Moekie (11 jaar) heeft heupluxatie

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Moekie (11 jaar) heeft heupluxatie

Bericht door Phoibe »

Hoi allemaal,

Mijn kat Moekie van 11 jaar heeft gisteren een ongeluk gehad. Ze is van de kast gevallen toen ik niet thuis was. Ik wist niet eens dat ze dat kon! Ze is namelijk niet erg gezond: Overgewicht, hartruis, benauwdheid, nierproblemen, hernia. Note: Ik heb haar pas sinds juni en ze zit sindsdien op een dieet. Moekie sleepte gisteravond haar pootje met zich mee. Ze leek veel pijn te hebben. Dus direct de dierenarts gebeld en langsgegaan in de avond. Ik was namelijk erg bang voor een trombus. Moekie blijkt een heupluxatie te hebben. Deze heeft de dierenarts geprobeerd terug te zetten. Maar de heup ging steeds weer uit de kom. Nu moet ze tenminste 6 weken rust houden in een bench. Op die manier moet er een nieuw artrose gewricht gaan vormen. Ze zal dus de rest van haar leven zwaar gehandicapt zijn. En heeft nu veel pijn. Ze krijgt hiervoor wel Metacam. Een operatie op haar leeftijd en met haar gesteldheid is niet te doen. Heb jullie nog tips voor het 'verplegen' van een kat in een bench? Om het haar zo prettig mogelijk te maken? Om haar zo min mogelijk te laten lijden? Ik hoor het graag!

Groetjes,

Eva & Moekie.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Moekie (11 jaar) heeft heupluxatie

Bericht door Rik »

Ik heb geen tips voor je i.c.m. de bench maar ik lees hier wel weer over een DA die zonder problemen metacam voorschrijft aan en poes met nierproblemen :( Zoek even op het forum op de term metacam (en meloxicam etc) want dit MAG niet aan nierpatiënten gegeven worden (staat ook in de bijsluiter). Bespreek zo snel mogelijk met je DA een alternatieve pijnstiller. (Of zoek een andere DA want ze moeten het toch een keer leren dat metacam niet samen gaat met nierproblemen)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Phoibe
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 nov 2014 18:56

Re: Moekie (11 jaar) heeft heupluxatie

Bericht door Phoibe »

Bedankt voor je reactie. Het geven van de Metacam i.c.m. nierproblemen is in goed overleg met juiste voorlichting gegaan. Dus zeker geen onzorgvuldigheid van de da.
Lieve Moekie (11), Boefje (2), Lucy (0.5) en Phoibe (*), <3!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moekie (11 jaar) heeft heupluxatie

Bericht door Adriana »

lees even zelf de bijsluiter van meloxicam: niet toepassen bij nierfalen!

onsior, tolfedine, analgos zijn alternatieve pijnstillers die voornamelijk via de lever gaan.
lees onze topics daarover en gebruik rechtsboven de zoekfunctie.

kijk bv even bij garfield/ayla voor benchtips.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie