Operatie Patella Luxatie

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

oh ja, ik houd jullie zeker op de hoogte. al was het alleen maar om de meedenk-tips.
jouw diazepam/clomicalm opmerkingen en mirjams TTA2 neem ik maandag mee. en stella heb ik al uitgehoord via pb, hihi..heb vandaag lang in de trein gezeten en breed kunnen nadenken.
missch kiezen voor dierentandartsKn-aanpak, in één narcose alles achter elkaar.. en er wordt inwendig gehecht met oplosdraad, hoop dat ze er vanaf blijft.

en mocht uit het lich en bloedonderzoek blijken dat het eigenlijk niet verantwoord is, dan halen we haar weer op.
graag dan wel met een moderne ipv haar 'geiten'chip. en met erg veel pijn in mijn hart want haar voorland wordt dan niet prettig; ik kan haar op mijn tuin nauwelijks beschermen.

vl denkt na over de te construeren bench, gaaspanelen en tieribs zat op de tuin, moet soort van sluis in want mevrouw is palingsnel en waarsch erg bijterig.
moet nog wat studeren op kooien en verblijfplaatsen van grote katten.. en grote, lage kattenbak met mix met aarde uit de tuin erbij en daar moet ik rustig bij kunnen zonder dat ze in de buurt is.

ik heb werkelijk geen idee hoe ze zal reageren na de eventuele operatie, ze zal merken dat ze ineens anders op haar achterpoten staat maar ik verwacht geen dankbaar gedrag. alhoewel, ze is altijd wel blij als ik een teek heb weggehaald en blijft tegenwoordig ook wat langer en rustig staan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

volgende week gaat het gebeuren!
maandag vangkooi regelen, dinsdag vangen/brengen, woensdag onder het mes aan beide (!) achterpoten en ophalen.

gisteren is de blokhut geschrobt en gesopt en moet nog verder worden op- en uitgeruimd.
deze week bench fabriceren en Streep verder laten wennen aan eten in blokhut.
gisteren uitgebreid uitleg gekregen over operatie en speciale zorgen. ongebruikelijk is dat ze gelijk aan beide achterpoten wordt geopereerd, doorgaans gaan ze één voor één maar dat is bij Streep eigenlijk niet te doen.
dat wordt gedaan om altijd nog één poot te hebben waarop ze nog een beetje kunnen staan maar bij Streep zijn beide poten even slecht. en opnieuw vangen en zo is ook niet aantrekkelijk dus dan alle ellende maar tegelijk..

Gouda is contactpunt voor dierenambu/dierenbeschermings-zwervers, dus hebben ze ruime ervaring met overhevelen van vangkooi naar verblijf en het hanteren van dit soort redelijk onhandelbare tiepjes.
er wordt tijdens de operatie rekening gehouden met het buitenleven, er wordt inwendig gehecht maar ze moet minimaal 3 weken in een bench. en mag absoluut niet schrikken en niet forceren en het wordt nog een hele klus om haar rustig te houden.
ze krijgt er een moderne chip bij dus loopt straks dubbelgechipt rond.
terugkomen voor controle is er niet bij dus alles moet in één keer goed gaan en ze moet voldoende rust nemen om te herstellen, zeker de eerste drie weken.

zou een gedeeltelijk verduisterd deel van de bench helpen, wie heeft daar ervaring mee?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door BloemTetsu »

Spannend en super dat dit voor Streep wordt georganiseerd.
Ik ga duimen voor goede afloop met zo min mogelijk stress.

Qua verduistering van de bench niet echt ervaring, wel verduister ik het mandje van Bloem wel altijd. Scheelt wel in de totale wilde paniek bij haar.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Dinky »

Spannend!
Hoop zo dat Streep goed mee zal werken en straks nog wat jaren fijn over de volkstuinen kan struinen.

Vanuit boerenverstand zou ik denken dat wanneer je de bench gedeeltelijk verduisterd ze meer beschut zit en zich daardoor veiliger zal voelen. Maar ervaring heb ik er niet mee.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Bench verduisteren brengt absoluut rust. Maak een lekker donker holletje erin waarin ze kan wegkruipen. Wat je kan gebruiken is zo'n huisje van een krabpaal. Je kan dan ook makkelijk het gat even afsluiten als je moet schoonmaken.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door kansarmedieren »

Adriana schreef:volgende week gaat het gebeuren!
maandag vangkooi regelen, dinsdag vangen/brengen, woensdag onder het mes aan beide (!) achterpoten en ophalen.

gisteren is de blokhut geschrobt en gesopt en moet nog verder worden op- en uitgeruimd.
deze week bench fabriceren en Streep verder laten wennen aan eten in blokhut.
gisteren uitgebreid uitleg gekregen over operatie en speciale zorgen. ongebruikelijk is dat ze gelijk aan beide achterpoten wordt geopereerd, doorgaans gaan ze één voor één maar dat is bij Streep eigenlijk niet te doen.
dat wordt gedaan om altijd nog één poot te hebben waarop ze nog een beetje kunnen staan maar bij Streep zijn beide poten even slecht. en opnieuw vangen en zo is ook niet aantrekkelijk dus dan alle ellende maar tegelijk..

Gouda is contactpunt voor dierenambu/dierenbeschermings-zwervers, dus hebben ze ruime ervaring met overhevelen van vangkooi naar verblijf en het hanteren van dit soort redelijk onhandelbare tiepjes.
er wordt tijdens de operatie rekening gehouden met het buitenleven, er wordt inwendig gehecht maar ze moet minimaal 3 weken in een bench. en mag absoluut niet schrikken en niet forceren en het wordt nog een hele klus om haar rustig te houden.
ze krijgt er een moderne chip bij dus loopt straks dubbelgechipt rond.
terugkomen voor controle is er niet bij dus alles moet in één keer goed gaan en ze moet voldoende rust nemen om te herstellen, zeker de eerste drie weken.

zou een gedeeltelijk verduisterd deel van de bench helpen, wie heeft daar ervaring mee?
Gouda is inderdaad een ervaren club heb ik veel contact mee gehad in mijn tijd met de verwilderde katten. heb je een grote bench? Anders twee aan elkaar maken dan kan je met goed fatsoen de kattenbak eruit halen zonder dat de kat ontsnapt of je open haalt. En de katten vinden het wel fijn om een deken of zoiets over de bench te hebben waar hun mandje staat geeft een veilig gevoel en rust. Misschien de eerste dagen de hele bench bedekken in het donker zijn ze rustig en dan kan je altijd later als ze tot rust is gekomen het deken er verder vanaf halen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6811
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Dinky »

Heel veel succes vandaag met het vangen van Streep, ik denk aan jullie
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

vanmorgen hebben we Streep, zacht jammerend, in het donker onder een groot plaid in de vangkooi in de achterbak naar Gouda gebracht. met een buik vol met lekkere kipvleesjes en haar normale natvoer en een matatabi-staafje.
zijn al weken aan het oefenen met eten in de blokhut, eten in onze transportkooi en vanaf gisteren eten op haar fleece in een niet ingestelde vangkooi.
gelukkig ging dat vanmorgen vrij soepel en hoefde ik niet eens de kooi op scherp te zetten.

arme Streep, veel turbulentie want eergisteren woei er in de tuin naast de mijne een grote den om.
en dat geeft voor haar een heel ander landschap met andere routes en beperking van uitzicht.
gelukkig hebben we gistermiddag rustig in de blokhut naast de kachel gezeten en heeft ze de bench - nu nog aan de buitenkant - uitgebreid besnuffeld.

en nu is het afwachten tot morgenmiddag voor nadere berichten. het is een forse ingreep en behoorlijk wat operatietijd en hoop en duim dat het allemaal goed lukt en voorspoedig gaat.
gaan vanmiddag nog lekker donker hol in de bench voor haar maken en kijken of we echt niks vergeten zijn en dan wordt het intensieve thuiszorg voor mevrouw Streep tot alles weer aan elkaar gegroeid is.

zal een heel ander gevoel zijn als ze ineens recht op haar achterpoten kan staan lijkt mij..
en heel benieuwd hoe de Streep-beleving daarbij is. of ze wat handelbaarder wordt of juist feller..
daar gaat je spaarvarkentje, Streep! voorlopig geen zakgeld..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door BloemTetsu »

Fijn dat de start soepel verloopt.
Duimen draaien voor het vervolg en herstel!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Adriana, geweldig dat je dit doet en ook hoe je het doet :eclap: .
Ik hoop dat het allemaal een beetje soepeltjes gaat verlopen en mevrouwtje zich weer jaren jonger gaat voelen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Catfish »

Wat geweldig dat zo soepeltjes loopt!!
Ik hoop dat het zo blijft.

Adriana, niks dan respect voor jou dat je dit allemaal voor haar doet! En ik ben bang dat Streep haar spaarvarkentje al leeg was, dus ook daarvoor een hele mooie :pdthb:
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

dankjewel voor jullie lieve berichtjes! het duimen is begonnen en ik heb al zo vaak aan Streepje gedacht.. hoop dat ze haar gisteren al wat wazig hebben gemaakt.. want ze was het er niet mee eens, haalde fel uit en ik kon het niet uitleggen..

zal proberen foto's van de blokhut-bench te maken en alle adviezen zijn meegenomen.
donker hol met zacht bedje, zal straks de houtkachel aanmaken, moet nog aarde over de kattenbaksteentjes,
maar misschien heeft ze in Gouda al van een kattenbak gebruik gemaakt en dan zal ze het wel herkennen.
blokhut is redelijk duister en zal nog extra zwart fleece meenemen.
ergens eind van de middag/avond ophalen en dan zien we verder en weten we hoe het is afgelopen.
ben trouwens ook wel benieuwd naar waardes alg bloedonderzoek..

vraagje aan Stella:
kon Marra gelijk op haar pootje staan en mocht dat? en hoe lang heeft ze pijnstillers geslikt?
straks moet ik ook gaan aftasten hoe ze op andere medicijnen reageert want ze moet zich paar weken absoluut gedeisd houden en ik weet niet of ze dat snapt..

roep maar even een rijtje:
valium of diazepam of is dat niet hetzelfde?
clomicalm maar dan in absolute kabouterdosis.. want kan vervelende eetstaking bij katten veroorzaken.. húhh eetstaking bij Streep...?
destress, heeft ze afgelopen jaarwisseling goed op gereageerd,
valeriaan of matatabi maar dat werkt maar heel tijdelijk..
en natuurlijk weer discussie over metacam.. zijn er geloof ik verslaafd aan .. ze krijgt buprecare en op mijn verzoek onsior (ging per 60 stuks...) en ik zal eens kijken of ik nog analgos in de voorraad heb..

en ik moet de Streeplessen in praktijk gaan brengen en muizen voor haar gaan vangen, hi hi..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Rik »

Duim, duim, duim.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Diazepam is inderdaad valium.
Muisje zijn ook diepvries te krijgen en heeft ze ooit al ééndagskuikens geprobeerd?
Het meest kritieke moment is als ze goed is bijgekomen en uit alle macht gaat proberen om uit te breken. Als dat niet lukt zal ze zich er wel min of meer bij neerleggen, maar dat eerste moment is eng. Maar ik denk dat ze je in Gouda wel kunnen informeren hoe ze zich gedraagt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Catfish »

Wat een avonturen voor Streep... Ik duim mee voor haar!

Marra kon er toen gelijk, weliswaar voorzichtig, op staan. Maar die was maar aan één poot geopereerd. Ze heeft een week of 10 dagen pijnstilling gehad, weet ik even niet precies meer (8 jaar geleden). Daarnaast had ze antibiotica.

Jij ook sterkte!
Ik ben zo benieuwd hoe het verder gaat!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie