Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Kattenbella, wat betreft jouw vraag over meer energie:

Ik heb dit niet uit eigen ervaring geschreven (ik heb mijn katten nooit versvoer gegeven), maar heb het gelezen op internet. Ik weet niet in hoeverre die bron objectief was Inmiddels vraag ik me af of er sowieso wel objectieve info bestaat over voeding. :???:

Dus als je op versvoer wilt overgaan, moet je je in ieder geval niet laten weerhouden door wat ik geschreven heb. Het beste lijkt me, om het gewoon eens uit te proberen om te kijken hoe jouw katten daarop reageren.

Groetjes,
Joren

P.S.: Mijn katten krijgen Hill's (de kleine krijgt nog een maandje de Kitten-variant en de oudere krijgt het standaard Adult-voer van Hill's)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Joren,

Natuurlijk laat ik mij nergens door beinvloeden. Daar gaat het mij ook niet om.
Ik merkte dat ook jij je bepaalde dingen aan het afvragen was en ook kritisch bent en dus ging ik daarom op je in.
Zoals ik al vaker geschreven heb komen er veel dezelfde klachten voor zowel bij de katten hier als bij katten wonend bij anderen.
ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dit mogelijk is ondankd goede voeding.
Zolang ik niet weet waar ik aan toe ben en hoe dit zit geef ik echt niet zomaar op waarmee ik bezig ben.
Wat ik al wel heb geleerd is dat rauwe kip een positieve invloed op het gebit heeft en ik wil ook graag Bibi proberen. Eerst 1 dag naast het andere voer.
Het is hier niet bekend hoe ik hier aan kan komen.

Vriendelijke groeten Kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Oh ja Joren,

Ik denk dat het meest objectieve ja eigen ervaring en waarneming is :wink:

Groeten kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Toch vreemd dat er op Nederlandstalige sites erg weinig te lezen is over onafhankelijke onderzoeken in dit opzicht. Het meeste wat je daar kunt aantreffen is aardig gekleurd, vind ik. Ik heb zojuist eens lopen speuren op internet en vond aardig wat universitaire diergeneeskundige onderzoeken, maar dan wel in Amerika.

Helaas geen info over wat de beste voeding is, maar als je bijvoorbeeld zoekt op "renal failure" (nierfalen) via Google vind je een hoop info. De keuze van voeding heeft weinig te maken met het ontstaan van nierfalen. 't Is meer een kwestie van leeftijd, genetische factoren en ras. En dat zijn factoren die je niet met voeding kunt beinvloeden. Echt duidelijke informatie in dit opzicht vond ik trouwens op http://www.felinecrf.com/what0.htm Opvallend is weer wel dat op diverse sites een verband werd gelegd tussen gebitsproblemen en nierfalen.

Maar goed, dit is een beetje off-topic.

Kan ik iemand uitdagen om op internet een 100% onafhankelijk onderzoek te vinden door een gerenommeerde instantie waaruit blijkt wat nu werkelijk het beste voer is voor een kat? Zo'n onderzoek moet toch bestaan?

Groetjes,
Joren

P.S.: Zééééér opvallend vond ik overigens de recente aankondiging van Hill's over hun nieuwe voedingslijn: "Science Diet Nature's BestTM was created specifically for pet owners wishing to feed their pets a great tasting, high quality, all-natural product" http://naturesbest.sciencediet.com.

Dus daar mag ik uit opmaken dat ik mijn katten nu chemische rommel van Hills's voer? Daar ga je inderdaad spontaan van barfen en bibi-en...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Joren,

Het blijft erg moeilijk als je veel nadenkt over alles. Die dieren zijn dan ook afhankelijk van wat wij ze voorzetten.
Ik heb nog niet de sites bekeken die je liet zien, maar dit doe ik op mijn gemak in het weekend.

Wat de relatie tussen gebitsproblemen en nierfalen betreft heb ik zowel van iemand die veel met oudere katten als ook van mijn dierenarts dat als een kat met ontstekingen in de bek een tandsteenbehandeling krijgt zonder eerst een antibioticumkuur gehad te hebben de ontsteking zich kan verspreiden door het lichaam en met name ook de nieren kan aantasten.
Heb ik nooit geweten. Zo leer je steeds meer.
Ik kom eigenlijkop de voeding, omdat het zo vaak bij katten voorkomt. Hier zijn alleen gewone katten zonder papieren en speciale fok of zo. Dat zou dan toch op de zogenaamde "fabricagefout" bij de kat neerkomen. :evil:
We zoeken het uit.

Vriendelijke groeten kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Joren schreef:Kan ik iemand uitdagen om op internet een 100% onafhankelijk onderzoek te vinden door een gerenommeerde instantie waaruit blijkt wat nu werkelijk het beste voer is voor een kat? Zo'n onderzoek moet toch bestaan?
Hier is alvast iets: http://www.blakkatz.com/potscats.html
Uit dat onderzoek blijkt dat het voeren van rauw vlees goed is voor zo'n beetje alles;
The raw meat fed cats were uniform in size and skeletal development from generation to generation. Over their life spans, they were resistant to infections, to fleas and various other parasites and had no signs of allergies. In general, they were gregarious, friendly and predictable in their behavior patterns. They reproduced one homogeneous generation after another with the average weight of the kittens at birth being 119 grams (4.20 ounces). Miscarriages were rare and litters averaged five kittens with the mother cat nursing her young without difficulty.
Mickey

Bericht door Mickey »

Hoi

In eerste instantie moesten ze ook inderdaad de appelazijn niet maarja de aanhouder wint en dat was ik :-)

Appelazijn hoef je ook niet in alle gevallen te gebruiken alleen in geval van blaasgruis het kan verder geen kwaad voor de andere katten..

In de meeste gevallen is het ook zeer moeilijk over te stappen van gewoon blikvoer en brokken naar bibi maar ik had de keuze 2 katten van de 4 op dieet zetten met als gevolg feit dat ze ook eigenlijk niet aten maar meer met z'n 4-en bij elkaar wilden zijn... Want tja ze waren echt gewend met z'n 4-en te gelijk te eten..
Dan nog een feit ik heb nog 1 gezonde kater die ik ook geen blaasgruis toewenste en bibi is goedkoop en de meeste zeggen goed dus probeer ik dat

Ik gebruik heb voer nu pas een maand en moet dan ook binnenkort urine onderzoeken laten doen waarvan ik hoop dat ze zeer goed van uitslag zijn zodat ik verder kan gaan met bibi

1 van mijn katten ging ook kosten van hill's s/d dus dat was ook niet echt leuk

Groetjes
Mickey

Bericht door Mickey »

Hoi

In eerste instantie moesten ze ook inderdaad de appelazijn niet maarja de aanhouder wint en dat was ik :-)

Appelazijn hoef je ook niet in alle gevallen te gebruiken alleen in geval van blaasgruis het kan verder geen kwaad voor de andere katten..

In de meeste gevallen is het ook zeer moeilijk over te stappen van gewoon blikvoer en brokken naar bibi maar ik had de keuze 2 katten van de 4 op dieet zetten met als gevolg feit dat ze ook eigenlijk niet aten maar meer met z'n 4-en bij elkaar wilden zijn... Want tja ze waren echt gewend met z'n 4-en te gelijk te eten..
Dan nog een feit ik heb nog 1 gezonde kater die ik ook geen blaasgruis toewenste en bibi is goedkoop en de meeste zeggen goed dus probeer ik dat

Ik gebruik heb voer nu pas een maand en moet dan ook binnenkort urine onderzoeken laten doen waarvan ik hoop dat ze zeer goed van uitslag zijn zodat ik verder kan gaan met bibi

1 van mijn katten ging ook kosten van hill's s/d dus dat was ook niet echt leuk

Groetjes

Angelique
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Ik heb die site die ik laatst postte ( http://www.blakkatz.com ) nog eens nagekeken, en er staat best veel informatie over versvoedingen, ook hoe je zelf kattenvoer kan maken. Het kwam er op neer dat je van 1 dier (kip bv) vlees met botten (vleugeltjes of nekjes bv), hartjes, en lever moest nemen, en dat met eierdooiers en een aantal vitaminenstofjes moest mengen.

Ik heb Raven gister voor het eerst kippenhartjes gegeven, en hij vond het enorm lekker! Lekkerder dan vleugeltjes. Net heb ik hem ook 5 hartjes gegeven, en hij had ze binnen een paar minuten op. Binnenkort ga ik hem een paar levertjes geven, kijken hoe hij dat vindt. ;)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

ben ik toch wel benieuwd hoe je dat doet dan. Wij verkochten bij de slager ook altijd bakjes met levertjes en hart. maar eigenlijk weet ik niet zo goed hoe ik dat dan moet bereiden. Kook je dat dan? Hoe lang? :roll: Ik hoor namelijk wel altijd van de mensen dat de katten daar gek op zijn dus wil het eigenlijk wel eens proberen
groetjes Sharon
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Volgens mij wordt dat rauw gegeven, maar misschien reageert de Lizard Queen zelf nog weer.

Groetjes, Carol
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Inderdaad rauw... rauw vlees is veel beter voor ze dan gekookt.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou volgens mij was dat juist niet het geval door alle bacterieen en zo, kan je het eten beter koken. Hadden we het daar laatst ook niet over met kippenvlees? Dat je dat echt wel eerst moeten koken voor je het geeft?
Zal de slager nog eens vragen wat hij altijd adviseerd :???:
groetjes Sharon
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Shaz schreef:Nou volgens mij was dat juist niet het geval door alle bacterieen en zo, kan je het eten beter koken. Hadden we het daar laatst ook niet over met kippenvlees? Dat je dat echt wel eerst moeten koken voor je het geeft?
Zal de slager nog eens vragen wat hij altijd adviseerd :???:
Het doel van versvoedingen is dat je het juist niet gekookt geeft, maar rauw. In het wild eten katten ook alleen maar rauw voedsel en geen verhitte, hapklare brokjes. Kippenvleugeltjes (of ander kippenvlees met bot) MAG je niet eens gekookt geven omdat botjes dan makkelijk verspinteren. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de gemiddelde slager verstand heeft wat het beste is voor een kat, maargoed. Check deze website voor meer informatie: http://www.blakkatz.com/potscats.html Daarin staat een onderzoek beschreven. Ze hebben een groep katten alleen gekookt vlees gegeven, en een andere groep alleen rauw vlees. De katten die rauw vlees kregen waren duidelijk gezonder op verschillende punten. Klik ook op "Natural Diet", daar staat ook wat info.
Op deze site staat ook wat informatie over bacterien in vlees (het blijkt heel erg mee te vallen): http://www.felinefuture.com/nutrition/bpo_ch2a.php
Anonymous

Bericht door Anonymous »

maar er zijn ook onderzoeken waarin staat dat rauw vlees de kans op darmkanker juist meer verhoogd..dus ja..wat is nou beter? Bovendien zit in vlees ook troep, tenzij je bio-vlees koopt. Dan denk ik dus aan toxische stoffen, bestrijdingmiddelen: (van alle bestrijdingsmiddelen en andere giftige stoffen die men (de gemiddelde alleseter) binnenkrijgt, is 90 - 99% afkomstig van vlees, vis en zuivelprodukten). En dan heb je nog kans op salmonella of ecoli?

Dus ik vraag me echt af of dat versvoer zoveel beter is, ja in brokjes zal ook wel troep zitten maar als je dat niet wil kun je altijd nog die yarrah brokjes proberen, 100% bio!
Plaats reactie