Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Cynt76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 okt 2010 13:22
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Cynt76 »

Vandaag de bestelling van gelukkigdier opgehaald. Ik heb samen met iemand van het Kattenplaza forum besteld. Ik heb verschillende merken en producten besteld, omdat ik met Jussi en Pippa wil proberen wat ze lekker vinden.

Gelijk een eendagskuiken ontdooit en geprobeerd.
Nou, ze hebben beiden eerst een uurtje gespeeld en nu begint Jussi heerlijk te kauwen....Hij vindt het heerlijk!
Pippa eet ze nog niet, maar vindt het wel heel interessant wat haar broer daar eet

Dat beloofd wat. Eerst lekker wennen aan de kuikens en dan door met de kippennekken.....
Nu hopen, dat Pippa haar interesse ook omzet in daden....
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door MarjanR »

Sara likt ook aan vlees, en de ene keer laat ze het liggen.
De volgende keer eet ze het op, geen pijl op te trekken.
Ik heb trouwens nog steeds geen kuiken geprobeerd, ik zit een beetje met Moos... ff die nieren afwachten. Maar ik kan Saar en Teun natuurlijk gewoon in de badkamer de kuikens geven.
Dan kan ik gelijk soppen :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door mickey »

Ik kom me ook even in dit topic melden. Ik barf nu al een tijdje zeer tevreden met mijn hond en wil eigenlijk ook graag de katten over hebben. Helaas kom ik veel mensen tegen die me vertellen dat dat met katten bijna niet lukt omdat katten toch wat kieskeuriger zijn en ze zeer aangetrokken worden door de geuren die aan brokken zijn toegevoegd. Ik wil het eigenlijk op dezelfde manier doen als met de hond. Die heb ik in een keer overgezet op carnibest (zo'n worst waar alles al gemalen in zit en dat de maag eerst goed kan wennen), en na twee weken ben ik de hond ook andere dingen gaan voeren en ook botvlees waar nog ongemalen bot in zit. Echter maak ik me wel een beetje zorgen wat ik dan moet doen als de katten het niet willen eten. Brokken en vers tegelijk is geen goed idee doordat de pH van de maag zich aan moet passen, maar ik heb wel gelezen dat een kat elke dag voeding nodig heeft. Bij een hond gaat dat gemakkelijker, als hij het niet wil, dan kan je weghalen en de dag erna nog een keer geven, geen paniek als die een dag niet eet.
Hoe hebben jullie het overzetten aangepakt? En zijn jullie veel problemen tegengekomen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Adriana »

als je zelf even zoekt op 'carnibest kat' (rechtsboven) dan krijg je erg veel berichtjes met erg veel ervaringen en misschien ook wel goeie tips
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katten, voer er 3 om de dag een kuiken of een muis en de andere dag alels bij elkaar op ieder bord blikvoer en vlees, gevarieerd elke keer wat anders.
ik maak me er verder dan niet druk om of ze wel allemaal vlees pakken.
En het gaat altijd schoon op! Carnibest lam, rund, kipfilet en hart.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Mijn katten waren allemaal vrij snel over. Ze zijn met zijn over de twintigen. Het kan zijn dat dit gemakkelijker gaat, omdat ze met zoveel zijn. Ze zijn er zo van opgeknapt

Ik hoor van anderen weleens dat een sterk geurend blikvoer als gourmet door bijvoorbeeld carnibest helpt.

Heel veel succes en laat je weten hoe het gaat?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door castratenkoor »

Ik heb er maar drie die echt elke dag rauw eten. Bob eet zelfs geen blikvoer als er vlees bij op het bordje ligt, dus apart van elkaar zonder te raken. Dan kijkt hij me aan met zo'n blik van "je denkt toch niet dat ik DAT vreet hè!" het is graag of niet, iets anders krijgt hij niet. Er staan altijd Orijen brokken. Wie weet bedenkt hij zich nog eens. De aanhouder wint. Om de dag als de echte rauwvreters kuiken krijgen dan krijgen er 4 gewoon puur blik en dan smult Bob, tenzij het vis is, dat vreet hij ook niet.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Peet »

Heb Chevy net een paar stukjes rauwe kipfilet gegeven. Ze zou er een moord voor gedaan hebben! Mooi om te zien.
Ben er met de honden ook wel eens mee bezig geweest. Alleen deden de honden die ik toen had het er niet zo goed op. Plus dat het echt giga duur was om ze volledig op KVV te zetten. Helemaal alles vers zag ik zelf niet zitten.
Had toen wel een goedkoper merk gevonden. De eerste lichting aten ze met veel smaak. De tweede lichting moesten ze opeens niet meer. Scheen toch precies hetzelfde te zijn. Jaja, je houdt zo'n neus echt niet voor de gek. Gevolg dat ik 40 kilo KVV weg kon doen. Jammer. Maar nam het hun niet kwalijk, het rook volgens mij ook anders, zag er ook anders uit. Nou, dan niet hé.

Wil de katten wel af en toe een kuikentje en muis gaan geven naast de brokjes.
Kan ik daar al jong mee beginnen? Moet ik nog wel op zoek naar muisjes en kuikens, haha.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
paasnini

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door paasnini »

Heb Bamboe van 13 heel makkelijk aan de Carnibest gekregen, de eerste keer nog een klein beetje gekookt water erover maar de volgende ochtend ging het rauw al zo naar binnen.
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Peet »

Ja, dat met warm water deed ik met de honden ook. Werkte prima.
Maar ik zou gewoon een heel kuikentje of muis willen proberen. Kunnen ze lekker knabbelen. Aangezien ze die zelf niet kunnen gaan vangen, omdat ze niet naar buiten mogen wil ik ze die eens geven. (of een muis moet zo dom zijn om straks de ren in te komen, maar dat zal niet gebeuren, hihi)
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Baros
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 28 mar 2011 18:48

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Baros »

Hoi, ik heb paar vraagjes. Mengen jullie wel eens kvv? Soms doe ik er iets tonijn uit blik door carnibest. Maar vraag me af of dat wel goed is?
Hoevaak zouden jullie een kuiken geven. Ik gaf hem eerst elke dag voor het slapen gaan. Maar denk dat dat toch te veel van het goeie is. Of kan het geen kwaad. Verder krijgt mijn kat 's ochtends brokjes(almo nature).
Oh en sinds is veel rauw vlees geef, merk ik dat zijn ontlasting harder wordt. Hij had laatst 2 dagen niet gepoept. Toen heb ik iets olijfolie over het voer gedaan. Maar nu zie ik heb buiten veel gras eten. Dus last van zijn maagje. Nou heb ik hem 6weken in huis gehad maar nog geen haarbal pasta gegeven. En hij haart flink nu. Kan het daar mee te maken hebben?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Dat de ontlasting harder wordt klopt. Als het te hard wordt kan je er wat orgaanvlees bij gaan geven zoals hart, kippenlevertjes of soepvlees. Het is inderdaad ook goed te kijken of haarballen een rol kunen spelen en daar verstopping van kan komen. Verstopping komt door teveel aan bot in de voeding.

Peet, als je kijkt op Barfplaats kan je mensen vinden waar je eventueel samen mee kan bestellen.
Carnibest scheelt meer dan een euro per kilo als het per 100 kilo wordt besteld.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door castratenkoor »

Ikzelf geef 3 kuikens in de week per kat.
Carnibest koop ik per 7 worsten en voer ik half/half met Animonda blik.
Ik denk dat de meeste mensen geen 100 kg kwijt kunnen, ik tenminste niet en ik heb twee
grote koelkasten met vriezerladen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door MarjanR »

Ik geef m'n kat DARF EKO, daar zit alles in. Orgaan, spier, bot, en godweetwat.
Volgens mij is het niet heel erg veel duurder dan Carnibest en m'n grote vriend doet het er perfect op.
Mooie drollen in de bak die niet stinken. (dat is wel wat anders dan met m'n ouwe sok, YUK).
Ik heb inderdaad gemerkt toen ik ze kippelever had gegeven dat ze alle drie aan de platte poep waren (en dan hadden ze echt minimaal gegeten). Dus het zou heel goed kunnen dat als jij ze een stukje lever gaf dat ze minder last van verstopping hebben. Ja, of een haarbal. Kan ook nog.

Twee krijgen er bij mij 3 kuikens per week, maar het was geen probleem wanneer ze dit elke dag zouden krijgen.
Ze hebben geen verstopping, geen van drie.

Ik heb ook carnibest gemengd met tonijn, maar dan niet tonijn uit blik die voor menselijke consumptie bedoeld is. Maar die van Almo Nature of van Applaws.
Alleen wanneer ik niet genoeg ik huis had nam ik tonijn uit de supermarkt, maar dan wel die op water basis. Maar het lijkt me niet slecht voor ze hoor, zeker niet.
En ook daar kreeg Sara geen verstopping van.
Daarbij zit in carnibest best al wat olie.
Dus ik zou toch inderdaad in de hoek van de haarballen gaan kijken.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Layla »

Op advies van onze dierenarts geven we onze Sam nu al twee weken rauw voer. Hij was heel makkelijk over (volgens mij lust die kat werkelijk alles) en hij vindt het erg lekker. Hiervoor stonden de brokjes altijd voor hem klaar, nu geven we hem 2x 35/40 gram op een dag (hij is maar 3 kilo). Alleen nu heb ik het gevoel dat hij veel meer 'zeurt' om eten, met de brokken was dit lang zo erg niet. De dierenarts zei dat dit kon komen doordat er in de brokken veel zetmeel zat, dat zn maag uitrekt, net als bij mensen.
Herkent iemand dit? Vraag me af of hij echt honger heeft of gewoon trek heeft in iets lekkers.
Groetjes, Layla en Sam
Plaats reactie