Aangeboren afwijking knie(holtes)

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door xAngela »

Vanmiddag toen ik thuis kwam liep Mika erg mank, bij elke paar stappen die hij zette ging hij zitten. Ik vond dit zo vreemd dat ik gelijk met hem naar de dierenarts gegaan. Het blijkt dus een aangeboren afwijking te zijn in zijn knieën.
We hebben nu medicijnen meegekregen in de hoop dat het beter gaat worden, als het niet beter wordt moet hij geopereerd worden :-( Ik vind het zo zielig voor 'm. Hoe kan het dat we dit niet eerder gezien hebben? Aangezien het aangeboren is, lijkt het mij dat hij het al langer gehad moet hebben.
De dierenarts zei dat dit bijna niet bij katten voor kwam, wel bij honden maar toch ben ik benieuwd of één van jullie het misschien ook meegemaakt heeft met zijn/haar kat? En hoe is dat verder verlopen?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door mittenslief »

laat me raden....metacam of novocam gekregen???.....
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door xAngela »

Ja klopt, novacam.. Is dat niet goed??
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door Dinky »

Novacam wordt in deze situatie dus ingezet als pijnstiller aangezien het om een aangeboren afwijking gaat (patella luxatie toevallig? Of gaat het om een andere aangeboren afwijking?).

Wanneer je novacam of metacam (werkzame bestanddeel) intypt bij de zoekfunctie zal je zien dat je dan kans hebt op nierfalen (wat niet meer herstelt). Misschien dat je in deze situatie zou kunnen kijken voor analgos bij huisdierdokter.nl?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door xAngela »

Patelle luxatie, ja dat klopt! Ik was het woord even kwijt, maar dat zei hij inderdaad.
Waarom geeft de da dit medicijn dan mee? Zou ik dit nog terug kunnen brengen? Hij heeft het zelf wel opengemaakt en al 1 keer gegeven aan Mika.
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door xAngela »

Ik zie trouwens dat analgos tabletten zijn, dit krijg ik er helaas echt niet in bij Mika. Altijd een gevecht. Nog andere opties hievoor?
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door xAngela »

Oh en nog een vraagje.. Moet ik het asiel waar we Mika vandaan hebben hiervan op de hoogte stellen? Aangezien het een aangeboren afwijking is en misschien hebben zijn broertjes/zusjes hier ook last van? Wij hebben hier een zusje van Mika lopen maar die heeft tot op heden (gelukkig) nergens last van.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door Anne87 »

Je kunt vragen om een tolfedine injectie bij je dierenarts. Dat is een pijnstiller en ontstekingsremmer, die in dit geval ingezet wordt als pijnstiller. Het bestaat ook in tablet-vorm, maar als je die er niet in krijgt, is een injectie misschien een idee.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door mittenslief »

je kan natuurlijk het asiel even inlichten....hier vinden ze het altijd fijn om op de hoogte te blijven...dierenartsen zweren nu eenmaal bij dat middel en stappen er helaas niet zo snel vanaf
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door Adriana »

we hebben een paar topics over patella luxatie en een aantal berichten, makkelijk te vinden via zoekfunctie rechtsboven.
is te opereren door ervaren orthopedisch chirurg en komt heel vaak, na rond 6 weken benchrust, redelijk goed.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door xAngela »

Ik voel me echt zo rot sinds ik dit weet. Arm beestje, ik wil niet dat hij pijn heeft of dat het erger wordt. Ik wil hem het beste medicijn wil geven, maar het wordt me nog niet echt duidelijk wat er nu mis is met novacam?
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door xAngela »

Ik lees namelijk dat als je de juiste dosering aanhoudt, het een prima medicijn is.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door Dinky »

Mika is volgens mij nog jong dus zou ik voor operatie gaan (sparen) wanneer ze er zo'n last van heeft.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door mittenslief »

ik heb met ollie ook altijd domweg metacam gebruik, hij was 9 maanden jong toen hij met blaasproblemen begon...niet wetende wat het medicijn doet heb ik dat dus een tijd gebruik...supermiddel volgend de dierenarts.....toen hij een tijdje later strontziek werdt en bleek dat zijn nieren niet meer werkte kwam ik dus tot de conclusie dat het door dat middel kwam....nu geven wij je allerlei tips om dit niet te gebruiken....en wees aub niet zo'n dom schaap om te doen wat de dierenarts altijd zegt...kijk maar eens op deze site http://www.metacamkills.com/..ik hoop dat ik je een beetje kan overtuigen


ps ollie mocht maar 16 maanden worden
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
xAngela
Huiskat
Huiskat
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 jul 2013 21:01

Re: Aangeboren afwijking knie(holtes)

Bericht door xAngela »

Nou, sorry hoor.. Dom schaap. Het lijkt mij niet heel dom als je vertrouwd op je eigen dierenarts, ik kan natuurlijk niet weten wat elk medicijn doet met een kat. Nu ik dit gelezen heb denk ik er natuurlijk wel anders over!
Plaats reactie