat ik geen filmpje kan plaatsen maarre.. Ze is zelf naar de bak geweest net... Ging naar de krabpaal.. Klein stukkie hobbelen.. En ging daarna weer naast me liggen! Heeeel bijzonder sterk! EN zelfs Trippie (de andere poes kwam ook even kijken) ..
Tranen van blijdschap dus hier! :D

Ik hou voor nu even de metacam aan.. Omdat, ik er te geschrokken van ben en de spoeddierenarts ook zei dat het beter was om met tramadol te stoppen .. Morgen nog metacam en maandag meteen de dierenarts bellen voor Buprecare!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Anne »

Oh wat goed nieuws!! Wat een flinkere dapperd!
Wat zul je trots op haar zijn!
Ik hoop dat dit zich voortzet en dat het ergste achter de rug is. Op naar morgen, naar een goed overleg met je da
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Update:

Wappie had gisteravond erg veel pijn had ik het idee...
Dus ik heb toch 2x 1/4 tramadol gegeven.. Nog steeds een erg naar gezicht maar, wist nu in ieder geval wat me te wachten stond!
Gelukkig was ze daarna zo "wappie" en moe.. Dat ze de hele nacht naast me geslapen heeft...
Zoiezo bel ik straks even de dierenarts om goed te overleggen...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Anne »

Ik geloof dat ik het zelfde gedaan zou hebben. Fijn dat ze lekker geslapen heeft, zo voelt ze ook geen pijn
Wat zei de da?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

De dierenarts mocht mijn geen buprecare meegeven omdat het injecties zijn.......
En verder zei ze dat metacam pas gevaarlijk voor haar niertjes waren na 7/8 jaar... En als het goed is hoeft ze niet zo lang aan de pijnstilling! Ze is vandaag wel erg sufjes en slaap al de hele dag bijna...

Heb het er af en toe nog steeds moeilijk mee om haar zo te zien..
Morgen ook de hele dag tot 17 naar school.. Dat helpt natuurlijk ook niet echt mee..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Dinky »

Ik had spuitjes buprecare zonder naald. Ik kon het gewoon over/door het natvoer doen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Rik »

Metacam pas gevaarlijk voor de nieren bij 7/8 jaar? Wat een onzin. Dat komt omdat de nieren van 7/8 jarige meestal al wat slechter zijn. Maar dan komt bij mij gelijk de volgende vraag op... Is er een bloedonderzoek gedaan? Bij een klap van 10 meter kunnen de nieren een behoorlijke oplawaai gekregen hebben. Daar dan direct metacam overheen (zonder te weten hoe het met de nieren is) lijkt mij niet verstandig.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
DjuulWT
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 apr 2017 22:33

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door DjuulWT »

Ik ga er van uit dat mijn dierenarts wel weten wat ze doen.. Athans, daar ga ik wel van uit...
Vrijdag mag ze al op controle voor de hechtingen en hoe nu verder...
Ze doet af en toe een rondje "hobbelen" ..maar verder ligt ze heel veel...
Dat is wel oke toch? Veel rusten...
Ze geeft in ieder geval soms wel weer wat kusjes... Hoop dat ze snel weer een beetje de 'oude' word!
ErikPhilippus
Tijger
Tijger
Berichten: 1945
Lid geworden op: 20 okt 2015 14:28

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door ErikPhilippus »

Waarschijnlijk baseert de dierenarts zich op het artikel dat in dit bericht wordt vermeld: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=24813

Het gaat in deze studie om een (zeer) lage onderhoudsdosering. Ik neem aan dat voor pijnbestrijding een hogere dosering wordt toegepast, en die is schadelijk voor de nieren - welke leeftijd de kat ook heeft. Er zijn meer dan voldoende meldingen van jonge katten die na toediening van Metacam nierfalen hebben ontwikkeld.

In 2010 is door fabrikant Boehringer al een aanpassing gedaan in de bijsluiter voor Metacam. Klaarblijkelijk wordt het door de fabrikant zelf niet aangeraden voor katten:

Do not use Metacam Oral Suspension in cats. Acute renal failure and death have been associated with the use of meloxicam in cats.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Amputatie linker voorpoot

Bericht door Anne »

Wat dapper dat ze al wat rondjes rondhobbelt!! het kost ze enorm veel energie en hoe meer rust hoe beter ze herstellen :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie