Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door pearlsofpassion »

Wauw, een dierenarts die vers aanraad! Die vind je niet veel. :-)
Maar helemaal goed.

Een kat mag 3% van haar lichaamsgewicht aan barf eten, aan KVV nog wat meer (dat wordt iets sneller verteerd doordat het gemalen is), dus ik zou hem zeker 95-100gr per dag geven.
(3% van 3kg is dus 90gr ;-))

De ene KVV is wat vetter dan de andere, als hij dan te dik wordt, zou je kunnen kijken voor een minder vette. Welke geef je nu?

Als je echt op zoek bent naar mensen met ervaring in vers voer, veel informatie zowel over barf als KVV en overzichten van wat beschikbaar is, dan kan je beter even op www.barfplaats.nl/forum aanmelden. Daar helpen ze je zeker duidelijk en grondig verder en je kan er vast nog erg veel bijleren. Belangrijk bij vers voeren is dat je weet wat je doet en begrijpt waarom het ene in het voer zit en het andere niet en wat het beste bij jouw dier past. ;-)

Hier zijn ook nog wel een paar mensen die KVV geven, misschien dat die ook ervaringen hebben met hongergevoel. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Layla »

Ja ze zei ook dat hun een van de weinige waren die het adviseren. Maar het klinkt zo logisch, als mens wil je ook zoveel mogelijk onbewerkt voedsel eten en het schijnt beter voor hun weerstand te zijn. We geven hem Carnivoer, op de verpakking staat 20 gr per lichaams gewicht, maar de dokter zei dat 75gr prima zou moeten zijn. Maar ik zal even op het andere forum kijken :)
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door pearlsofpassion »

20gr is maar 2% dus en dat is erg weinig voor een kat.
Voor een hond is dat een vrij goed begingewicht (je moet altijd even naar het dier zelf kijken, want er zit nogal verschil op), maar bij katten begint men op 3%. ;-)

Ook dan goed kijken en voelen en eventueel aanpassen.
Als hij te dik wordt, wat minder of een minder vette KVV, als hij wat dun wordt ietsje meer voeren.
Ik weet niet of Carnivoer een vette KVV is, maar als je die vraag op barfplaats stelt zijn er wel mensen die dat weten. Vermeld het merk dan even in de titel, dat is gemakkelijker. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Mirjam86 »

Misschien 20gr per kilo?
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door pearlsofpassion »

Ja ja, 20gr per kg is 2%. :-) ;-)
Dus bij 30gr per kg beginnen, wordt aangeraden bij katten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Mirjam86 »

Haha maandag hè? Zucht...
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Layla »

We hebben besloten om hem wat meer te geven, hij was ook wat afgevallen voor ons gevoel. Vandaag krijgt hij zijn eerste kuikentje, helaas moet het nog even ontdooien, maar hij zat al aan het pootje te trekken dus dat is een goed teken :)
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Succes en gewoon lekker wat geven. Ik voer mijn grote groep hier carnibest, geen idee hoeveel ik geef, maar ze zijn tevreden en zien er goed uit. Dikke pluim voor je dierenarts!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
DaKhalli
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2012 00:37

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door DaKhalli »

Mijn 2 katten (broer en zus) kwamen bij mij toen ze ongeveer 6 maanden waren.

Ik heb toen veel fora's en sites afgelezen over hoe je ze nu het beste kan voeren. Ik voer mijn katten nu DARF-EKO, en daar doen ze het heel erg goed op.

Mijn kennissen (en dierenarts) merken op dat hun vacht ontzettend glimt en heel zacht is. Mijn katten gaan naar buiten en zijn heerlijk actief.

Ik zou zeker iedereen aanraden hun katten over te zetten op versvoer (of KVV) het is gewoon niet meer dan logisch om natuurlijk te voeren.

Mijn vriendin krijg ik helaas niet overgehaald, anders zouden ze waarschijnlijk ook kuikentjes e.d krijgen.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Anne87 »

Vanaf vandaag krijgen Noodle en Milo alleen KVV als voer. De brokken zijn overal verwijderd, in de hoop dat de chronische diarree van Milo dan verdwijnt. Ik ben erg benieuwd. Ze hebben vanochtend een portie gehad (flink), net nog een kleine portie, en vanavond krijgen ze nog een portie. Samen uit één bak, dus ik moet even kijken hoeveel er precies nodig is.
Eventueel wil ik er af en toe wel een prooidiertje bij gaan geven, voor de tanden, maar misschien is kipfilet daar wel voldoende voor. Ik weet het niet, allemaal dingen die ik aan het uitzoeken ben.

Ik heb nu Tinlo Natuurlijk liggen, en verder nog Tinlo Cattery. Zaterdag weer naar de markt om verschillende smaakjes te halen om uit te proberen... Deze smaken vallen tot nu toe goed bij de mannen. Ze stonden bij het vullen van de bak miauwend in de keuken en snappen echt niet dat het spul eerst moet ontdooien voordat ze het mogen eten. Ik hoop dat dat zo blijft.
Cerna

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Cerna »

Omdat Milka naast haar brokjes alleen hart en een enkele keer kipfilet wil, zoek ik nog steeds naar iets meer zodat ze wat afwisseling in haar voedingspatroon krijgt. Vorig jaar heb ik al wat van Prins geprobeerd, maar daar werd zelfs niet aan geroken en afgelopen zondag was ik op een kattenshow en daar heb ik een probeerworstje van Natuur & Dier meegenomen.

Thuisgekomen in 4 porties verdeeld en vanmiddag 1 portie ontdooid. Tioen viel me op dat er erg veel kleine, vaak scherpe botjes tussen het vlees zitten. Is dit normaal, zit dat altijd in vers voer en zo ja, is het dan niet gevaarlijk? Ik heb ze er voor nu in ieder geval zoveel mogelijk tussenuit gevist.

Milka heeft het afgewezen - maar die eet ook meestal pas om 11 uur 's avonds - maar Cerná vond het lekker. Cerná heeft geen tanden/kiezen, kan dus geen botjes stukbijten en zal ze zo doorslikken. Gewoon laten gebeuren of toch maar er tussenuit vissen?

En hoe zit dit met Tinlo en Carnibest? Zitten daar ook botjes in?
En is dit nou volledig voer of een aanvulling op de brokjes? Of moet je kiezen: brokjes of vers voer?
Sorry, het zal best wel ergens staan in dit uitgebreide topic, maar ik ben te lui om het allemaal door te gaan lezen.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hahaha de laatste zin Annet
maar ook daar zitten fijn gemalen botjes in in carnibest,, die ik had dan mis ook zonder? Geen idee
reageerde neer om je laatste zin dus aan mijn heb je niks
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

er staat bij het ingrediëntenoverzicht van het betreffende voer precies wat er in zit..

en inderdaad, ergens in dit topic zal staan dat botjes en botsplinters pas gevaarlijk worden als je de handel verhit maar in onverhitte staat maakt het maagzuur korte metten met botjes.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Shimbalaya

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Shimbalaya »

Ik lees effe mee, dit onderwerp heeft ook mijn interesse. ;-)
Het maagzuur maakt korte metten met de botjes....
Maar voordat ze dan in de maag terechtkomen? Daarom durf ik geen versvoeding te geven uit angst dat de stukjes bot in de keel blijven steken of schade kunnen aanrichten in de slokdarm.
Ik meen dat om die reden visgraatjes ook gevaarlijk zouden zijn voor katten.Is dat dan niet het geval?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

iedere visgraat die in een keel blijft steken is gevaarlijk en hinderlijk. bij dieren en bij mensen.
de visgraten van rauwe vis zijn stukken zachter en minder scherp, die zullen niet blijven steken.
dus als je gekookte vis geeft, dan zonder graten.. of doe er een visbestekje bij..

enne.. Annet heeft geluk dat ik vanavond net niet te lui ben om een antwoord te typen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie