Operatie Patella Luxatie

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door BloemTetsu »

Fijn dat ze tenminste tot relatieve rust is gekomen en hopen dat ze de bak gaat gebruiken.
Wonderbaarlijk dat jij er een pil in krijgt. Dat lukt mij met Bloem niet eens.

Streep had geen beter jacht en verblijf plek kunnen kiezen.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Sifra »

Poeh, dat valt me alles mee. Als ze echt onhandelbaar was geweest had je toch een groot probleem gehad. Foto's van de dappere dame alstublieft!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

dit is dag 3: hoop geblaas en haal gehad, dus het begint weer een beetje op Streep te lijken..

voor het eerst heb ik haar op alle vier poten rechtop zien staan en lopen en ook spieren achterpoten zien functioneren. gisteren deed ze het nog met een hupje.
nu stapte ze op vier poten naar de kattenbak en over de rand.

thuiszorg heeft vanmorgen vroeg en gisterenavond laat kachel bijgevoerd en kruiken gemaakt.
gisteren wat rauwe kip gegeten en vooral in de kattenbak liggen slapen.
gisteravond kon ik haar toch uit kattenbak in slaaphol lokken en daar lag ze vanmorgen nog.
wat plas en een drol van poes Mies in de kattenbak gelegd en zowaar..... grote plas en de eerste ontlastingskeuteltjes. en ook drol Mies begraven..!!

nu ligt ze op dikke gevilte lap met kruik eronder tegen wand bench zo dicht mogelijk bij de kachel, hoop ik met wat stralingswarmte en is weer gaan slapen.
vanmiddag tabletje onsior.
gelukkig niet meer zo wild als op dag 1 en 2. heeft nog wel rechtop tegen het gaas aangestaan maar begrijpt dat ze er niet uit mag.
liggen zware platen op bench maar die waren omhoog.

heb foto's gemaakt maar ben gewisseld van compu en besturingssysteem en moet nog even uitvogelen hoe het met foto's werkt.

volgens mij gaat het erg goed met Streep en ik vermoed dat ze snel herstelt.

thuis hebben de katers naast de bakken geplast... ik had een natgeplaste handdoek van Streep meegenomen en die niet onmiddellijk in het wasmachine gedaan en dat was beetje dom/dom/dom....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Hulde aan de thuiszorg :eclap: ! Goeie berichten en zeker hoop op een sneller dan verwacht herstel. Mevr. Streep zal de artsen versteld doen staan :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Dinky »

Klinkt alsof het goed gaat met madam :-D
Ook erg fijn dat ze nu kattenbak heeft gebruikt en uitbraakpogingen heeft gestaakt ;-)
Wel jammer dat ze nu dan ook begint te blazen en uit te halen maar jij verdiend dikke pluim!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Op verzoek van Adriana die nog even worstelt met de pc:

Afbeelding

Ziet er best knus uit daar en mooie bench-constructie :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

danksedanks! ;-) ;-) ;-)
dit is de blokhut met brandende houtkachel met kannen water voor de kruiken.
rechts bench met links slaaphol en rechts kattenbak. in het midden voer en water.
dikke viltbekleding als vloerbedekking en deelbare platen met halve stoeptegels als plafond.
aan de binnenkant grote glazen (gehard veiligheidsglas) plaat en polycarbonaat tegen het klimmen.
ze heeft aan de rechterkant een opening om naar buiten en naar de vogelvoerplaats te kijken.
ze past precies op een niet al te volle warme kruik met viltlap erover heen, soort van waterbed hihi.. kruik kan ook in een bontzak en dan katzel er bovenop..

er zijn gaaspanelen van 1.60 cm en die kun je aan elkaar bevestigen. eentje doorknippen voor de kopse kanten en klaar is je bench! en dan verder met kleine aanpassingen voor het maatwerk.
Streep heeft afgelopen dagen aangegeven wat ze wel en niet wil en daar kun je op inspelen. probleem was haar uit de kattenbak krijgen en met geduld en clickertraining lukte dat. ik doe dat al een tijdje bij alle katten, nagels van duim en middelvinger over elkaar en het blijkt dat katzels gevoelig zijn voor dat geluid. zo kun je ze beetje dresseren..
Streep luistert vrij goed en sjokte bij een paar klikken in de goeie richting ineens van rechts naar links naar haar slaaphol. daar lag een warm waterbedje en daar ligt ze nu nog. of al weer..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Adriana schreef:"Hier ligt ze dwars in de kattenbak met haar miniskirtje, blote beentjes, ugg bontlaarsjes en bontstaart daar om heen. helemaal laatste mode!"
Afbeelding
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Catfish »

Wat geweldig allemaal! Ok, behalve die haal, maar dat hoort er nou eenmaal bij. ;-)
Streep doet het zo te lezen en zo te zien goed! Dankzij al jouw goede zorgen...

Och gossie, blote Streep, hihi...
Geweldige bench heb je voor haar gemaakt!
Cari ook bedankt voor de foto's!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

op dag 4 heb ik zelf een paar problemen..
eigenlijk is de bench te kort.. ik denk dat ze in de kattenbak ligt omdat ze gewend is uren op de houtsnippers in mijn tuin in de zon te liggen.. dus er moet een krat bij met houtsnippers..
en ik denk dat wanneer ik de bench verleng tot 3.20 m, dit niet nadelig is voor haar achterpoten. ze zal rustiger blijven en ik ben niet blij met haar met haar geopereerde achterpoten bovenop de korrels van een kattenbak..

en ik heb problemen met de dosering van onsior. daar moet nog een week tramadol bij maar dat krijg ik met de beste wil van de wereld niet naar binnen. ze rochelt het vanuit haar keel weer omhoog en ruikt het op afstand. enne ja, alle mij bekende pil ingeef-trucs zijn toegepast...
ze weegt 3,8 kg en mag volgens de bijsluiter 1 onsior per etmaal maar ik denk dat dit te weinig is. ze reageert er wel goed op want vanmorgen een half uur na een half tabletje werd ze actief en kreeg ik er ook redelijk wat kip in.
de da heeft geen dosering gegeven omdat zij metacam voorgeschreven zouden hebben..

dus piekeren en bijsluiters lezen en missch langs n Gamma voor nog een paar gaaspanelen..
er kan nog een stuk aan in de lengte van de blokhut.. en dan kunnen voer en water en kattenbak verder uit elkaar. ik heb al een krat met houtsnippers in de zon staan om te ontluchten en drogen.

vanmorgen forse drollen en 50 gram rauwe kip op.
en voor ons geen paaseieren zoeken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Sifra »

Een paar paaseieren verstoppen in de kattenbak en de houtsnipperbak is zo gedaan hoor, Adriana.
In welke vorm moet je die tramadol ingeven, vloeibaar of in pilvorm?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Wat een zorgen, maar voor alles vindt de verpleegster een oplossing ;-). Forse drollen, dus er gaat wel genoeg eten in :grin: . Als die tramadol echt niet lukt, zou ik er gewoon mee stoppen. Het is tenslotte alleen een pijnstiller en heeft ook de nodige bijwerkingen. De houtsnipperbak is een goed plan, dat ruikt ook naar gelukkiger dagen, heerlijk om op weg te dommelen :sleeping:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

Sifra schreef:In welke vorm moet je die tramadol ingeven, vloeibaar of in pilvorm?
een kwart tabletje in pilvorm.
maar ze wordt redelijk wild zelfs als ik ermee in de buurt kom. capsule zou moeten werken en dan niet met handen aanraken en handen heel goed wassen. maar ze heeft er radar voor en kan blijkbaar mijn gedachten lezen..!
ik heb het nu een paar keer in capsule na een worsteling in haar bekje gestopt maar ze rochelt net zo lang totdat ze het kan uitspugen.

heb bij onsior gekeken naar overschrijden van de dosis en gevolgen (epar rapport) en voorzover ik goed begrijp valt dat mee.
ga nu op anderhalf per etmaal zitten, halfje per 8 uur. nee mag niet doorbreken maar ja.. staat ook niet bij waarom niet en wat er dan fout gaat...
zonder pijnstiller ligt ze te liggen, kruipt weg en beweegt niet en dat bevordert de genezing niet.

en ik ga rasters verzamelen, opmeten, afdekplaten op maat maken, tieribs (en plantstokken voor versteviging) gereedleggen. en de kachel van zijn houthonger afhelpen..
en dat zielige halfkale paaskonijn met een partij knuffels verwennen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

we zijn op dag 6 en mevrouw is bijna niet uit de kattenbak te krijgen. ze eet zeer matig en slaapt en slaapt.
ze verzet al dagen geen poot maar loopt wel op 4 poten als het moet.
vanaf dag 5 geen onsior meer en vanaf vandaag geen tramadol, afkicken en kijken hoe het zonder gaat.
analgos besteld en moet vandaag voorraad verse kip en hout aanvullen.
bench is verdubbeld en lijkt nu op een heuse kattenren van 3,20 m en ongeveer 80 diep.
voor de helft gevuld met houtsnippers en de slaap- en uitkijkkist uit haar bungalow staat nu in de ren voor als ze de tuin in de gaten wil houden.
zal vanmiddag wat foto's maken en die via de laptop proberen te plaatsen, daar zit het vorige besturingsssteem nog op dus dat moet lukken.. :epray: !? en anders mag ik een beroep op cari doen.. ;-)

afgelopen dagen bijsluiters en ervaringen met pijnstillers nagelezen en dan met name tramadol en onsior. eigenlijk kom ik overal tegen dat dieren heel verschillend kunnen reageren en dat klopt bij Streep.
en beetje lastig om uit te vinden of ze nog pijn heeft anders dan bij bewegen/lopen. je mag aan haar hechtingen zitten om daar wat kattenbakkorreltjes weg te halen en dan heeft ze geen pijnreactie.
ik zou haar graag optillen en uit die kattenbak halen maar dat geeft stress, gegrom en geklauw.

en verder moet ik niet vergeten dat ze in een andere wereld terecht is gekomen. ze is opgesloten en staat heel anders op haar achterpoten. dat moet een vreemde gewaarwording zijn.. ze is veel vacht kwijt en dat zal met wassen ook anders aanvoelen. dus zat aanleidingen voor stress.
gelukkig zijn wij en de omgeving vertrouwd en we melden ons, want ze blijft alert op wie er de blokhut binnenkomt.

voor tramadol heb ik een capsule verkleind tot de twee helften bijna een bolletje vormen en dat aangevuld met vette pasta. ook wat pasta aan de buitenkant met kloddertje spuug en kleine toespraak en dan moet ik ze zo ongeveer in haar slokdarm duwen..
de stand bij de wedstrijd Streep <----> personeel is nu 5-2. het lukt om ze naar binnen te krijgen maar met meerdere pogingen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Rik »

Heb je de mogelijkheid om een extra (misschien kleine) kattenbak erbij te plaatsen (met zand ofzo) nu de kattenren groter gemaakt is? Dan kan ze in die huidige (schone) bak blijven liggen en doet ze hopelijk haar behoefte in de andere kleine bak.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie