Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Bibi voer zegt mij helemaal niks en het verbaasd me dan ook dat je zo fel reageert. Iedereen hier doet wat hij of zij denkt dat het beste is voor zijn of haar kat. En als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat je daar bewust vor gekozen hebt na het afwegen van de voor en nadelen. Prima toch?

Groetjes Sharon :zwaaien:
angelique

Bericht door angelique »

Hoi

Ja is prima maar ze moeten niet meteen 2 dingen eruit pikken en denken dat ik dat de hele dagen door geef want inderdaad alleen kip kuikens hele dagen door is niet goed zelfde als een mens de hele dagen alleen maar aan tandenpoetsen doet
Had naar mijn mening duidelijk gezegt kip en kuikens is voor tandsteen niet kip en kuikens is dagelijkse voeding

Ik geef mijn katten nu gewoon bibi de meeste dierenartsen en mensen op prikborden en andere forum zijn daar best fel op tegen vandaar dat ik niet meteen de reden heb verteld omdat ze mij dan zien als iemand die experimenteerd met katten en hun leven...
Oja en tandsteen voorkom je met deze manier weer door eendagskuikens of kippenvleugels of kippennekjes te geven

(heb even het laatste stukje gekopieerd uit het berichtje) als er dan ipv gezegt werd wat is bibi ipv kip en kuikens is erg eentonig snapte ik het nog
Groetjes

Angelique
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Angelique,

Als ik je bericht zo lees ben je nogal vaak aangevallen, want je reageert nogal fel.
Ik vroeg mij af of kip en kuiken niet eenzijdig, dus niet eentonig was, omdat er mensen zijn die dit alleen voeren. De tijd had ik even nog niet gevonden op Bibi te reageren. Ik bedankte je voor je antwoord, omdat ik het fijn vond dat je antwoordde op mijn vraag.
Even een vervelende communicatie dus.

Bibi vertel mij hier meer over of is er een info site hierover? Waarom vallen mensen je aan hierover?
Je uitleg over brokken kwam niet raar op mij over. Wat doet kip tegen tandsteen? Je ziet ik wil alleen van je leren.

Groeten kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
angelique

Bericht door angelique »

Hoi

Ja sorry word erg vaak aangevallen over versvoeding omdat het zogenaamd slecht is omdat alles rauw is
Terwijl katten in de natuur ook geen vuurtje maken om te koken of te bakken
http://www.bibidiervoeding.nl/ Hoop dat er voldoende informatie op staat

En het is niet zozeer de kip die iets tegen tandsteen doet maar de botjes die erin zitten je mag ook alleen maar vleugels, nekjes en eendagskuikens geven geen pootjes omdat die botten een andere structuur hebben ook niet gekookt omdat dan de structuur ook weer veranderd en ze dan hun tandjes kunnen breken en ook niet teveel omdat het dan weer slecht is
Niet te snel water geven erna omdat dan de splinters van de botjes meteen doorspoelen naar de darmen en dat is erg pijnlijk met poepen
http://www.barfplaats.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
Daar vind je meer erover ook over bibi geloof ik staat speciaal een stukje over katten
En daar weten ze ook veel meer dan dat ik al weet eigenlijk heb daar een hoop informatie vandaan en e-mail adressen van dierenartsen die wel in bibi vertrouwen

Groetjes

Angelique
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Een tijdje terug vertelde ik op een ander forum vol trots dat ik ze hartstikke goed voer geef van een premiummerk. Toen werd ik om mijn oren geslagen omdat ik mijn katten daarmee zou vergiftigen (zie mijn vraag in dit forum bij "Voeding" over anti-oxydanten) en maar moest gaan "barfen" of "bibiën".

Inmiddels weet ik beter en wat voor kattenvoer (vers/brokken/blik) iemand gebruikt heeft volgens mij meer te maken met de manier waarop de verzorger tegen de katten aankijkt en hoe de katten leven, dan dat iets "slecht" of "goed" zou zijn. Volgens zit er iets goeds in elke keuze die iemand in dit opzicht maakt (qua samenstelling, prijs, etc.)

Mijn katten zijn pure binnenkatten en als ik ze dagelijks vers rauw vlees zou geven, krijgen ze zo'n stoot energie binnen die ze hier in huis echt niet kwijt kunnen. Verder vind ik het ook vrij prijzig.

Kortom: ik heb geen ervaring met versvoer, maar heb er de afgelopen dagen wel op internet over gelezen. Volgens mij is het meer een principekwestie/zienswijze dan dat het beter zou zijn dan het kant en klare voer van premiummerken.
angelique

Bericht door angelique »

Hoi

Voor mij was de keuze iets makkelijker om te maken..
Waren mijn katten nog normaal gezond had ik ook nooit eraan gaan zitten denken om voer te halen waarmee ik 2x zo duur ben als m'n oude voeding ik had namelijk echt de goedkoopste blikjes vlees en de goedkoopste brokjes qua eten voor 4 katten was ik maar 20 euro kwijt..

Toen kwam 1 kat met blaasgruis dat zou betekenen voor mij dat ik zo'n 30 of 40 euro per maand ineens aan 1 kat kwijt zou zijn met Hill's s/d toen kwam kat nr 2 met blaasgruis dus dat werd al 2 katten voeren voor 60-80 euro per maand

Eenmaal thuis en apart voeren was dus een drama katten die gezond waren/zijn bleven bij de glazen deur turen tot de zieke katten zeg maar weer in beeld kwamen de zieke katten wilde ook veel liever bij de andere katten zitten dus van eten kwam erg weinig

Als ik door zou gaan met het dieetvoer en dan ook de andere katten het zou geven zou ik me helemaal arm betalen zo'n 120+ euro per maand

en nu ben ik 42 euro kwijt aan bibi dat zijn dan dus 60 zakjes voer en 2 zakjes voer per dag voor 4 katten
Alleen nog de kip berekenen nou zeg dat ik daarvoor misschien een 10 euro kwijt ben das dan 52 euro per maand

Is toch gauw zo'n besparing van 68+ euro

Mijn katten zijn ook binnenkatten en tja m'n katten waren zowieso al erg druk dus echt verschil qua voer merk ik niet

Groetjes

Angelique
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Angelique,

Gelukkig wordt je hier niet aangevallen. Zou toch te gek zijn. Je komt met een vraag en vraagt niet om gezeur.
Ik moet alles even op een rij zetten wat mijn katten betreft.
Hier wonen 25 binnenkatten die alleen in de ren komen. Het tandsteenprobleem en ook de nierproblemen komen veelvuldig bij katten voor. Hier geef ik voer wat elke week bijna 100 euro kost (ook Hills en RC) en toch deze problemen.
Alle nieuwe info is welkom en dat van jou is prima en ik ben er blij mee en ga er zeker iets mee doen. Laat je niet afzeiken. De grote fabrikanten hebben erg veel macht. :evil:

Vriendelijke groeten Kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Oh Angelique,

Hoe werkt dit voer voor jou katten?

Groeten KB
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
angelique

Bericht door angelique »

Hoi

Hoe bedoel je hoe werkt dit voer bij mij? Ik geef 1 zakje s'morgends en 1 zakje sávonds met beetje appelazijn omdat de urine zuur moet worden bij blaasgruis geloof ik

Als dit niet is wat je bedoeld moet je het maar zegen hoor...

het voer is trouwens 1 zakje op 2 katten als ik dat niet al eerder had verteld

Groetjes

Angelique
Mickey

Bericht door Mickey »

Hallo Angelique,

Heb mij ingelogd op die pagina van Barf. Erg interessant.
Ze zijn nog niet zo lang met katten bezig wat ik eruit kan opmaken.

Gister had ik je ook geantwoord, maar zoals je begrepen hebt zijn er antwoorden verdwenen.

Ik ben benieuwd hoe het nu met je katten gaat en of ze het voer goed eten. Heb je ook een geleidelijkr overgang gehad van brok en blik naar vers en hoe verdaund doe je de appelazijn erdoor?

Leuke, site van barf. bedankt,

Groeten katten en Bella.
_________________
Katten zijn het!!!

Hoi

Het gaat op het moment erg goed met mijn katten maar over een week of 2 moeten ze beide toch voor de zekerheid een urine controle krijgen om te zien of het gruis inderdaad wegblijft..
Appelazijn gooi ik er gewoon door heen theelepel of 2

Groetjes

Angelique
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Mickey en Angelique,

Snap dr niets van hoe mijn bericht onders Mickey's naam komt.
Ik had wel een bericht geschreven toen het forum nog niet goed werkte. Misschien hierdoor.
Ook op de barfplaats al gezegd dat het nu een kwestie is van een adres in de buurt opzoeken die dit voer verkoopt. Ik wil het in ieder geval proberen en kijken hoe ze het vinden.
Barfplaats is ook erg interessant.

Groeten Katten en Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Mickey

Bericht door Mickey »

Hoi

Ik angelique dus had jou bericht van het oude forum gekopieerd en geplakt naar dit forum vandaar dus dat ie onder mickey staat

Groetjes

Angelique
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ok duidelijk :lol:

Het blijft moeilijk, omdat er in mijn omgeving zo direkt niemand te vinden is die dit voer verkoopt.
Zoals ik al zei wonen er hier veel katten (inmiddels 24) :cry: en het moet wel te doen zijn.
Ik voer ze hier nu RC en Hills en Whiskas blikken (2 op de 24 ). Ze zien er stralend uit, maar ik maak mij zoals gezegd druk over tandsteen en nieraandoeningen.

Joren, Mijn katten komen ook alleen in de ren. Heb jij ervaring met de teveel aan energie door versvoeding of is dit gezegd? Wat voer je zelf?
Ik kijk ook nog even bij je topic, misschien heb je dit al verteld. :oops:

Verder staat er over een heleboel zaken een gesprek met de dierenartsen hier op de planning.
Een grote groep katten vereist soms een andere aanpak wat bijvoorbeeld medicatie en entingen betreft.
Het stuk voeding wil ik hierbij ook meenemen.

Groeten Kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Mickey

Bericht door Mickey »

hoi

Sterkte met het verlies.....

Ik voer mijn katten bibi versvoeding.
Of ze meer energie hebben geen id maar scheelt ik heb maar 4 katten als die door het huis rennen is dat niet zo erg dan dat als er 24 katten door mijn huis zouden rennen
Maar volgends mij hebben ze niet echt meer energie gekregen gewoon het dagelijkse speel halfuurtje s'avonds dat ze bovenop elkaar springen en het huis even onveilig maken :-) en mijn katten zijn in de leeftijd 1 1/2 jaar - 2 1/2 jaar

Groetjes

Angelique
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo Angelique,

Wat mij betreft zouden eigenlijk een heleboel katten hier best wat meer energie mogen hebben. Katten slapen een groot deel van de dag.
De Bibi zou ik dan ook erg graag willen proberen, maar ja waar hier in groningen??? Dat is het probleem. Ook op de Barfplaats zeiden ze eerst rustig beginnen.

Hoe gaat het met jou katten?
Ik vond het trouwens verassend dat ze hun eten met toch best redelijk veel appelazijn lusten. Katten hebben nogal een eiegn willetje, vooral wat eten betreft :wink:

Groeten kattenbella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie