Kat heeft kaakspierverzwakking

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Cynneke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2014 20:05

Kat heeft kaakspierverzwakking

Bericht door Cynneke »

Een vriendin van me heeft een 10-jarige poes die al een tijdje slecht at. De laatste 2 weken was duidelijk te zien dat ze moeite had met eten. Ze eet maar kleine beetjes tegelijk en ze laat makkelijk iets uit haar bekje vallen.

Omdat mijn vriendin ziek was, ben ik vorige week (maandag en donderdag) naar de dierenarts geweest. Deze heeft op maandag antibiotica gegeven omdat ze wat verhoging had en ze moest het weer aankijken. Op donderdag was er geen verbetering, dus ben ik weer geweest en de dierenarts heeft nogmaals in haar bekje gekeken. Voor de 2x was er niets te zien, terwijl ik er toch vanuit ging dat het met het eten te maken had.

Dus besloten op de maandag erop (eergisteren) de poes onder narcose te doen en het beetje tandsteen dat er zat weg te halen zodat te zien was wat er evt. onder zat. Tijdens die ingreep is mijn vriendin gebeld dat er in de bek niets aangetroffen was en afgesproken is een uitgebreid bloedonderzoek doen.

Vandaag is de uitslag van het bloedonderzoek gekomen. Volgens de dierenarts waren er teveel enzymen in het speeksel waardoor er kauwspierverzwakking opgetreden is.
(resultaten bloedonderzoek: CK uitslag (creatinekinase enzym) is bij een gezonde kat <585, bij haar ruim 5700. En Ldh (Melkzuurdehydrogenase enzym), bij een gezonde kat <185, bij haar 1085. Ze heeft nu corticosteroiden gehad en kijken is nu óf ze erop reageert en zo ja, wanneer ze dan weer een injectie hiermee nodig heeft.

Bij honden komt dit regelmatig voor, maar voor onze dierenarts die ook al ruim in de 40 is, is zij de eerste poes die dit heeft. Ook op internet kan ik weinig vinden (aangezien mijn vriendin geen internet heeft, ben ik op zoek naar haar)

Poes krijgt nu meloxicam en ze spint nog lekker, ligt ook nog lekker te melktrappelen elke keer. Maar ze is toch anders dan anders. Ik hoop hier eigenlijk mensen te vinden die een poes hebben of hadden die dit ook heeft/had, want alle advies is welkom! Als de corticosteroiden niet helpen, rest alleen in laten slapen volgens de dierenarts.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft kaakspierverzwakking

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
kijk even in de bijsluiter van meloxicam wat de toepassing is..
heeft ze pijn? is er een ontsteking?
en zoek even naar onze berichten over meloxicam/novacam/meloxidyl/metacam.. (kan ernstige nierschade veroorzaken..)

dit krijgt ze naast corticosteroiden maar waar tegen?

en de kwaal is dat ze beetje lastig eet en makkelijk iets uit haar bekje laat vallen. so what?

valt ze hierdoor angstwekkend af en is spuitjevoeren niet een betere oplossing dan inslapen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cynneke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2014 20:05

Re: Kat heeft kaakspierverzwakking

Bericht door Cynneke »

Probleem is dat het niet alleen lastig eten is.
Kijk hier maar eens: http://www.marajuyo.nl/myositis.htm

Het is een auto-immuunziekte dat alleen maar achteruit gaat als je niets doet. Zonder medicijnen verstijft de bek en kan je hem ook niet meer openen om iets te geven. Ook dwangvoeding kan dan niet...

Door die verstijving en verzwakking van de spieren hebben ze ook pijn. We merken ook dat als ze meloxidyl op heeft, dat ze zich later weer wel goed genoeg voelt om zelf te gaan eten.

Het is uiteraard geen probleem om dwangvoeding te geven, maar het moet wel mogelijk zijn. Een kat nog 10 jaar in leven houden met dwangvoeding terwijl de hele bek versteven is, is niet eerlijk. Bij honden vind ik wel dat het, met de corticosteroiden, met ups en downs gaat. Maar goed, als ze er in elk geval maar op reageert!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat heeft kaakspierverzwakking

Bericht door Adriana »

ik zou in alle gevallen een andere pijnstiller vragen of zoeken.
kijk eens bij analgos bij huisdierendokter, ik weet van een paar gevallen op het forum dat het goed werkt. kan langdurig zonder bezwaar worden gegeven ook in combi met andere middelen.

ja, t lijkt me erg lastig, ook al omdat je niet weet of de medicatie aanslaat en hoe snel het voortschrijdt en op welk moment de kwaliteit van leven van het dier in het geding is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cynneke
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2014 20:05

Re: Kat heeft kaakspierverzwakking

Bericht door Cynneke »

Als het goed is, heeft ze nog een dag of 2-3 pijnstilling nodig en als het dan goed is, werken die corticosteroiden. En dat zou dan de komende 2 weken alleen maar vooruit moeten gaan.

Maar hoop gewoon ervaringen van andere eigenaars te vinden. Ik ben namelijk benieuwd hoe het hun verging.... Het is mijn eigen poes niet, maar ik verzorg de 2 poezen van mijn vriendin altijd en voor mij tellen ze net zoveel mee als onze eigen 2 deugnieten.

Wat ik op internet wel gevonden heb is dat het met honden goed gaat met corticosteroiden. Het is wel iets wat ze de rest van hun leven moeten gebruiken, en het gaat met ups en downs, en de tijd tussen de injecties kan heel erg wisselen. Maar op die manier is de kwaliteit van leven goed en dat moet ook zo zijn.

Maar ga het zeker even in de gaten houden met de pijnstilling. Lijkt me dat het niet zo veel kwaad kan als ze het nog 2-3 dagen gebruikt, maar het moet zeker geen weken worden! Thnx voor meedenken!
Plaats reactie