Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Dinky »

En toch lees je dan succesverhalen bij diarree. Elke keer dat ik lees over diarree waar al van alles is geprobeerd (o.a. Anne hier op het forum met Milo) en die rauw proberen wordt de diarree opgelost. Zou het misschien zo kunnen zijn dat het andere eten te steriel is voor deze katten en ze die bacteriën in een bepaalde mate juist nodig hebben?
Ik weet het niet, maar het klinkt voor mij wel plausibel.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Cerna »

Ik heb al een beetje op Zooplus gekeken want ik wil de kittens niet alleen maar Gourmet geven (wat Cerná en Amber incidenteel krijgen) en dan komen er heel veel merken voorbij. De een razend enthousiast, de ander vindt het niks en probeer dan maar een keuze te maken.

Porta 21 en Miamor krijgen goede beoordelingen. Zou dat een alternatief zijn naast Applaws en 2x per week Tinlo?
Shimbalaya

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Shimbalaya »

Dinky schreef:En toch lees je dan succesverhalen bij diarree. Elke keer dat ik lees over diarree waar al van alles is geprobeerd (o.a. Anne hier op het forum met Milo) en die rauw proberen wordt de diarree opgelost. Zou het misschien zo kunnen zijn dat het andere eten te steriel is voor deze katten en ze die bacteriën in een bepaalde mate juist nodig hebben?
Ik weet het niet, maar het klinkt voor mij wel plausibel.
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, ik weet wel dat de diarree bij Simba juist werd veroorzaakt door bacterieen, welke bacterieen weet ik niet.

Annet, ik geef ook Porta 21, al van kleins af aan, dat bevalt hier goed.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Dinky »

Misschien de yakult onder de katten voedingen ;-) Is immers ook een drankje bacterien....

Porta 21 brokjes vallen hier wel in de smaak ;-)
Dinky is wel zo kieskeurig dat ze geen blikvoer met kip lust, maar met rauwe kip staat ze gelijk naast je! Heb meerdere variant voer kip geprobeerd maar liet ze zelfs grotendeels staan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Ms Maaike »

Yakult onder de katten... In Yakult zitten soorten Lactobacillus, die zul je niet tegenkomen in vers vlees. :-P Slechte bacteriën stimuleren alleen je afweer en dat kost energie. Of je ze 'aankan' heeft onder andere met je eigen darmflora te maken en of je al afweerstoffen tegen de indringer hebt gevormd. Als de darmflora (eerste barrière) niet optimaal is kun je snel ziek worden. Maar als je kleine hoeveelheden slechte bacteriën binnenkrijgt (waar je niet ziek van wordt omdat je eerste barrière goed is) vorm je wel antilichamen die bij een volgende 'aanval' van bacteriën kunnen helpen in de afweer. Werkt bij katten precies zo.

Ik denk niet dat er standaard slechte bacteriën (zoals bepaalde E. coli-stammen) in vers vlees zitten, maar dat het incidenteel voorkomt. Als een kat diarree had die over is gegaan door rauw te voeren zal dat meer met de bestanddelen van het voer liggen dan aan de hoeveelheid bacteriën die in rauw zitten. Misschien dat de kat overgevoelig was voor een bepaald ingrediënt in de brok, dat kan zich ook in diarree uiten.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Anne87 »

Milo is inderdaad ein-de-lijk van zijn diarree af! Een dieet van rauw vlees en TOTW brokken schijnt toch de truc te zijn! Het kost me flink wat spierkracht om alles door de vleesmolen te jagen (Milo heeft natuurlijk geen kiesjes), maar ze smullen ervan en ik zie de vachtjes glimmen en aansluiten en het allerbelangrijkste: ik vind geen diarree meer in de bak!

Dus net ook maar weer een bestelling geplaatst:
1 kg konijnenniertjes
2 kg lama vlees (leuk om te proberen)
2 kg hazenvlees
1 kg zalmkarkas
1 kg kalkoenlever
1 kg kip vleesbot
1 kg eendenhartjes
1 kg eend vleesbot

En als het binnen komt van de week, alles snijden en in de juiste percentages bij elkaar en dan door de molen. :)
JackD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2014 14:04

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door JackD »

Uit ervaring weet ik dat vers voer (danwel met honden) echt heel erg positief werkt.
Mijn honden zijn rustig opgegroeid, geen vacht problemen, geen jeuk, goede ontlasting, geen allergieen, etc. etc.

Ik ben toendertijd begonnen met KVV en later zelf gaan samenstellen obv spiervlees, orgaan en bot.

Mijn nieuwste aanwint, krijgt nu kvv. Katten die buiten lopen eten ook muizen etc, waarom zouden ze dan geen bacteriën van vlees meer kunnen verdragen? Veel dierenartsen die dat zeggen: zijn fervent Royal Canin verkoper (incluis mooi aandeel per verkochte zak).

Ik ben juist geen fan van blikvoer.. het is een hoop water en toevoegingen.

Mbt honger: Hoeveel wordt er gevoerd en wat? Magere producten zoals kip kun je het beste afwisselen met b.v vette vis. 3 tot 4% is de richtlijn maar je kan er altijd wat boven gaan zitten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

JackD schreef:Katten die buiten lopen eten ook muizen etc, waarom zouden ze dan geen bacteriën van vlees meer kunnen verdragen?

Ik ben juist geen fan van blikvoer.. het is een hoop water en toevoegingen.
voor katzels die slecht drinken en te weinig plassen wil blikvoer (met wat extra vocht) nog wel eens een goeie oplossing zijn. eens met je opm over de toevoegingen en dat is bij sommige brokjessoorten nog veel erger..
met muizen krijgen ze vrij veel ballast binnen en dat ontbreekt in vrijwel alle voersoorten.. en die bacteriën, ach, daar maakt het maagzuur korte metten mee. en katten in het wild eten geen bedorven prooi, alleen vers gevangen!
gevogelte is inderdaad mager maar belangrijk is dat katten gevogeltevlees (itt tot koe en varken) het beste verteren, omdat dit dicht in de buurt komt van hun natuurlijke voeding
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie