mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

hallo, eerst en vooral wil ik even vermelden dat ik een suikerkat heb, dus dat is al een groot probleem, je kan alles daarover lezen bij de forum voor suikerkatten, namelijk deze link http://forum.suikerkatten.nl/viewtopic.php?f=20&t=9196 (ik denk wel dat je een account daar moet hebben?) zo niet vermeld ik er even bij dat ik een belg ben, en de waarden die wij gebruiken anders zijn dan Nederlanders. wij hebben namelijk een gezonde waarde van 50-150. Ik post het toch ook maar hier even omdat de suikerforum niet altijd even snel een reactie komt, dus hopelijk meer geluk hier.

Nu goed, dus ik doe even m'n verhaal. Nala is dus een kat van net geen 15 die jammer genoeg suikerziekte heeft, we prikken al een kleine 3 maanden insuline en dat ging met ups en downs. Vorige week deed ze net geen hypo en moest ze op een lagere dosis, en opeens was Nala een stuk beter. ze sliep wel nog veel, maar voor de rest at ze minder, moest ze niet meer overgeven, was ze actiever dan in maanden, dus een 80% gezonde kat.

En dan opeens vanmiddag begon er een probleem, ze had net gegeten en ging in de gang, meestal doet ze dat omdat ze naar de kattenbak moet, maar ze wandelt soms even graag rond, opeens hoorde ik haar boos hissen, ik dacht eerst dat m'n andere kat daar ook was, want ze moet die kater niet echt, maar het bleef maar aanhouden, dus ging ik vlug kijken. ze lag daar en probeerde op te staan, maar het ging niet echt. Na haar toch opgeholpen te hebben ging ze al mankend en door haar poten te zakken in haar kooi dat daar in de gang staat, om te slapen. ik vertrouwde het natuurlijk niet en belde onmiddellijk de DA. we mochten om 14.00 komen. Ze wandelde voor haar DA bezoekje nog even rond, het ging iets beter maar bleef manken. Bij de DA zelf wisten ze niet echt wat het was, toen ze haar even lieten rondlopen heeft ze daar wel een ontlasting gedaan :oops: ik denk van de stress. maar ze mankte daarbij dus ook nog. Daarna gingen ze even aan het pootje rekken en doen om te zien of er niets gebroken was, ze huilde nogal, maar Nala is zoiezo een kat die niet graag aangeraakt word dus ze wisten niet zeker of het een groot probleem was of gewoon een boze kat. Ze heeft dan ook eens gekrabbeld naar de DA. Daarna wouden ze omdat ze suikerkat is haar waarden eens meten, en ze had maar een waarde van 99 wat ik me een hoedje van schrok, met dat ze vorige week nog op 281 stond.

Dus kreeg ze een dosis metacam en kwam ze naar huis. Eenmaal hier ging ze direct richting mijn kamer, waar ze met heel veel moeite op m'n bed kroop. ze heeft twee keer gegeten in de loop van de middag en 1 keer gedronken, maar ze liep niet rond, moest het naar haar brengen. daarnet iets voor 20.00 liet ik haar nog eens eten, kwestie van te laten eten voor haar insuline, en ze at mss maar een brokje of 4. Deze keer had ik het eten iets verder gezet waardoor ze ernaartoe moest wandelen. Dat ging op zich wel, maar eenmaal daar zakte ze terug door haar pootjes, en ze at nogal raar. Denk aan een normale kat die neerzit om te eten, die houden hun poten in, de rechter achterpoot van Nala hield ze namelijk gestrekt wat een raar zicht was. Na mss 5 minuten gegeten te hebben (ocharme 4 brokjes) moest ze overgeven en het was meer dan enkel die 4 brokjes, heb haar direct van m'n bed gehaald zodat ze daar niet op braakt, maar er kwam best wat brokken uit. Ik heb al heel wat horrorverhalen gelezen van metacam(natuurlijk toen ze het al gekregen had :evil: ), dus ik denk wel dat het daardoor is, maar haar suikerwaarden spelen ook wel een rol.

Nadat ze moest braken liep ze even weg aan m'n venster, heb toen niet kunnen zien hoe ze ging, maar ze wou daarnet terug op m'n bed, en dat ging echt moeilijk, ze zakte terug door haar pootje. Ik twijfel echt of dit artrose of iets van de suiker is, met dat het zo spontaan opkwam (ze ging wel al een paar maanden moeilijker door de suikerziekte, maar dit is opeens heel erg) maar volgens de DA kan het niets anders zijn. Ik hoorde wel de ene DA zeggen tegen de anders dat het geen zin had foto's te nemen, omdat ze toch niets gingen zien daarop. Wat me ook opviel deze middag, toen ze op m'n bed lag, en ze stond te spinnen als ik over haar kopje wreef dat ze last had toen ik lager ging naar haar rug/staart gedeelte, daar begon ze opeens toch ook een pijnlijke miauw bij te geven.

Ik weet niet echt wat te doen, ik wil Nala niet laten afzien, maar als ze al overgeeft na 1 dosis metacam is het weinig zin te blijven doen. Aan de andere kant kan het natuurlijk suikerziekte problemen zijn door haar lage waarden :(
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Ennakee »

Is het mogelijk dat er sprake van een verdraaiing van de wervelkolom heeft plaatsgevonden, en hierdoor zenuwpijn is ontstaan?

Andere optie is verkeerde beweging en een luxatie of ook wel genoemd het uit de kom schieten van een gewricht waardoor erg veel pijn kan ontstaan.

Wat betreft de pijnstillers er zijn alternatieven zoals opiaten die goed werken zonder risico op nierfalen zoals bij Metacam.

Het zijn maar suggesties, ik heb geen ervaring met diabetes bij katten.

Hoe zwaar is Nala?
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Ik weet helaas niet hoe het begon, zoals ik vermelde had ze gegeten, ging ze naar de gang (normaal, niet mankend) en dan opeens problemen. Ze toont zich niet ziek ofzo, maar ik merkte wel dat haar ene oogje al een dag of twee traant, en het nogal roze-achtig onder het oogje ziet. Nala weegt terug 5.4 kilo, het lijkt zwaar, maar Nala was vroeger veel dikker, en kreeg dan opeens acute pancreatitis waardoor ze enorm afgevallen was, daardoor wisten we ook dat ze suikerziekte had. Vreselijke ziekte trouwens, heeft ze maar net overleefd. Ze moet niet op dieet. Die metacam heeft trouwens niets geholpen lijkt me, want ze mankt nog steeds heel erg. En met dat ik dit neer typ eet ze trouwens nogmaals, hopelijk houd ze dit binnen.

Of ze pijn heeft weet ik niet, behalve door haar pootjes zakken huilt ze niet meer, deed ze wel deze middag dus. Ze deed wel even moeilijk toen ze voor de tweede keer op mijn bed sprong, en bleef steken met haar voorpoot nagel, die ik dus moest losmaken, maar daar bleef het bij
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Ennakee »

Zijn haar nageltjes normaal of een beetje langer waardoor ze in het tapijt kan blijven haken?

Hierdoor kan een kat ook nog wel eens een pootje verdraaien.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Ennakee »

Zijn haar nageltjes normaal of een beetje langer waardoor ze in het tapijt kan blijven haken?

Hierdoor kan een kat ook nog wel eens een pootje verdraaien.
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Volgens de DA niet, ze hebben dat vanmiddag zelf ook bekeken. maar ze bleef al twee keer op mijn bed haperen, dus wss wel? Ik vond trouwens net een nagel op mijn bed die moet losgekomen zijn bij haar toen ik haar wat te drinken bracht (ze dronk best wel veel, maar ze had als vanaf 15.00 uur ofzo niet meer gedronken). We merkten ook wel dat Nala af en toe wel eens haar achternagels precies aan het bijten was, iets dat ze ook nog nooit deed vroeger, maar ze heeft er nooit geen problemen mee gehad. Er ligt inderdaad wel een tapijt in de gang (een loper) maar ik weet helaas niet of ze daar aan blijven hangen is
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Ennakee »

Wat de oorzaak ook is, ik denk dat voor nu het verstandigste is om haar te laten rusten en de poot niet te veel te belasten. Misschien kun je morgen bij een andere dierenarts ook nog advies inwinnen ook m.b.t
andere vorm van pijnstilling.

Wat betreft aan de nagels van de teentjes bijten, dat doen ze ook vaak om de nagelhoesjes los te trekken, waardoor de nagel korter en scherper wordt.
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Ik laat haar zoiezo nu rusten, ze slaapt toch redelijk door. Ik denk dat ik morgen geen metacam meer geef, dat moet ze normaal rond 14.30 maar ik vond toch dat ze er raar op deed + al die horror verhalen van mensen hun katten die opeens nierfalen of zelf dood. Suikerziekte is al erg genoeg, komt dat er nog eens bij vrees ik dat het helemaal boeken toe word voor Nalatje :(

Bedankt voor de tips, ik zie eerst hoe ze morgen is, is ze dan niet beter kijk ik voor een andere oplossing. een andere DA word wel een probleem, wij hebben namelijk geen auto, en het is al een kwartier voor deze DA te voet + Nala is nogal gestressed in een kattenkooi door auto's en vrachtwagens. Komt er nog eens bij dat deze mensen al een andere DA zijn dan degene dat ik eerst ging... maar goed, als het niet anders kan probeer ik het wel. Desnoods probeer ik de bus, maar dat word dan wel weer een probleem met een heel bange kat die dat nog nooit gedaan heeft.
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Ennakee »

Ik zou vooraf eerst telefonisch inlichtingen inwinnen.
Ik ken het probleem van geen auto hebben, dat is erg lastig. Zelf heb ik een reiskoffer voor dieren die ik als rugzak op de rug kan dragen.

Hiermee kan ik fietsen.
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Heeft ze heel de nacht bij mij geslapen in bed, op zich ging dat zonder problemen, ze draaide wel af en toe, maar doet ze altijd. Deze morgen rond 6.45 kom ik wakker, zit madam te spinnen en wil ze eten, geef ik het haar en ze eet een redelijke portie. Legt ze zich terug op m'n bed om te slapen ... 5 min later dat oh zo leuke geluid van een kat die moet overgeven, heb haar gelukkig nog net van het bed gekregen.

Wel merk ik dat ze beter loopt, het blijft wat raar met die rechterpoot, maar er is weinig manken bij (soms zakt ze er wel nog door) dus ik denk dat ik die metacam stop. Weinig baat bij als ze constant moet overgeven ervan, en met dat ze suikerkat is denk ik dat het op den duur ook problemen zal geven in verband met suikerwaarden.

Aan de andere kant loopt ze mss beter net door die rommel, dus blijft her lastig om te weten wat te doen :(
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
is 50 - 150 de fructosaminewaarde? en waarom schrik je dan van een waarde van 99? terwijl je verderop schrijft over een waarde van 281.. want dan is die toch heel veel te hoog?
suikerkatten met hoge waardes kunnen last hebben van diabetische neuropathie, die zakken door hun achterpoten of kunnen daar niet goed op staan. kan het dat zijn..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Hoi Adriana, de suikerwaarden zijn het best tussen de 50-150, waarom ik zo schrok is dat het nogal heel snel gedropt was. Doen we de eerste keer meten hadden we een waarde van 295, ze was toen wel ziek met pancreatitis. Daarna in de loop der maanden is het altijd hoog gebleven, het hoogst was 408, meestal was het wel tussen de 250+, dus dat ze opeens terug normale waarden heeft is wel wat raar, zeker omdat ze de week daarvoor een waarde had van 281 met 4 volume insuline (en ze toch wat voortekenen had van een hypo, ze bleef maar eten) en nu met 3 volume opeens 99.

Kwestie van haar poten had ze al lang dat ze moeilijker ging, in de zomer van 2015 merkten we al een vermindering op, ze ging niet meer springen, gebruikte eigenlijk haar voorpoten om te hangen aan iets en haar dan zo op te trekken. Ze ging ook trager en merkten wel een "slijtage" aan de achterpoten dus we dachten toen aan artrose, geen haar bij ons die dacht aan suikerziekte. Helaas werd het gisteren veel erger met dus het helemaal door de poten zakken, wat volgens mij niet te maken heeft met haar suikerziekte, net omdat haar waarden opeens terug normaal zijn. Zeker weet ik het natuurlijk niet, maar ik betwijfel het toch echt.

Edit: het is ook maar 1 achterpoot waar ze last van heeft, de rechter. Als het suikerziekte relevant was zouden het toch beidde poten moeten zijn?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Rik »

Ik zou ook denken aan Neuropathie (hoewel ik een complete leek ben op suikerziekte gebied). Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat in een beginnend stadium beide achterpoten evenveel geraakt worden. Het is goed te behandelen met vitamine (B12 geloof ik).
Neuropathie is een zenuwbeschadiging, een complicatie van suikerziekte
https://mariekopdekiek.wordpress.com/20 ... uropathie/

Hier staat ook een filmpje van hoe het er ongeveer uit zou zien:
https://mariekopdekiek.wordpress.com/20 ... e-genezen/

Er is ook wel wat te vinden op het suikerkatten forum. Hier een facebook-pagina met wat links:
https://www.facebook.com/Suikerkatten/p ... 3012827121
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Meowmix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 feb 2016 20:31

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Meowmix »

Hmm, ik twijfel eigenlijk. Het probleem is dat Tootsie nog best rondloopt, al lukt het dan moeilijk terwijl Nala gewoon niet wil/kan?

Ze heeft sinds gisteren praktisch niet meer rondgelopen, en slaapt enkel op mijn bed. Daarop geraken doet ze via een bankje dat ik geplaatst heb, dan nogal moeilijk gaat om erop te klimmen. Wat me ook opvalt is dat ze sinds gisterenmiddag niet meer in de kattenbak is geweest voor zowel plas als poep, terwijl ze toch eet en drinkt (als ze het niet uitbraakt...) gelukkig houd ze nu wel haar eten in, maar veel eten doet ze momenteel toch niet.

ik post even wat foto's en een filmpje om te tonen hoe raar het is bij haar. Bij het filmpje kan je duidelijk zien dat ze moeilijk recht kan, en zich eigenlijk gewoon wat raar draait

https://www.youtube.com/watch?v=gqa891G-s1I

Hopelijk lukt dit, eerste keer dat ik upload op youtube, kwaliteit is niet te best, maar het is te zien.


foto's willen hier niet uploaden omdat ze te breed zijn, zelf al nadat ik ze verkleint heb, dus ik post de link maar. zoals je ziet drinkt ze en houd ze dat pootje nogal raar, moeilijk te zien net omdat het de verkeerde kant is maar ik heb niets anders.

http://imgur.com/a/14FeF

Wat me wel opvalt in die link was dat katten veel moesten bewegen, sinds Nala zo ziek is geworden slaapt ze wel enorm veel, en kwam er van bewegen niet veel in huis meer. Ze wandelde wel normaal, maar springen zoals Tootsie heeft ze eigenlijk al een jaar of 3 niet meer gedaan, zelf nog voor haar suikerziekte
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: mankende kat krijgt metacam, moet er al van braken

Bericht door Rik »

Het filmpje is niet te zien omdat die enkel privé staat. Je kunt hem op link-only (of unlisted) zetten zodat hij wel te zien is met een directe link maar niet opgenomen is in de publieke-lijst van YouTube.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie