Poes mankt al 4 weken

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Poes mankt al 4 weken

Bericht door Madelein »

Beste allen,
Even kijken of iemand hier ervaring mee heeft:
Wij hebben een jonge kat van iets meer dan een jaar oud. Ze is erg druk en gek, en liep zo een week of 4 geleden voor het eerst wat mank. Ze was vlak daarvoor op een nogal onstuimige manier van de trap gestort. Madam loopt namelijk niet gewoon trap maar die stort zichzelf naar beneden en hoopt onderweg een tree of 2 te raken ;).

We dachten toen om het even aan te kijken, en na een paar dagen werd het inderdaad minder. Dus toch maar niet naar de dierenarts gegaan.
Sinds die tijd is het af en aan. De ene keer gaat het dagen goed, de andere keer loopt ze weer flink mank. we komen nu terug van een week vakantie en ze loopt nu toch weer flink mank.
Er is niks raars te voelen aan haar pootje, ze reageert ook niet als ik het aftast. Diep bij d'r schouder reageert ze wel wat.
Ik ga morgen een afspraak maken om naar de dierenarts te gaan. Dit zal vrijdag worden omdat ik gelijk naar een orthopeed wil met d'r.
Zijn er ondertussen mensen die ervaring hebben met dit beeld? Ik heb zelf het idee dat het we. Slijmbeursontsteking of zo is, omdat het zo wisselend is.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Jantina »

Ik ben geen expert of ervaringsdeskundige. Dit is puur logisch nadenken wat ik nu zeg...
Katten kunnen heel goed pijn verbergen. Denk dat jouw kat dat probeert, maar dat ze toch pijn heeft bij bepaalde bewegingen.
Om eerlijk te zijn was ik zelf al veel eerder naar de da gegaan met haar.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Ilone »

Eerste wat mij te binnen schiet is Patella Luxatie.

http://dierenziekenhuizen.nl/patella-lu ... ij-de-kat/
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Madelein »

Jantina schreef:Ik ben geen expert of ervaringsdeskundige. Dit is puur logisch nadenken wat ik nu zeg...
Katten kunnen heel goed pijn verbergen. Denk dat jouw kat dat probeert, maar dat ze toch pijn heeft bij bepaalde bewegingen.
Om eerlijk te zijn was ik zelf al veel eerder naar de da gegaan met haar.
Dat zou goed kunnen.
Ik voel me een klein beetje een slecht baasje door je reactie, misschien is het zo niet bedoeld. Ik ben altijd snel bij een dierenarts, maar niet als het beter gaat. Ze heeft voor onze vakantie 1.5 week goed gelopen, dan ga ik inderdaad niet naar een dierenarts. Voor die tijd was het dagen minder en dagen goed, iedere keer als we zeiden we gaan morgen dan liep ze weer perfect. Dat maakt de beslissing dan zo lastig. Ze is ook niet zo mank dat ze d'r poot niet belast, dan waren we we gelijk gegaan natuurlijk.
De poes heeft bij m'n schoonouders gezeten tijdens onze vakantie, en daar was niks aan de hand zeiden ze. Nu loopt ze sinds we d'r gister gehaald hebben mank dus dat geloof ik niet helemaal.
Het is trouwens het ergst als ze gelegen heeft. Als ze eenmaal op gang is is er weinig meer te zien.

@ilona: ik ga die link bekijken, dank je!
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Jantina »

Wil je dat gevoel niet geven, maar wil alleen aangeven dat ik dat zelf had gedaan.
Ieder is anders, maar als een kat van mij ergens vanaf valt en ik zie daarna dat ze mank loopt dan bel ik sowieso de da. Het zekere voor het onzekere.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Madelein »

Snap ik. Het moeilijke met deze kat is alleen dat het naar beneden storten dagelijkse kost is. Het is een extreem druk en onvoorzichtig beestje. Precies de reden waarom ik niet al te snel naar de dierenarts ben gegaan. Het stomme is ook dat het daarna minder was dan nu.
Ik ga toch morgen maar naar onze eigen dierenarts, wil nu eigenlijk niet tot vrijdag wachten. Hopelijk kan hij er wat zinnigs over zeggen.

Ik denk trouwens niet dat het de pattela is. Het lijkt echt d'r schouder. D'r knie en enkel mag ik gewoon buigen en in knijpen.
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Madelein »

Net terug van de dierenarts. Inderdaad wat ik zelf al dacht, elleboog en schouder zijn pijnlijk. Is niks te voelen aan de botten en gewrichten dus lijkt een spier, pees of band die verrekt is.
Nu novacam meegekregen en hopen dat die ontstekingsremmend werkt en ze snel minder last heeft.

Wel lastig hoor dat het zo'n druk beestje is. Vanmorgen vroeg hoorde ik d'r als een debiel tekeer gaan beneden, was ze aan het spelen met een haar elastiekje wat ik had laten liggen. Daarna natuurlijk weer pijn. Kon je het ze maar uitleggen dat rustig aan doen beter is...
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 298
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Cyamytha »

Lees even goed hier op het forum over Novacam. Wordt aan alle kanten voor gewaarschuwd.

Uitleggen of vragen of ze rustig aan willen doen, werkt helaas niet nee...
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Dinky »

Benchrust is de oplossing om rustig te houden (of pauze in te lassen).

Werkzame stof novacam is metacam, wees daar voorzichtig mee zoals Ankie al zegt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Madelein »

Tja de novacam.. Ik heb niet veel keus dan het wel te geven want dit is ook niks.
Ik hou me goed aan de dosering en geef het niet langer dan 10 dagen. Dat zou toch moeten kunnen?
Wat ik hier lees zijn vooral de langdurige giften bij artrose en overdosering die het meest kwaad doen toch?
Mijn paard heeft het een maand gekregen voor een ernstige blessure en hij heeft er ook niks aan overgehouden...
Zijn er alternatieven voor dit middel?

Bench vind ik voor nu echt te ver gaan. Alle speeltjes zijn weg, en de woonkamer is voor een deel afgezet dus ze heeft nu 4 m2 om te bewegen. Traplopen mag ze van ons niet meer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Rik »

Tsja... een kat is geen paard :lol:
Elke NSAID (waar *cam onderdeel van is) is een aanslag op de organen. De ene meer op de lever en de ander op de nieren. De Metacam/Novacam (de hele *cam-familie) is uitermate zwaar op de nieren. In de bijsluiter staat ook dat het niet aan nierpatiënten gegeven mag worden. Eigenlijk moet je dus voor het geven zeker weten dat de nieren in orde zijn met een bloedtest (wat eigenlijk nooit gedaan wordt want ik kreeg het notabene zelfs voor mijn nierpatiëntje mee). En zelfs dan krijgen de nieren het zwaar te verduren. Er bestaat wat onenigheid of het bij goede nieren toch nog schadelijk voor die nieren kan zijn maar het probleem is dat nierschade pas bij 75% falen gemeten kan worden. Dus misschien dat de nieren nu een opdonder krijgen van 10% naar 20% (of van 10% naar 40%, wat dus gewoon niet te meten is) en op een gegeven moment kom je boven die 75% uit waar het wel te meten is, en dan ben je te laat. Vandaar dat we hier op het forum niet zo dol zijn op de 'cam-familie. Er zijn alternatieven. Onsior en Tolfedine. Tolfedine wordt weer door de lever afgebroken dus er moeten dan weer geen lever-problemen zijn. Nu haalde Annet laatst een eventueel alternatief aan: Methadon. De zoekfunctie geeft aan dat dat hier op het forum nog niet bekend is. Er zijn ook nog homeopathische alternatieven (waar ik niet bekend mee ben).

Voor wat betreft de Novacam... Ik zou daar dan dus heel voorzichtig/zuinig mee zijn en alleen geven indien nodig en zeker niet te lang. Je zou eens bij je DA kunnen informeren (en je zorgen uiten) en kijken of ze alternatieven hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Adriana »

http://www.huidierendokter.nl heeft een pijnstiller op plantaardige basis waar goeie resultaten mee zijn: analgos. en anders liever eentje die via de lever wordt afgebroken zoals onsior of tolfedine.
of een heel heel erg lage dosis aanhouden, tabletjes vergruizen of doorknippen, dus veel minder dan voorgeschreven, dat werkt vaak net zo goed ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Madelein »

Haha nee zou wat zijn! M'n zadel past dan niet meer gok ik ;).

Het feit dat een nsaid slecht is weet ik inderdaad. dat is voor mensen niet anders.
Dat dit zo specifiek op de nieren werkt wist ik niet, en vind ik ook geen relaxed idee.
Ik ga straks eens onze holistische dierenarts bellen of zij ervaring hiermee heeft.
Methadon vind ik geen optie. Dat is een opiaat en heeft voor zover ik weer geen ontstekingsremmende functie toch?
Ze krijgt de novacam namelijk voornamelijk als ontstekingsremmer, en niet zozeer voor de pijn.
Ik zal eens achter de onsior aangaan, heeft die ook de ontstekingsremmende functie ( kortom is het ook een nsaid)?

@adriana: de novacam wordt met een ml spuitje gedoseerd en gaat op kg. Is dus vrij nauwkeurig.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Adriana »

wat is er op tegen om juist minder te geven? als het ook met minder werkt dan is dat toch alleen maar meegenomen? hoeven de nieren minder af te breken..
nierweefsel herstelt niet, dus kan het geen kwaad daar zuinig op te zijn en nierschade vermijden heeft hier (thuis) een hoge prio.

waarom een ontstekingsremmer? dat zou er dan helemaal voor pleiten van de novacam af te stappen als het niet gaat om de pijnstilling ..... is er koorts gemeten?
tegenwoordig gebruiken veel dierenartsen een meloxicam (meloxidyl, novacam, metacam e.d.) als een soort haarlemmerolie terwijl de berichten over bewezen nierschade erg talrijk zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Madelein
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jul 2013 16:36

Re: Poes mankt al 4 weken

Bericht door Madelein »

Heeft iemand trouwens ervaring met traumeel druppels bij dit soort blessures? Die heb ik een tijd aan m'n paard gegeven ( hij had zijn linkerachterbeen en heup verdraaid) en het is ook geschikt voor katten.
Zou ook ontstekingsremmend moeten werken.

@adriana: je begrijpt me verkeerd denk ik. Ik wil het na jullie verhalen eigenlijk helemaal niet geven... Of inderdaad minder. Wilde alleen aangeven dat het vloeibaar is en dus beter te doseren dan pillen.

Je mist daarbij wat info over een dergelijke blessure geloof ik, ik zal proberen het uit te leggen.
Er is geen sprake van een infectie maar waarschijnlijk van een (steriele)onsteking. Dit komt door irritatie en is te vergelijken met bijvoorbeeld een slijmbeurs ontsteking. Er is dan dus geen sprake van koorts omdat er geen bacteriën of virussen aan te pas komen. De nsaids zijn de gangbare middelen zowel bij mensen als bij dieren voor dit soort klachten dus het is volkomen logisch dat de da dit voorgeschreven heeft.
Plaats reactie