Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door castratenkoor »

Dinky schreef:Je kan ook altijd nog beetje carnibest mengen met natvoer, doet Dinie (castratenkoor) ook voor haar katten en wordt ook veel gedaan bij katten die rauw weigeren te eten (en waar de baasjes willen dat er rauw wordt gegeten). Ik zou doen waar jij jezelf het beste bij voelt hoor Cindy ;-)
Klopt ik meng 50/50 met natvoer 150 gram blik met 150 gram Carnibest. Ik snij steeds 1 worst in plakken en doe die plakken in diepvries bak. Leg om 5.30 uur 1 plak in een bakje in de koelkast en voer dat om 16 uur. Puur eten ze het niet.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hier nu wel
Ze zijn er dol op caya helemaal
Ik geef ze rond de 70 gram per kat caya iets minder
Verder brok doe t ook als avond eten soms tussen de middag ipv brok
Het is bijna op maar kan volgende week pas halen dus ze moeten t dan f met natvoer doen
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Is carnibest zelfde als barf? Dat kan ik namelijk krijgen bij onze dierenzaak, barf,.
Voor carnibest moet ik ergens anders heen wat ik dus deed maar de eigen dierenzaak is dichterbij
Vandaar mijn vraag
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Cerna

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Cerna »

Ben geen expert, maar volgens mij zijn carnibest en Tinlo KVV (Kant en klaar Vers Voer). Op Tinlo staat trouwens ook Barf. Barf is volgens mij wanneer je het zelf samenstelt (but correct me if I'm wrong).

Ik geef Tinlo (bij Pet's Place verkrijgbaar) en heb vorige week 2 worstjes carnibest gekocht: kitten en lam. Ik vond carnibest erg plakkerig (vet??). De kittens hadden er ook veel moeite mee, maar vonden het wel lekker.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Hier gaat carnibest het er goed in
Ik zag in de dierenwinkel ook barf ' worst' liggen of heb ik t fout gezien haha
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Dinky »

Barf wordt wel als benaming gebruikt voor rauw vlees (waaronder kvv zoals carnibest) maar ook wel als benaming voor zelf samenstellen (dus hele botten, organen en spiervlees).
Wanneer je een gemalen worst krijgt is het kvv ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Dus zelfde als carnibest? Ga t is proberen
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door castratenkoor »

Nee is niet hetzelfde. Er zijn nog wel meer merken - er bestaat ook Darf en Carnivoer en vast nog veel meer soorten.

Het is allemaal rauw gemalen vlees. Maar dan een ander merk en andere samenstrelling.

Dus b.v. de vergelijking Remia en Calvé frietsaus - zo moet je dat zien.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
kimmie230
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2013 09:38

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door kimmie230 »

Hallo,

ik heb even een vraagje mijn kater Bink van 8 jaar is blaasgruis patiënt daar heeft hij spec. dieet voer van Hills C/D gekregen die ik voor de rest van zn leven moet voeren nu is sinds vorige week ook Suikerziekte geconstateerd nu moet ik 2x maal daags insuline spuiten en heeft ie in de instel fase ook ander voer van Hills gekregen nl M/D maar dit voer is weer slecht voer zn blaas.

nu heb ik op internet veel gelezen en opgezocht over vers vleesvoeding van carnibest ( is zelfs een combi dieet mogelijk voor katten met blaasgruis en diabetes ) en andere merken dit ook besproken met mijn dierenarts die is hier fel op tegen omdat dit slecht zou werken voor de blaas?? en wil dat ie straks op Hills W/D over gaat super duur voer.

kan iemand mij vertellen of dit zo is of heeft iemand hier ervaringen mee wil namelijk wel over gaan stappen naar vers vlees voeding omdat dit toch het beste zou zijn !
en wil het beste voor mn kat hij heeft nu veel last van de suikerziekte en moet ook nog eens overstappen op dieet dat niet goed is voor zn blaas heb dan wel urical druppels mee gekregen voor de blaas maar toch ....
2 katers broers Bink & Whisky beide 8 jaar oud
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Dinky »

Ik weet dat carnibest inderdaad een diabetes variant heeft in zijn assortiment. Weet niet hoe snel jou kater Bink blaasgruis krijgt maar je zou over kunnen stappen op volledig carnibest diabetes en dan bijvoorbeeld af en toe urine opvangen en de Ph waarde meten (ongeveer 6,3 is het meest ideale). Soms is de overstap op rauw vlees voldoende om niet opnieuw gruis te vormen.
Dierenartsen hebben over het algemeen weinig kennis over voeding en zeker met betrekking tot rauw vlees voeren. Voor meer informatie over suikerziekte en rauwvlees voeding zou je ook eens hier kunnen kijken.
Daarnaast is er nog het suikerkattenforum waar meer informatie en ervaring is met suikerziekte bij katten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Cerna »

Sprak gisteren mijn dierenarts en zij is ook geen voorstander van Barf/KVV. Ze vertelde een verhaal over een hond die ook op vers stond, vervolgens erg ziek werd en overleed. Link met vers werd niet gelegd en het resterende voer gaf de eigenaar aan een kennis. Ook deze hond werd ziek en overleed.
Daarna hebben ze het vlees onderzocht en bleek het vol te zitten met ziekmakende bacteriën.

Ze vertelde ook dat ze vaak katten met worminfecties op het spreekuur krijgt en die blijken ook allemaal vers te hebben gegeten.
Volgens haar is het helemaal niet zo gezond en zijn de ingewanden van katten allang niet meer zo natuurlijk als van hun verre voorouders.

Twijfel na deze verhalen of ik wel door moet gaan met KVV of misschien alleen zo nu en dan moet gaan geven.
Shimbalaya

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Shimbalaya »

Onze vorige DA was ook geen voorstander van KVV/Barf vanwege de bacterieen en andere ziekteverwekkers in het vlees.Bij kittens raadde ze rauw vlees zelfs ten strengste af omdat kittens een zwakker immuumsysteem zouden hebben dan volwassen katten en dus vlugger ziek zouden worden.
( dit wordt echter tegengesproken door veel Barfers )

Ik lees ook overal dat katten die gevoelig zijn voor maag-darmproblemen eigenlijk geen rauw vlees mogen krijgen om dezelfde reden.Natuurlijk wordt dit ook tegengesproken door Barfers, zij zijn juist van mening dat rauwe voeding darmproblemen kan verhelpen.

Je weet niet meer wat je moet geloven en daarom ga ik op m'n gevoel af.
Simba krijgt alleen nog maar rauwe biefstuk/rundlapje en soms wat rauwe kipfilet, zo'n 3x per week.
Maar toen ze last had van diarree ben ik tijdelijk gestopt met het rauwe vlees, het lijkt me gewoon niet verstandig om een kat wiens darmen van slag zijn nog meer ziekteverwekkers te gaan voeren .
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Ms Maaike »

Precies dat, Maria. Ik vind het ook lastig door de bomen het bos te zien. Ik ben om meerdere redenen niet zo te porren voor elke dag vers vlees. Ik snap dat mensen zeggen dat het natuurlijker is, en als je naar het gebit van de kat kijkt is dat ook zo. Maar juist de darmen en maag (die zich in tientallen jaren snel hebben kunnen ontwikkelen - positief of negatief) zijn misschien niet meer zo aangepast op vers vlees verteren. Hangt ook zeker weten van het individu af; voor de ene kat werkt KVV/Barf wel en de ander vindt het niet lekker of doet het er gewoon niet goed op. En dat er met vers vlees ook wel eens wat mis gaat qua bacteriën en antibiotica vind ik niet verwonderlijk. Voor brokken geldt overigens hetzelfde, daar kunnen ook best mindere partijen tussen zitten. Je moet altijd goed blijven kijken naar je veestapel. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
kimmie230
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2013 09:38

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door kimmie230 »

bedankt voor jullie meningen/ervaringen ik heb inmiddels diverse dierenartsen bij ons in de regio gesproken over wat nu het beste is en momenteel heb ik 2 da's die tegen cb/kvv zijn en morgen ochtend nog een gesprek met 1 andere kijken wat die zeggen.
ik sta zo in tweestrijd momenteel komt ook mede doordat ik nu deze eerste week instelfase /nieuw voer zie dat bink totaal niet in zn element is loopt hele dagen te miauwen en is heel erg gefixeerd op eten ook al krijgt ie nu afgepast eten 4x per dag heb het idee dat ie continue met honger gevoel rond loopt hij had zelfs vd week het putje in de gootsteen eruit gegooid opzoek naar eten.... vind het zielig!!!
2 katers broers Bink & Whisky beide 8 jaar oud
Cerna

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Cerna »

Ms Maaike schreef: Maar juist de darmen en maag (die zich in tientallen jaren snel hebben kunnen ontwikkelen - positief of negatief) zijn misschien niet meer zo aangepast op vers vlees verteren.
Juist, dat zei mijn dierenarts ook. De kittens zijn ook gek op blikvoer dus ik ga afwisselen. De kittens hebben op dit moment toch moeite met het vers voer ivm wisselen gebit.
Plaats reactie