Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Anne »

Kan me voorstellen dat je reuzetrots bent op je ventje!! Wat een toprestatie heeft hij geleverd!!
Als jij het idee hebt dat hij toch beter eet door de metacam zou ik het zeker blijven geven.
Beste manier om daar achter te komen om dat bij te houden in een schrift, hoeveelheid e.d.
Als je het een dag zonder pijnstiller doet noteer je ook de hoeveelheid grammen en daaruit kun je op maken of het klopt dat hij niet veel honger heeft door de pijn.

Probeer je niet teveel zorgen maken over het effect van metacam, je bent immers niet van plan het voor lange tijd te geven.
Anders kun je je wel overal zorgen over gaan maken!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door kansarmedieren »

Adriana schreef:k.a.dieren: je hebt vast zelf nog nooit voor een nierfaalkater gezorgd en weet waarsch ook niet dat nierfalen in de top drie staat van overlijdensoorzaken.
en onze metacam-topics heb je waarsch ook nog niet doorgelezen..

je kunt metacam en dan toegepast op katten (ipv honden) niet vergelijken met het rijtje redelijk onschuldige pijnstillers dat jij noemt (muv morfine) en er wordt al een opiaat (buprecare) gegeven.
en je kunt in het verloop van dit topic lezen dat het hestel van Gizmo erg goed, snel en voorspoedig gaat, dus waarom risico lopen met metacam in dit geval ...?

Ho ho je hoeft niet zo fel te reageren maar je kan mensen best waarschuwen maar je moet mensen niet gaan afraden tegen het advies van een dierenarts iets niet te doen. Zoals ik al zei heb ik geen slechte ervaringen met Metacam, en ook niet met femilazole wat ik ook op dit forum lees. Ieder medicijn heeft bijwerkingen, dus nierfalen of lever problemen kan altijd gebeuren en als de lever of nieren niet goed functioneren heb je een probleem. Maar ik vind het te ver gaan om bij iedere kat dit ondanks advies zo sterk af te raden daar maak je mensen onzeker mee.
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

Adriana heeft het me niet expliciet afgeraden hoor, het is mijn eigen keuze geweest. Je hebt helemaal gelijk dat ieder medicijn bijwerkingen geeft en dat het te ver gaat om een kat dan niets te geven terwijl dit wel noodzakelijk is. Helaas heb ik begin dit jaar slechte ervaringen gehad met Felimazole voor mijn andere kat Eusie. Hij stopte met eten en lag apathisch in zijn mandje. Uiteindelijk heeft hij ruim twee weken niet gegeten en heb ik hem er weer bovenop gekregen met dwangvoeren en geen Felimazole meer te geven. Had ik dat niet gedaan, dan was hij er nu niet meer geweest. Hij krijgt nu medicijnen uit de alternatieve hoek en hij doet het er fantastisch op. Nu begrijp je misschien waarom ik zo huiverig ben voor de Metacam na de slechte ervaringen gelezen te hebben op het forum. Over Felimazole had ik deze ook gelezen, maar omdat Eusie ze nodig had heb ik ze toch gegeven en ik was hem bijna kwijt geweest.

Gizmo lijkt het prima te doen op de Buprecare, maar zodra ik merk dat hij toch veel pijn heeft geef ik hem direct Metacam.

Sinds maandag krijgt hij geen Metacam meer, en ik heb het idee dat hij vannacht het meest van alle nachten gegeten heeft. Maar ja, hij moet ook overdag gaan eten. Dus even aankijken hoe het gaat vandaag.
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Cerna

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Cerna »

Jeanette, wat fijn dat het met Gizmo zo goed gaat. Wat zijn katten toch taaie dieren! Passen zich vlekkeloos aan een nieuwe situatie aan. En gelukkig zonder Metacam. :eclap:
Ho ho je hoeft niet zo fel te reageren maar je kan mensen best waarschuwen maar je moet mensen niet gaan afraden tegen het advies van een dierenarts iets niet te doen. Zoals ik al zei heb ik geen slechte ervaringen met Metacam, en ook niet met femilazole wat ik ook op dit forum lees. Ieder medicijn heeft bijwerkingen, dus nierfalen of lever problemen kan altijd gebeuren en als de lever of nieren niet goed functioneren heb je een probleem. Maar ik vind het te ver gaan om bij iedere kat dit ondanks advies zo sterk af te raden daar maak je mensen onzeker mee.
Heb de discussie met belangstelling gevolgd en voelde niet direct de behoefte om te reageren want Adriana kan zich prima weren. Maar na jouw laatste (bovenstaande) bericht moet ik wel.

Op advies van mijn dierenarts met wie ik een hele goede band heb en die ik volledig vertrouw, ben ik onze driejarige, volledig gezonde poes vorig jaar Metacam gaan geven. Noa heeft in totaal viereneenhalve week Metacam gehad en werd na twee weken erg ziek: niet meer eten, apathisch. De dierenarts snapte er niets van en uiteindelijk is er bloedgeprikt: nierfalen! Creatinine 495, Ureum 30. Advies: euthanasie.
Maar Noa is er nog dankzij een hele intensieve verzorging en haar nierwaardes dalen nog steeds, maar ik zal geen enkele kat ooit meer Metacam laten geven. Of ze nou honderd procent gezond zijn en het maar voor een hele korte tijd is, ik neem het risico niet.
Vooral niet omdat er redelijk betrouwbare alternatieven zijn.

Ik las dat jij een kat al een hele tijd Metacam geeft. Ik denk dat je geluk hebt gehad. Er zijn ook mensen die hun hele leven gerookt hebben en toch 90 worden. Dat is echter geen criterium voor de effecten die roken heeft en datzelfde geldt voor Metacam. Niet doen! Ook niet voor eventjes.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door pearlsofpassion »

kansarmedieren schreef: Ho ho je hoeft niet zo fel te reageren maar je kan mensen best waarschuwen maar je moet mensen niet gaan afraden tegen het advies van een dierenarts iets niet te doen. Zoals ik al zei heb ik geen slechte ervaringen met Metacam, en ook niet met femilazole wat ik ook op dit forum lees. Ieder medicijn heeft bijwerkingen, dus nierfalen of lever problemen kan altijd gebeuren en als de lever of nieren niet goed functioneren heb je een probleem. Maar ik vind het te ver gaan om bij iedere kat dit ondanks advies zo sterk af te raden daar maak je mensen onzeker mee.
Het wordt niet alleen door ervaringen hier afgeraden (alhoewel die er meer van voldoende zijn), maar door de fabricant zelf.
Aan katten mag het enkel met de injectie 1-malig gegeven worden om veilig te zijn. Suspensie zelfs helemaal niet aan katten. Maar toch blijven DA'n maar zeggen dat het veilig is...
Het is echt niet omdat de meeste mensen de link niet leggen met het middel en omdat DA'n volhouden dat het bijna nooit problemen geeft als mensen dat wel doen (en het dus ontkennen en niet in rekening brengen) dat het veilig is.
Er zijn al katten genoeg gered door niet blindelings op de DA te vertrouwen! En zelfs wat opzoeken kan echt geen kwaad. Als je er dan op uitkomt dat Metacam door de producent voor katten afgeraden wordt, dan is het voor mij ook wel duidelijk...

Tuurlijk zullen de andere pijnstillers ook bijwerkingen hebben, en wees vrij om daarop te zoeken. Maar ik zou ook geen risico's nemen met de nieren van mijn katten. Zelfs al zijn ze nog jong.
Noa van Annet was er ook al sinds december (toen 3 jaar oud!) niet meer geweest als ze naar de DA had geluisterd. Ze heeft nierfalen gekregen door 2 weken metacam en Annet is haar al bijna een jaar paar keer per dag aan het dwangvoeren en dat is de enige reden waarom ze er nog steeds is. Een kat van 4 jaar oud!!
Nierwaarden waren ook perfect voorheen (wat wil je op die leeftijd), maar je wil niet weten welke weg ze vorig jaar al heeft afgelegd. Wat een inzet, stress, geld en vergeten we vooral Noa haar lijden niet, het gekost heeft.
(Annet: corrigeer me als ik fout ben, maar dat is wat ik ervan gemaakt heb ;-))

Ik zie ook niet in waarom 2 pijnstillers door elkaar zouden moeten gebruikt worden, tenzij die ene maar heel beperkt gegeven mag worden. Maar dat is hier dus (volgens de DA, ik weet er niets van) niet het geval.

Maar dat maakt iedereen natuurlijk voor zichzelf uit, al vind ik het wel correct daarvoor te waarschuwen. Beter dan achteraf: oh, dat wist ik wel...

Nu terug naar de topic:
Ik zou zoveel mogelijk KVV (of ander vers) blijven geven. Dat bevat veel vocht en beter krachtvoer dan dat bestaat er niet.
Je zou ook kunnen proberen of hij een rauw visje (sardien of zalm vb) lust voor de goede omega 3 vetzuren.
Voor de rest vind ik dat het prima gaat! Dat hij ietsje minder eet is niet zo verwonderlijk en hij zal ook wel een stuk minder bewegen dus heeft hij ook minder nodig. ;-)

Veel beterschap nog!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door MarjanR »

Nou, ik moet je corrigeren Valerie.
De fabrikant zegt niet dat je geen suspensie moet geven.
De EMA heeft naar aanleiding van het testen op katten dit aangegeven (terug te lezen in de EPAR... je zou de moeite kunnen nemen).
Beter geen suspensie na injectie (en dat geld voor elke NSAID suspensie).
Echter (en daar moet ik de Terneuzen dierenarts gelijk in geven) heeft Gizmo een behoorlijke operatie achter de rug. En als het beestje pijn heeft is Metacam toch echt de beste pijnstiller.
De nierwaardes zijn goed nagekeken (dus de da is op de hoogte van het product en wat het kan doen) en op die manier kun je concluderen dat de da Gizmo in de gaten houdt mbt de nierfunktie icm de Metacam.
We hebben het hier niet over een gebitsreiniging, we hebben het over een amputatie. Vergeet dat niet.

Waar ik dan ook wel weer achter sta is dat DaVinci een weloverwogen besluit neemt haar kat geen metacam meer te geven. Ze heeft echt goed naar haar kat gekeken.
En zie daar, Buprecare geeft de kat voldoende pijnstilling en Gizmo eet gelukkig wat beter.
Let wel, Buprecare is geen ontstekingsremmer.
Als de wond van Gizmo rood wordt of je voelt de temperatuur omhoog gaan dan is het tijd om te vragen naar een ontstekingsremmer (er zijn er meerdere, je kunt een langdurend vragen die 10 dagen werkt)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door pearlsofpassion »

Ah ok, sorry.
Dus geen suspensie na injectie. Maar wel suspensie alleen dan? Zonder injectie?
Ik kan het blijkbaar nog steeds niet helemaal volgen :-( Ik dacht dat ik er vorige keer duidelijk uit geraakt was.... :???:

Enfin, ik vind dat als die andere pijnstiller voldoende werkt, dat toch ok is. Als dat niet zo zou zijn, ben ik ook voor extra pijnstilling en dan maar Metacam. Maar als het zonder kan, lijkt me dat echt wel mooi meegenomen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Adriana »

DaVinci schreef:Gizmo heeft vannacht weer goed gegeten,
;-) ----
Hij was monter en helder vanmorgen, zat rechtop op bed toen ik de deur open deed en kwam meteen naar me toe lopen en zei prrrt tegen me...
--------
Gisteravond heeft Gizmo nog een uitstapje naar zolder gemaakt.
;-) -------
's Middags had hij natuurlijk ook al een rondje gedaan nadat ie zelf van de bank af was gesprongen ;-) ;-) . Ben echt supertrots op hem! :eclap:
t is toch niet te geloven en wonderbaarlijk hoe snel de natuur regelt en meewerkt en geneest!!
hoera voor Gizmo en hoera voor jullie!
omdat ie veel slaapt en lekker warm ligt, verbrandt hij niet zo veel en kan toch niet schelen wanneer hij dineert? overdag of s nachts... als hij het maar binnenkrijgt!
en zijn ontlasting is ook weer op gang en zag er goed uit!

ik kan werkelijk geen enkele reden bedenken waarom je, jij dus, ongerust, onzeker of ontevreden zou kunnen zijn!!

nu nog wel een uitslag te gaan, maar voorlopig gaat het na deze zware ingreep errrrg goed..!! :eclap:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Adriana »

kansarmedieren schreef: Ho ho je hoeft niet zo fel te reageren

Ieder medicijn heeft bijwerkingen, dus nierfalen of lever problemen kan altijd gebeuren en als de lever of nieren niet goed functioneren heb je een probleem. .
k.dieren: heb je tekst een paar keer moeten lezen, omdat ik dacht of had gehoopt dat ik het niet goed las..

er zijn zat alternatieven voor metacam, dus waarom dit risico lopen op zware nierschade?
dat is zo ongeveer een doodvonnis!

en je opmerking 'kan altijd gebeuren' kan ik ook niet plaatsen, je weet werkelijk niet wat de zorg voor een nierfaalkater vergt, anders zou je er niet zo bagatelliserend over schrijven..

'fel reageren' ..? ik heb een paar feiten op een rij gezet:
met Gizmo gaat het meer dan prima, hoeft niks aan verbeterd te worden en al zeker niet met metacam..;
niet is bewezen dat hij door pijn wat minder goed eet want hij eet relatief gesproken prima,
alleen s nachts.. nou èn..?

je komt met je bericht dit topic binnenvallen met een paar losse flodders..
.. en als er iemand mensen onzeker maakt met een bericht, dan ben ìk het in dit geval zeker niet!
maar verder even goeie vrienden hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door MarjanR »

pearlsofpassion schreef:Ah ok, sorry.
Dus geen suspensie na injectie. Maar wel suspensie alleen dan? Zonder injectie?
Ik kan het blijkbaar nog steeds niet helemaal volgen :-( Ik dacht dat ik er vorige keer duidelijk uit geraakt was.... :???:

Enfin, ik vind dat als die andere pijnstiller voldoende werkt, dat toch ok is. Als dat niet zo zou zijn, ben ik ook voor extra pijnstilling en dan maar Metacam. Maar als het zonder kan, lijkt me dat echt wel mooi meegenomen.
Inderdaad, geen suspensie (van elke NSAID) na injectie.
En het liefste alleen injectie opvolgen met injectie.
Echter, dat had Cerna gedaan en het resultaat loog er niet om.
Persoonlijk denk ik dat Noa in die laatste percentages zit van katten waarbij het dus niet goed gaat met de nieren.
Let wel, het aantal katten zonder problemen na Metacam is vele malen groter.
Vandaar dat ik in dit topic het eigenlijk geen bezwaar vond om de kat Metacam te laten toedienen. Het is de beste pijnstiller voor katten. Maar het mes snijdt aan twee kanten, dus goed blijven kijken naar de kat en alle opmerkingen die je hebt die aansluiten bij nierfalen direct met Metacam staken. En dat is precies wat Davinci gedaan heeft.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Cerna »

Maar het mes snijdt aan twee kanten, dus goed blijven kijken naar de kat en alle opmerkingen die je hebt die aansluiten bij nierfalen direct met Metacam staken. En dat is precies wat Davinci gedaan heeft.
Ik heb jouw laatste zin een paar keer moeten lezen, maar begrijp nog steeds niet goed wat je nou bedoelt :eeh:
Ik lees dat je zegt dat je moet staken met metacam zodra de eerste verschijnselen van nierfalen (apathie, slechte eetlust) zich voordoen. Wanneer je dat bedoelt, dan snap ik je niet want zodra dit gebeurt kun je al te laat zijn! Ik hou eerlijk gezegd niet van Russische roulette en ik ben ook geen gokker.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door MarjanR »

Jij weet heel goed hoe ik het bedoel.
En jij weet ook hoe voorzichtig IK ben met Metacam.
Maar ik geef ook heel duidelijk aan dat er maar een klein percentage is van katten die problemen krijgen met het injecteren en suspensie opvolgen.
En jij, Annet, hebt geen suspensie gegeven jij hebt alleen geïnjecteerd.
En DAT is hoogst uitzonderlijk, dat jouw kat daar nierfalen van heeft gekregen.
Maar nu met de informatie dat gebitsbehandeling (en de daaruit voortkomende bacteriën) ook effect heeft op de het verslechteren van de nieren wordt daar bij mij iets meer duidelijk en weet ik niet of jij in jouw geval inderdaad wel moet kijken naar de Metacam (alleen) als boosdoener.

Even voor de duidelijkheid, ik beticht jou niet van Russisch roulette.
Ook wil ik niemand daartoe aanzetten
En ik wil zo ook niet aangekeken worden.
Ik heb HEEL WAT uren tijd zitten in het uitzoeken en lezen van redelijk lange en vooral ook dieronvriendelijke medische rapporten om jullie te voorzien van informatie omtrent de cowbow (letterlijk) verhalen omtrent Metacam (geen kennis hebben van iets geeft angst!!!).
Als je een sterke maag hebt dan lees jij net als ik de EPAR (er zijn er 5) en dan zul je begrijpen waar mijn adviezen vandaan komen.

Metacam is de beste pijnstiller die er is.
Deze is langdurend en ontstekingsremmend.
En als een kat een poot geamputeerd heeft gekregen is dat het meest logische wat een dierenarts kan voorschrijven.
Plus het feit (sorry dat ik het aanhaal Davinci) dat de tumor ook nog eens kwaadaardig kan zijn.
Dan heeft de kat al helemaal onnodig pijn geleden omdat de nieren beschermd moesten worden.
Terwijl hij eigenlijk geen lang leven beschoren is (en ik duim nog steeds HEEL hard dat het een goed aardige tumor is).
Heb je daar wel eens aan gedacht???

Mijn excuses mocht ik een beetje fel overkomen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Adriana »

ik begrijp niks van de roekeloosheid, waarmee door sommigen hier over de toepassing van Metacam voor katten wordt geschreven. er zijn zoveel goed gedocumenteerde gevallen van acuut nierfalen, die regelrecht in verband gebracht kunnen worden met het toepassen van Metacam, dat het dus nooit, want alleen daarom al, (volgens Marjan overigens) de beste pijnstiller voor katten kan zijn.

voor mij geldt het voorzorgsbeginsel: bij twijfel niet inhalen.
voor Metacam geldt bij mij: nooit toepassen want er zijn prima alternatieven, dus waarom zou je een fractie van het risico lopen...

ook ik heb de nodige uren zitten uitzoeken, net zoals ongetwijfeld Annet..
en zoek alleen maar even op Metacam op het grootste Amerikaanse kattenforum en de tranen springen je in de ogen. je komt al snel in Amerika terecht, daar zijn/worden de meeste slachtoffers gemaakt.

hoezo cowboy-verhalen? en vooral: waarom zo'n heftig pleidooi?

bij deze zin
"Maar het mes snijdt aan twee kanten, dus goed blijven kijken naar de kat en alle opmerkingen die je hebt die aansluiten bij nierfalen direct met Metacam staken."
gingen bij mij de wenkbrauwen omhoog.. bij twijfel toediening staken?
kun je aan de buitenkant zien dat een kat van de toediening van een bepaalde stof acuut nierfalen heeft ontwikkeld?
nee dus, dat zie je als-ie na een paar dagen vergiftigd en dus doodziek is.
dan kun je bloedonderzoek laten doen en pas bij de confrontatie met de crea en urea-waardes weet je het zeker. dan kun je je voor je kop slaan maar dan is het vet te laat, want beschadigd nierweefsel herstelt nooooit/nooit meer.
en als ie het overleeft, dan ga je een heel kostbaar traject in met onsmakelijk nierdieetvoer, veel malaise door misselijkheid en voortschrijdend leed en gevecht om te overleven met een beetje kwaliteit.

van deze zinnen
"Plus het feit (sorry dat ik het aanhaal Davinci) dat de tumor ook nog eens kwaadaardig kan zijn. Dan heeft de kat al helemaal onnodig pijn geleden omdat de nieren beschermd moesten worden. Terwijl hij eigenlijk geen lang leven beschoren is (en ik duim nog steeds HEEL hard dat het een goed aardige tumor is). Heb je daar wel eens aan gedacht???"
werd ik ook zeer beroerd.
als we dan toch aan het afwegen zijn, wegen dan een paar dagen pijn op tegen de soms jarenlange malaise en het verlies aan kwaliteit van leven van een kat met ernstig nierfalen? nog maar niet te spreken van de kosten en tijd en emoties bij het personeel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door Cerna »

Heb niets aan het bovenstaande van Adriana toe te voegen.

Oh ja toch nog iets (sorry Jeanette, nog even off topic): Noa heeft 14 dagen voor en 14 dagen na de operatie anti-biotica gehad zodat alle evt. bacteriën geëlimineerd zouden worden en de tandvleesproblemen die Noa had (Multiple Feline Epuliden = kleine goedaardige, bloedende gezwelletjes rond de tanden en kiezen) veroorzaken absoluut geen nierfalen. Dat was het eerste wat ik Knaake gevraagd heb.
Gebruikersavatar
DaVinci
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 24 jan 2011 11:02
Locatie: Zuidland

Re: Gizmo heeft een bloedvattumor, amputatie of niet?

Bericht door DaVinci »

MarjanR schreef:Plus het feit (sorry dat ik het aanhaal Davinci) dat de tumor ook nog eens kwaadaardig kan zijn.
Dan heeft de kat al helemaal onnodig pijn geleden omdat de nieren beschermd moesten worden.
Terwijl hij eigenlijk geen lang leven beschoren is (en ik duim nog steeds HEEL hard dat het een goed aardige tumor is)
Dit heeft mij vanmiddag doen besluiten om toch Metacam te geven... Al is het maar voor de eerste paar dagen. Ik wil niet dat mijn lieverd pijn heeft, maar ik wil ook geen acuut nierfalen al is het overbodig dit te melden... Ik weet het even niet meer...

Vanmiddag de uitslag gekregen... De tumor was kwaadaardig, helaas... Zijn lymfeklieren waren schoon, gelukkig! De dierenarts zei dat hij niet kon garanderen dat er geen cellen in zijn bloed zitten die op den duur uitzaaiingen kunnen veroorzaken. Maar ja, dat is logisch, dat kan niemand. Ben behoorlijk terneergeslagen door dit nieuws, maar klamp me vast aan het feit dat zijn lymfeklieren schoon waren. Tannetje Koning vertelde mij dat er Chinese kruiden zijn die een tumor rustig kunnen houden, misschien geldt dat ook als er nog geen sprake is van een tumor. Zal haar vrijdag bellen, moet morgen werken. Ook overbodig te melden dat ik daar totaal geen zin in heb...
Groetjes van Jeannette, Sara, Moos & Sepp

Met heel veel liefde voor altijd in mijn hart, mijn allerliefste Eusie & Gizmo
Plaats reactie