Yaromir met hernia? + Rontgenfoto + Metacam. Help!

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Denneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2015 11:43

Yaromir met hernia? + Rontgenfoto + Metacam. Help!

Bericht door Denneke »

Vanmorgen na het eten geven begint Yaro plotseling te krijsen bij de geringste aanraking aan zijn rug. Voordat ik het weet ligt hij boven op de slaapkamer onder het bed. Helemaal in shock geprobeerd hem te lokken met snoepjes, hij probeerde naar de snoepjes toe te lopen maar dit deed hem ontzettend pijn. Hij krijsde het echt uit van de pijn, zakte door zijn achterpoten (als een paard die worstelt rechtop te blijven staan na een verdoving) waarop hij uiteindelijk onder de stoel tot stilstand komt.

De precieze oorzaak is onbekend, hij heeft al maanden problemen met op bed springen maar dit kwam door zijn overgewicht dachten we? Gisteravond sprong hij op bed en krijste voor het eerst een keer, niet zo hard en ging daarna direct slapen. Niks gemerkt, ook gewoon nog trap gelopen tussentijds.

Direct vanmorgen de spoedeisende hulp voor dieren gebeld, Yaromir in het mandje en daar naartoe. De dierenarts heeft gevoelt aan zijn ruggenwervels en bij 1 kermde hij duidelijk van de pijn, maar lang niet zo erg als dat ik hem eerder zag. Als hij twee stappen probeerde te lopen kreeg hij wel een enorme pijnscheut, krijste het uit en kromp ineen.

Foto's gemaakt direct, meerdere. Geen blaasgruis, geen nierstenen. Wel propvolle darmen en een vernauwing tussen twee ruggenwervels. (Zie foto)

Hij heeft vervolgens drie injecties gehad en een klysma:
- Metacam
- Dexadreson
- Vetergesic multid
- Microlax

Dit was allemaal voor 12 uur vanmorgen, het klysma ook maar tot nu heeft hij nog geen keuteltje gelegd. Hij heeft nog niet gedronken, wel al wat gegeten maar hij is heel erg bang. Hij heeft wel rondgelopen (gerend van angst) maar verstopt zich heel veel. Ik weet niet of dit van de metacam komt of van de hele ervaring, we zijn immers 1,5 uur bij de DA geweest.

We hebben Meloxidyl meegekregen die we vanaf morgen mogen geven. Maar ik heb gegoogled en op het forum gezocht en ik heb nu al spijt dat hij uberhaupt deze medicatie heeft gekregen. Maar goed, morgen is een nieuwe dag en ik weet niet wat we moeten doen zodra hij weer echt pijn gaat krijgen.

Wat moeten we doen? Ik durf die meloxidyl eigenlijk echt niet te geven, maar het gekrijs van de pijn kan ook echt niet.

De vernauwing is te zien bij de vierde tussenwervel. De V-vorm zeg maar onder het donkere in zijn buik is de inhoud van zijn darmen, er zit behoorlijk wat in dus.
Afbeelding
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Yaromir met hernia? + Rontgenfoto + Metacam. Help!

Bericht door kansarmedieren »

Denk je niet dat het gedrag komt van veel pijn dit doet erg zeer. Laat hem lekker met rust en als je twijfelt over de metacam neem dan morgen even contact op met de dierenarts maar je moet wel iets geven want anders heeft de kat erg veel pijn. Persoonlijk zou ik het gewoon geven heb geen slechte ervaring ermee. Wel na het eten anders krijgt hij last van zijn maag.
Plaats reactie