Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Shimbalaya

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Shimbalaya »

Haha, Adriana, een visbestekje ?
Bedankt voor je reactie. ;-)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Anne87 »

Ik merk in tinlo soms kleine stukjes bot maar daat wordt omheen gegeten hier...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Dinky »

Over het algemeen is zo'n kvv worst compleet (carnibest door een toegevoegde premix, tinlo en haaksbarf door diersoorten afwisselen), anders even kijken op voerwijzer.com ( http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken-kat ) ;-) daar staat overzicht van veel merken, deze 3 weet ik toevallig omdat ik er zelf naar gekeken heb. Tinlo en haaksbarf zijn voor mij de best verkrijgbare kvv maar weet niet hoe dat bij jou zit. Maar dat is wel puur de reden dat ik die geef. Heb ook laatst mee kunnen doen met een groepsbestelling in de buurt ( http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?board=4.0 ) en heb toen darf eko besteld, biologisch vlees dus ;-)

Om zo'n worst compleet te krijgen worden orgaanvlees, spiervlees en bot gemalen in de juiste verhoudingen. Bot wordt gevaarlijk als het is verhit, dan gaat het splinteren. Omdat jij het geeft als aanvulling zijn de gemalen botten niet noodzakelijk en kan je ze eruit vissen ;-) Je zal ze dus aantreffen in de meeste kvv (tenzij calcium poeder is toegevoegd).

Dinky laat ze soms liggen maar dan komt ze later terug om ze alsnog lekker op te eten. Weet niet hoeveel ze er op kauwt maar het zijn slechts kleine stukjes (vergelijkbaar met een brokje dat wordt doorgeslikt in mijn ogen. Eet ze liever op dan de brokjes die er dan naast staan :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Shimbalaya »

En hoe krijgen jullie die bevroren worsten in porties verdeeld?
Gedeeltelijk laten ontdooien lijkt me geen optie.Met een warm mes proberen door te snijden of zo?
De man van de dierenwinkel zei ooit dat ik met een hamer de worst aan stukken moest slaan. :???:
Lijkt me geen goed idee, poes schrikt zich dan helemaal een ongeluk.
Daarom heb ik nog steeds geen Carnibest-worst gekocht.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Anne87 »

Ik heb een heel scherp mes. Ontdooi een portie voor een dag gedeeltelijk en dan kan ik het snijden. Wat niet direct gegeven wordt, gaat de koelkast in voor een paar uur.
Shimbalaya

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Shimbalaya »

Dus toch gewoon met een mes, ik had begrepen van de man v.d dierenwinkel dat dat te hard zou zijn.
En als de botjes toch geen kwaad kunnen wil ik zo'n Carnibest-worst wel gaan proberen.
Ze zijn deze week toch op de reclame vanwege dierendag.
Thanx Anne. ;-)
Cerna

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Cerna »

Bedankt Mirjam, voor je uitgebreide antwoord. Ik ga dadelijk kijken of Milka het ook lust en anders moet ik wachten totdat de kittens komen want de fokker geeft carnibest mee en dan kan ik dat mooi uitproberen.

Ik had de worst op de show gekocht daarna direct naar huis (uurtje rijden) en toen was hij heel licht ontdooid. Met het broodmes sneed ik hem zo in 4 stukken en daarna in boterhamzakjes gedaan.
Niks hamers, kettingzagen of ander groot materieel.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Dinky »

Cerna schreef:
Ik had de worst op de show gekocht daarna direct naar huis (uurtje rijden) en toen was hij heel licht ontdooid. Met het broodmes sneed ik hem zo in 4 stukken en daarna in boterhamzakjes gedaan.
Niks hamers, kettingzagen of ander groot materieel.
Dat is ook zoals ik het doe ;-)
Darf is wat dat betreft af te raden, zijn blokken ipv worsten en daardoor een ramp met snijden ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Cerna »

Milka heeft de kalkoen/paardenvlees zoals te verwachten viel, afgekeurd. Cerná vindt het lekker.
De kittens krijgen alleen maar vers bij de fokker, dus ik heb een stille hoop dat ik hen op vers kan houden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door castratenkoor »

Zo doe ik het ook. Ik ontdooi de worst een half uur. Heb een groot scherp broodmes met grove tanden gekocht en daarmee zaag ik hem in stukken en dan gauw de vriezer weer in.
En dan 's ochtends een plak uit de vriezer, in een bakje in de koelkast. Dan kan ik ze dat om 16 uur voeren. Bij mij eten ze het niet puur, ik meng het door blikvoer, dan gaat het er prima in.
Ik voer alleen Carnibest. Heb een andere soort gehad maar die beviel niet, zaten hele plukken schapenvacht in en rook niet echt prettig. Er bleef dan ook veel voer staan elke dag. ben de naam even kwijt. (gelijk van mijn harde schijf gewist denk ik ;-))
De winkel waar ik het haalde beviel ook niet trouwens maar dat even ter zijde.
Die gast beweerde dat ik 12 doosjes had besteld, ik had 12 worstjes besteld. Zitten 3 worsten in een doosje. daar had ik in de vriezer geen ruimte voor.
En die kwal hield maar vol. Ik heb de mail teruggezocht en hem die als "bewijs" gestuurd.
Ik kom er nooit meer, wat een klantvriendelijkheid zeg.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Shimbalaya

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Shimbalaya »

Cerna schreef: Met het broodmes sneed ik hem zo in 4 stukken en daarna in boterhamzakjes gedaan.
Niks hamers, kettingzagen of ander groot materieel.
Dat was ik ook niet van plan hoor.Typisch zo'n antwoord wat je van mannen kan verwachten.

Dinie, ook nog bedankt voor de tips.
Is inderdaad een goed idee, de Carnibest door het blikvoer mengen mocht het puur niet gegeten worden.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Mensen
Ik wil van t weekend overstappen op meer rauw en minder brokken geen natvoer meer
Dus ochtend avond plaatje carnibest en middag brokken
Normaal krijgen ze 90 gram brokken verdeeld over een dag waar ze samen van eten
Hoe moet ik dat nu doen? 70 gram totaal? En rest carnibest
Maar hoeveel gram carnibest dan geven?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Cerna »

Mooie voornemens, maar heb je de katten gevraagd of ze het er mee eens zijn? Ik krijg mijn volwassen katten niet aan Barf (kipfilet, runderhart prima, maar de rest mag ik houden).
Dus voordat je vanalles aan gaat schaffen zou ik het eerst maar eens met de kleinste hoeveelheid gaan uitproberen. Misschien dat je het kunt mengen met hun natvoer?

Ik reken nooit in grammen bij brokjes. Wanneer het op is, leg ik nieuw neer.
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Natascha001 »

Ik hou het volgende aan, maar voer voor een belangrijk deel op zicht. Als ze wat dikker worden krijgen ze minder brok.
Als je van 45 gram naar 35 gram brokken per kat per dag gaat dan blijft er 22% van de dagrantsoen over voor het rauw vlees.
Van rauw vlees raden ze aan 30 a 40 gram per kilo. Bij een kat van 4 kilo ligt het dagtotaal (als je alleen rauw geeft) tussen de 120 en 160 gram. Bij mij zitten ze aan max 30 gram per kilo.
Als je 22% in rauw wilt geven is dit 26 gram rauw.

Inderdaad niet teveel inslaan. Bij mij wordt carnibest door geen van de 4 katten gegeten. En ieder ander rauw vlees wat een premix is wordt niet door hun gegeten. Sommige katten gaan gelijk rauw vlees eten, bij andere katten heb je veel doorzettingsvermogen nodig.
Zelf lees ik altijd op barfplaats, daar heb je ook veel informatie over het geven van rauw vlees.

Roady, Pepper, Odie en Peewee
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Dank Jullie wel!
Ik was van plan en worst van 500 gram te halen
Ik weet dat gizmo t eet hij kreeg dit eerder ook
Van caya weet ik niet
Mocht zij t niks vinden dan helaas
Dan krijgt giz Dit als zijn natvoer

Annet hier niet vullen als op is
Gizmo is en vuilnisbak en is nooit vol
Blijft maar bunkeren met alle gevolgen van dien
Het gaat goed zo in deze porties :)
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Plaats reactie