Operatie Patella Luxatie

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

;-) ;-) dank jullie wel voor de aansporing!
we zijn nu 4 en halve week na de operatie en het gaat ineens binnen een paar dagen met sprongen (nee, gelukkig nog niet letterlijk..) vooruit.
ze krijgt analgos pijnstiller, af en toe eetlustbevorderend en destress. en ze is afgelopen zondag ontsnapt..

gisteren is ze overdag voor het eerst van 07.00 tot 19.00 u buiten de bench geweest en heeft gependeld tussen twee mandjes naast de brandende kachel, blokhut geinspecteerd (ze wil òp de bench..) en tv gekeken. buiten scharrelde een bruine rat onder de vogelvoerplaats en dat trok haar aandacht. zij vangt ook ratten en ik heb er wel eens eentje 'gekregen'.
ze loopt op 4 poten, mankt niet maar ontziet bij het liggen haar rechterpoot. ik mag eraan zitten en zie geen pijnreactie. ik heb de indruk dat ze er intussen aan gewend is dat ze anders op haar achterhand staat, ik bedoel: het ziet er niet meer zo onwennig uit.
ze beschouwt de blokhut als haar terrein en de bench als veilig territorium en ik mag daar wel met mijn handen zijn maar eigenlijk ook liever niet.
totaan de destress vloog ze bij de minste armbeweging of onverwacht geluid de bench in, met destress is ze stukken rustiger.
ze eet erg slecht en krijgt op dag 4 weer een/achtste en dat werkt binnen het half uur, dan moet ik ook zorgen dat er een behoorlijke hoeveelheid eten gereed staat waar ze op aan kan vallen. langzaam zakt dat dan de dagen erna weer weg. ze krijgt rauw vlees maar zal de muizen op het menu erg missen.
kvv, kuiken, muis.. ze heeft er niks mee en geeft in het beste geval er een klap tegenaan en dat is alles.

ze loopt een beetje stram en ik heb me daar al in vergist want afgelopen zondag sprintte ze ineens de blokhut uit en ik dorst haar met een voet (stond in de deuropening) niet tegen te houden. ze was met ingetrokken nagels achter me aangelopen, had haar net even geknuffeld en ze stond achter het keukenblok en was zodra de vouwdeur openging ineens vertrokken.
ik had de doorgang tussen de tuinen voor een deel dichtgemaakt, dus moest ze een eind door mijn tuin en aan de richting kon ik zien wat haar doel was.. onder het huisje drie tuinen verder.. maar dat haalde ze niet en uiteindelijk vond ik haar tussen de houtstapel van mijn overbuurvrouw.
had intussen lange leren handschoenen gehaald en was redelijk in paniek. want wat als ze weg zou lopen? maar haar conditie en spierkracht waren daarvoor blijkbaar niet toereikend. ze liet zich heel voorzichtig aaien en kriebelen.
links met blote hand en rechts met handschoen haar stevig in haar nekvel gepakt en ondersteund onder buik tussen voorpoten, haar weer voorzichtig naar mijn tuin gedragen. ze mankeerde niks maar is dagen van slag van geweest.

de dierenarts had al gezegd dat het ineens heel erg kan verbeteren en dat gebeurt nu. mijn indruk is ook dat ze wat vrolijker is en beter in haar vel zit.
ze schijnt gewend aan haar nieuwe houding en een deel van de oude streken komen terug. s nachts zit ze in de bench en overdag als ik langere tijd weg ben, ook. eten is dan een goed lokmiddel want uit zich zelf gaat ze minder snel terug en oppakken en in de bench zetten levert gegarandeerd worstelen, uithalen, krabben en een knauw op.
de operatiewonden zijn glad aan elkaar vergroeid en ik zie al een week geen hechtingsdraad meer. vacht begint langzaam in donsvorm terug te komen maar dat zal nog vrij lang duren in dit tempo. (heb ik ineens een sphynxje....)
ze krijgt binnenkort een chipluik in de wand van de bench om te oefenen en zodra ze weer vrij mag komt dat half in een raam te zitten, zodat ze altijd = en zij alleen - terug kan naar de blokhut.
daar blijft voor haar ook een kattenbak staan en haar donkere, warme slaaphol.

de katers thuis vinden het helemaal niks en vooral Maks heeft het er moeilijk mee. ik stink (dat vindt Streep ook trouwens) en moet gewassen of gemeden. Streep likt mijn neus en wenkbrauwen, maar dat moet schoongepoetst voordat ik thuis de tijgers begroet. dus ik was en poets wat af....

we zijn nu halverwege het avontuur en het begint erop te lijken. afgelopen weken was er nog wel het gevoel: waar zijn we aan begonnen maar gaandeweg zien we vooruitgang en winst.
er is 8 weken bench voorgeschreven maar alleen met bewegen en lopen zal het goed herstellen. dus overdag zoveel mogelijk in de blokhut en heen en weer lopen, want dat zie ik nog niet in tuig fysio oefeningen doen..
en na 8 weken wordt het dilemma wat doe je met een half kale zwerfpoes? hansopje in Streepkleur breien?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Goeie berichten :grin: ! Oei, wat moet jij in paniek geweest zijn bij de ontsnapping :shock: .
Gelukkig zit het seizoen mee en wordt het alleen maar warmer, dus je kan de breipennen laten liggen ;-). Streep is een taaie en even wat minder haar zal haar niet klein krijgen 8-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

afgelopen woensdag was het 7 weken geleden na haar patella-operatie en ik had de indruk dat Streep binnen zat te verpieteren.
er was weinig actie en ze sliep en sliep en verzette geen poot. dat is met dit soort operaties niet goed voor de verdere genezing. gebruikelijk is dan in tuig en rustig oefenen met bijvoorbeeld traplopen en iedere dag ietsje meer en langer.
maar hihi, Streep in tuig levert gelijk een knauw en tetanusinjectie op en dat is no go.

na intensieve discussies besloten haar met 7 weken de vrijheid te geven en dit is dag 4.
s morgens deur blokhut open gezet maar ze dorst er pas s middags uit.
ze bleef gelukkig in de buurt en kwam tot 5 meter maar vertrouwde me verder niet en dat was te begrijpen.
maar liefde gaat door de maag, zeker bij Streep.
het plan is haar zoveel mogelijk in de blokhut als schuil- en slaapplaats te krijgen, dat is rustig en veilig. dus lekker voer neergezet voor s nachts en dat was s morgens weg.
gisteren zat ze als vanouds aan het eind van het pad op me te wachten en ik zie haar steeds actiever worden.
ze loopt als een jonge meid en staat recht op haar achterpoten en zonder pijn is mijn indruk.
we waren bang voor geheugenverlies na zo'n langdurige operatie en gezien haar leeftijd, maar ik zie veel oude gewoontes terugkomen.
de eerste twee dagen was haar conditie bagger en was ze snel moe.
gisteren was ze onverwacht fit en actief dus dat gaat beter en ze had overdag in de blokhut geslapen en niet onder een ander tuinhuisje.
intussen heb ik rond 100 kopjes gehad en ik mag haar weer knuffelen.
ze is nog wel bang in de blokhut, maar rauwe kip is errrg lekker en dat zal wel slijten.

intussen is het chipluik gearriveerd, dat wordt in een paneel gezet om haar vrij toegang tot de blokhut te geven met de deur dicht en dat is s winters, als de kachel brandt, wel handig.
dus dat wordt het volgende projectje, Streep door een hoepel, ik bedoel trappetje op en leren door het chipluik te gaan.
ze heeft weer strepen op haar achterpoten maar is nog behoorlijk kaal.
zal vandaag proberen wat foto's te maken/plaatsen en pak van ons hart:
soms dacht ik waar zijn we aan begonnen maar als ik haar nu door de tuinen zie scharrelen, snuffelen, jagen, schuilen, bespieden.. dan is ze helemaal in haar element en pakt de verbouwing van haar achterpoten goed uit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door castratenkoor »

Wat fijn dat ze de draad weer goed oppakt! Hopelijk gaat ze het luik snappen en durven.
Ik duim voor verdere vooruitgang en hoop dat ze nog zeker 5 jaar mee kan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

:edance: :edance: :edance:

GEWELDIG!!

Mevr. Streep is niet dom en als er lekkere hapjes in het spel zijn, gaat ze dat luik best snappen.
Zet je hem eerst een paar dagen helemaal open, met de klep omhoog?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Catfish »

Wat een geweldige update over Mw Streep!!!
Super dat ze alles zo goed oppakt. Ik ben blij voor haar, en jou!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door BloemTetsu »

Super :eclap:
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie