Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jul 2004 14:59
Locatie: Deurne

Bericht door Anke »

Maar wat er door droogvoer en zo zit is echt niet biologisch, allemaal afval, als je ziet wat er allemaal naar de dierenvoer fabrikanten gaat aan troep zou je spontaan vegetarisch worden als dier zijnde. Het vlees wat daar doorgaat zit ook vol met hormonen.
Mensen ellende is erg. Dieren ellende nog erger, het wordt veroorzaakt door ellendige mensen!
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Je kan dan toch biologisch vlees kopen? Als je zelf gaat samenstellen, of als je een lekker tussendoortje geeft dan kun je zelf kiezen wat je koopt.
De meeste mensen die barfen gebruiken biologisch vlees.

Maar wat Anke zegt, de grootste troep zit in de brokken.
Anonymous

Bericht door Anonymous »

yedamy schreef:de grootste troep zit in de brokken.
Begrijp me niet verkeerd maar ik krijg een beetje het gevoel van alle vergelijkingen (het roken bijvoorbeeld) en informatie (het vele graan en mais wat helemaal niet in een kattenmaagje hoort, of het feit dat er kankerverwekkende stoffen in zitten) dat we onze katten eigenlijk gewoon mishandelen als we ze brokjes geven.
Is vlees dan echt zoveel beter?! Daar zitten toch ook zeker stoffen in die niet goed voor ze zijn..
Ik vind het een beetje beschuldigend klinken eigenlijk. Alsof kattenliefhebbers die brokjes geven, niet het beste voor hun katje willen? Mij is juist brokjes geadviseerd voor onze Snoozle..
Nouja nogmaals begrijp me niet verkeerd maar ik voelde me zo onderhand een beetje schuldig tegenover mijn poesje dat ik haar geen vlees of uitgebalanceerde barfer-voeding geef.. Is dat terecht? Kan ik echt beter overstappen op vlees voeding i.p.v. brokjes?!?!
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Het allerlaatste wat ik wil is mijn mening opdringen of iemand schuldig laten voelen. Ik zou alleen graag willen dat mensen wat kritischer kijken naar het kattenvoer en niet alles voor zoete koek aannemen. Geloof me ik was er ook van overtuigd dat ik met Royal Canin het allerbeste gaf wat mijn katten konden wensen. Ik ben heel erg blij dat iemand me een aanzetje heeft gegeven tot nadenken en dat ik me er in ben gaan verdiepen. Mijn katten deden het ook prima op brokken hoor, op een paar chronische diaree gevallen na. Hun vacht was schitterend en ze aten goed. Maar ik zie wel een enorm verschil na het overstappen naar andere voeding (minder en betere ontlasting, veel minder overgeven, minder verharen, minder klitten - ik heb 8 langharige- zachtere vacht, geen prut in neus of ogen, goed op gewicht, mooie tanden).

Ieder moet de keuze voor zichzelf / de kat maken, ik kan niet in iemands portemonne of tijd kijken. Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat de kat zijn lichaam niet gebouwd is om droge brokken te eten. Daarnaast probeer ik de vooroordelen over rauwvoer weg te halen, de angst ervoor is onnodig.
Gebruikersavatar
Anke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 jul 2004 14:59
Locatie: Deurne

Bericht door Anke »

Ik deed vroeger vakantiewerk bij een kippenslachterij, al het afval was voor dierenvoeders, varkens eten bv ook hun soortgenoten op. Er zal heus wel gekeken worden wat erin gaat, maar het zal niet het beste vlees zijn hoor, en je betaald ook voor de merken.

Niet te veel van aantrekken want mijn katten doen het ook prima op brokjes.
Maar precies wat Yedamy zegt vers vlees is goed voor ze, gekookte vis ofzo ook, ik wissel vaak af. Maar onze huiskatten zijn zo gewend aan de brokken dat het ook prima voor ze is hoor.

Maar mijn katten vinden het rauw voer heerlijk, ze worden echt "oerkatjes" met grommen bij het bakje en alles zo lekker vinden ze het. Elke dag vers vlees kan ik niet betalen, maar ik eet het zelf niet dus dan mogen de katjes wel es wat lekkers.
Mensen ellende is erg. Dieren ellende nog erger, het wordt veroorzaakt door ellendige mensen!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ook hier niet te verkrijgen en ik vrees ook niet te betalen voor een grote groep katten.
Als dit anders is hoor ik het graag. ik heb altijd open gestaan voor deze dingen, maar het moet wel uitvoerbaar zijn.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Xenobinol
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2004 17:00

Bericht door Xenobinol »

Anke schreef:Maar mijn katten vinden het rauw voer heerlijk, ze worden echt "oerkatjes" met grommen bij het bakje en alles zo lekker vinden ze het.
Dat oerkatjes gebeuren, gebeurt hier dus ook :smile:
Gebruikersavatar
Iris
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2005 17:20
Locatie: Almere

Bericht door Iris »

Ik raak echt in de war van al die antwoorden, wat is nou het beste voor mijn lieve katertjes?
Ik geef ze droogvoer van RC, volgens mij is dit wel goed voer? En ik denk dat ik ze af en toe maar eens wat vers (rauw) vlees ga geven. Want dat schijnt goed voor ze te zijn.
Maar wat betreft het droge voer, weet ik niet of ik het nu goed doe met RC? Zou iemand me asjeblieft willen zeggen wat nu echt het beste droge voer is?
En ik had nog een vraag: Onze dierenwinkel verkoopt zakjes met gedroogde vis (krab, zeebaars en kreeft geloof ik). Onze katten zijn er heel erg gek op. Maar is dit schadelijk voor mijn katten? Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Alvast bedankt.

Gr Iris
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Bericht door dustyfan »

Wij geven onze katten sinds een paar maanden ook RC en iedereen is daar erg tevreden mee. Dit wissel ik ongeveer eens per week af met verse vis of vlees, wat voor de katten altijd een feestmaaltijd is.

Voor de vismaaltijd kopen we diepvries-koolvisfilet die (erg handig) in porties van 4x 100 gram verpakt zitten. Die leggen we 's ochtends in de koelkast om te ontdooien, zodat ze 's avonds voor consumptie geschikt zijn.

Voor de vleesmaaltijd koop ik (bij de supermarkt) blokjes runderhart.

Deze 'verse' maaltijden blijken tot nu toe nog steeds de beste remedie tegen tandsteen te zijn, waar vooral Keesje anders nogal gauw last van heeft.
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
RmE
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 dec 2004 12:27
Locatie: Randstad

Bericht door RmE »

Mijn kat krijgt net zoals mijn vorige katten droge brokken( a.h vis brokjes). Ik heb van diverse dieren artsen gehoren gekregen dat dit echt de beste voeding is. Één beweerde dat droge brokken beter voor de kat is dan blik voer.
Gebruikersavatar
xRobinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2006 14:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door xRobinx »

RmE schreef:Mijn kat krijgt net zoals mijn vorige katten droge brokken( a.h vis brokjes). Ik heb van diverse dieren artsen gehoren gekregen dat dit echt de beste voeding is. Één beweerde dat droge brokken beter voor de kat is dan blik voer.
De rede waarom dierenartsen dit zeggen is omdat katten van alleen blikvoer heel erg tandsteen krijgen, en brokjes schrapen nog enigzins langs de tandjes. Ik ben zelf een "barfer" en overtuigd van het feit dat het beter is dan droge brokjes en/of blikvoer. Ik zeg zeker niet dat mensen die brokjes geven mishandelaars zijn want ik heb zelf ook brokjes gevoerd en wat toen ook overtuigd dat het goed was.

De aanleiding voor mijn zoektocht naar vers voer was een reactie van een bekende toen ik zei dat ik wel eens kipfilt gaf (rauw).
Er werd gezecht dat daar salmonellea in zat wat niet goed is voor je kat, maar ik heb dus op internet gevonden dat je je katje met alleen vlees botjes en orgaantjes heel goed (en goedkoop) kan voeren.

Hier een weekmenu'tje van Bailey.

Ma: orgaanmix van kip, een kippevleugel en een eendagskuiken.
Di: halve duif, eendagskuiken.
Wo: twee kuikens en eendenvlees (soms met bot)
Do: twee kippennekken en konijn.
Vr: kippenrug (met bot) en runder of lamsgehakt.
Za: halve duif en een eendagskuiken.
Zo: kippenvleugel en paardenvlees.

Ik geef het niet altijd precies zo maar hou wel zo veel mogelijk dit menu aan. :smile:

Vers vlees kan ook helpen sommige medische problemen op te lossen, zoals blaasgruis, heel het jaar door verharen, allergie en jeuk, kale plekken en nier insulficientie(of hoe je dat schrijft :-| )

voor geintresseerden, zoek een op Google naar: versvlees, kat of natuurlijk voer, kat
Succes!! :grin:
Groetjes Robin en Bailey
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

xRobinx schreef:Hier een weekmenu'tje van Bailey.

Ma: orgaanmix van kip, een kippevleugel en een eendagskuiken.
Di: halve duif, eendagskuiken.
Wo: twee kuikens en eendenvlees (soms met bot)
Do: twee kippennekken en konijn.
Vr: kippenrug (met bot) en runder of lamsgehakt.
Za: halve duif en een eendagskuiken.
Zo: kippenvleugel en paardenvlees.
Ik ben al jaren vegetariër en ook al zal ik mijn kat nooit vegetarisch laten eten (als echte carnivor zijnde), toch moet ik er niet aan denken iedere dag rauwe kuikens, konijnen, eenden, duiven e.d. voor haar klaar te maken. Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt wat het gezonde ervan betreft, maar ik gruwel van de gedachte om iedere dag deze bloederige rauwe hap voor haar te moeten bereiden...

Zijn er meer mensen die het idee om met al dat bloederige spul bezig te zijn enigszins vies vinden, of ben ik hier nu vreemd in? :-(

groetjes,
Sandra

PS: Mijn 12-jarige kat is een lastige eter, maar gelukkig heb ik nu brokjes van het merk "One" die ze wel heerlijk vind.
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Ik vind het idee heel goed. Het is heel natuurlijk voer voor de kat. Maar ik zie dat ook niet zitten hoor om dat elke dag te moeten "bereiden". Dus je bent niet de enige Sandra. Ik krijg al kippenvel bij het idee...
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ik heb dat ook hoor!

Het zal ongetwijfeld erg gezond zijn voor de kat, maar een premiumvoer is ook goed voor ze. En een stuk minder gedoe vind ik.

Daar komt nog bij dat ik ze ook weleens tonijn en koolvis heb voorgezet en ze trokken gewoon hun neus op :???: Dus ik houd het gewoon bij premium brokjes.
Gebruikersavatar
xRobinx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 jun 2006 14:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door xRobinx »

Sandra W schreef: Ik ben al jaren vegetariër en ook al zal ik mijn kat nooit vegetarisch laten eten (als echte carnivor zijnde), toch moet ik er niet aan denken iedere dag rauwe kuikens, konijnen, eenden, duiven e.d. voor haar klaar te maken. Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt wat het gezonde ervan betreft, maar ik gruwel van de gedachte om iedere dag deze bloederige rauwe hap voor haar te moeten bereiden...

Zijn er meer mensen die het idee om met al dat bloederige spul bezig te zijn enigszins vies vinden, of ben ik hier nu vreemd in? :-(

groetjes,
Sandra

PS: Mijn 12-jarige kat is een lastige eter, maar gelukkig heb ik nu brokjes van het merk "One" die ze wel heerlijk vind.
hoi
ik kan me voorstellen dat dat tegenstaat ja :smile: dat geeft ook niet ieder zijn ding toch?
er zijn zeker veel meer mensen die dat eng en vies vinden.
er is ook een kompleet vers voer te verkrijgen, misschien is dat hier wel vaker vermeld(ik heb niet het hele topic door gelezen dat doe ik vanavond even)

er zijn echt mensen die er niet aan kunnen wennen, ik heb zelf net nog een heel konijn in stukken staan knippen en kan me echt wel voorstellen dat niet iedereen dat ziet zitten hoor ;-)
Groetjes Robin en Bailey
Plaats reactie