Tia of hersentumor?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Fleurie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2011 21:05

Tia of hersentumor?

Bericht door Fleurie »

Mijn kat van 8 jaar is sinds enige tijd zichzelf niet.
Nou is hij de laatste 4 weken alleen maar aan het slapen en weinig eetlust.
Ben al bij de dierenarts geweest en die kon op dat moment ook niets vinden, geen koorts , bloed getest, niets in te vinden.
Nou was ik m gisteren kwijt en ben de buurt afgegaan of hij in de tuin lag bij iemand, en ja hoor hij lag een aantal huizen verderop. Toen ik m wilde gaan oppakken, liep hij ineens weg en keek me aan of hij me nog nooit had gezien.
Toen ben ik naar de buren hun tuin gegaan , waar die dus heen was gelopen en probeerde het nogmaals. Toen liep hij weer weg en ineens gingen zijn voorpoten als in een vertraagde opname omhoog, omstebeurt natuurlijk. Hij ligt de hele dag te slapen en er zit bijna tot weinig leven meer in.
Wie heeft hier ervaring mee , want ik ga er toch aan denken dat er iets in zijn hoofdje zit. Een tia of misschien een tumor. Vandaag heeft ie die pootjes ook weer zo vreemd opgetild.

Wie kan mij hier wat raad in geven aub?

Gr Ankie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum
je kat is duidelijk heel erg ziek en ik zou hem om te beginnen binnen houden..
alleen met echo of rontgenfoto is geloof binnen het koppetje te zien wat er mogelijk aan de hand is, als het in het koppetje niet goed zit. kan ook elders in het lijf.

je schrijft over bloedonderzoek en heb je de waardes? soms kun je aan sommige uit de pas lopende waardes zien of er mogelijk een tumor zit.. maar dan heb je een dierenarts nodig die eea grondig aanpakt.
je kunt een andere da raadplegen, ook al omdat het belangrijk is om een inschatting te maken of je kat lijdt of niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fleurie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2011 21:05

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door Fleurie »

Dank je wel voor het welkom.
Hij gaat ook niet meer naar buiten, hij ligt alleen maar te slapen en als hij wakker is, eet hij wat en drinkt wat, en gaat soms naar de bak. Dit is al geruime tijd aan de gang, maar kon toen nog niet echt zeggen wat er scheelde, het waren wat vage klachten. Op een gegeven moment was ik het zat en ben naar de da gegaan, hij heeft toen antibiotica gekregen, kuur afgemaakt, maar vond niet dat hij opknapte, toen kreeg hij Novacam, maar vond dat ook niet geweldig. Afgelopen week is er bloed geprikt, de waardes zaten allemaal in het midden, ze hebben hem echt goed onderzocht, lichamelijk dan, maar konden niks vinden. Ik bleef erbij dat hij niet in orde is, dat bleek dus wel toen ik hem buiten ging zoeken. Het is nog maar een schim van wat ie eerst was, met andere woorden, het is helemaal niet meer Toby, met al zijn eigenzinnigheden. Als ik hem oppak gromt ie, als ik alleen maar in de buurt zit en tegen hem praat gromt ie al....Morgen maar weer naar da
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door nellebel »

ik zou niet zomaar AB of pijnstillers geven. daarmee weet je nog niet wat er aan de hand is. als je DA niets vind, door naar de volgende . het is duidelijk dat er iets mis is met je kat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Fleurie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2011 21:05

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door Fleurie »

De antibiotica en Novacam heb ik op advies van da gekregen, maar dat helpt dus niet, ga vandaag verdere stappen ondernemen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door Adriana »

;-) ....wees een beetje kritisch naar je dierenarts toe..
antibiotica geven en zelfs Novacam (grmbl) zonder dat er een fatsoenlijke goeie diagnose is gesteld, is een klein beetje raar.
en bovendien alleen maar belasting voor het dier-zelf. dat heeft alleen maar een goeie diagnose nodig en geen probeersels. bovendien onnodig duur..

?waar in Nederland en vraag een goeie verwijzing voor echo of rontgenonderzoek..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fleurie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2011 21:05

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door Fleurie »

Dank jullie voor de reacties, gelukkig zijn er mensen die meedenken. Ga straks weer naar da, maar vanochtend deed Toby ook weer raar, nu met zijn achterpoten en staart. Waarschijnlijk zijn het toch tia's o.i.d. Ik vind het er niet goed voor hem uitzien, als ik straks alleen medicijnen meekrijg om te rekken, doe ik dat niet, want ik vind dat hij al genoeg geleden heeft
Ik woon trouwens in de buurt van Gorinchem en heb al bijna dertig jaar katten...
Groetjes, Ankie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door pearlsofpassion »

Ga je nu weer naar dezelfde DA?
Dat zou ik echt niet doen. Ik zie niet in waarom er nu plots anders gereageerd zou worden dan voorheen, je wordt gewoon van het kastje naar de muur gestuurd, en dat kan zo'n zieke kat niet hebben. Zoek eens een andere op en kijk of die er wel wat meer werk van maakt.
Het zou heel erg spijtig zijn als je je diertje (dat nog erg jong is) laat inslapen gewoon omdat deze DA geen diagnose kan stellen. Er is vast wel een diagnose te stellen en misschien iets aan te doen. Dus laat er even een andere DA naar kijken.

Het lijkt me alsof hij pijn heeft (apatisch zijn, hele dag liggen en grommen), en gewoon even pijnstiller geven lost het probleem natuurlijk niet op.

Dat hij in andermans tuin van je wegloopt is echter niet zo vreemd. Toen mijn kat vroeger buiten liep kon ik haar op ander terrein ook niet benaderen. Zeker niet als er iets vreemd met het lichaam is en ze niet honderd procent zijn.
Daarom is het heel belangrijk dat hij niet meer naar buiten kan. Je zou hem maar kwijtraken...

Dat grommen naar je binnen is echter niet normaal, dus er scheelt duidelijk wat. Maar ik denk eerder aan sterke pijn dan een iets in de hersenen. Zijn symptomen duiden gewoon op pijn.
Een kat laat niet snel pijn merken, dit klinkt me heel ernstig. En ik kan me niet voorstellen dat ze niets kunnen vinden als ze even zoeken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door Adriana »

nee, als je zeker weet dat de levenskwaliteit van Toby heel erg slecht is, dan heeft rekken geen zin. hij kan zich eigenlijk al niet meer normaal als katzel gedragen.. en jij ziet dat het beste omdat je hem kent en alle afwijkingen gelijk opmerkt.

pijn heeft ie waarsch niet als hij niet op novacam heeft gereageerd..
t is verdrietig maar ik denk dat je gelijk hebt en dat het er niet goed uitziet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fleurie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2011 21:05

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door Fleurie »

Valerie, ik kan Toby overal oppakken, normaal gesproken, ook buiten. Maar hij komt nu voorlopig niet buiten.....

Vanmiddag weer bij da geweest, nu denken ze aan een nek hernia, een tumor of een hersenbloeding. Hij krijgt Prednison en antibiotica voor een week. Nu is het even afwachten :???:

Groetjes, Ankie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door nellebel »

snap het niet, sorry, maar wat moet een AB nou doen tegen een tia, hersenbloeding of hernia. volgens mij houdt je DA je behoorlijk aan het lijntje. hij moet onderzoek doen om te kijken wat er is. niet raden en zomaar wat geven. en prednison??? dat helpt daar ook echt niet tegen.
ik zou hem toch eens kritisch vragen wat dat moet helpen. en is nogal een verschil zeg, hernia of tumor/ bloeding. waar baseerd hij dat op?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door pearlsofpassion »

Prednison is gewoon een rekmiddel.
Het onderdruk even alle symptomen maar als je ermee stopt komen ze zo weer terug als in tussentijd de oorzaak niet aangepakt is. En je kan het niet voor eeuwig geven.

Als je DA gewoon prednison geeft zonder verder iets te doen (AB werkt ook niet, dat weet je al, haalt alleen maar de weerstand onderuit), dan is het gewoon om zijn leven te rekken. Dan zit hij gewoon te wachten tot hij toch doodvalt.
Srr, ik weet dat het heel hard klinkt, maar je hebt blijkbaar niet door hoe dringend er iets grondig met je dier gedaan moet worden en hoe deze DA je gewoon aan het pluimen is maar je krijgt er niets voor terug!
Op deze manier ga je je kat echt niet redden. Dus ik hoop echt dat je nu eens naar een DA gaat die er wel wat aan wil doen.
Ik wil je helemaal niet kwetsen, maar je blijft maar hetzelfde aanmodderen, en dan hopen dat hij wonderbaarlijk plots geneest? Dan kan je beter die AB laten en zijn weerstand laten werken ipv die ook nog tegen te werken. Maar eigenlijk heb je gewoon een diagnose nodig. Dat is het begin!! En deze DA is duidelijk niet van plan van er eentje te zoeken.
Ik hoop echt dat door even te zeggen waar het op staat, zonder poespas, je misschien gaat beseffen hoe erg het gesteld is.

Wij kunnen niet zeggen wat het is of geweest is. Maar het is duidelijk niet goed.
Het spijt me, ik wil alleen maar helpen.
Ik hoop echt dat je je katje er bovenop krijgt!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Fleurie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2011 21:05

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door Fleurie »

Ik kijk het een paar dagen aan en hoop dat het beter wordt, en Valerie ik weet ook echt wel dat hij goed ziek is, dit is trouwens ook niet de eerste da.....en dat aanmodderen, ben jij een dierenarts dan, nee, ik moet een scan laten maken, alsof dat wat oplost, dat ik het dan weet, daar kan ik toch ook niks mee dan????
En Wendy, ze heeft het helemaal uitgelegd, klinkt over het algemeen logisch, en ze is ook reeël, foto's maken heeft over het algemeen geen zin, is zeer waarschijnlijk niks op te zien, dus de conclusie is: deze kuur afmaken, als het niet aanslaat, moet ik, hoe erg dat ook is, hem in laten slapen.
PS Heb trouwens nog telefonisch contact met een andere da over deze kwestie.
Groetjes, Ankie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk niet dat het iets in de hersenen is, dus ik vraag niet om een scan, maar nee, ik ben geen dierenarts en ik heb de kat niet gezien.
Ik ken echter wel iets van immuunsystemen, ziektekiemen en AB.
Ik begrijp gewoon echt niet dat ze keer op keer met AB afkomen zonder diagnose en nadat het al zoveel geprobeerd is. 1 keer ok, al ben ik er ook niet voor, maar als ze niets vinden, dan maar proberen, het kan eens werken...
Maar geen kuren achter elkaar.
Natuurlijk gaat deze kuur ook niet aanslaan, waarom zou hij als al de vorige ook niet aansloegen?

En ik wilde gewoon dat je besefte dat prednison een rekmiddel is en dat als er niets structureel verandert het inderdaad gewoon een middel is om hem nog enkele weken extra te geven. Dat is alles.

Ik vind dat er aangemodderd wordt ja, met de info die ik krijg. Misschien is dit niet volledig, en dat hoop ik dan maar, want anders ben je mooi opgelicht.
Ik vind het spijtig dat er dan niet meer aan gedaan kan worden. Echt waar!
Ik had gehoopt dat een goede DA met het nodige zoekwerk wel op iets uitgekomen zou zijn. Dat zou ik toch verwachten. Ik heb de indruk dat er niet genoeg gezocht is, maar misschien hebben we gewoon te weinig info gekregen. Ik zal het daar maar op houden.

Er zijn trouwens katten genoeg die herstellen van een Tia, maar nogmaals, dat is eigenlijk niet waar ik aan denk... Ik weet het echter inderdaad niet.
Niemand weet het blijkbaar...

Veel sterkte met je moeilijke keuze.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Fleurie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 jul 2011 21:05

Re: Tia of hersen tumor?

Bericht door Fleurie »

Nee, blijkbaar weet inderdaad niemand het, of heeft niemand dit een keer bij de hand gehad. Ik vind het ook echt niet leuk, maar ik geef het tot maandag de kans, ik ben er ook echt niet voor om het te rekken.
Ik laat wel weten hoe het verder gaat / afloopt.

Bedankt, groetjes, Ankie
Plaats reactie