Spieren samentrekken

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
sammy-wammy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:47
Locatie: Almere

Spieren samentrekken

Bericht door sammy-wammy »

Hoi

Ik zag hier paar oude topic erover. Na ongeluk met spooky (wat sommige al op de forum heeft gelezen), ben ik natuurlijk een beetje meer oplettend op mijn katten. Ik zag namelijk elke keer als yuki gaat slapen zijn pootjes rillen of dat zijn spieren samentrekken, de dierenarts had een ouder en slechter filmpje gezien en zei dat het waarschijnlijk niks ernstig is omdat hij rustig door blijft slapen en dat het ook kan liggen aan zijn ademhaling dat zijn poot meebeweegt. Maar zoals jullie in filmpje kan zien gaat zijn poot niet met zijn ademhaling mee.

Maar ik vind het natuurlijk nog steeds raar (en beetje eng) eruitzien, is het iets wat later kan over gaan of heeft hij iets met zijn spieren?
[youtube][/youtube]

~ Spooky (L) je zal altijd een plekje in mijn hart hebben, het ga je goed ~
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Spieren samentrekken

Bericht door sandy »

Als ik zo het filmpje bekijk doet hij het niet alleen als hij slaapt maar ook als hij gewoon relaxed ligt.
Ik vind het er heel raar uitzien en ik ken het niet van mn eigen katten :???:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Spieren samentrekken

Bericht door daantje »

Ik herken dit niet van mijn poezels, maar wel van mijn hond. Als hij in diepe(re) slaap is dan trekt hij ook vaak met de poten. Soms maakt hij er ook geluid bij.
Ik spreek hem dan rustig toe en zeg hem dan telkens weer dat alles goed is. Hij reageert hierop in zijn slaap en wordt uiteindelijk weer rustig.
Ik weet niet of dit voor jouw katje hetzelfde zal werken, maar misschien zou je het kunnen proberen?

Ik ben benieuwd!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Nyncke »

Ik zou denken aan iets in de voeding, net als mensen rusteloze benen kunnen hebben dan missen ze een stofje.

Verder
Poezen van een bekende van mij rilden heel erg.
Alle broer en zussen uit hetzelfde nest hadden dat, ze rilden alsof ze het heel koud hadden.

Op 1 jarige leeftijd is de kater overleden en daar hebben ze autopsie op gedaan.
Hij had een heel hoog eiwit/enzym gehalte, echt vele, vele malen keer zo hoog als normaal was. Het is in ieder geval extreem zeldzaam.
De zussen hadden dat ook maar minder extreem, ze kregen medicatie en speciaal voer en zijn nu redelijk op leeftijd ( 10 jaar )

De da wisten het niet en schreven het in eerste instantie toe aan "iets eigenaardigs" niks om je druk te maken.

Ik weet niet waar je allemaal op zou kunnen laten testen en of ze dat zo uit het niets kunnen vinden.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Spieren samentrekken

Bericht door loek »

mmm ik vind het een hele lastige...Misschien toch eens dit filmpje aan je da laten zien of aan een andere da?
Het eerste gedeelte vind ik er een beetje benauwd uit zien. Vind de ademhaling ook vrij zwaar...maar dat kan natuurlijk zo lijken en misschien wel meevallen. Het tweede gedeelte vind ik een grensgevalletje. Dit lijkt wel op de 'spiertrekkingen' die ik hier ook wel eens zie als ze liggen te pitten....

Ook vraag ik me af of het epilepsie kan zijn???? Heb dat nog nooit gezien bij een kat maar door mijn werk wel in veel vormen bij mensen. En het zou kunnen, wat epileptische activiteit....
Maar dit gebeurd als ik het goed begrijp altijd in rust? En nooit plotseling? Ook niet plotseling gaan slapen en dan deze trekkingen?

Nou ja goed blijft ook maar gewoon een leek die mee zit te kijken.Ik zou het nogmaals laten zien aan de da en evt. andere da voor de zekerheid.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sammy-wammy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:47
Locatie: Almere

Re: Spieren samentrekken

Bericht door sammy-wammy »

Yuki doet dit alleen als hij rustig ergens ligt of gaat slapen het houd pas op als hij in een diepe slaap is. Verder eet hij goed, Ik denk mischien aan een bloedonderzoek. Weet alleen niet of dit zal helpen.
~ Spooky (L) je zal altijd een plekje in mijn hart hebben, het ga je goed ~
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Spieren samentrekken

Bericht door loek »

Ik heb even fimpjes van katten met epilepsie opgezocht (youtube) en dat ziet er wel heel anders uit. (heftig ook trouwens...vind het bij mensen een stuk minder zielig op 1 of andere manier)

Hoe vaak heeft Yuki dit? Altijd, soms of heel af en toe? Muis had het vrij regelmatig toen ze klein was (maar zeker niet altijd), maar eigenlijk zie ik het nu nooit meer. Het zag er net weer wat anders uit als bij Yuki...maar hoe vaker ik het zie hoe meer ik toch denk dat het vergelijkbaar is.
Maar als Yuki dit altijd heeft dan lijkt me het weer wel minder normaal.

Tja ik weet het ook niet. Naar da is nooit verkeerd denk ik. Want wij kunnen het van een afstand ook niet zeggen.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sammy-wammy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:47
Locatie: Almere

Re: Spieren samentrekken

Bericht door sammy-wammy »

Ja ik dacht namelijk dat het ook zou overgaan maar yuki heeft dit elke keer als hij gaat slapen. Toen hij kitten was had hij dit nog niet (of is hetmij niet opgevallen) Ik ga denk ik voor da voor een second opinion of bloedtest.
~ Spooky (L) je zal altijd een plekje in mijn hart hebben, het ga je goed ~
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Ambertje73 »

Wel een beetje een raar gezicht. Hij ademt ook zwaar, vind ik!
Misschien een tekort aan iets?
Wanneer kittens bij de geboorte een tekort hebben aan vitamine B kunnen ze gaan "trillen" (trilkittens).
Een collega van mij fokt met Birmanen en heeft een keer een nestje met trilkittens gehad. De DA wist ook niet wat ze er aan konden doen.
Toevallig kwamen ze erachter dat wanneer je vitamine B geeft, dit probleem voorkomen en (wanneer er op tijd bij) genezen kan worden.
Nu geeft ze haar zwangere poezen vitamine B en het is niet meer voorgekomen.

Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft, maar wat Vitamine B druppels zijn zo gekocht en wie weet heeft je kat er baat bij.
Vind het in iedere geval het melden waard, toch?
Heel veel succes ermee.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Adriana »

Enzo legt hele afstanden af als-ie slaapt. dan gaan zijn voorpoten heen en weer en af+toe ligt-ie ook beetje te blaffen. soms draait ie zich om of ligt een tijdje op zijn rug met zijn pootjes ingetrokken, rekt zich al slapend uit, rolt op zijn zijkant en slaapt weer verder. en na een tijdje zie je zijn pootjes weer bewegen. je ziet ook zijn ogen snel heen en weer gaan. Mo doet het ook maar niet zo energiek. dus ik heb het nooit vreemd gevonden en heb altijd de indruk dat ze dan dromen van iets. hij kan in zijn slaap ook heel opgewonden zijn en dan komt er vrij veel geluid uit. Mo reageert daar helemaal niet op als Enzo zo bezig is, dus ik denk dat katten het van elkaar herkennen en niet vreemd vinden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Cari »

Ambertje73 schreef:Wel een beetje een raar gezicht. Hij ademt ook zwaar, vind ik!
Misschien een tekort aan iets?
Wanneer kittens bij de geboorte een tekort hebben aan vitamine B kunnen ze gaan "trillen" (trilkittens).
Een collega van mij fokt met Birmanen en heeft een keer een nestje met trilkittens gehad. De DA wist ook niet wat ze er aan konden doen.
Toevallig kwamen ze erachter dat wanneer je vitamine B geeft, dit probleem voorkomen en (wanneer er op tijd bij) genezen kan worden.
Nu geeft ze haar zwangere poezen vitamine B en het is niet meer voorgekomen.

Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft, maar wat Vitamine B druppels zijn zo gekocht en wie weet heeft je kat er baat bij.
Vind het in iedere geval het melden waard, toch?
Heel veel succes ermee.
Het verhaal van de vitamine B bij trilkittens werkt helaas zeker niet altijd. Ik heb zelf een trilkitten en ben met 4 weken (toen begon het) begonnen hem vitamine B en vooral vitamine B1 te geven. Het heeft niet mogen baten. Er is vaak niets aan te doen en hoe het ontstaat is ook niet bekend. Vermoed wordt o.a. dat het te maken heeft met het feit dat de moederpoes met kattenziekte besmet is geweest. Maar je kan het rustig proberen, want een teveel aan vitamine B wordt gewoon uitgeplast. Het is wel zo dat mijn trilkitten in zijn slaap soms hele heftige pootbewegingen kan maken, veel heftiger dan bij een 'normale kat' .
Ik vind het er bij Yuki meer op lijken dat het verband houdt met zijn ademhaling. Hij lijkt een beetje benauwd, maar ook weer niet zo dat ie er last van heeft. Raadselachtig :ethink:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Camoth »

Coco heeft ook spiertrekkingen als ze slaapt. Haar bekkie gaat dan ook trekken. Heel maf gezicht. Soms word ze dan ineens wakker en gaat miauwen, totdat ik naar haar toe ga en een aai geef, dan houdt ze weer op.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
sammy-wammy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:47
Locatie: Almere

Re: Spieren samentrekken

Bericht door sammy-wammy »

Ambertje73 schreef:Wel een beetje een raar gezicht. Hij ademt ook zwaar, vind ik!
Misschien een tekort aan iets?
Wanneer kittens bij de geboorte een tekort hebben aan vitamine B kunnen ze gaan "trillen" (trilkittens).
Een collega van mij fokt met Birmanen en heeft een keer een nestje met trilkittens gehad. De DA wist ook niet wat ze er aan konden doen.
Toevallig kwamen ze erachter dat wanneer je vitamine B geeft, dit probleem voorkomen en (wanneer er op tijd bij) genezen kan worden.
Nu geeft ze haar zwangere poezen vitamine B en het is niet meer voorgekomen.

Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft, maar wat Vitamine B druppels zijn zo gekocht en wie weet heeft je kat er baat bij.
Vind het in iedere geval het melden waard, toch?
Heel veel succes ermee.

Ik zal in ieder geval het vitamine b verhaal proberen. Kan je dit kopen in dierenwinkel of moet dat bij de DA?
~ Spooky (L) je zal altijd een plekje in mijn hart hebben, het ga je goed ~
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Cari »

Gewoon bij de drogist.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Adriana »

vitamine b: en wat dacht je van een beetje vers vlees af+toe?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie