mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Zou nu moeten werken, hoop ik toch

Heb Nala daarnet trouwens even proberen te laten lopen, door haar op te nemen en haar naar de badkamer te doen voor de kattenbak, maar nee hoor, ze wou echt niet. Ze was al boos als ik haar opnam (is ze altijd al geweest, maar mss doet het nu pijn) en dan ging ze wel normaal, maar zakte al snel door haar pootje, ik heb haar daarom maar terug op mijn bed gebracht waar ze nu ligt te slapen.

http://imgur.com/2fVneWh

deze heb ik genomen net nadat ik haar terug op het bed zette, zoals je ziet is die ene achterpoot toch raar geplaatst. Daarna ploft ze zich eigenlijk neer en slaapt ze. Ook vind ik dat ze er toch niet opperbest uitzie in haar gezichtje, haar ogen vooral, maar de DA vind het wel normaal :???:
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Een kleine update: Ik heb haar daarnet naar de kattenbak gedaan, omdat ze nu nog steeds niet geweest was, en deze keer plaatste ik haar er ook in i.p.v ervoor. Ze was eerst niet te happy, bleef maar ruiken, ook al was hij uit gekuist, maar opeens ging ze toch een plasje doen. Nog beter, daarna liep ze normaal er terug uit (ging wel wat moeite om eruit te komen) maar daarna wandelde ze toch redeljik normaal. Wel merk ik dat ze de rechter achterpoot schuiner houd dan de andere poten, dus is het nog niet helemaal in orde. Ik moet de 11de op controle bij de DA voor Nala haar suikertesten, en als ze zo blijft sukkelen ga ik toch eens praten over die neuropathie. Als het natuurlijk terug erger word maak ik wel eerder een afspraak. Nu maar hopen dat het niet terug verergert.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Rik »

O fijn. Het zag er inderdaad op het filmpje naar uit dat ze echt haar achterpoten ontziet. En dan kunnen het dus echt ook wel beide poten zijn maar dat als ze loopt dat één poort toch nog wat sterker is. Dus neuropathie zou je zeker aan kunnen kaarten bij de DA. Zeker als dit gewoon met "Vitamine B12 Methylcobalamine" op te lossen zou zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Wat me vooral stoort is het feit dat ze zo futloos is. Sinds ze dus gisterenmiddag zo mankte heeft ze echt weinig gelopen. Ze slaapt op mijn bed, eten en drinken moet ik zelf naar haar brengen, want ze komt er niet achter of vraagt er zelf na. Zelfde met de kattenbak,moet ik er haar zelf naartoe brengen. De enige beweging die ze vandaag heeft gehad was van de kattenbak naar mijn kamer te lopen, wat 2 meter is, om daarna terug op bed te gaan slapen. In het totaal van gisteren en vandaag schat ik misschien 5 meter gewandeld te hebben. Ze is sinds haar pancreatitis aanval van 21 november 2015 eigenlijk al zo futloos, maar het ging toch beter de laatste tijden, maar het blijft maar problemen zijn.

Pancreatitis aanval: heeft ze net overleeft, ze at echt 4 dagen niet (kwam net op een zaterdag avond, als ik een wacht dokter belde kreeg ik daar te horen gewoon af te wachten, omdat ze daar dachten dat ze iets verkeerd gegeten had. Ging ik maandag naar een DA, maar bleef het nog tot dinsdagavond duren voor ze het zeker wisten, daarna snel nog een hospitalisatie)

Suikerziekte= insuline spuiten, haar waarden zijn nooit echt stabiel, meestal hoog, opeens terug normaal, ik twijfel hier nog steeds aan dat ze stabiel is, ook omdat de DA die Nala altijd onderzoekt nogal problemen heeft met in het oor te prikken, Nala laat het toe hoor, maar blijkbaar bloed ze moeilijk. Mss dat ze te weinig bloed testen en zo de waarden verkeerd zijn?

Braken: DA vertelde me hier niet teveel achter te zoeken omdat katten af en toe wel eens overgeven, lariekoek, kwam door de insuline die waarschijnlijk te hoge dosis was en ze begon meer te vreten zonder dat ze het kon verwerken, maar er zit misschien een onderlinge probleem bij dat we nog niet weten.

Futloosheid: dit is nog steeds niet verbetert, het ging wel iets beter de laatste weken, maar sinds gisteren is het weer een probleem.

Vlooien en wormpjes: Ze heeft af en toe wel vlooitjes, we wonen helaas in een buurt met veel gras en veel katten, dus die vlooien zijn er snel, maar ze had net toen ze zo ziek was opeens een echte plaag, was zo erg dat ze zelf in mijn kamer zaten :oops: Gelukkig wel snel kunnen uitroeien, maar erna had ze dus wormpjes in haar uitwerpselen, dus pil daartegen, dat ging gelukkig wel snel over.

Manken: ze ging al een lange tijd moeilijker, in de zomer van 2015 viel het echt op maar ik denk dat het zelf al eerder was, we dachten toen aan artrose, ook met haar leeftijd en gewicht, maar je ziet wel, bleek suikerziekte te zijn. Toch verbetert dit niet en is het net zelf verslechtert.

Het stopt echt niet, en ik begin om eerlijk te zijn de moed te verliezen. mijn ouders denken zelf dat de DA's ons aan het lijntje houden om er zoveel geld uit te slaan, en ze uiteindelijk toch te sterven komt. Persoonlijk denk ik meer dat Nala hun eerste suikerkat is en het voor hun ook nog zoeken is, maar daar is Nalatje vet mee. En als ik een nieuwe opzoek vrees ik dan weer dat ze daar ook het probleem niet weten. Misschien is het echt neuropathie en verbetert het met die pillen, maar het verschil bij Tootsie en Nala is toch dag en nacht. Zelf met al die problemen ging Tootsie nog rondwandelen terwijl Nala het echt totaal niet doet.

Ze is niet ziek denk ik, ze wast zich, ze spint, ze eet normaal en drinkt, al moet ik het wel zelf brengen, maar toch merk ik zo dat er iets niet juist is, en ik begin er echt zelf depressief van te worden. Ik wil haar echt niet laten inslapen, en al zeker niet omdat ik er een reden toezie om het te doen, maar het feit dat het maar blijft slecht gaan is toch ook een teken dat ze iets aan het missen zijn. Misschien ligt het aan de insuline zelf? Op de suikerkatten forum bleek al snel dat mijn type insuline daar nogal onbekend was.

Ik weet het echt niet, het blijft maar sukkelen, en qua kosten begint het toch ook al bijna een 1000 euro te worden met allerlei testen, medicijnen en al die zooi, en het lijkt allemaal om niets. Ik heb het er graag voor over, maar als er geen beterschap bij komt begint het toch te storen :(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Rik »

Vergis je niet dat de beelden van Tootsie maar één van de symptomen kunnen zijn. De aantasting van de bewegingszenuwen leidt ook tot spierzwakte in de poten en vermoeidheid bij het lopen. Dat kan zich bij Nala dus uiten in het op d'r zij gooien en algemene futloosheid. Dit kan dus alle lange tijd meespelen en zich nu in ernstigere mate laten zien.

Als de huidige dierenarts overigens geen ervaring met suikerziekte heeft dan zou ik zeker naar een andere zoeken die daar wel (veel) meer ervaring mee heeft. Je DA kan n.l. nu dus bepaalde dingen niet goed beoordelen en zelf misdiagnoses doen. Dat je met een nieuwe DA ook weer dezelfde problemen hebt is denk ik niet zomaar waar. Als het er eentje is met de juiste suikerziekte ervaring dan kan het zijn dat hij bij heel wat dingen gewoon gelijk ziet wat er aan de hand is (waar je huidige DA dus zit te klungelen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Ik weet natuurlijk niet zeker dat het hun eerste kat met suiker is, zoiezo hebben ze Nala haar leven gered, waar ik altijd dankbaar voor zou zijn. Mijn vorige/eerste DA was een vrouw die eigenlijk nooit uitleg gaf bij een probleem, en gewoon wat prikjes gaf en de kous was af, ik wou al zeker niet gaan toen Nala zo ziek was omdat ik zeker weet dat we toen Nala nooit gingen terugzien. Feit is wel dat ze beidde (is een koppel die een team vormt, maar meestal zien we maar de vrouw) in 2013 afgestudeerd zijn dus ja, ik weet het niet zeker. Ik ben wat depri door al dit en zie alles dus wat zwarter in dat het waarschijnlijk is, maar toch voel ik dat er iets niet klopt. Ik wacht morgen nog af, hopelijk gaat het dan beter, misschien is het ook nog die metacam die een rol speelt, ik las toch veel problemen daarmee, maar dat is al van gisteren rond 14.30 gegeven, dus zou toch al uit haar systeem moeten zijn(?).

Als het donderdagmiddag nog zo blijft spelen kijk ik toch eens voor een andere opinie en misschien ook eens een andere DA te bezoeken. Ik wil toch eens duidelijkheid :(

Wat me ook wel stoort is dat wij te voet moeten gaan naar de DA, we hebben geen auto, en moeten dus met de fiets als ondersteuning zo te voet wandelen, op zich voor ons geen probleem, maar Nala is er al niet te dol op, neem daar nog eens een drukke baan bij met auto's, bussen en vrachtwagens en je hebt een gestreste kat waardoor de waarden blijkbaar ook al snel kunnen misleidend zijn.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Sifra »

Ik heb ook geen auto, maar een fietskar achter mijn fiets, zodat ik sneller bij de dierenarts ben. Bovendien dek ik de reismand onderweg af met een dekentje of badlaken. Zo komen mijn katten minder gestrest bij de dierenarts.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Kleine update: heb haar nog eens naar de kattenbak gebracht voor de zekerheid. Ze moest niet, en was nogal boos op mij omdat ik haar ofwel gedragen had (heeft ze nooit graag) maar misschien heeft ze toch wat pijn. Ze kwam er zelf uit en ging dan naar de gang, op zich zonder manken en zelf het pootje niet schuin te houden wat toch een goed teken is. Eenmaal in de gang ging ze echter wel direct terug liggen. Ik wachtte even binnen om te zien wat ze ging doen, en merkte dat ze wel iets dichter was gekomen, maar terug neerlag. Na nog een minuutje te wachten kwam ze binnen en dat ging dan wel redelijk. Heb haar laten drinken, en daarna ging ze terug neerliggen op 1 van haar plekjes waar ze normaal ligt in de living. Het lijkt beter, maar het is er toch nog wel, dus ik begin toch meer te denken aan die neuropathie. Nu goed, ik ga het toch afwachten, kwestie van ook niet iedere dag naar de DA met Nala te gaan (tenzij het echt moet natuurlijk) want dat kan voor haar ook niet leuk zijn

edit: ze is trouwens van haar plekje in de living naar de andere kant gegaan, waar een doos staat, 1 van haar lievelingsplekjes de laatste weken. Toen ze erin sprong is ze er direct terug uitgegaan, de doos zelf is nogal compact, net genoeg voor een kat maar ik denk dat het dus toch wel iets moet geven voor haar pootje. Ik zag het zelf niet, maar hoorde het van mijn ouders, ze ging daarna terug naar de keuken om wat te drinken terug, en van daaruit terug naar de living bij de zetel, toch ging dat pootje blijkbaar terug schuin gaan.
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Helaas nog een probleem erbij, terwijl ze nu terug normaal loopt kan ze nu niet meer een poepje doen. Ze was daarnet van het bed gegaan, ik voelde het en kwam wakker, dus volgde ik haar even, daar wou ze eerst drinken (haar tasje met water staat in de badkamer) maar daarna ging ze in de kattenbak. Ze duwde nogal veel, maar het lukte niet, toen ze het beu was en uit de bak ging viel er toch een heel klein keuteltje uit, precies iets van een konijn i.p.v een kat (nala heeft altijf al best grote boodschappen gedaan)

Kan moeilijk poepen ook van die neuropathie komen? Ik vind het niet echt terug.

Ook merkte ik dat Nala etter uit haar linkeroogje had.Het traande al een dag of 3 nu, maar etter is nieuw (kan wel van de suiker komen las ik)
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Deze ochtend helaas hetzelfde probleem, ze kon nu toch iets ontlasten, maar het was nog te weinig, en enkel na terug persen en persen. Ze wandelt nu wel terug rond, maar er is duidelijk iets mis met haar. Ik ga de DA nog maar eens bezoeken denk ik, want een opstopping kan ook niet goed zijn :(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Adriana »

voorzover ik begrijp uit haar waardes schiet dat nog al heen en weer met ook hoge waardes.

zou het diabetische neuropathie zijn dan is de enige manier om daar vanaf te komen goed instellen.
katten met die aandoening hebben geen kracht in hun poten en met name achterpoten.

uit jouw beschrijving maak ik op dat ze dat wel heeft maar ze heeft pijn bij bewegen.
een pijnstiller bv tolfedine of onsior kan dat wat verlichten, maar je grootste probleem blijft het goed instellen en rustig houden van haar bloedsuiker-niveau..!
geef je caninsuline en test je zelf haar bloedsuikerwaardes?
dit gezwabber en die hoge waardes zijn ook heel slecht voor haar nieren.

het lijkt dat ze ook verstopt zit of harde moeilijk kwijt te raken keutels heeft, dus flink aan de slag met vette haarbalpasta of laxatract/lactulose (apotheker/drogist)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Nou, ze krijgt insulatard penfill... op de suikerforum kenden ze het daar ook nauwelijks maar het helpt wel. Ik laat de suiker bij de DA testen omdat ik er toch geen expert in ben.

Haar waarden waren dinsdag wel normaal, zelf zo goed dat ze minder insuline moest krijgen. Helaas ging er vanmorgen wel iets mis bij haar prik. Mijn vader geeft de prikken, en deze morgen had ze ofwel pijn, of was ze boos en haalde ze uit, waardoor mijn vader zijn hand wegtrok net bij het indienen. Nu ruikt haar vacht enorm naar die insuline (nogal een vieze reuk) dus ik ben bang dat ze het niet of nauwelijks gekregen heeft :-(

Normaal is dit geen groot probleem, een keer overslaan kan wel geen kwaad volgens DA en zo, maar leuk is het natuurlijk niet, al zeker met alle andere problemen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Adriana »

nee, leuk is het niet als het mis gaat, maar je mag nooit !! bijspuiten als het misgaat.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Ja, dat weet ik, ik wacht gewoon voor vanavond haar prik te geven. Het is twee maanden geleden ook eens mis gegaan, en toen kwam er ook weinig problemen bij, moesten wel die dag naar de DA waar de waarden dan wel niet helemaal juist waren.
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Heb ik een uur geleden gebeld met de DA, en daar kreeg ik te horen dat ze het vreemd vonden dat ze niet kon gaan als ze metacam kreeg, alsof dat er iets mee te maken had :???: Ze willen daar nu dat we eerst metacam geven, en als het dan nog niet beter is morgen, we toch een afspraak maken. Haar pootje is net beter, ze mankt niet meer, loop ook niet schuin of alsof ze op ijs loopt, maar toch denken ze dus dat het daarvan komt, dus moet ik om 14.00 die troep geven .. gaat ze toch weer van overgeven :(

Wat ik ook merk is dat als ik eens kijk naar haar ze direct het opmerkt en begint ze spinnen en zo zacht miauwt dat ik over haar moet komen wrijven, geeft ze dan direct kopjes. Op zich denk je dan leuk toch, maar ik denk eigenlijk meer dat het komt door pijn dan blijdschap :(

Ik heb dan ook de moeilijkste vraag gesteld ook aan de telefoon, of er mogelijk een kans inzat dat ze moest worden laten ingeslapen worden, maar daar denken ze echt van niet, ze zien daar echt geen graat in. Ik wil dat natuurlijk ook niet, stond er al bij te wenen als een klein kind, maar het feit is wel dat het de ene na de ander kwaal is, en het echt niet verbetert, enkel maar dingen erbij en ik wil haar echt niet laten afzien.

Zucht, afwachten tot morgen zeker :(
Plaats reactie