Mora, poes die niet meer springt en moeite heeft met lopen

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Gesloten
Liene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2007 21:50

Mora, poes die niet meer springt en moeite heeft met lopen

Bericht door Liene »

Ik hoop dat iemand hier iets van herkend, want we beginnnen ten einde raad te worden...

We hebben een poes van 1,5 jaar oud. Ze is gestereliseerd, is nagenoeg een binnenkat (komt soms buiten, maar alleen bij ons achter op de plaats) en functioneerde altijd goed.

Maar... sinds anderhalve week begonnen de klachten:
- Eerst viel op dat ze de bank niet meer op kon springen
- Daarna kon ze er ook niet goed meer vanaf springen
- Daarna werd het lopen moeilijker (lijkt alsof ze niet goed kon
opstaan)
- Nu kan ze bijna niet meer lopen: haar achterpoten lijken steeds
weg te schuiven.
Toch eet en drinkt ze goed en maakt ze gebruik van de kattenbak. Ze heeft ook geen koorts

We zijn al bij de dierenarts geweest, uit een uitgebreid algemeen bloedonderzoek kwam niets, HIV en leukemietest ook negatief, rontgen gemaakt van de rug waar ook geen bijzonderheden zijn. Dus ook de dierenarts staat voor een raadsel nu.

Is er iemand die dit herkent??
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een verschrikkelijke nare situatie voor jullie kat en natuurlijk ook voor jullie zelf!

De verlamming in de achterpoten kan bijvoorbeeld komen door een bloedprop die in een ader zit. Dit is een grote holle ader die van het hart naar de achterpoten loopt en zich daar splitst, naar iedere poot een aftakking. Het schijnt vaker voor te komen bij katten dat op die splitsing een prop zit (trombose). Vooral katten met HCM of een andere hartkwaal (vaak jonge katten) of katten met nierproblemen (vaak oudere katten) kunnen deze bloedproppen krijgen.

Als je er snel bij bent kan de dierenarts die bloedprop weghalen met bloedverdunners, maar als de achterpoten niet meer doorbloed worden, krijgen ze zuurstoftkort en kunnen de zenuwen afsterven en blijven de achterpoten waarschijnlijk verlamt.

Het kan allemaal weer goed komen als de prop weg is, maar dat hangt er waarschijnlijk van af hoe lang de pootjes zonder zuurstof geweest zijn. Daarnaast kan men met fysiotherapie, een chiropractor of zelf acupunctuur nog een heel eind komen.

Daarnaast kan je kat ergens vast hebben gezeten en wanhopig hebben geprobeerd om los te komen met als gevolg dat de zenuwen vast kwamen te zitten waardoor de achterpoten verlamd geraakt zijn, maar ik denk persoonlijk dat dit laatste minder waarschijnlijk is.

Ik weet natuurlijk niet of jouw kat trombose of zoiets heeft, want ik ben geen dierenarts, maar ik hoop dat je hier toch iets aan hebt en ik wens je daarnaast enorm veel sterkte toe!

groeten,
Sandra
Liene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2007 21:50

Bericht door Liene »

Probleem is dat er geen sprake is van verlamming. Ze kan er namelijk nog wel op lopen, al gaat het moeizaam... Ook werken de reflexen, dus tjah
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Liene,

Jeetje, wat een ontzettend vervelende situatie dit zeg :???:. Ik zou toch nog vragen naar die mogelijkheid van trombose, je weet maar nooit. Trombose hoeft toch niet gelijk tot verlamming te leiden?

Ik neem aan dat het kaliumgehalte ook is bekeken? Een tekort kan leiden tot spierzwakte.

Kan je dierenarts niet overleggen met andere dierenartsen? Je zou ook nog (niet uit wantrouwen naar je eigen dierenarts toe, maar gewoon omdat je meer wilt weten) een second opinion ergens kunnen aanvragen.

Heel veel sterkte in ieder geval!

Wendy
Liene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2007 21:50

Bericht door Liene »

Een andere dierenarts heeft waarschijnlijk ook niet veel zin... In de praktijk waar wij komen hebben we al 2 verschillende dierenartsen gezien, waarbij we dus inderdaad de hoop hadden dat de ander opeens iets zou zien, maar ook zij staat voor een raadsel.
En het kaliumgehalte zal wel getest zijn, denk ik zo... Maar ook dat ga ik navragen
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Hoihoi,

Allereerst welkom op het forum! Ik wilde even benadrukken; ga er bij een dierenarts NOOIT zomaar van uit dat "het wel gebeurd zal zijn." Wij hadden lange tijd problemen met Tux; hij plaste af en aan pus, was steeds niet lekker, at slecht, dronk veel etc. AB-kuur na AB-kuur is erin gegaan bij het jochie.

Pas bij de VIERDE dierenarts kwamen ze erachter dat het Tux zijn nieren waren, en niet de blaas, zoals steeds werd gedacht. En bij nierkwalen moet je juist géén AB voeren, dan krijgen de nieren het alleen nog maar zwaarder!!

Sinds we bij deze DA zijn geweest en enkele aanpassingen qua voeding hebben gedaan (geen kittenvoer meer, gewoon Adult, en de antihaarbal-snoepjes de deur uit) heeft ons mannetje nergens last meer van. En eindelijk ook geen AB-kuren meer!

Is weliswaar iets heel anders dan wat jij voor hebt, maar een second of zelfs een third opinion kan nooit kwaad. En blijf alert; ga er nooit vanuit dat "het wel gebeurd zal zijn!!!"

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Liene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2007 21:50

Bericht door Liene »

'het zal wel gebeurd zijn' is inderdaad niet iets waar we meteen aan denken, wel wil ik graag het beste voor het beestje... Veel dingen zijn uitgesloten, of we nu willen of niet, maar een andere da kan toch niets veranderen aan de uitslagen :(

Hoe dan ook blijft het beeld van onze Mora bij niets passen, wel konden we volgens onze da naar een neuroloog, maar dit gaan we niet doen: de wachttijd is sowieso een tot twee weken en zo lang willen we niet wachten. Daarbij kunnen daar de testen of bewijzen dat ze inderdaad kanker heeft in het hoofdje en dan is er toch niets aan te doen, of ook deze testen zijn negatief en dan zijn we nog niet verder. Daarbij opgeteld de hoge kosten... het is niet goed voor ons, maar zeker ook niet voor Mora (DA kon zich hier ook goed in vinden)

De antibiotica is het redmiddel misschien: mocht het toch een ontestbare bacterie zijn, dan wordt die in ieder geval plat gemept, meer kunnen we niet doen. Wel is ze ook aan de prednison... Zwaar middel, ik weet het, maar hopelijk komt ze zo nog iets beter in haar velletje te zitten en ook dit is ontstekingsremmend... Op deze manier doen we zoveel mogelijk wat we nu kunnen doen...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Jullie doen inderdaad alles wat mogelijk is om haar te helpen of in ieder geval om haar situatie zo dragelijk mogelijk voor haar te maken, ik kan dan ook niets anders dan jullie enorm veel sterkte te wensen!

groeten,
Sandra
Liene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2007 21:50

Bericht door Liene »

Maar weer eens een update van onze Mora, want wonder boven wonder gaat het allemaal echt zo slecht nog niet!
Op dit moment loopt ze nog steeds goed en komt ze de trap weer op en af. Nog steeds wel stap voor stap, maar goed, dat heeft ze een tijdje niet gedaan! Ze is nog wel aan de prednison (tabletvorm, daar gaan we weer...) maar dit zijn we aan het afbouwen. We zijn dan ook erg benieuwd hoe dat dit verder gaat!

Wel is ze ondertussen verkouden geworden. Ik heb het al nagezocht, dat we goed moeten opletten of ze nog wel eet, maar anders gaan we gewoon weer terug naar de dierenarts Daar zijn we ondertussen toch al bekenden geworden! Kan een poes trouwens 'gewoon' verkouden zijn? Of is het dan altijd niesziekte??
Ze lijkt nog steeds goede zin in het leven te hebben, al kijkt ze door de verkoudheid soms wat zielig uit haar oogjes. Dus samen bikkelen we door!
Liene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2007 21:50

Bericht door Liene »

Ondertussen gaat het lichamelijk toch wel steed beter met Mora.

Toch heeft ze door de prednison een verkoudheid en een ontstoken oogje over gehouden. En dat oogje is wel weer vreemd... vandaag heeft ze weer gehad dat het extra ooglid (dat vliesje) een beetje uitstak en het kraakbeen ook naar buiten kwam. 2 weken geleden had ze dat ook al, ik in paniek DA gebeld (wist toen ook niet wat het was, behalve dan dat het leek dat er bot uit haar oog leek te komen) We konden toen de volgende dag langskomen, maar het was alweer over en na wat tests bleek dat er geen oogbeschadeging was opgetreden.
Dus jah, het duurde nu misschien maar een minuutje en nu is het weer okee... Donderdag hadden we al een afspraak staan, dus die wachten we maar af denk ik. Maar herkent iemand dit verhaal? Is daar een passend ziektebeeld bij ofzo?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Dat ze verkouden wordt tijdens een prednison kuur kan heel goed. Door de prednison gaan de witte bloedlichaampjes minder werken waardoor een infectie makkelijker de kans kan krijgen(verminderde weerstand). Waarschijnlijk is dit ook met haar oogje gebeurt.
Prednison onderdrukt veel, daarom moet je haar goed in de gaten houden. Voordat een ziekte / bijwerking eruit komt, is het al een tijd aan de gang en is het vaak veel erger dan het lijkt (door de onderdrukking).
Ik hoop dat het allemaal meevalt en wil je zeker niet bang maken, maar wel iets om op te letten.
Ik zou dit wel met de da overleggen als je dond gaat.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Liene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2007 21:50

Bericht door Liene »

Dat de prednison de weestand verlaagd wisten we inderdaad, stond ook duidelijk vermeld in de bijsluiter. Mora is altijd een beetje verkouden geweest, dus dat was ook niet echt vreemd dat dat naar buiten kwam.
Maar dat oogje... dat is toch wel weer een vreemd verhaal. Ik probeer op internet te zoeken, maar kan daar niets vinden wat past bij ons verhaal. Wel dat het vlies te zien is, maar niet dat het echt uit het oogje steekt...
Liene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 nov 2007 21:50

Bericht door Liene »

Even een update van onze Mora. De klachten waar het lichamelijk mee begon zijn helemaal over. Alleen haar vachtje is nog niet helemaal zoals het was. (Blijft soms wat open staan)

Maar het oogje... We zijn nu begonnen aan de vierde oogzalf (Trafloxzal) en als deze ook niet werkt zullen ze een ingreep doen aan het oog. Ze maken dan onder narcose een aantal krassen op het hoornvlies, waardoor het oog gedwongen wordt om bloedvaten aan te leggen om het oog te herstellen. Dit zou dan direct ook moeten helpen voor wat ze nu heeft.

Het blijft tot nu toe een soort troebel vliesje, wat je als een rondje op het oog ziet liggen. Het derde ooglid is nog maar 2 keer uit het oogje gekomen, dus dat begint echt wel minder te worden. Nu dat soort van vliesje nog...
Gesloten