Alternatieven Metacam

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Peet »

Ik heb novocam (of metacam) een hele lange tijd aan een hond gegeven. Zonder pijnstilling ging echt niet meer. Kreeg wel als tip dat het beter is om, als het voor langere tijd gebruikt moet worden, regelmatig een beetje te geven dan zomaar af en toe een flinke shot.
Maar goed, dat was een hond. En ik weet eigenlijk niet of het voor een hond nét zo slecht is als voor een kat. misschien erg dom hoor, maar weet iemand dit?
Ja oké, dat het geen snoepjes zijn dat begrijp ik. Maar zou zo zijn dat het voor een kat heftiger is ivm nierfalen als voor een hond? Heb me daar nooit zo in verdiept.

Zelf heb ik ook héle goede ervaringen met spullen van de Groene Os. Dan wel bij honden, maar toch. Vind het spul wat ook écht goed werkt. (had het voor een hond die behoorlijk maagklachten had, en met spul van de Groene Os echt opknapte)
Voor katten echter geen ervaring. Zou er wél naar 'grijpen' als er iets voor zou doen. Ben persoonlijk wel voor homeopatische middelen.

Het is en blijft soms zo moeilijk waar je goed aan doet hé....
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
claudiagf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:07

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door claudiagf »

Ja precies. Is t niet slecht voor de suiker, is het slecht voor de nieren. Bijvoorbeeld dan....
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je al eens in het nieuwe topic over Metacam gelezen? 'nieuwste inzichten...'
Daar komt inderdaad ook uit dat het in kleine dosissen een stuk minder schadelijk zou zijn dan af en toe grotere dosissen (logisch ook).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Peet »

Dat raadden ze mij inderdaad wel aan. Dan zou het ook beter werken, bouw je waarschijnlijk een spiegel op.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
inky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 okt 2011 16:02
Locatie: Veenhuizen
Contacteer:

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door inky »

Adriana schreef:analgos lijkt me veilig. en je weet pas of het werkt als je het in jouw geval probeert, maar nogmaals: zo leren en proberen we allemaal.
Ik heb gekeken op de site van huisdierdokter, maar ik kan niet zoveel met de bijsluiter. De Chinese kruidenleer wordt slecht onderzocht. Op basis van vallen en opstaan worden formules ontwikkeld en het is altijd afwachten hoe zuiver het geboden product is. Evt. bijwerkingen moeten dus uit de praktijk komen en dan zul je dus zelf moeten bewijzen dat het van dat spul komt, want zelf doen ze geen onderzoek.
Het toeschrijven van een werking aan een bepaald kruid is meestal gehuld in mystieke nevelen en zelfs Chinese kruidendokters kunnen het vaak onderling niet eens worden.
Ik durf dus niet te zeggen hoe veilig dit middel is, om de simpele reden dat er geen onderzoek naar is gedaan. (ik kan tenminste nergens iets vinden) Als je googelt op Analgos, lijkt het een heel onbekend middel, want veel hits zijn er niet.
Niet alles waar 'biologisch' of 'natuurlijk' voor staat is gezond!
Maar als je het aandurft kun je het natuurlijk altijd proberen... of eerst eens vragen naar een 'animal safety study'.
Groetjes,
Ingrid, Miep, Bamse, Sjakie & Abby
claudiagf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:07

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door claudiagf »

Mij werd toen gezegd dat ik bij aanvang van Metacam dezelfde hoeveelheid als kilo's moest aanhouden. Maar dat vond ik veel te akelig omdat ik de uitwerking niet wist dus heb de helft hiervan aangehouden. Dus hij heeft geen hele grote hoeveelheden binnengekregen. Daarbij is een week ook het langste achter elkaar dat ik Metacam heb gegeven. En dan als t nodig was 1 of 2 daagjes tussendoor....
claudiagf
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:07

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door claudiagf »

Dit is trouwens mijn stoere lieve kater
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Adriana »

inky schreef: Ik heb gekeken op de site van huisdierdokter, maar ik kan niet zoveel met de bijsluiter. De Chinese kruidenleer wordt slecht onderzocht. Op basis van vallen en opstaan worden formules ontwikkeld en het is altijd afwachten hoe zuiver het geboden product is.
Ik durf dus niet te zeggen hoe veilig dit middel is,
ik ken op dit Forum geen analgos-gebruikers, die hun ervaringen hebben gedeeld. er staan op de huisdd-site een aantal klantenreacties bij het product en die zullen niet allemaal fake kunnen zijn, denk ik.. het lijkt me veiliger dan veel chemische middelen.

ook ik heb bij MoMo barre ervaringen met zowel prednisolon (diabetes) als metacam (nierschade).
voor niet acute situaties en gewrichtspijn lijkt me daar een voorbeeld van, zou ik het, als het mijn katzel was, altijd proberen. want als het echt werkt bij betr dier/kwaal dan ben je vind ik altijd beter uit.
en ik ben niet zo van de chemische oorlogsvoering, ook niet voor mezelf. soms kun je niet anders maar dan wel na alternatieven geprobeerd te hebben, als het mogelijk is.
met een ander product van huisdierendokter heb ik uitstekende ervaringen bij Enzo en dat is destress, waar zijn zus overigens totaal niet op reageert..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Peet »

T'is wel een lekker ding!

Enne... die kilo's aanhouden vind ik ook niet altijd juist. Ieder dier reageert er anders op. (als ik mijn reu voor 50 kilo had gegeven iedere dag dan had hij iedere dag zo suf als wat geweest, die reageerde ook prima op de helft)
Het is ook soms gewoon zoeken wat het beste werkt.
Soms heb je keuze's en soms heb je die niet, dan is het het beste kiezen van 2 slechte keuze's.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Adriana »

heb nu ruim een etmaal ervaring met buprecare als pijnstiller en het is geweldig spul!
k heb voorgevulde spuitjes meegekregen uit voorzorg want je moet heel erg nauwkeurig doseren bij opiaten, maar je kunt het zo in het bekje spuiten en hoeft niet te injecteren.
Enzo heeft een zeer forse gebitsingreep achter de rug met verwijderde kiezen en weefsel-transplantatie van elders uit de mondholte.
die moet dus nog behoorlijk pijn hebben..

aan Enzo's gedrag en stemming te merken is hij pijnloos en hij eet erg goed, ik hoef niet te dwangvoeren. iedere 8 uur een spuitje en het werkt met een half uur.. het werkt zo te merken ook vrij lang want ik was bang dat de periodes niet op elkaar zouden aansluiten, maar dat gaat prima.
geen ademhalingsonregelmatigheden en geen euforie, zoals destijds met MoMo met temgesic. dit is duidelijk beter spul.
en ongevaarlijk voor de nieren en dat is ook bij dieren zonder nierschade ver te verkiezen boven het metacam-risico, lijkt mij.

wat moeten we verder nog met metacam/novacam als we dit ook kunnen gebruiken? (en voor de mogelijke ontsteking/infectie beetje antibiotica en je bent er ook!!)

dus voor pijnstilling na operaties lijkt me altijd buprecare en ik ben benieuwd wat da's daar op tegen zouden kunnen hebben...!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Mirjam86 »

Ha! Volgens mij is buprecare wat mijn DA als alternatief bood.. wij verstonden iets van bupricaie, hihi.
Fijn om te horen dat dit een goed alternatief is in jouw ervaring!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Adriana »

buprecare
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -buprecare
wij (Enzo en ik) zijn er erg tevreden over, makkelijk toe te dienen want het kan gewoon vanuit de voorgevulde spuitjes in de bek gespoten worden.
ik had als eens temgesic (ander opiaat) gebruikt, dat moest geinjecteerd worden en daar werd Mo helemaal ga-ga van, maar bij Enzo geen spoor. hij moet veel pijn aan zijn bekje gehad hebben en het moest om de 8 uur worden ingegeven. de eerste twee etmalen heb ik dat ook s nachts gedaan, de twee dagen erna om de 12 uur om af te bouwen. en hij heeft zelfs redelijk snel na de operatie naast spuitjevoeren zelf ook gegeten. (maar dat zal ook wel door de gasnarcose zijn gekomen, ze zijn zo veel beter erna ..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Mirjam86 »

Ik ga vanmiddag eens op mijn gemak de bijsluiter lezen, bedankt voor de link.
En voor de waarschuwing voor metacam natuurlijk! Ik ga straks met een gerust gevoel de operatie in (nou ja, zij gaan de operatie in..)
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Adriana »

ja, hihi, baasjes met dit soort kennis zal de da niet vaak in de behandelkamer krijgen..
maar je hebt nu tenminste een rustig gevoel en er alles aan gedaan om het voor de T&T's zo veilig en 'comfortabel' mogelijk te maken..

zelf vind ik het prettig als ik goed met een da kan overleggen omdat ik wat meer weet en beter kan meedenken maar niet iedere da kan daar tegen.. we hebben er al de nodige versleten, die daar erg zenuwachtig van werden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Alternatieven Metacam

Bericht door Peet »

Mooi dat er zo'n goed werkend alternatief is. Als ik er nog eens voor kom te staan dat de katten pijnstilling nodig hebben ga ik dit zeker onthouden!
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie