Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Geweldig!! Ik had mij al een tijdje geleden verdiept in BARF en ik mis de groenten in het BIBI hondenvoer. Carnibest heeft dat dus wel! Ik ben blij :grin: Ik ga er achteraan!
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Gevriesdroogd voer

Bericht door viri »

Weet iemand een merk wat hier in nederland te verkrijgen is? (vergelijkbaar met het vriesdroogvoer van Nature's Variety).
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Re: Gevriesdroogd voer

Bericht door yedamy »

viri schreef:Weet iemand een merk wat hier in nederland te verkrijgen is? (vergelijkbaar met het vriesdroogvoer van Nature's Variety).
Hoi Viri,
Ik heb niet iets vergelijkbaars voor je, maar wel een link naar een supplement met gevriesdroogd vlees erin:
http://www.witsenburg.biz/produkten/the ... katten.htm

Ik ken het verder niet en het is echt om "gewoon" voer aan te vullen, ben er wel benieuwd naar.

Ik heb na een lange zoektocht ook eindelijk het juiste voer gevonden en ik ben dan ook van mening dat informatie opvragen en er veel over lezen geen kwaad kan. Ik meng diverse merken (ecologische) brokken door elkaar voor de variatie (die voor zover ik heb gelezen wel goed voor ze is) maar ook dat ze gewend zijn aan verschillende voeren. Mocht er iets mis zijn met het ene merk (er wordt altijd wel iets ontdekt) dan hebben ze in ieder geval de stoffen uit een ander merk. Ook zijn hun maagjes en darmpjes sterker geworden en kunnen ze beter tegen verandering.
(Ik voer er ook nog versvoeding, 50%, naast wat uiteraard ook gezond is voor het verteringsstelsel.)

Succes!
Danielle
denny31
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2005 09:20

Vers vlees?

Bericht door denny31 »

Hoihoi! Elmootje is nu 3,5 maand oud en in de bloei van zijn jeugd ;) Hij is een echte bengel en rent door de kamer met zijn speeltjes. Heb er soms mijn handen vol aan!
Wat ik mij afvroeg is of ik hem eens extra kan verwennen met vers vlees? En zo ja, hoeveel en wat? Alle tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Normaal gesproken zit in goed kant en klaar kattenvoer alles in.
Wil je je kat extra verwennen dan kun je bijv. vis koken, met vers vlees zou ik oppassen. Geef in ieder geval geen varkensvlees en als je kip of zo wil geven dan alleen goed gaar gekookt. :smile:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Ik sluit mij bij Alma aan.

Als je vlees wilt geven kan je het beter koken. Van rauw varkens vlees en runder-kopvlees kunnen katten (en honden) de ziekte van Aujeszky krijgen.
Ze krijgen dan hersenverschijnselen zoals suffigheid en afwezigheid. Daarna krijgen ze jeuk waarbij ze zich tot bloedens toe open krabben. Er is geen behandeling mogelijk.


Behoorlijk eng dus....ik zou het risico niet nemen en gewoon lekker dat vlees goed koken voor het te geven.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Juist niet koken maar lekker rauw geven. Dan zitten alle vitamines en mineralen er nog in en het is nog goed voor de kat z'n gebit ook ;-)
Katten zijn geboren prooi en aaseters, hun hele maag en darmstelsel is erop ingesteld om rauw voedsel te verteren. Hun maagzuur is sterker dan die van ons en daarom is bv oa salmonella geen gevaar voor je kat. Een vogel of een muis zie je ze tenslotte ook niet eerst even in een pannetje aanbraden :-P

Je kan kip, lam, en rund en vis zonder problemen rauw geven. Denk aan kippenvleugels (ongekruid en ongekookt ->botjes zijn anders te zacht en zijn gevaarlijk voor de maag), kippennekjes en zelf rauwe kuikens.
Lams en runderhart is voor vele katten een traktatie, een hele goede bron voor het onmisbare taurine en super voor de tanden.
Kippenlever en kippenhartjes zijn ook gezond (niet meer dan twee keer per week geven) maar niet alle katten vinden dat even lekker.
Als ik biefstuk of rosbief heb gekocht snijd ik altijd stukjes af voor de katten, een echte feestmaaltijd waar ze van genieten.

Ik denk dat je je katten er een groot plezier mee doet ;-)

Geef inderdaad absoluut geen varkensvlees, dit kan je kat erg ziekmaken.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Runderhart hebben Quinto en Xandor in het verleden ook wel eens gekregen inderdaad en daar zijn ze gek op!
En ze krijgen hier inderdaad ook altijd een stukje biefstuk van me mee.
Van kip geven ben ik zelf niet zo'n fan maar dat zal wel aan mijn eigen gevoel daarover liggen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

yava schreef: Zelf wil ik gaan barfen met mijn kat,maar het lukt gewoon niet.
Wat is barfen?

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik sluit me bij Yedamy aan, katten koken in de natuur ook hun eten niet. Varkensvlees geef ik hier nooit, maar kip wel vaker. Dat is ook binnen no time op. En dan vooral de vieze witte 'lelletjes' die ik er zelf toch afsnij vind Luna superlekker!
Mauw
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

freija schreef: Wat is barfen?

Freija
Bones and Raw Food of Biologically Appropriate Raw Food
Dat houdt in dat je zelf de voeding van je hond of kat samenstelt. Dit gebeurd volgens speciale richtlijnen om je kat of hond niets tekort te doen aan de voedingstoffen die ze nodig hebben en dus een volledige voeding geeft.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

oh, lijkt interessant, maar is het ook echt beter voor je kat? Ik bedoel maar elke dierenarts zweert toch bij brokjes, zelfs hier op de kattensite staat nog een heel artikel over brokjesvoeding voor je kat.

Groetjes,

freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Dierenartsen zijn vooral bang dat als mensen zelf gaan 'aan rommelen' dat de kat niet alle voedingstoffen binnen krijgt die hij binnen zou moeten krijgen. Daarom adviseren ze het niet snel aan mensen. Daarnaast worden erg veel praktijken 'gesponsord' door bepaalde merken.
Mijn dierenarts staat volledig achter me, ik gebruik Carnibest een volledig kant en klaar versvoer voor katten (http://www.carnibest.nl).

Vergeet niet dat brokken nog niet zo heel lang bestaan, ik geloof pas sinds de jaren '60 van de vorige eeuw, en zijn ontwikkeld voor het gemak van de mens. De blaas, nier en tand problemen zijn ook gestegen sindsdien. Een kat is helemaal gebouwd om rauw vlees te eten, zijn tanden, maag en darmenstelsen. Wij mensen hebben op een gegeven moment besloten dat brokken toch wel heel erg goed voor ze waren :???:

Vergelijk voor de grap eens de ingredienten van Royal Canin, Hill's, Eukanuba etc met voeren als Innova, Solid Gold, California Natural; dat is al zo'n verschil! De lijst met ingredienten is altijd aflopend naar maten er minder in zit. De eerste drie ingredienten zijn het belangrijkste. Hoe vaak zie je daar wel niet kippenmeel, mais, tarwe, dierlijke bijprodukten etc staan... Katten zijn vleeseters en doen het het beste op...vlees.
Dus nog beter zou zijn dat er echt versvlees gegeven wordt. Als zelf samenstellen je teveel werk is, zoals ik vind, dan heb je altijd nog de kant en klaar versvoedingen.

Over het artikel op de kattensite: daar vermeldt diegene van Royal Canin dat mensen altijd zo tegen conserveringsmiddelen (antioxidanten) zijn en dat dat onnodig is. Ik ben helemaal niet tegen conserveringsmiddelen, mits ze natuurlijk zijn! Vitamine E wordt meestal gebruikt als natuurlijk cons.mid. en is ook hartstikke goed voor de kat. Maar dat gebruikt RC niet...RC gebruikt oa ook BHA, dat is een kankerverwekkende stof. RC zegt er zo weinig van te gebruiken dat de kat niet oud genoeg wordt om er wat van te merken:???:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Yedamy,

Ik vind je uitleg wel heel interessant (en heb me ook wel al eens afgevraagd waarom er geen katteneten met muis-smaak in de rekken staat ;-) ) weet je misschien ook of ik die carnibest ergens in België kan verkrijgen ik ging al naar hun site maar zie alleen verkooppunten in nederland. Ik stel me ook nog een paar vraagjes bij de overgang van brokjes naar zulks 'versvoer' Raken je kat zijn darmen hier niet heel fel door van slag? En is het maag- en darmstelsel van gedomesticeerde katten intussen niet al aangepast aan 'ander voer' dan de natuur hun normaalgezien (ik bedoel in niet gedomesticeerde vorm) zou bieden?
Gaat het dan echt om rauw vlees? Zitten daar niet te veel bacteriën en ziektekiemen in, en krijg je dan geen verhoogde kans op wormen?

Ik ben trouwens ook benieuwd naar ervaringen van anderen.

Groetjes,

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik kan je vertellen dat wij al heel lang katten hebben en hier krijgen
ze gewoon goede brokken Royal Canin en Hills.Er staan de hele dag
brokjes en s´avonds krijgen ze een blikje voer van een goed merk.
Dat barfen zie ik echt niet zitten.Vooral voor mensen die ook nog werken
is het zeer arbeids intensief.In goed brokjes zit alles in.Ik heb hier nog nooit problemen gehad wat de voeding betreft.Blikvoer geef ik niet te veel.Onze katten weten het zelf heel goed te doseren.Wel geef ik zo
af en toe wat gekookte vis, die ze ook nog wel eens laten staan
omdat ze liever blikvoer eten. :-(
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Plaats reactie