Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Er is veel onderzoek gedaan naar de oorzaken van lichamelijke problemen van onze huisdieren, en wat eruit is gekomen dat dit explosief is gestegen sinds brokken en blikvoer zijn geintroduceerd.
Maar dat zal je de producenten en leveranciers niet horen zeggen, want er word gigantische winst gemaakt op dit voer.
Ik heb ooit een artikel gehad van een vriendin van me en die zei, als je dit heb gelezen durf jij je katten geen brokken meer te geven.
Nou ze heeft gelijk gehad.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

IbexGirl schreef:Misschien een hele domme vraag, maar wat is "barfen"? :icon_shifty:
Domme vragen bestaan niet :)
Barfen = Bones en raw food . Een kat krijgt dan rauw vlees met bot enz. Dit wel alles op elkaar afgesteld (spiervlees, bot en orgaanvlees) zodat ze voldoende voedingsstoffen binnen krijgen.

Zesje:
Carnibest kan heel goed in een nierdieet. Er zijn juist katten die hier heel goed op reageren. Of je kat hier op gaat reageren hangt wel af hoe erg de kwaal is.
Op http://www.carnibest.nl vind je verkooppunten. (hoop dat de link mag :) )
Heel veel sterkte met je kat !!!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
zesjes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2007 20:44

Bericht door zesjes »

Boomer:

Betekent dit dat Carnibest niet altijd een goede keus is voor een nierpatient?
Haar creatinine en ureumwaarden waren wel hoog, twee keer zo hoog als ' toegestaan'.
Ik wil natuurlijk niet dat ze nog zieker wordt dan ze nu is.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ik heb nog nooit gehoord dat een kat zieker wordt van carnibest. Maar wel dat ze zo goed reageren dat ze na bv 1 mnd minder medicatie nodig hadden. Dit bedoel ik met : hoe jouw kat erop gaat reageren.
In normaal vlees worden er allerlei toevoegingen gedaan zoals geurstoffen, smaakstoffen enz oa ook fosfor. Dit gebeurt niet bij carnibest.

Heb je de site al door gelezen en ook de ervaringen?
Als je twijfelt zou ik er gewoon een mailtje aan wagen.

Mijn vorige kat had een auto-imuumziekte en sinds ik hem cb gaf merkte ik dat ik hem minder prednison kon geven. Hij werd levendiger en kwam aan en zat veel mooier in zijn vacht.

Het belangrijkste is ook dat ze nu blijft eten. Ik weet niet of jouw DA carnibest kent ? Maar mijn DA was er heel tevreden over en vond het bij ons een goed besluit.
Helaas zijn er ook DA die liever een dure brok verkopen en barf of carnibest daardoor afkeuren.
Je kan je afvragen of het nierprobleem door jaren hart geven komt. Persoonlijk denk ik van niet en is je kat hiervoor gewoon vatbaar. Waarschijnlijk zou zij met brok er veel eerder last van hebben gekregen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Mijn katertjes van drie maanden geef ik ook kvv en vers vlees. Met tien weken aten ze al kippennekjes zonder ze plat te slaan. En dat ging hartstikke goed!
Nu krijgen ze ook eendenek en konijnepootjes en dat smaakt ze ook goed!
Verder krijgen ze carnibest, bandit op zijn tijd, rundergehakt gemengd met een eitje. En ze krijgen ook wel blikvoer van carni en vis in blik.
Dus best gevarieerd allemaal ;)
Wat een handig boekje is voor barfen is carnivoren van tannetje konings.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Dus een rauw ei kan gewoon? Én eiwit én eigeel?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Rauw eiwit zou ik niet doen. Dit breekt bepaalde vitaminen af ( dacht vit B). Als je het samen geeft (eiwit en eigeel) dan heft het een de ander op, dus heeft het geven van ei geen zin. Rauw eigeel is wel heel goed om dat af en toe te geven. Dit is rijk aan vitaminen en mineralen.
In eendagskuikens zit ook eigeel, dus als je deze al geeft moet je er rekening mee houden dat ze niet teveel krijgen.
Althans dit is bij fretten allemaal zo, dus ik neem aan bij katten ook.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Bij mijn dierenwinkel is veel Rodivlees te koop. Van alles en no gwat. Is dit eventueel een goed alternatief in geval van nood of erbij?

Voor de Carnibest heb ik een adres in de buurt. Het blijft wel samen met de brokken geven. Met de edelgist vonden mijn katten het heerlijk!
Veertig katten is gewoon veel :shock: ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ja hoor , alleen zou ik dan wel de lamshart of vlees variant nemen. In de andere zitten meer groentens en granen.

Smuldier is ook een alternatief. Deze is ook niet zo duur en gewoon te koop bij de supermarkt.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hier krijgen ze rodi lam en rijst en lamshart, gaat er goed in hoor dus ik zou het zeker proberen Bel, het is wat vriendelijker voor je portemonnee ;-)
Van de week ga ik ze weer proberen smuldier kip te geven :roll:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ben benieuwd wat ze er nu van vinden San!
Ik heb het hier nog niet geprobeerd, de smuldier, komt in september.

Ik ben hier nog heel voorzichtig aan het proberen of er uberhaubt iets is wat Sarah lust.
Tonijn, rauw en gekookt vindt ze tot nu toe helemaal niks. Uit blik wel, maar dat is eigenlijk niet zo heel goed voor katten heb ik wel eens gelezen door het zout gehalte.
Ook als ik het meng heeft ze hier geen zin in :???:

Koolvis rauw of gekookt, gemengt met tonijn uit blik moet ze niet. Ze snoept de tonijn er tussen uit en loopt weer weg.

Aelyn vindt het trouwens helemaal geweldig!! Hij is echt merkbaar blij als hij iets rauw krijgt! Dus voor hem is het momenteel een groot feest :D
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

O wat erg he, ik heb hetzelfde verhaal gehad met Missy, niks niks niks moest ze :roll:
Ik heb het van een heeel klein beetje carnibest met blik mengen heel langzaam uitgebreid. En proeven he en als ze ook maar iets merkte liep ze resoluut weg :hm:
Maar ik ben vol blijven houden en op een gegeven moment ging het er langzaamaan wel in. Het heeft me heel erg veel geduld en tijd gekost hoor :icon_shifty:
Vis moet mevroi helemaal niet, alleen Buf en Jes maar dat zijn volgens mij gewoon vuilbakken :lol: Zelfs een vers uitgekotste hap van Redney gaat er met smaak in :esick:
Donderdag is weer kipdag dus dat nieuws volgt nog ;-)
kattekopje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:52

Bericht door kattekopje »

Ik heb nu wel zo vrolijk een bakje smuldier vlees in huis gehaald om te testen op ons racemonstertje, maar is het eigenlijk wel zo geschikt voor kittens of ligt het nog te zwaar op de maag?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Welk vers je haalt maakt geen verschil hoor, ze moeten er wel aan wennen als ze het nooit gehad hebben.
En kittens ook net als met brok en blik beginnen met kleine porties.
Wat ik wel zou doen met smuldier is als het kan eventueel wat fijner malen omdat het grover is dan de andere versvoeren.
Tenminste de vleesversie wel, van kip weet ik het niet zeker meer.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

De Rodi lamsvlees werd mij ook aangeraden. maakt het niet uit dat het eigenlijk voor de hond is? Zit daar veel verschil in? Hondenmensen gebruiken dit kennelijk meer. Ik kan misschien eventueel iets bestellen voor de kat of maakt dat niets uit?

De carnibest aten mij katten ook eerst niet, maar heel lichtjes verwarmd tot ongeveel lichaamstemperatuur met wat edelgist erdoor ging er rap in! Mijn katten zijn dol op de edelgist en de beetje zoute smaak daarvan doet het prima!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie