Over op KVV

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Te vroeg gejuicht, vanmiddag was er geen restje kip meer en de lam met een beetje blikvoer werd niet gegeten.
Dus: lam met kip en een beetje blikvoer is ok, alleen lam niet ;-)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

Bij KB Raw zit bij de Lam ook een klein beetje pens (terwijl die dan dus naar mijn mening onterecht bij de katten-KVV staat).
Ik neem aan dat dat bij jouw merk Lam niet zo is?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Dat is een goeie Rik, er staat bij de Tinlo barfmenu alleen: lamsorganen, maar of daar dan pens bij zit?
Het staat niet gespecificeerd in ieder geval, maar zou wel kunnen verklaren waarom ze hun neusjes er voor op trekken :grin:

Nou ja, er ligt nu kalkoen te ontdooien van KB, heb er wat dunnere plakken van gesneden, zodat het straks ontdooid is, dan kunnen ze de lam gemengd met kalkoen opeten en dan kopen we deze maar niet meer ;-)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

crazycatladyP schreef: 21 nov 2022 14:10 Dat is een goeie Rik, er staat bij de Tinlo barfmenu alleen: lamsorganen, maar of daar dan pens bij zit?
Nee, dan zit daar geen pens in. Bij KB Raw staat het er echt op.
https://www.animalfoodexpress.nl/kb-mix-lam-1-kg
Ik zie dat het tegenwoordig zelfs 40% is (ik dacht dat het veel minder was vroeger).
Maar nu staat er ook bij dat het minder geschikt is voor katten (maar hij staat nog wel tussen de katten-KVV :twisted: ).

Barfmenu Lam: https://www.animalfoodexpress.nl/barfmenu-lam-kat-250-g
Vers lamsvlees, verse lamsbotten, verse lamsorganen, vers kippenvlees, verse kippenbotten, zalmolie, vitaminen en mineralen
crazycatladyP schreef: 21 nov 2022 14:10 Het staat niet gespecificeerd in ieder geval, maar zou wel kunnen verklaren waarom ze hun neusjes er voor op trekken :grin:
Ja, ze kunnen ook de smaak gewoon minder vinden. Of dat ze eraan moeten wennen. Het is geen McDonalds met smaakmakers :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Met 40% pens kan ik me niet voorstellen da veel katten dat zullen eten.
Nee, het is inderdaad geen MacDonalds, gelukkig ;-)

Ze hoeven ook niet alles lekker te vinden natuurlijk, maar ik zou het wel fijn vinden als er tenminste 1 zoogdier was om mee af te wisselen, want alleen kip, eend, kalkoen en vis is net iets te beperkt naar mijn mening.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

Konijn en/of Haas zou inderdaad wel fijn zijn.
Maar met Barfmenu is het dus geen absoluut vereiste omdat het compleet is.
Maar ik kan me je gevoel wel voorstellen.

Overigens heb je dus Fazant/Eend geprobeerd. Maar niet Fazant apart.
Daarom vind ik de enkel diersoorten wel zo fijn. Dan weet je zeker dat alles van één dier is.

(En dan is er nog Duif, maar dat is natuurlijk ook gevogelte.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Ja klopt, ik weet dat de barfmenu compleet is, maar als ze nou "compleet" zouden eten, zou ik graag van de premix afstappen, of maar heel af en toe eens geven (1 of 2 keer in de week).

Klopt ook dat ik Fazant apart nog niet geprobeerd heb, daarom ligt er nu een rol fazant van KB in de vriezer :grin: en ook een rol eend, want die van buddy was inderdaad fazant/eend of eend/zalm.
Er ligt ook een rol Haas voor ze klaar, dus we houden ons wel bezig met lijstjes deze week :lol:
En Buddy schijnt nogal veel lever en vitamine A toe te voegen, dus daar geef ik liever niet te veel van.

Ik ben erg blij met de samenstelling van de KB-raw, zit veel mooier in elkaar dan de Kivo bijvoorbeeld, hopelijk zijn de kittens het met me eens ;-)
Voor morgen ligt er naast de kalkoen, een rolletje konijn van Tinlo uit, kijken of ze die wel lust.
Ze gaan op dit moment door zo`n 400g per dag, dus aan 1 rolletje van 250g heb ik nu toch niet genoeg.
Dat wordt gelukkig wel minder straks, anders eten ze me arm :lol:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

200gr per kitten. Ja, dat kan wel kloppen. Kittens mogen lekker veel eten. Dat wordt inderdaad minder.
Hier zitten ze op 125gr (met af en toe dus een snack/eendagskuiken/kippennekje).

Ik denk dat je niet veel duurder uit bent dan bv een kwalitatief goed blikvoer (waar ze meer van moeten hebben).
Voor bv Animonda Carny (die ik wel eens geef wanneer ze een blikweekje hebben) zit je ook op €4,66/kg.
En dat vult lang niet zo goed als KVV :)

(Uiteraard moet je dan wel richting de 1kg worsten want met die 250gr worstjes eten ze je inderdaad arm :lol: )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Haha inderdaad Rik, die 250g worstjes zijn leuk om te testen, maar de 1 kg schiet nu beter op.
Ach, ze kregen eerst orijen brok en inderdaad carny en macs blikvoer dus als ik me bij de 1 kg worsten houd, ben ik zelfs goedkoper uit, heb ik uitgerekend ;-)

Ze zaten hier op de kleine blikjes, want de kittens deden samen met 1 blikje en de oudere katten weer andere, dus dat was iets van 7 of 8 euro de kilo.
En dan is dit nog gezonder ook :smile:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Nou, de konijn van Tinlo is door beiden afgekeurd.
Er werd niet eens van geproefd, dus heb het maar weggegooid.
Kalkoen van KB, viel wel erg in de smaak gisteren, morgen miauwmix proeven, een keer moet het toch lukken om iets te vinden dat ze beiden lekker vinden, naast gevogelte ;-)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

Ai, wat jammer. En de konijn van barfmenu is ook echt alleen maar konijn (of ze moeten de zalmolie niet lekker vinden).
Ik ben benieuwd of de smaak dan zoveel anders zou zijn als KB konijn.

Dan zijn ze toch een beetje kieskeurig. Hopelijk leren ze dat een beetje af als ze wat verder in het proces van omschakeling zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Ik vind het ook vreemd, want de konijn van Kivo werd door Quenya naar binnen geschrokt :lol:
Het rook verder niet vreemd ofzo, anders zou ik bijna denken dat het niet goed meer was.
Konijn van Kivo kon ik bij ook bij Niamh een heel klein beetje van verstoppen onder de kip of kalkoen en dan ging het naar binnen ;-)

Dan houden we het toch maar bij Kivo of KB, als die wel gegeten wordt en dan geef ik Niamh het maar wat vaker een klein beetje, hopelijk leert ze het dan ook waarderen.

Van Tinlo gaat eigenlijk alleen de kip en de vismix goed, dan houden we die er maar in om af en toe wat premix te kunnen geven. Heb nu een doosje van de kip staan.

Ze lijken zelfs iets kieskeuriger te worden, vooral de kleinste.
Maar die was dan ook vrij mager toen ze hier kwam en met die diarree trok dat natuurlijk ook niet echt bij.
Sinds we met KVV begonnen zijn, is ze flink aangekomen en ze zit supermooi op gewicht en in haar vachtje nu, misschien dat ze daarom ook wat kieskeuriger wordt, ze zal minder honger hebben ;-)
Merk ook dat ze wat minder gaan eten, ze eten nog steeds voldoende, 4 keer per dag, maar in het begin leken ze er geen genoeg van te krijgen, als ik eten bleef geven, bleven ze het opeten.
De jongste was in het begin echt gefixeerd op eten, nu loopt ze regelmatig weg bij haar bakje, terwijl het nog niet helemaal leeg is.
Of ze probeert het te begraven, dan moet ik snel zijn, want anders belandt het bakje met KVV omgekeerd op de vloer :lol:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

crazycatladyP schreef: 23 nov 2022 16:20 Of ze probeert het te begraven, dan moet ik snel zijn, want anders belandt het bakje met KVV omgekeerd op de vloer :lol:
:lol:

Hier is Bono het stofzuigertje. Die slurpt alles naar binnen.
En Yuna het ook maar dreigt om het te laten staan, dan staat hij al achter haar.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ze niet zoveel nodig hebben. Ik weet niet hoeveel je aan natvoer en brokken gaf. Maar KVV is natuurlijk bijna 100% door het lichaam te gebruiken dus hebben ze er minder van nodig.

Nu staat er wel 80-100 gram per kg gewicht voor kittens maar op een gegeven moment zullen ze onder de volwassenen gaan vallen en daar staat 30-40 gram per kg. En dat is ook nog maar een grove indicatie want hier krijgen ze maar 20-30 gram per kg. https://www.voerwijzer.com/hoeveel-kvv- ... nd-voeren/

Als Niamh al gecastreerd is heeft ze natuurlijk ook niet zoveel meer nodig.

Hier laat Yuna soms een beetje (of de helft) staan (maaltijd van 40gr) en dan zet ik het naast mij op de bank (zodat Bono er niet direct aan begint). Vaak komt Yuna dan na een paar minuten toch weer terug om het schoteltje langzaam leeg te eten. En als ze niet komt gaat het de ijskast in (ik kan het sowieso niet laten staan met die stofzuiger in de buurt ;) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Niamh is inderdaad al gecastreerd, Quenya eet ook het meest, in verhouding.
Maar was ook wel mager, nu niet meer, dus het is wel te zien dat alles bruikbaar is voor het lichaam.
Brokken aten ze heel veel, er stonden onbeperkt brokjes, maar er ging heel wat doorheen op een dag.
Maar ja, als alles er ook meteen weer uitkomt, heb je er ook niet veel aan natuurlijk....
Ik ga de hoeveelheden inderdaad maar eens bijstellen naar beneden ;-)

Haha, die Bono :lol:
Quenya eet ook het eten van Niamh op, als ze de kans krijgt.
Mept zelfs met haar pootje in Niamh haar snoetje, ga eens opzij...
Dus Niamh eet op het aanrecht, daar kan Quenya (nog) niet bij ;-)
Niamh eet het meestal in 2 of 3 keer, neemt dan even een paar minuten pauze en komt dan weer terug.
Daar krijgt ze dus de kans niet voor als het op de grond staat ;-)

Als ze het langer laat staan, zet ik het ook in de koelkast.

Voor morgen 2 kuikens uitgelegd, moest wel even slikken, maar we moeten er een keer aan geloven.
Niamh ruikt wel een beetje uit haar bekje, vind ik, dus maar even "tandjes poetsen" met een kuiken morgen ;-)

En Tess eet ook al wat KVV, door haar natvoer gemengd, moet er alleen niet te veel doorheen doen ;-)
Toen ze hier kwam, was ze echt brokken verslaafd, een jaar geleden, heeft echt lang geduurd, voor ze haar blikvoer wilde eten, dus we doen het langzaaam aan :smile:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Nou, we hebben het gevonden hoor :grin:
De miauwmix is al 3 keer van de bordjes gelikt, helemaal schoon ;-)
Goedgekeurd door beide dames.

Deze is wel wat vet, maar voor de nodige afwisseling, moet dat af en toe wel een keer kunnen denk ik.
Zal wel komen door de zalm die erin zit.
Geloof dat we hiermee dan wel een aardig compleet menu kunnen maken, af en toe een beetje konijn erdoorheen smokkelen en dan 4 keer p/w gevogelte en wat vis.
2 keer per week een kuiken, dan zit ik volgens mij aardig goed?

Straks krijgen de dames een kuikentje, zal eens kijken of het lukt om foto`s te maken :grin:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie