Kitten loopt al maand mank

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
CharlieForPresident
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 dec 2013 15:18

Kitten loopt al maand mank

Bericht door CharlieForPresident »

Teddy

Beste allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een vraagstuk over mijn kitten Teddy (6 maanden). Teddy loopt sinds 22/2 moeilijk. Na goed te hebben gekeken bleek het zijn rechter voorpoot te zijn. We besloten het even aan te kijken, omdat het nogal een kluns is en redelijk vaak valt. Omdat het de dagen erna niet verbeterde, zijn we op 25/2 naar de dierenarts gegaan. Zij constateerde dat hij inderdaad lastiger liep, maar dat er geen botbreuken te voelen zijn. Zij ging er vanuit dat hij zijn pootje had gekneusd. Wij kregen Loxicom mee, om hem 3 dagen de dosis van 3 kg te geven en daarna af te bouwen met 2 en 1. We merkten vrij snel verbetering, dus we waren opgelucht. Op 5/3 merkten we dat hij nóg moeilijker liep, ook met hetzelfde pootje. Na telefonisch overleg met de dierenarts assistente, zijn we nogmaals op het spreekuur geweest. Ze vertelde ons dat hij misschien weer was gevallen, en dat daardoor een bijna geheeld pootje opnieuw pijn kan doen. Opnieuw kregen wij Loxicom mee, maar dit moesten wij wat langer geven. Opnieuw leek er enige verbetering merkbaar, maar op 12/3 liep hij opeens veel moeilijker, en leek het alsof hij met zijn achterpoten sleepte. Hij leek ook veel pijn te hebben, want na elke stap stopte hij en ging hij op zijn zij liggen. Op 13/3 zijn we naar een andere dierenarts geweest, omdat de eerste dierenarts op vakantie was. De tweede dierenarts constateerde dat hij waarschijnlijk last had van het feline limping syndrome. Hoewel hij geen koorts had, had hij wel de symptomen ervan. Omdat hij ook last had van vliezen over zijn ogen en hij ook hele rode ogen had, kreeg hij oogzalf mee.
Wij hoopten dat hij nu helemaal zou opknappen, maar het is nog steeds niet goed. Soms is er een verbetering te merken, maar dan kan het die dag erna weer helemaal omslaan en loopt hij die dag erna zo mogelijk nog slechter. Na een week hadden we weer een telefonisch consult met de tweede dierenarts. Toevallig liep hij op die dag best goed, maar nog niet helemaal zoals het hoort te zijn. Daarom hadden we afgesproken om nog even door te gaan met Loxicom, en als het over een week niet helemaal over zou zijn, toch nogmaals naar de dierenarts te gaan. Nu loopt hij vandaag weer een stuk moeilijker, en loopt hij steeds een stukje met hoog gebogen rug en gaat dan weer op zijn zij liggen.
Verder eet hij wel goed en is hij speels. We proberen het zo makkelijk mogelijk te maken voor hem, door de kattenbak steeds van boven naar beneden mee te nemen en hem zelf ook de trap op dragen. Ook hebben wij zijn krabpaal opzij gelegd zodat hij er niet van boven naar beneden kan springen en zich weer kan bezeren.
We maken ons heel erg zorgen, en ik hoop daarom dat jullie misschien goede adviezen voor ons hebben. Hartstikke bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kitten loopt al maand mank

Bericht door Ms Maaike »

Stoppen met loxicom, het lost niks op en veroorzaakt misschien andere aandoeningen waar je niet op zit te wachten. Zoek hier op het forum op metacam; in loxicom zit dezelfde werkzame stof zo uit mijn hoofd. Weegt Teddy 3 kg?

Verder: waarom is er nooit een foto van de poot gemaakt? Grove botbreuken zijn te voelen, maar scheurtjes niet. Bovendien kan het een beter beeld geven dan enkel palperen.

Ik hoop dat je een dierenarts vindt die een stuk pragmatischer is. Een kitten een maand lang zo laten lopen zonder een foto te laten maken (of zelfs maar voor te stellen) vind ik raar van die dierenartsen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
CharlieForPresident
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 dec 2013 15:18

Re: Kitten loopt al maand mank

Bericht door CharlieForPresident »

Bedankt voor je reactie Maaike! Ik zal zeker even onderzoek doen naar metacam.

Er is geen foto gemaakt omdat de dierenartsen beiden dachten dat dat niet nodig was. As vrijdag is het weer de bedoeling om te checken hoe het op dat moment gaat. Als we weer op consult gaan zal ik zeker vragen om een foto te laten maken.

Teddy loopt nog steeds moeilijk, maar het is lastig inschatten wanneer het beter zal gaan omdat het zo wisselt per dag. De ene keer loopt hij super goed en de andere keer loopt hij super mank.
Plaats reactie