Spieren samentrekken

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gebruikersavatar
sammy-wammy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:47
Locatie: Almere

Re: Spieren samentrekken

Bericht door sammy-wammy »

Vers vlees ga ik meteen kopen ik heb trouwens mailtje gestuurd naar dierenartsen en naar hun mening gevraagd, ze zijn aardig geweest om mij terug te mailen met deze informatie:
Dierenarts lelystad
Goedemorgen,

Voor ons líjkt het in eerste instantie alsof hij gewoon wat aan het dromen
is. Dieren kunnen in hun slaap/dromen soms heftig bewegen en ook geluiden
maken, zoals piepen.
Wel zien we hem op het filmpje één keer wat vreemd ademhalen, maar om heel
eerlijk te zijn is het erg moeilijk om verder iets te zeggen hierover door
middel van een filmpje.

Als u bezorgt bent over zijn gezondheid mag u altijd een afspraak maken
natuurlijk en kunnen wij hem lichamelijk onderzoeken. Aan de hand daarvan
kunnen wij ook beter een oordeel vellen over zijn gezondheid en kunnen wij,
indien nodig, eventuele verdere onderzoeken adviseren/uitvoeren.
Maar al met al lijkt het bij het zien van dit filmpje alsof hij gewoon ligt
te dromen.

Voor het maken van een afspraak kunt u telefonisch contact met ons opnemen
via telefoonnummer
Dierenarts lelystad
Beste Samantha,

Ik heb het filmpje bekeken en je hoeft je hier geen zorgen om te maken, dit is een normaal verschijnsel wat je bij de meeste katten zult zien als ze liggen te slapen of te dutten. Je ziet ook tussendoor als de bewegingen optreden dat de kat zich uitrekt of omdraait. Een dier wat slaapt ligt nooit stil en soms "dromen"ze ook waardoor je ineens een geluid hoort of een beweging ziet.
Absoluut geen zorgen om maken!

Met vriendelijke groet,
Dit is mijn dierenarts in almere
Beste mevrouw B,

We hebben het filmpje bekeken. Het ziet er niet naar uit dat het iets
met zijn spieren of enzymen te maken heeft. Zoals het er op het filmpje
uitziet ziet het er vrij onschuldig uit, maar ik kan u niet vertellen
waarom de kat dit doet. Als u dat echt uitgezocht wilt hebben kunnen we
u doorsturen naar een neuroloog.

Met vriendelijke groet,
~ Spooky (L) je zal altijd een plekje in mijn hart hebben, het ga je goed ~
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Nyncke »

Ik zou zelf niet vitamine B geven als je niet weet of dat het is waar hij een tekort aan heeft.
Maar gewoon even bloed af laten nemen en ev. verder laten kijken dan weet je waar het aan ligt.
Want zoals je kunt lezen is dat wat ik beschreef met de eiwitten en vitamine B tekort, geeft allebei rillen als symptoom. Maar de oplossingen zijn niet hetzelfde en misschien staan de oplossingen wel haaks op elkaar.

En ik weet nl niet hoe dit bij katten zit maar vitamine B kunnen mensen teveel binnenkrijgen en ze plassen dat niet uit zoals bv vitamine C. Teveel aan vitamine B is niet goed voor ons.

Versvlees voeren kan geen kwaad maar zorg dan wel dat je een compleet versie kvv geeft. Of lees je in over barfen en stel zelf samen.
Anders weet je nog niet of je poes de juiste dingen binnenkrijgt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Adriana »

s-wammy: dank je wel en geweldig dat je het hebt uitgezocht en even op het Forum zet.
zo weten we allemaal dat het hoogstwaarschijnlijk een vrij onschuldig verschijnsel is.
en hier thuis is het vooral Enzo die in buien erg luidruchtig slaapt, maar we zijn daaraan gewend.
soms maak ik hem wel eens voorzichtig wakker met een knuffel, dan komt er een diepe zucht uit en draait zich om en bliept weer verder.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Spieren samentrekken

Bericht door loek »

Super Sammy-Wammy dat je dit bij meerdere d.a's heb gevraagd. Vind het trouwens ook wel heel goed dat al die d.a's er de tijd voor hebben genomen. (ze kunnen ook zeggen: als je een vraag kom maar langs...zou flauw zijn ;-) maar had gekund)

Eigenlijk is het alleen nog dat ademhalen wat sommige van ons ook opviel waarvan je zou kunnen denken: bezoekje da waard. (denk ik) Maar doet ze dat ook vaak dat 'zware ademhalen'? Of was dat eenmalig? (of ziet dat er op dat filmpje zo uit maar viel het wel mee?)

Ben het trouwens eens met Nynke dat ik ook niet zo snel vitamines zou bijvoeren als je niet weet of het daaraan ligt. Want inderdaad, ook van vitamines kun je te veel binnen krijgen. (en dat gebeurd doorgaans alleen als je het in kunstmatige vorm neemt of geeft)

Heb je zelf weer helemaal een gerust gevoel?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
sammy-wammy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 aug 2009 16:47
Locatie: Almere

Re: Spieren samentrekken

Bericht door sammy-wammy »

Super Sammy-Wammy dat je dit bij meerdere d.a's heb gevraagd. Vind het trouwens ook wel heel goed dat al die d.a's er de tijd voor hebben genomen. (ze kunnen ook zeggen: als je een vraag kom maar langs...zou flauw zijn ;-) maar had gekund)

Eigenlijk is het alleen nog dat ademhalen wat sommige van ons ook opviel waarvan je zou kunnen denken: bezoekje da waard. (denk ik) Maar doet ze dat ook vaak dat 'zware ademhalen'? Of was dat eenmalig? (of ziet dat er op dat filmpje zo uit maar viel het wel mee?)

Ben het trouwens eens met Nynke dat ik ook niet zo snel vitamines zou bijvoeren als je niet weet of het daaraan ligt. Want inderdaad, ook van vitamines kun je te veel binnen krijgen. (en dat gebeurd doorgaans alleen als je het in kunstmatige vorm neemt of geeft)

Heb je zelf weer helemaal een gerust gevoel?
derde Dierenarts Lelystad
Goedendag,

We hebben hier allemaal het filmpje bekeken en het is inderdaad niet iets normaals.

We zouden hem graag een keer willen onderzoeken als u dat ook goed vindt natuurlijk

Met vriendelijke groet,
Zijn ademhaling was mij eerder opgevallen en mijn moeder ook maar hij ademt soms normaal en daarna weer zwaar (maar niet dat het opvalt we moeten er echt goed naar kijken), ik weet niet of traanvocht ofzo het ook kan zijn, want bij de vorige dierenarts bezoek gaf ik al aan dat er vaak zwarte stukjes in zijn neus zat en de dierenarts gaf aan dat het traanvocht was(ik dacht dat het zo heette maar weet niet meer precies was een half jaar geleden het gesprek), Maar verder functioneerde hij helemaal goed.

Ik heb ze vandaag Carnibest gegeven ofzo hij werd er helemaal wild van haha helaas wilde de oude katten er niks van weten, maar ja ze zijn al heel lang brokjes gewend.

Ik had niet verwacht dat dierenartsen (zoveel tenminste en vooral uit lelystad) de tijd namen om mij terug te schrijven vind het echt super, maakt me er wel geruster op.
~ Spooky (L) je zal altijd een plekje in mijn hart hebben, het ga je goed ~
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Nyncke »

Ik persoonlijk zou het wel uit laten zoeken....
Ik heb ze vandaag Carnibest gegeven ofzo hij werd er helemaal wild van haha
Geweldig hè die blik in die ogen :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Adriana »

wij weten uit ervaring (heel ander draadje over nierstenen) dat er heel erg groot kwaliteitsverschil zit tussen een aantal dierenartsen in de Flevopolder,
dus die laatste reactie verbaast me niks. (.?... consult ---> kassa?).

was gisteren bij onze favo da en heb het daar ook aan gevraagd, vriendje stond naast me.
zijn antwoord was dat net als bij mensen het bij sommige katten ook voor komt dat ze luidruchtig en soms nog al 'onrustig' slapen
en dat hij nog nooit heeft meegemaakt dat dit duidt op, bv neurologische problemen.
op zijn eerste opmerking schoot vriendje in de lach en wij wisten waarom.
((er valt niet naast mij te slapen, ik heb periodes waarin ik schop en mep. bovendien snurkt hij nogal luid,
gelukkig hebben wij geen last van neurologische problemen voorzover wij weten..))

enne, neuh, ik persoonlijk zou het zeker weten niet laten uitzoeken
en top dat zoveel da's de moeite hebben genomen er naar te kijken en je te antwoorden
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spieren samentrekken

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal,
ik was even aan het zoeken, want dit heeft Luis dus ook!
Het lijkt me zelf heel onschuldig, maar ik vind het toch vreemd, vandaar dat ik even ging zoeken of nog meer katten het hebben. Niet dus.... :???:

Als hij gaat slapen, gaan zijn spieren samentrekken, net of hij sit-ups doet maar dan op zijn zij. Zijn beide achterpootjes gaan dan wat naar zijn buik, zijn voorpootjes spannen, ale, eigenlijk net of hij al zijn spieren zowat opspant. Zoals wij doen net voor we ons gaan uitrekken of zo wat uitrekken zonder de pootjes naar achter te brengen, gewoon ter plaatse.
Maar hij heeft het erger dan de poes in het filmpje, met al zijn pootjes en zelfs zijn gehele lichaam lijkt het. Gewoon zijn gehele lichaam dat gelijktijdig en vooral overal even hard samentrekt.
Hij doet het wel regelmatiger, op het ritme van de ademhaling, ongeveer elke seconde en heel regelmatig. Heel systematisch, steeds hetzelfde. Hij ademt wel niet zwaar, je hoort hem niet.
Het lijkt niet ongecontroleerd zoals bij dromen, want dat ken ik echt wel. Het is heel anders, en zoals gezegd dus enkel als hij gaat slapen of ligt te soezen, niet terwijl hij slaapt! Hij kan het zelfs met zijn ogen open liggen doen.
Tijdens de slaap is hij gewoon zoals elke kat, stil en af en toe eens rillen of ongecontroleerde beweging, maar zeker niet meer dan normaal. Kleintje heeft het veel meer, en die kan ook echt liggen grommen en uithaal-roepen in haar slaap :lol:

Hij heeft het zeker niet als kitten altijd al gehad. Ik denk nu de laatste 3-tal maanden of zo.
Vreemd he?
Nu weet ik niet of ik me zorgen moet gaan maken. Het lijkt me zelf wel onschuldig, eerder iets dat wat lastig voor hem moet zijn. Het lijkt mij niet handig om steeds te liggen opspannen als je wil gaan slapen.
Hij is wel een heel actieve kat. Zou het iets met teveel aan energie te maken kunnen hebben? Dat hij contstant energie heeft, ook als hij gaat slapen?
Of zou het een tic zijn? Dat heb ik zelf ook wel. Als ik ga slapen ga ik met mijn voeten over elkaar wrijven. Vraag me niet waarom... :roll:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Adriana »

vooral Bolle maakt in zijn slaap veel spiersamentrek-bewegingen (wat een woord!)
hij doet dat in vlagen voorzover ik het kan volgen.
uit hersenonderzoek bij mensen gedurende rem-slaap weten we dat er van alles in die hersenen wordt herbeleefd en als ik Bolle zo zie sporten dan denk ik: je droomt vast dat je heel erg hoog in het net kunt klimmen zonder tussenkomst van bezorgde vrouwtjes..
ik zelf ben, in vlagen ook geen rustige slaper en dat is vooral vervelend voor katzels op het voeteneind, die kunnen s morgens nog wel eens erg verwijtend kijken als ik wakker word..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Ilone »

Er zijn genoeg katten die dat ook hebben hoor.
Is geheel onschuldig, zijn gewoon stuiptrekjes tijdens/van het dromen.
Pluis doet dit hier voornamelijk. Die ligt meestal te wapperen met de oren, trekjes met het gezicht/pootjes en het meeste smakken ;) (dromen over lekker eten? ;) )
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spieren samentrekken

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, nee dat weet ik. Dat is het niet.
Dat dromen ken ik heel goed (heb al een aantal jaren katten ;-)).
Dit is iets heel anders. Niet tijdens het slapen, maar bij het stilliggen en soezen. En voornamelijk veeel regelmatiger. Heel gecontroleerd, lijkt het. Net of hij spieroefeningen zit te doen. Heel vreemd.
Zijn gezichtje blijft er ook onbewogen bij en hij doet het zelfs terwijl hij me ligt aan te kijken.

Wel grappig Adriana dat je je ook zit in te beelden wat de kat aan het dromen is. :-)
Kleintje hier droomt ook erg beweeglijk en zelfs met geluid. En dan zit ze te grommen en te grauwen en dan denk ik: die heeft vast een of andere kat voor zich, of een lastige Luis. :lol:
Maar dat is dus niet waar ik het bij Luis over heb...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Spieren samentrekken

Bericht door nellebel »

spieren samentrekken doet flippie ook ,en sjefke en nellie deden dat ook. maar dan zag je van die snelle trekkinkjes/ schokjes van het dromen. toch heel anders als op dit flimpje. dat leek toch niet echt een snelle spiertreking, maar meer een beweging die met ademhaling ofzo overgaat. vreemd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Spieren samentrekken

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, bij Luis is het ook niet snel.
Eerder heel rustig, seconde samentrekken, weer seconde ontspannen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Spieren samentrekken

Bericht door castratenkoor »

Thijs doet ook iets aparts. Als hij ergens rustig heeft gelegen rekt hij zich heel uitgebreid uit voor hij op staat en dan kleppert hij heel maf een paar keer met zijn bek. Dus niet geeuwen, maar heel snel open en dicht.

En Bram die droomt heel heftig en heeft dan zijn ogen half open en die draaien als een gek in zijn kop. Af en toe net een duivel. De vliezen er half voor.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lyzz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 aug 2011 13:16
Locatie: Noord-Holland

Re: Spieren samentrekken

Bericht door Lyzz »

Jillz ligt hier naast mij op de bank maar heeft er ook last van. Haar pootjes trekken een beetje samen maar ze trilt er ook bij. Ze lag nog niet te slapen, lag lekker in het zonnetje.... kijk het maar even aan. De rest heeft er niet een oorzaak voor gevonden behalve spiertrekkingen?
Liefs van Lysanne, Knuffel van Jillz en getetter van mijn parkietjes

klik hier voor het album van jillz
Plaats reactie