Operatie Patella Luxatie

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Dat ze nu zoveel slaapt, lijkt me niet verkeerd. Beter dan dat ze blijft proberen eruit te komen. En waarom zou ze bewegen? Er valt niets te doen, het voelt niet fijn en ontbijt/lunch/diner wordt bezorgd. Wie weinig beweegt en ongelukkig is, eet ook niet veel. Het is een rot tijd voor de stoere dame, maar ze moet het gewoon uitzitten. Ze gebruikt alle pootjes goed, dus de operatie is geslaagd. De rest gaat helaas langzaam... Volhouden, mevrouw Streep, alles komt goed, beter dan je het ooit gehad hebt!

Stuur de foto's maar hoor!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Namens Adriana:

Afbeelding

De bench is nu 3.20 m met links een slaaphol en helemaal rechts de kattenbak.
gelukkig is ze gisterenmiddag uit de kattenbak vertrokken naar het vilt bij het slaaphol.
en ze had eindelijk honger en griste de kip uit mijn vingers. afgelopen week heb ik het een eind in haar bekje moeten duwen en we waren bang dat de eetreflex weg was (zoals voor een groot deel bij Enzo).
en we doen aan spuitjedrinken! alleen nog even oefenen..
ze plast goed in combinatie met dagelijks ontlasting, nog wel wat aan de harde kant maar dat zal komende dagen wel bijtrekken.

Afbeelding Afbeelding

ze heeft een tarwegraspol en een minivijvertje met waterplanten, voor de helft houtsnippers en andere helft dik wollen vilt. naast de kattenbak staat een houten kist op zijn kant waarop ze naar buiten kan kijken. dat is meubilair uit haar bungalow op de tuin, die nu afgesloten is en niet gekraakt kan worden.
er liggen zware platen bovenop de bench, die in delen naar boven kunnen. en aan de binnenkant staan perspex platen die glad zijn zodat ze niet in het gaas kan hangen/klimmen.
door overstraling kun je haar kijkgaten in de ramen niet zien.
met geheel herstelde achterpoten kan ze er waarschijnlijk zo uitspringen, maar daar zijn we nog niet.. en ze is niet gewend dat ze kan springen..
ik denk en hoop dat dit onderkomen voor haar een beetje acceptabel is. tenslotte zal ze er toch de nodige weken in moeten bivakkeren!

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag is de operatie een week geleden en het gaat iedere dag een beetje beter. vandaag geen pijnstillers en ik heb ook niet de indruk dat ze constant pijn heeft. missch wel wat bij het lopen maar dat houdt haar voorzichtig. ze is wel heel snel moe en gaat na iedere inspanning gelijk weer een tijdje slapen.
maar het gaat iedere dag vooruit en ik denk dat ze geweldig goed geopereerd is.

Afbeelding
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Natascha001 »

Wow, wat ziet die bench er goed uit, genoeg ruimte voor Streep om te oefenen met lopen.
Ik volg de voortgang van Streep al de hele tijd en ik moet zeggen complimenten voor Streep hoe zich zich erdoor heen slaat en natuurlijk voor de thuiszorg. Op naar een snel herstel voor Streep, kan ze eindelijk lekker klimmen.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door nellebel »

nou nou mw streep, wat bof jij met zo'n goede verzorgster. adriana petje af. mw streep ontbreekt het aan niets. vind haar snoetjes ook zo mooi, ze kijkt zelfs erg vriendelijk en dankbaar
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Dinky »

agossie, die kale pootjes met bontlaarsjes.
Mw Streep mag in elk geval niet klagen over de fantastische verzorging die jij haar verleent Adriana!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

dank je wel Cari! ben langs de compu-whizzkids geweest en het moet nu lukken. kan ik gelijk die automatische correctiefunctie uitzetten, gek word ik daarvan. tik ik galappels (grrrrmb hier stond dus gaaspanelen) en dat wordt galappels..
geboodschapt voor Streep en moet nog kijken waar ik hier kvv kan halen (Dinky-tip!) want alleen vleesjes is beetje eenzijdig. was wel jumjum kalkoen.. straks in porties invriezen en zo meteen even kijken wat mw ervan vindt. grijstijgers blieven het niet en kijken me vertwijfeld aan.

het ergste hebben we denk ik achter de rug. nu kwestie van veel slapen, wennen en herstellen.
zo'n grote bench maken is vrij simpel met bv Gamma gaasrekken. daar hoef je geen doorgeleerde crea-bea voor te zijn.. die gaasrekken (nee, geen gaarkeuken!!!) heb ik eigenlijk nodig voor de peulenplanten, daar moet ik dus wat anders op verzinnen.

en eigenlijk ben ik blij/blij/blij en opgelucht dat we dat ook weer achter de rug hebben!
hoeveel je in deze categorie ook hebt meegemaakt, het went nooit en ik zit altijd in spanning..
Streep heeft net op tijd de kattenbak verlaten, anders had ik inderdaad de tip van Rik toegepast, bak stond al klaar.
intussen weer veel geleerd over pijnstillers en inderdaad: lees de bijsluiters!
tramadol werkte bij Streep goed en is een sterke pijnstiller, wel 3 x per etmaal geven.
onsior hoef je maar 1x per etmaal op zelfde tijdstip te geven en mag niet rara niet doorknippen.
ook gezien dat je uit moet kijken met het combineren van pijnstillers, met name met NSAID's.
vl is vandaag met boot het water ingegaan en poes Mies is al dagen zenuwachtig. 'mag ik mee? mee mee mee!! nee, vandaag nog even niet maar morgen wel Mies!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Dinky »

Weet zo uit mijn hoofd dat eko4petz in Noordwijk wel kvv verkoopt. Daarnaast verschillende filialen van pets place maar niet allemaal ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Catfish »

Dat is geen bench, dat is een suite!
Streep heeft het enorm getroffen met jullie geweldige zorgen, ik kan het niet vaak genoeg zeggen!
Gelukkig ligt ze nu niet meer in de kattenbak en gaat het een stuk beter met de dame. Wat ziet ze er goed uit! Lief koppie ook...

Haha, heb ik in een deuk gelegen om je spelvoorspeller (of hoe dat dan ook heet)... Je schrijft vol humor, een genot om te lezen!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Adriana »

kleine update herstel mw Streep;

lastige patiënt om te verzorgen, vergt veel pieker- en nadenkwerk..
Streep’s situatie is voor haar doen totaal veranderd. niet meer door tuinen zwerven en weinig afleiding, compleet ander eten, pijn, aan beide poten geholpen, opsluiting, ander lijf en manier van bewegen..
woensdag is het drie weken geleden en de eerste twee bestonden beetje uit vegeteren, veel slapen, medicijnen weigeren en te weinig drinken/plassen.

het eerste dilemma is dat ze de tent afbreekt bij adequate pijnstilling. dan gaat ze door roeien en ruiten en in deze fase mag dat absoluut niet.
tramadol rochelt of kotst ze onmiddellijk weer uit en ik heb ook al een behoorlijke knauw van haar gehad. onsior is ze ook niet dol op en mag maar 6 dagen worden gegeven.
eten ging slecht tot zeer slecht, dus weinig plassen en weinig ontlasting, ook al omdat door het gebrek aan muis er te weinig ballast in haar voer zit.
ze begint aan het vilt te klauwen en eet af en toe klein beetje wol. dat doen met name siamezen ook en ik denk dat het te maken heeft met gebrek aan muis/vacht en soort van tekort..

gisteren met Enzo voor t4 (schildklierwaarde 6 maanden na Lienden) bij da in Gouda en situatie Streep doorgesproken.
positief is dat ze spieren begint aan te spannen en redelijk goed op haar achterpoten staat. ze ontziet één poot, daar zal ze de meeste pijn aan hebben. ze begint een krabplank te gebruiken.
langzamerhand moet ze gaan lopen, anders herstellen die gewrichten/pezen/spieren/botten/kraakbeen onvoldoende.
gisteren doorgang in het gaas van de bench geknipt en mevrouw tijdje in de overal afgeschermde blokhut gehad en dat ging vrij goed. ze loopt op vier poten en zonder doorgezakte achterpoten en ruggengraat, ziet dat er anders uit. moet voor haar ook grote verandering zijn.
ze mag lopen maar niet springen en met een klap neerkomen.
mirtazapine (eetlustbevorderend) meegenomen en do’s en donots en goeie raad.
een turkse slager hier in de buurt heeft één keer per week struisvogelvlees en dat is dus vers en kan goed worden ingevroren. Streep eet max 50 grs smakkend en knorrend. en dan door het etmaal wat scharrelbrokjes (kitten en nature’s best) en natvoer (miamor kip/tonijn).
ik heb kvv en kuikens en muizen gehaald maar ze reageerde daar afgelopen week niet op, deze week nog een keer proberen...

mijn indruk is dat ze relatief snel herstelt.
ze taalt er niet naar om naar buiten te willen. ze slaapt veel maar moet actiever worden.
gisteren is poes Mies langsgewenst en vanavond komt Mirjam/dinky (voor zaken in DH) op ziekenbezoek!
poes Mies heeft staan grommen dus dat was geen succes en is verder aangelijnd in de zon buiten gaan spelen. vandaag probeer ik haar een uur buiten de bench te laten onder toezicht, intussen kan ik binnen ook tuinwerk (kleine slaplantjes verspenen) doen en een oog in het zeil houden. kachel brandt en straks met de zon erbij is het snel lekker warm.

uiteindelijk geen tetanusprik gehaald in overleg met huisarts en veel inleeswerk over symptomen, behandeling en gevolgen. t was een afweging. mijn systeem kan heel slecht op vreemde stofjes reageren en dan is het middel erger dan de kwaal. twee dagen met dikke duim gelopen maar verder bleef het rustig.
medicijnen ingeven bij Streep is ramp, positief is dat ze zich begint te verweren en dat is een goed teken....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Pfoeh.. ik word al moe en gespannen als ik 't alleen maar lees :???: .
Ze had het echt niet beter kunnen treffen, geweldig hoe je het allemaal aanpakt!
Kom op, mevrouw Streep, beetje oefenen, maar niet te heftig en vooral lief zijn voor je verpleegster. Niet meer bijten hè :enaughty: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door BloemTetsu »

Wat een operatie zeg. En mega hulde voor jou!
En hup Mevrouw Streep het is lekker weer en je moet gaan trainen voor alle sappige muizen die buiten op je aan het wachten zijn.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Dinky »

ze begint aan het vilt te klauwen en eet af en toe klein beetje wol.
Klinkt inderdaad alsof ze de vacht van de muis mist. Zou mooi zijn wanneer ze de muizen alsnog wil gaan eten die je haar aanbied maar heb vaker gelezen dat katten die wilde muizen vangen de 'gekweekte' muizen niet lekker vinden/niet willen eten. Ruikt denk ik toch heel anders ;-) Wordt dan toch zelf op jacht zoals Streep je heeft geleerd :lol:
Kijk er erg naar uit om de mooie dame vanavond in het echt te mogen ontmoeten :grin:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Catfish »

Wat een opgave......... Nogmaals veel complimenten voor jou!!! :pdthb:
Hup Streep, eten, drinken en niet je verpleegster bijten!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Cari »

Tijd voor een update, Adriaaaaaana!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Operatie Patella Luxatie

Bericht door Catfish »

Vind ik ook! ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Plaats reactie