Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
IloJeM
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 aug 2003 15:32
Locatie: Omg. Utrecht
Contacteer:

Bericht door IloJeM »

Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Thnx Ilo ;-)

Ik heb ze in mn favoos gezet, heel veel te lezen heb ik wel gemerkt :lol:
Mischien dat ik daar ook vind of vis rauw mag, want dat vind ik hier niet terug.
Alleen dat het gekookt gegeven word.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Fiepie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:54

Bericht door Fiepie »

NU JA ZEG! ikke voor het eerst witvis kopen, heb ik gekookt en wat denk je? heel mijn keuken onder de kleine stukjes vis. Ze heeft het alle hoeken van de keuken laten zien. Eerst moest het van het schaaltje en op de vloer, maar gelukkig eet ze het nu van het schaaltje... zucht... als vegetarier vond ik het al heel wat om te koken maar dit is toch wel wat! Nu kan ik onder alle kasten kruipen om de restjes te vinden! :)
resilynn
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2007 22:12
Locatie: Den-Hoorn ZH

Bericht door resilynn »

Mijn katten eten bibi, en carnibest ( complete versvleesmaaltijd).
Helaas heb ik 1 kat die alleen brokjes lust, maar gelukkig de andere 3 eten wel versvlees.

Groetjes Yvonne
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Hoi, ik ben overgegaan op Carnibest sinds vandaag. Mijn katten zijn er nog niet echt voor te vinden.
Nu is mijn vraag, hoe lang mag je zo'n bakje vers voer laten staan, in hun eetbakje dan he.
Want als ik het onmiddelijk ga wegsmijten hebben ze niets gegeten.
Zou ook niet willen dat ze honger gaan lijden natuurlijk.
Ik hoop hier snel een antw. op te krijgen... ;-)

Groetjes Peeuwke
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

resilynn schreef:Helaas heb ik 1 kat die alleen brokjes lust, maar gelukkig de andere 3 eten wel versvlees.

Groetjes Yvonne
Ook ik heb 1 kat (van de drie) die alleen harde brokjes lust, eigenlijk vind ik het wel makkelijk. Een handje nature's best in het bakje en één blije kat. De andere twee kunnen soms zo trutten dit wil ik niet dat hoef ik niet.

Hoezo is dit voor jou helaas?
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

lianne schreef: Ook ik heb 1 kat (van de drie) die alleen harde brokjes lust, eigenlijk vind ik het wel makkelijk. Een handje nature's best in het bakje en één blije kat. De andere twee kunnen soms zo trutten dit wil ik niet dat hoef ik niet.

Hoezo is dit voor jou helaas?
Omdat vers beter is dan brok, daarom helaas. ;-)

Groetjes Hilde, Thomas en Femke
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Peeuwke schreef:Hoi, ik ben overgegaan op Carnibest sinds vandaag. Mijn katten zijn er nog niet echt voor te vinden.
Nu is mijn vraag, hoe lang mag je zo'n bakje vers voer laten staan, in hun eetbakje dan he.
Want als ik het onmiddelijk ga wegsmijten hebben ze niets gegeten.
Zou ook niet willen dat ze honger gaan lijden natuurlijk.
Ik hoop hier snel een antw. op te krijgen... ;-)

Groetjes Peeuwke
Heb je de Carnibest gemengd met hun eigen voer? Het is best moeilijk om katten over te zetten op Carnibest als ze blik/brok gewend zijn. Bij Millie (vorige kat) is het nooit helemaal gelukt jammer genoeg, terwijl Thomas nu niks anders meer wil :lol: .

Je kunt Carnibest best een poosje laten staan, katten ruiken zelf wel of het nog goed is of niet. 's Zomers moet je wel oppassen voor vliegen...

Groetjes Hilde, Thomas en Femke
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Hoi Hilde,

Ik had inderdaad wat van hun eigen eten erbij gedaan. Maar ze vonden het toch maar niets.
Wat op hun pootjes gedaan, en nog steeds niets. Wel heel veel miauwen in de keuken voor "echt eten" in hun ogen dan.
Toen dacht ik, het is mss wat koud, ze zijn dat ook niet zo gewoon dus, maar heel eventjes in de micro ermee. Zodat het op kamertemp. was. Nog steeds niets...
Voor ik ben gaan werken heb ik ze dan toch maar een beetje vis gegeven.
En dat aten ze dan wel weer op.
Net terug gekomen van het werk staan ze met zen 3 in de keuken te smeken voor eten. En ik geef weer een beetje Carnibest. 1tje heeft er een heel klein beetje van gegeten, maar echt heel weinig. De andere 2 weer niet.
Nu vertelde me iemand dat ik moest doorbijten, niets anders geven. Blijven volhouden. Maar ik wil natuurlijk ook niet dat ze uithongeren he!
En nog even een vraagje over Carnibest, kunnen ze daar geen wormen van krijgen?

Heel erg bedankt!
Groetjes
Peeuwke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt je katten inderdaad dwingen om uit honger over te stappen, maar doe dit niet te lang, want een kat mag absoluut niet vasten. Na een paar dagen zonder eten kan het spijsverteringssysteem plat komen te liggen en dan kan de kat dood gaan (door leververvetting). Het spijsverteringssysteem is dan namelijk niet meer uiit zichzelf opgestart. Daarbij komt dat veel katten na een paar dagen zonder eten misselijk worden en uit misselijkheid dus ook niet meer eten.

Mijn advies is dan ook heel rustig opbouwen, dus een heel klein beetje Carnibest erbij in het begin en ze dus niet dwingen gelijk over te stappen. Geef ze in het begin ook nog los alleen wat gewone brokjes, want zo krijgen ze in ieder geval wel wat binnen.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bedankt voor de raad Sandra, maar!

Bericht door Peeuwke »

Bedankt voor de raad Sandra, maar!
Ik ben er dus gisteren pas achtergekomen dat Rusty, de kater thuis het aan zijn nieren heeft :cry:
Ik weet nu niet meer goed wat doen wat eten betref! Zou ze dan liefs ook iets willen geven wat zowel goed is voor Rusty en men 2 andere schatjes.
Rusty moet op nierdieet. Dus zou nu eventjes willen wachten met Carnibest, een week ofzo voor ik weer ga proberen de 2 andere er op te zetten.
Want ga al veel last hebben met Rusty in een andere kamer andere voeding te geven.
Probeer ze wel zo min mogelijk Whiskas of dergelijke te geven! Ben nu al elke dag een beetje zelf aant koken, kip, vis, rijst...
Ga morgen vragen aan de DA wat ik voorlopig het beste kan geven aan ze! Want weet niet als zelf koken wel zo goed is. Er gaat natuurlijk veel verloren. Doe er wel wat poeder bij, van The missing link.
Groetjes
Peeuwke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Pas wel op met zelf experimenteren, want dan kunnen ze tekorten opdoen. Barfen is een serieuze zaak, waar je veel aandacht aan balanceren van de voedingsstoffen moet besteden.

Ik vind barfen echt heel goed, maar ik adviseer je toch om gewone brokjes (en nierbrokjes aan Rusty) te geven totdat je precies weet hoe het barfen goed gebalanceerd gaat en ze er ook lekker van eten. Het is inderdaad een goed idee dit met je dierenarts te bespreken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Meghan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jan 2007 01:22
Locatie: Spijkenisse/Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Meghan »

Ik lees ook steeds meer over verscoer en barf..
Mijn vriend is het er alleen niet zo mee eens ;-)
dus als hij er niet is krijgen de kittens af en toe een stukje kip
Pootjes van Nynne en Bam, Amy en Sinzi!
Gebruikersavatar
angela1983
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 jul 2006 21:17
Locatie: harderwijk
Contacteer:

Bericht door angela1983 »

Hey Meghan jij ook hier :-P

Ik ben hier al eeuwen niet geweest op dit forum.

Mijn katten eten al een tijd carnibest, Toen ik nog op dit forum actief was , aten ze brokken en af en toe natvoer. Ik zie grote verschillen op de bak, en de tanden zijn nog mooi wit.

S'morgens en s'avonds krijgen de katten carnibest. En af en toe een kippennekje. ;-)
[Afb. groter dan een smiley zijn helaas niet toegestaan in het onderschrift]
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Als ik me niet vergis bestaan er ook speciale versvoer nierdiëten.
Ik heb nu de puf even niet om het op te zoeken, zal morgen wel kijken.
Heel veel geduld hebben met overzetten is wel van belang als je een moeilijke eter hebt.
De moeilijke hier is Missy, ik ben 6 maanden bezig geweest om haar volledig op carnibest te zetten terwijl de rest na zo'n 3/4 maanden volledig barft.
Nu ben ik voorzichtig bezig om Missy ook over te laten wennen op volledig barfen en haar van de carnibest af te krijgen.

Zoals Sandra al zei, het moet wel heel uitgebalanceerd gedaan worden.
Het is niet zo dat je de katten zomaar even op rauw voer over kan zetten.
Ik heb me de eerste tijd veel ingelezen over dit onderwerp en nadat ze over waren nog om er zeker van te zijn dat ik het goed doe.

Ik geef bij het voer wel soms toevoegingen zoals zeewier en zalmolie. Edelgist dagelijks om ze vlovrij te houden.

Missy's gebit ziet er al veel beter uit, zij is gevoelig voor tandsteen.
Voor de rest zitten ze veel mooier in hun vacht en Buffy die altijd heel iel bleef, soms zelf eng mager werd vanwege een licht hartruisje is heel erg bijgekomen met dit voer.

Hier blijven ze allemaal trouwens nog wel hun nukken houden maar ik weet dat ik ze het beste geef dus ik hou wel vol ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie