Verstuikt pootje?

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
AmandaK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2022 22:13

Verstuikt pootje?

Bericht door AmandaK »

Kleine Ollie van 15 weken is net toen hij zich lekker aan het uitrekken was van de eetkamertafel afgevallen en niet goed terechtgekomen.

Hij ontziet zijn rechter voorpootje. Aanraken en voelen mag alleen als ik wat harder druk een licht brompje. Hij hinkt er wel op bij het lopen. En met dit pootje slaat hij wel naar een speeltje.
Ook als de andere kat eet rent hij er op zijn manier naar toe.
Echt alleen als hij zit hou hij hem in de lucht en lopen is meer hinkelen nu.

Ik zelf denk gewoon een verstuiking en dat het morgen al veel beter is. De hoogte waarvan hij af gevallen is is 80 cm.
Ik heb al gekoeld met een koude doek.
En vannacht gaat hij apart een kamer in zodat hij niet hoog kan klimmen.

Wou even weten naar jullie ervaringen en hoe jullie het inschatten.
Heb filmpjes maar weet niet hoe ik die kan delen....
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door Anne »

Hoi Amanda

Ik denk dat het wel goed komt met rust
Ik neem aan dat dit net vandaag is gebeurd?
Kittens zijn erg flexibel en krijgen sneller ongelukjes doordat ze springen en hoogte nog niet goed inschatten of gewoon te druk zijn met spelen
Hopelijk gaat het gauw weer wat beter en anders kun je maandag altijd de da bellen voor advies
Beterschap met de kleine
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
AmandaK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2022 22:13

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door AmandaK »

Hoi Anne

Ja is gisteren rond 18 uur gebeurd.
Deze ochtend is er niet veel verandering. Hij leunt iets meer op het pootje als hij zich wast. Verder zit hij dus als hij zit met dat pootje in de lucht.
Maar met spelen word het pootje gewoon gebruikt al minder krachtig zegmaar.
Kan me ook niet voorstellen dat vanaf een eetkamertafel een breuk kan opleveren.
Bedoel hij valt wel vaker want tja het is een hyperactiefe kitten.

Nu is dit mijn 3de kitten dus nog niet mega veel ervaring.
Ben alleen heel er gefocust erop omdat ik afgelopen mei mijn lieve Pip heb moeten laten inslapen en af en toe nog steeds denk had ik maar .... Terwijl ook de dierenarts zegt soms heb je pech en jij had driedubbele megapech en Pip ook.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door Anne »

Ik kan me voorstellen dat je na zo'n ervaring bezorgd bent
Als je het niet vertrouwt kun je altijd de da bellen
Het risico is dan dat je da je kitten onnodig belast met medicatie
Hier kijk ik het in zulke gevallen 1 weekje aan en zorg voor rust ( wat nog altijd het beste medicijn is met letsels)

Zo had ik 1 x een steile trap naar beneden genomen samen met hond lola en hond Loesje*
De dag erna liepen ze beiden mank
Na een week rust en korte wandelingen liepen ze weer als twee kleine dartelende kinderen :grin:

Volg je gevoel maar, dan komt het wel goed ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
AmandaK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2022 22:13

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door AmandaK »

Nou kwam vandaag terug uit mijn werk en Ollie liep niet echt beter.
Dus even langs de dierenarts geweest.
Ze vond hem erg kreupel gezien het feit dat het zaterdagavond gebeurt was.
Ze kon een breukje in de middenvoetsbeentjes niet uitsluiten.

Dus nu heeft hij een spuitje tegen de pijn gehad en moet echt complete rust hebben.
Heb dus net de 1 kamer ontdaan van een bankje, stoel en tafeltje en de boekenkast volledig dichtgebouwd.
Beetje behelpen in andere kamers nu die vol staan maar hey kleine moeite voor Ollie!

Woensdagochtend weer overleg zie ik geen verbetering dat gaan we een foto maken.
Maar hoop dat het niet nodig is. Nu lijkt hij al hyperder maar blijft wel lekker liggen gelukkig.

Blij dat ik toch even geweest ben!
AmandaK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2022 22:13

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door AmandaK »

Nou even een update.

Ollie loopt ietsje beter. Idee dat hij het pootje meer belast. En meneer zelf word ook weer drukker.

Eigenlijk zou ik de dierenarts morgenochtend bellen maar toch eind van de middag al gedaan.
Wel aangegeven dat ik eigenlijk geen fijn gevoel aan het consult had overgehouden omdat het allemaal zo vaag was.
Nu het advies was om voor de zekerheid morgenochtend een foto te laten maken. Ik moest hem maar nuchter brengen en dan kon ik eind van de ochtend bellen voor de uitslag.
Dus ik verbaasd mag ik er niet bij zijn. Nee
Gelukkig vroeg ik zelf wat de kosten zouden zijn.
Ja zou 330 euro kosten.
Ik pardon? Bedoel dat had de dierenarts gister ook best wel even mogen zeggen.
Ik gaf aan 330 betalen voor een misschien?
Ja nou als ik zoveel vragen had kon de dierenarts Ollie nog wel eens bekijken en dan kon ik donderdagochtend komen.

Die afspraak gemaakt maar inmiddels af gebeld. Voelt zo raar allemaal. Gister zei ze dat ze een breukje niet kon uit sluiten. Ze gaf aan dat hij rust moest hebben en bijvoorbeeld niet in de krabpaal mocht hangen. Ik gaf aan in die kamer staat een stoel a 40cm hoog. Oh nou kon wel.
Nu dacht ik zelf nou doe maar niet dus alles uitdie kamer verwijderd dus hij kan nergen afspringen nu.

Mijn gevoel zegt ik hou Ollie nu een weekje apart in die kamer zodat hij niet kan springen en kijk hoe het gaat.
Filmpje van hoe hij loopt is door mijn schoonzusje naar een door haar bevriende dierenartsassistente gestuurd en die zei nou flinke blessure maar hij doet genoeg met dat pootje

Wat is jullie idee erover.
Het is niet dat ik 330 euro voor hem over heb maar dit voelt zo niet goed.
Mijn vader heeft hun dierenarts gebeld en die had het over rond de 200. Vind het nogal een verschil!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door Anne »

Dat is zeker een groot verschil
Jammer dat je een da treft die gelijk alles uit de kast wilt halen zonder het advies van rust, rust en nog eens rust
Zoals ik al aangaf, kijk het nog even aan
Een foto maken kan altijd nog
Het is logisch dat je poes nu wat beter loopt, hij zal wel een pijnstillend injectie hebben gehad. Waardoor hij zijn poot beter kan belasten en dat is weer een dingetje als je juist wil dat hij zijn poot ontlast ( rust)
Goed van je dat je een apart rust kamertje voor hem in orde heb gemaakt
Sterkte met alle zorgen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door Rik »

Ja, kosten van een DA kunnen behoorlijk hoog zijn tegenwoordig.

Maar "breuk in de middenvoetsbeentjes"... wat willen ze daaraan doen als het dat is? Daar kunnen ze toch niets aan doen (behalve pijnstilling geven en rust, veel rust)??

Ik zou even vragen wat ze kunnen doen als het dat is want als ze toch niets kunnen doen zou ik geen foto's laten maken. En als ze wel zouden gaan opereren... nou, hou je hart dan maar vast voor wat het dan gaat kosten.

En als je gewoon veel rust gaat geven of ze volgende week dan misschien nog een keer langdurige pijnstilling kunen geven als dat echt nodig zou zijn. En of het dus kwaad kan om het maken van foto's uit te stellen tot je meer kunt zien of hij dat pootje weer met gaat gebruiken.

En als je wel foto's wilt laten maken kun je natuurlijk ook even rondshoppen bij andere dierenartsen in de buurt of naar die van je vader gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
AmandaK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2022 22:13

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door AmandaK »

Nou even een update.
Snachts en als ik werken ben zit Ollie alleen in een kamer waar niks is om op te springen.
Hij vind het prima en gaat als ik naar bed ga al op zijn kleedje liggen.

Het pootje zelf is nog niet in orde. Hij doet echter alles ook rondrennen en dat gaat echt soepeler.
Hier en daar word het pootje ook gebogen. Echter als hij zit zet hij maar 1 teentje op de grond. Ook met normaa lopen hinkt hij nog een beetje.
Hij lijkt er zelf totaal niet mee te zitten en als ik hem niet tot rust maan hangt hij gewoon in de krabpaal of springt hij met 4 pootjes tegelijk boven op poes Bella.

Ik twijfel wat te doen. Nog een weekje aankijken op deze manier? Ik geef hem nu ook 2 maal per dag een Traumeel S tabletje ter ondersteuning.
Vorige week dus een spuitje gehad met pijnstilling maar zie dus geen verschil. Hij heeft juist nu pas eigenlijk zn energie terug.

Het is gewoon heel veel geld voor foto's. Ikben druk bezig een spaarpotje aan te leggen hoor. Maar omdat de dierenarts springen niet verbood en alleen een foto wou maken voor de zekerheid denk ik tja. Vooral bij deze kleine uk heelt alles niet gewoon snel met rust. Als ik zie wat hij allemaal met het pootje doet.
En hetzit hem echt in het duimpje heel misschien wijsvinger. Alles verder is oke
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door Anne »

Je zou het nog kunnen aankijken
En als er straks toch geen verbetering is kun je besluiten om foto's te laten maken
Hier hebben we ook een spaarpotje ;-)
Ik vermoed niet dat het gebroken is, aangezien hij volop op Bella ( arme ziel) springt :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
AmandaK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2022 22:13

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door AmandaK »

Nog weer een update
Voor Ollie en voor mn eigen gemoedsrust worden er morgen toch foto's gemaakt.
Ik belde vanavond een nieuwe dierenarts voor mij en daar zo goed gevoel van gekregen.

Belde eigenlijk om te informeren wat de kosten bij hen zouden zijn. Nou zou de assistente navragen. Ipv haar kreeg ik gewoon de dierenarts zelf aan de lijn ruim een kwartier. Zo lief, begripvol, transparant en gaf bergen informatie.
Dus nu morgen om 9 uur een consult en dan mag Ollie daar blijven voor de foto's. En niet gelijk een roesje ofzo nee eerst zo proberen.
En ik mag hem gewoon na mijn werk ophalen. En dat hij daar een dagje zit geen extra kosten.

Wederom ik vind het geen probleem geld uit te geven. Als is het voor mij veel. Maar hoe een dierenarts met je omgaat doet zo veel!
Voel me echt een stuk beter.
En wederom zie ik het wel iets beter gaan met Ollie maar zo langzaam
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door Anne »

Nou wat fijn dat je een goede da hebt gevonden
Spannend, ik duim dat er niks verontrustend wordt gezien op de foto's!
Fijn dat je je gemoedsrust weer terug krijgt
Ik hou je update In de gaten want ik ben wel benieuwd
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
AmandaK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 mei 2022 22:13

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door AmandaK »

Nou wat een uitputtingsslag vandaag.
Ollie heeft 4 middenvoetsbeentje gebroken en zal donderdag geopereerd worden.

Deze dierenarts is een schat.
Vanmorgen 9 uur voor consult gekomen. 20 minuten de tijd genomen.
Wel echt gelijk de conclusie dit is niet oke.
13 uur contact gehad met de uitslag en de foto's waren doorgestuurd naar een orthopedisch chirurg voor advies.
Het uiteindelijke behandelplan is nu dat de chirurg de voorkeur heeft voor een spalk maar dat dat donderdag pas te zien is of dit haalbaar is.
Onder narcose worden de botjes gezet en daarna met een röntgenfoto gecontroleerd of het goed is. Zo ja dan een spalk eromheen en na 2 weken terug voor controle en eventuele grotere spalk.
Lukt het niet dan komen er pennen in.

Voordeel deze orthopedisch chirurg heeft net de opleiding niet afgemaakt op enkele maanden na ivm een zwangerschap en is goedkiper. De dierenarts stuurt alle patiënten naar haar. Lees ook goede reacties.
De prijs start op €400 en kan oplopen tot €1000. Ligt er gewoon aan hoe het gaat en hoe het er uit ziet.
Vandaag ook al 282.30 afgerekend.
En eigenlijk heb ik het geld niet maar mn schoonzusje leent het me. Echt super lief en blij

Inmiddels is Ollie thuis en zit in een bench.
Waar ik over twijfel of die niet te groot is. Kattenbak, mandje kunnen makkelijk erin en dan heeft hij nog een reepje 40cm vrije ruimte.
Hij heeft even zitten piepen maar lijkt nu oke. Hopelijk gaat dit 6 weken goed. Gelukkig vanaf morgen vrij tot en met 18 september dus ben er helemaal voor hem.

En ja ik blijf update!
Ik hoop dat anderen wat met mijn ervaring kunnen net zoals ik dat ook aan andermans verhalen heb gehad
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door Rik »

Zo, dat had ik niet verwacht. En dat door een val van de eetkamertafel :cry: En dan maar liefst 4 middenvoetsbeentje.

Ik ben benieuwd of het goed te spalken is.
Spalken zal in ieder geval een stuk goedkoper zijn dan een operatie. Want pinnen erin is wel heel priegelwerk bij middenvoetsbeentjes.

Hopelijk kan hij zich een beetje rustig houden.
Beterschap voor die kleine Ollie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Verstuikt pootje?

Bericht door Anne »

Nou dat is naar zeg
Goed dat je naar je onderbuikgevoel heb geluisterd!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie