Alternatieven Metacam

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door pearlsofpassion »

Er is wél onderzoek naar gedaan.
MarjanR heeft het zelfs helemaal doorgelezen.
Uit dat onderzoek kwam naar voren dat een injectie gevolgd door suspensie duidelijk verhoogde kans op nierfalen geeft.
1malige injectie gaf geen resultaten, maar dat wil gewoon zeggen dat ze het niet waarnemen in de nierwaarden, dat wil niet zeggen dat niets doet. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat het wel wat doet, je weet het gewoon niet.
Er is echter wel wetenschappelijk bewezen dat suspensie-opvolging voor nierfalen zorgt. Niet bij elke kat, maar wel bij verschillende katten.
Dat is niet te ontkennen, als je het onderzoek naleest.

Het staat allemaal in het topic 'metacam in relatie tot chronisch nierfalen'. MarjanR is zo vriendelijk geweest het allemaal helemaal uit te pluizen. Je kan het helemaal nalezen.
Dat is betrouwbaarder dan de bijsluiter. Het is niet omdat de ene fabricant alles wat niet zeker is niet als in indicatie in zijn bijsluiter opneemt, dat het niet gebeurt.
Als vele mensen de link leggen met het middel en gaan zoeken of dat kan, is er wel rook dat het daaraan zou kunnen liggen en zal er ook wel vuur zijn. Als je metacam cat googled, denk je zelf toch al dat het aan de metacam ligt, anders typ je dat niet in. Als de kat dan resent metacam heeft gehad, acht ik, in het licht van het onderzoek, de kans dat het inderdaad aan de metacam ligt, zeker reëel. Anders is het wel erg toevallig... en daar geloof ik niet in.

Ik ken metacamkills niet, en ben daar dus niet door beïnvloed. Ik hou me aan de resultaten van het onderzoek en baseer daarop mijn mening.
Ik zou dat topic zeker eens doorlezen, er staat veel info in, en niet alleen emotioneel.

Je kan op verschillende sites over pijnstillers trouwens terugvinden dat metacam enkel eenmalig geinjecteerd mag worden en niet verder opgevolgd. Dat vind je op vele plaatsen terug met betrekking tot katten.
Volgens MarjanR zou uit het onderzoek blijken dat wat Cerna gedaan heeft, opvolgen met injecties, veiliger is dan met suspensie. En toch heeft Noa er nierfalen van gekregen.
Nu kan je discussieren dat Noa voorheen al slechte nieren zal gehad hebben, punt blijft dat ze dood maar dan ook doodziek werd van het gebruik van Metacam. En dat had niet mogen gebeuren.
99% van de mensen hadden Noa opgegeven en dan was er een poes van 3 jaar volledig onnodig zo vroeg gestorven. Dat is gewoon een feit.
En nochtans is uit het onderzoek gebleken dat het maar in uitzonderlijke gevallen bij deze toepassingswijze nierfalen geeft. Maar daar is Noa niet verder mee. En daaruit blijkt nog maar eens dat het niet is omdat je niets kan waarnemen, dat het er niet is. Je merkt het gewoon niet. En daar maken veel mensen een fout in.

Nierfalen hoeft zich ook niet meteen te manifesteren. Het kan jaren later opduiken en toch aan het gebruik van metacam gerelateerd zijn. Dat weet je gewoonweg niet... Het is zo'n universeel gebruikt middel en nierfalen is zo'n belangrijke doodsoorzaak bij katten. Is er een link of niet? Waarschijnlijk komen ze er nog wel achter, en liever vandaag dan morgen...

Enfin, lees het maar even zelf, daar begrijp je het meeste uit. En dan begrijp je ook waar de reacties vandaan komen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
claudiagf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:07

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door claudiagf »

Nog 1 vraagje, om zijn nieren dan toch te ontlasten wil ik zijn voet wat aanpassen. Niet meteen dieetvoer. Ik heb gelezen over de brokjes van Taste of THE wild. Is dat iets voor hem dan? Of is er een ander premium voeding die de nieren een beetje ontlast? Hij krijgt nu Acana.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Adriana »

claudiagf schreef:Wat ik me nog afvraag, hebben hier veel mensen ervaring met homeopatische middeltjes voor allerlei klachten?
En hoe zijn deze ervaringen?
deze vraag is in deze vorm niet te beantwoorden..
er is homeopathie en fytotherapie en zelf ff zoeken wat het verschil is.
er worden zowel fytotherapeutische middelen bij bv nierfalen toegepast als dacht ik homeopathisch.

bij analgos van huisdierendokter staat een hele riedel aan klantenervaringen en ik dacht dat jij een alternatief zocht voor pijn bij gewrichtsklachten. dan zou je je daar dus door die berichten met ervaringen kunnen lezen..
en je kunt het bericht van da Polanen lezen, daar worden een aantal middelen uit de niet-officiële hoek aanbevolen en nog wat andere behandelingsmethodes..
dus zelf-help-info genoeg lijkt me..
Laatst gewijzigd door Adriana op 02 nov 2011 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
claudiagf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:07

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door claudiagf »

Klopt maar er staat zoveel informatie overal dat ik door de bomen het bos niet meer zag.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Adriana »

wij hebben het allemaal een keer moeten proberen en het supermiddel dat bij alle katzels voor alle kwalen helpt, is er niet. je loopt altijd risico en er zijn afwegingen.

analgos lijkt me veilig. en je weet pas of het werkt als je het in jouw geval probeert, maar nogmaals: zo leren en proberen we allemaal.
hier hebben we erg goeie ervaring met een ander middel van huisdierendokter: destress. dat is een plantaardig (fytotherapie) kalmeringsmiddel en bij broer Enzo werkt dat erg goed.
bij zijn zus werkt het helemaal niet, die heeft meer baat bij Telizen (via da)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
claudiagf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:07

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door claudiagf »

Niemand ervaring met THE Taste of THE wild?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Adriana »

;-) heeft dit nog iets te maken met het onderwerp van het topic en je beginvraag?
http://www.tasteofthewildpetfood.com/pe ... edical/68/

we hebben tal van voedingstopics en je zou via de zoekfunctie rechtsboven even kunnen nagaan of dit merk kattenvoer ergens in de berichten voorkomt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
claudiagf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:07

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door claudiagf »

Het heeft ermee te maken omdat ik én een suikerkat heb die metacam (voor de artrose) heeft gehad en ik bang ben geworden dat hij daar toch last van gaat krijgen mbt zijn nieren. En dat ik dus zijn nieren wil ontlasten hierin.
claudiagf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:07

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door claudiagf »

Alle informatie hierin helpt..... ;)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door nellebel »

adriana en annet, dank jullie voor jullie info. ben blij met die info en dat jullie met goede ideeen kwamen. hier kan ik zeker wat mee. als ze beide worden gecastreerd ga ik zeker aangeven geen metacam.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
claudiagf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:07

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door claudiagf »

Helaas kan tot nu toe nog niks vinden over dit merk voer hier...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door pearlsofpassion »

Tja, ik kan ook geen analyse vinden, en zonder analyse kan je er niet echt uitspraken over doen of het de nieren ontlast of niet.
Hoe kom je bij dit voer?
Waarom geen seniorvoer?

Suikerziekte en nierfalen zijn erg moeilijk combineerbaar, zo goed als onmogelijk zelfs (wel in vers voer, zelfs samenstellen maar dat vergt veel inlezen en aanpassen, als je dat wil, is dat wel een zeer goede optie).
Als hij suikerziekte heeft, zou ik daar in de eerste plaats op letten. Als je het wil weten, laat je zijn nierwaarden testen...
Granenvrij is een goede keuze, maar zonder analyse kunnen we er echt niet meer over zeggen ivm suiker of nieren.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Adriana »

claudiagf schreef:Het heeft ermee te maken omdat ik én een suikerkat heb die metacam (voor de artrose) heeft gehad en ik bang ben geworden dat hij daar toch last van gaat krijgen mbt zijn nieren. En dat ik dus zijn nieren wil ontlasten hierin.
ik begrijp dat je twee maal daags insuline (caninsuline?) spuit en dan kun je niet zomaar van voer wisselen, zeker niet als je niet zelf een paar keer per dag zijn bloedsuikerniveau checkt (oortje prik).

ik heb jarenlang een combi-kat diabetes/nierfalen verzorgd.
het trieste was dat hij diabetes heeft gekregen van een prednisolon-injectie bij een onschuldige darminfectie (diabetes is een beruchte bijwerking van pred) en zijn nieren zijn gemold door een paar metacam-injecties.

hoge bloedsuikergehaltes zijn erg slecht voor de nierfunctie, dus als je iets preventiefs voor een suikerkat (fructosaminewaarde?) wilt doen, dan is dat hem onder de niergrens van bloedsuikerniveau rond 14 houden.
daarvoor is lantus insuline een veel beter middel en k kan je van harte aanraden om je te registreren en laten begeleiden door één van de beide suikerkattenforums, als je daar nog niet bij aangesloten bent.
wij op het kattenforum begeleiden geen suikerkatten..

een voer dat preventief de nieren ontlast en hier erg goed bevalt, is Niere diät van HappyCat en dat is gezien de samenstelling niet geschikt voor redelijk ongereguleerde diabeetjes.
Suikerziekte en nierfalen zijn erg moeilijk combineerbaar, zo goed als onmogelijk zelfs (wel in vers voer, zelfs samenstellen maar dat vergt veel inlezen en aanpassen, als je dat wil, is dat wel een zeer goede optie).
suikerziekte en nierfalen zijn te combineren, ik heb het jarenlang gedaan en vers voer, rauw, zal bedoeld worden is géén optie omdat de vetgehaltes variëren. er is carnibest voor diabeetjes maar nogmaals, zonder dat je exact weet hoe de bss (bloedsuikerniveaus) per etmaal verlopen, zou ik je afraden om daar aan te beginnen.. af en toe een klein stukje rauwe magere kipfilet kan wèl.. maar liever met goeie bss-meting..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Adriana »

pearlsofpassion schreef:Tja, ik kan ook geen analyse vinden, en zonder analyse kan je er niet echt uitspraken over doen of het de nieren ontlast of niet.
.
http://www.tasteofthewildpetfood.com/products/
de analyses staan er gewoon onder hoor!
even klik/klik en dan naar products en naar onder scrollen naar cats. simpel zat!

ik zag 42 en 38% eiwit voorbijfladderen en daar zou ik als je iets preventiefs voor de nieren wilt doen niet/niet aan beginnen. en behoorlijk hoge calorische waarde en dat duidt op zetmelen (uit zoete aardappelen met name..) het natvoer ligt lager maar dat zal in Nederland niet te verkrijgen zijn. en verder langzamerhand zeer off-topic..
---------
omdat ik moet wachten tot ik Enzo bij de dierentandarts kan ophalen, heb ik maar eens naar pijnbestrijdingsmiddelen zitten zoeken en zie hier een overzichtje:


http://www.medpets.nl/ontsteking+pijn+kat/

http://www.huisdierendokter.nl/
pijnbestrijding via het linker verticale menu bij 'gewrichten en spieren'

https://www.dierapotheker.nl/product/25 ... syl_30_ml/
op basis van een beetje alcohol en dat eerst laten verdampen!

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... estrijding
deze middelen gaan alleen via de dierenarts en dit zijn de bijsluiters van een heel rijtje aan pijnbestrijdingsmiddelen, zelf even de middelen (zonder meloxicam!) voor niet nierfalende katten er tussen uit zoeken! let op: zitten ook middelen voor honden en paarden tussen..

http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... oor-katten
dit is onsior en ik dacht dat Annet daar onlangs elders op het Forum over heeft geschreven

http://www.nrkv.info/vet/nrkv_vet_pijn.html
dit is een overzicht van soorten pijnklachten met een overzichtje van middelen met aandachtspunten. hier worden de meloxicam-middelen relatief veilig genoemd!

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=189
dit is de bijsluiter van buprecare, via de dierenarts, opiaat en moet zelf geinjecteerd worden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
claudiagf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:07

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door claudiagf »

Hier ook door prednisolon suiker gekregen en nu dus ook metacam gekregen. Ellendig hoor.
Ik vind t best wel moeilijk om nu te bepalen wat goed is voor mijn kat. Ben inderdaad ook al lid van een suikerkat forum. Haal daar ook veel info vanaf. Ti's een lastige situatie...
Plaats reactie