Over op KVV

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Nou, dat was geen succes, althans, dat is mijn mening ;-)
Het was precies zoals ik me herinner van 7 jaar geleden met Jera, Quenya bleef dat kuiken maar overal heen gooien, inclusief in de kattenbak.
Na een kwartiertje een sneetje in het kuiken gemaakt, alles zat onder op een gegeven moment, onder de eigeel en vastgeplakte grit, maar gegeten werd er niet.
Ik kon het niet langer aanzien :pdtkap: en heb er na een dik half uur een eind aan gemaakt en de kuikens opgeruimd.
Niamh had zich onder het bad verscholen en wilde het kuiken niet aanraken, ook niet na opensnijden.

Laten we het erop houden dat de badkamer een goede schoonmaakbeurt heeft gehad :lol: en de dames hebben een paar blokjes gedroogde kip van thrive in een voerpuzzel gehad en daarna nog wat miauwmix, die schoon op ging en nu liggen ze al de hele middag lekker te slapen in het zonnetje.

Misschien dat ik in het voorjaar, als de ren klaar is, het buiten nog een keer ga proberen, of toch maar in een bench, maar dit was geen succes, wat mij betreft :oops:
Intussen maar eens kijken of wat ik gedroogd vlees kan geven, voor de tandjes, of gewoon wat kipfilet, zou dat ook werken?
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

crazycatladyP schreef: 24 nov 2022 15:25 Misschien dat ik in het voorjaar, als de ren klaar is, het buiten nog een keer ga proberen, of toch maar in een bench, maar dit was geen succes, wat mij betreft :oops:
O, wat jammer. Zeker als ik hier zie hoe enthousiast ze erover kunnen zijn.
Hoe verschillend katten toch kunnen zijn.
Of ze hebben gewoon nog niet in de gaten dat het te eten is :lol:
crazycatladyP schreef: 24 nov 2022 15:25 Intussen maar eens kijken of wat ik gedroogd vlees kan geven, voor de tandjes, of gewoon wat kipfilet, zou dat ook werken?
Kippennekjes is ook erg goed. Maar dan moeten ze dat wel willen eten en het kan best zijn dat ze nu zoiets hebben van "moeten we kauwen op ons eten? ga toch weg". Verder kun je inderdaad al het vlees wel drogen. Je kunt ook zelfs plakjes KVV drogen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Rik schreef: 24 nov 2022 15:40 Kippennekjes is ook erg goed. Maar dan moeten ze dat wel willen eten en het kan best zijn dat ze nu zoiets hebben van "moeten we kauwen op ons eten? ga toch weg". Verder kun je inderdaad al het vlees wel drogen. Je kunt ook zelfs plakjes KVV drogen.
:lol: moeten we kauwen op ons eten!?

Ik denk dat ze het inderdaad niet door hadden dat het eten was, Quenya vond het wel erg leuk om mee te gooien en te spelen, maar de zooi werd me toch echt te gortig :oops:
Ligt dus ook echt aan mij, hoor.
Misschien als ik ze langer hun gang had laten gaan, dat het goed gekomen was ;-)

Wat een goed idee om zelf vlees te drogen!
Volgens mij had je het al eerder genoemd, maar ik was het weer vergeten.
Ik heb een voedseldroger, dus dat is een leuke bezigheid.
Valt KVV niet uit elkaar als je het droogt?
Ik zal eens bij de slager langs gaan, kijken wat die "over" heeft en of ik dat eventeel kan drogen.
Bedankt voor de tip weer!
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

crazycatladyP schreef: 24 nov 2022 16:07 Valt KVV niet uit elkaar als je het droogt?
Nee, als het goed is niet (wel snijden als het nog een beetje bevroren is). Als het ontdooit is dan heeft het nog net genoeg binding (wel voorzichtig behandelen en hangt natuurlijk ook een beetje van de soort maling af). Het is daarna al vrij snel een soort rösti. Je moet het daarna dan wel even langer drogen om lekker goed droog te krijgen.

Ik heb dat ooit met de vis-KVV gedaan omdat Yuna dat niet at (en ja hoor, ze at het gedroogd wel :-o ).

Ook kippennekjes kun je drogen maar dat heb ik nog nooit gedaan. Want volgens mij moeten die heel erg lang in de droger. Ik heb ze wel al eens winkel-gedroogd gekocht. Ik heb wel (eenden)levertjes, (eenden)hartjes, spierinkjes, sprotjes, vis-KVV en zalmbuiken (erg vet) gedroogd. De levertjes en hartjes waren voor Yuna ook geen success.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Goed om te weten en ook handig dat ze sommige dingen dan wel eten ;-)
Ik zat inderdaad aan levertjes en hartjes te denken, meestal kunnen slagers dat niet echt meer kwijt tegenwoordig,
Zal KVV toch ook eens proberen dan.
Eerst hartjes scoren, dan kan alles er in 1 keer in, wel zo voordelig :smile:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Gedroogde kippenhartjes vallen in de smaak hoor :grin:
Heb maar even een zakje getest, voordat ik al die moeite ga doen, met drogen ;-)

Bij onze volgende bestelling bij de bio-slager, wordt er dus ook vlees om te drogen voor de katten meebesteld.
"Chicken-jerky" :lol:

Vandaag maar een doosje miauwmix besteld en kalkoen van KBraw, blijkt bij Dieza zelfs goedkoper dan bij de webwinkel waar ik de proefrollen bestelde :smile:
Moet het dan wel per doos van 10 rollen bestellen, maar als ik elke maand 1 of 2 doosjes bestel van steeds een andere smaak, kan ik als het goed is blijven afwiselen.

Voor nu dus straks voldoende kip (Tinlo) en kalkoen (KBraw) op voorraad, dat vinden ze samen met eend, het lekkerst.
De eend van KBraw hebben we nog niet getest, maar heb nog eend van Tinlo en eend/zalm van Buddy, dus als we die afwisselen met de miauwmix (rund) en de smaakjes die ik heb liggen om te testen, komen we een heel eind qua afwisseling.
Ook vis gaat er prima in en daar heb ik nog voldoende smaakjes van liggen om te testen.

Tegen volgende maand weten we dan wel welke smaakjes er dan weer besteld kunnen worden.
Het was een heel gezoek, maar ik geloof dat ik een beetje overzicht begin te krijgen, mede dankzij dit draadje.
Ook handig om het terug te kunnen lezen ;-) :grin:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

Fijn dat de hartjes in de smaak vallen.
Ook leuk dat je nu een beetje overzicht begint te krijgen. Het is inderdaad een heel gepuzzel.

Zo heeft elke KVV maling een beetje zijn eigen eigenschappen. Van KB Raw vind ik bv de kalkoen veel bloed bevatten en wat 'losser' (ik denk dat je die bv niet zou kunnen drogen in schijven). Fazant heeft dan weer een beetje een plakkerige pasta/pate structuur zonder bloed en Konijn ziet er altijd heel mooi uit. Ps. Dat kan per merk denk ik ook wel verschillen omdat maling en verhoudingen ook meespelen.

Yuna laat heel af en toe de kalkoen staan. Vanochtend toevallig ook weer. Ze liep er (2x twijfelend) gelijk van weg (terwijl ze van die batch de vorige maaltijden gewoon zonder problemen at). Op zo'n moment kruimel ik er dan een blokje cosma overheen. Maar Yuna is er ook zo een die bv van catnip eet (daar gaat ze niet in rollen maar eet ze op en is ze heel enthousiast door). Dus ik dacht, ik strooi er eens een heel klein beetje catnip overheen. En ze eet zo haar schoteltje leeg :lol:

Zo is het dus niet alleen een gepuzzel met de KVV zelf maar ook met hoe het geaccepteerd wordt door de katten :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Ja precies Rik, je kan het nog zo mooi bedenken, maar de katten spelen ook een belangrijke (de belangrijkste) rol in de puzzel ;-)

Die Yuna :lol:
Ik gebruik die truc met de cosma blokjes ook, als het dan nog niet gegeten wordt, dan vergeet het maar ;-)
Zo heb ik vandaag ook weer het grootste deel van de fazant/eend naar binnen gekregen.
Soms gebruik ik ook een likje blikvoer (echt een kruimel) als dat open staat , je moet creatief zijn soms :-P

Grappig, die verschillen, de kalkoen van KB doen ze hier een moord voor, nog meer dan die van Kivo.
Ik vind de structuur ook erg mooi.
En de vis wordt hier ook goed gegeten, de mijne eten konijn dan weer met lange tanden.

En de Tinlo, waar ik zo mooi mee dacht af te wisselen, vanwege de premix, wordt ook beduidend minder graag gegeten dan de andere merken.
Ze gaan er ook weer van stinken.
Ook vind ik de Tinlo erg papperig en fijn gemalen, ik ben nu door de kleinste rolletjes heen, hopelijk zijn de grote rollen wat grover gemalen, aangezien daar "hond" bij staat.
Die heb ik namelijk nog een doosje liggen ;-)

Het zakje hartjes werd vanmorgen nog net niet uit mijn hand getrokken :lol:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

crazycatladyP schreef: 27 nov 2022 14:40 Ook vind ik de Tinlo erg papperig en fijn gemalen, ik ben nu door de kleinste rolletjes heen, hopelijk zijn de grote rollen wat grover gemalen, aangezien daar "hond" bij staat.
Ja, ik dacht eigenlijk dat die 1kg worsten alleen voor de honden waren.
Bij Dieza zie ik er echter ook kat bij staan.
Maar bij Tinlo zelf niet. https://webshop.barfmenu.nl/barfmenu-ko ... =101002568
Samenstelling is ook nét iets anders (dus de structuur misschien ook).

Code: Selecteer alles

                       Kat     Hond
Vochtgehalte:        63,94 %  59,71 %
As:                   2,90 %   2,70 %
Eiwit:               18,50 %  16,73 %
Vetgehalte:          11,09 %  17,00 %
Celstof:              0,31 %   0,29 %
Calcium:              0,91 %   0,90 %
Fosfor:               0,62 %   0,57 %
Rest:                 1,73 %   2,10 %
Ca:P Verhouding:      1,48     1,59
Energie:(kcal/100g) 173,80   219,97
Vet is dus ook een stuk hoger.
Ingrediënten zijn verder wel hetzelfde dus voor de hond geen toevoegingen als Pens of Groente.
Helaas geven ze bij Tinlo niet de verhouding in percentage van de ingrediënten (zoals bij KB).
Kwaliteit aan vlees bij Tinlo is volgens mij wel prima (dus zou ik ook niet bang zijn de honden KVV af en toe te geven).
crazycatladyP schreef: 27 nov 2022 14:40 Het zakje hartjes werd vanmorgen nog net niet uit mijn hand getrokken :lol:
Heel fijn :)

Edit: O, hier heb ik het daar wel eens over gehad op barfplaats (met die 1kg worsten).
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=139528
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Dank Rik, ook voor de link naar BP.
Bij Dieza zeiden ze dat de samenstelling van de grote en 250g worsten hetzelfde was, dat is dus niet zo.
Alleen grover gemalen, zeiden ze.

Ik had ook zelf research moeten doen in plaats van ervan uitgaan dat dat klopt ;-)

Nu is het verschil niet dramatisch, dus de rollen kip ga ik gewoon voeren, als afwisseling, tot ze op zijn, maar wel goed om te weten, voor een volgende keer.

Die 250g worstjes vind ik echt te duur om te blijven geven en ik ben ook niet enthousiast over ze.
Denk dat ik de KB en Kivo dan maar ga afwisselen met af en toe Buddy`s, daar zit ook een premix in en eventueel zelf wat supplementen toevoegen, nadat ik me beter ingelezen heb.

Heb een fijne website gevonden (wel in het engels), misschien heeft iemand hier er ook iets aan:
https://perfectlyrawsome.com/raw-feedin ... d-kittens/
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Gisteren even naar Dieza om wat snacks te halen, kippenhartjes hadden ze niet op voorraad, dus maar even bij de slager gehaald.
Wel waren mijn rollen van Dogmeat binnen, dus die meteen meegenomen. de kwartel is goedgekeurd vanmorgen ;-)

Gisteravond voor beiden een kippenhartje op een schoteltje gelegd, ze werden helemaal wild.
Niamh bleef er maar aan likken en Quenya begon ermee te gooien, net zoals met het kuiken laatst. :lol:
Scherp mesje gepakt en het hartje in stukken gesneden, toen snapte Quenya het en begon erop te kauwen.
Niamh probeerde het steeds op te likken met haar tong en liet het dan weer vallen.
Ze snapten beiden het kauwen dus inderdaad niet...
Voor Niamh een schaar gepakt en nog kleinere stukjes geknipt en toen ze niet meer van haar tong vielen met oppakken, begon te ineens te kauwen, toen het achter in haar bekkie kwam :grin:

Ik denk dus dat we de eendennekken en kuikens nog even uit moeten stellen en met kleine stukjes moeten oefenen en die steeds wat groter maken.
Zometeen krijgen ze ieder weer een hartje, de rest heb ik in porties ingevroren.

De gedroogde spiering die ik als snack had gehaald, snapten ze ook helemaal niks van :roll: zelfs niet na weken in water.
Wel likken en rondrennen, maar kauwen..? :edoh:
Lijkt er dus op dat je gelijk had, Rik. ;-)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Over op KVV

Bericht door Rik »

Hahaha. Grappig dat ze wel het instinct voor spelen en jagen hebben maar niet voor het eten en kauwen.

Inderdaad in stukjes (bijna gemalen of ter grote van brokjes) en dan steeds grotere stukjes zodat ze op een gegeven moment begrijpen wat kauwen is. Dat duurt wel even maar dan zouden ze het op een gegeven moment wel leren :)

Het grotere 'werk' kan dan wel even wachten ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Het jagen snappen ze prima, ik verstop `s middags, voor ik ga lunchen overal in huis wat gevriesdroogde cosma blokjes en kippenhartjes, dan moet je ze zien rennen en zoeken :lol:
Hopelijk leren ze daar ook een beetje van kauwen.

Vanavond krijgen ze ieder een stukje kipdijfilet bij hun KVV.
En inderdaad, laat het grotere werk nog maar even in de vriezer :grin:

Vanavond wordt mijn miauwmix en de KB geleverd, dan zit de vriezer echt helemaal vol en moeten ze een tijdje vooruit kunnen ;-)

Ze eten nu: kip, kalkoen, eend, fazant, kwartel, kuiken (gemalen, maar dan kunnen ze vast aan de smaak wennen).
En de miauwmix met rund.
Konijn en Haas heb ik nog liggen, dat bied ik nog een paar keer aan en als ze het echt niet gaan eten, dan geen konijn in het dieet, dan is het zo.
Er ligt ook nog een rol "natuurlijk" van Barfmenu, die is ook met rund geloof ik, die kunnen ze ook nog testen.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: Over op KVV

Bericht door crazycatladyP »

Rik schreef: 27 nov 2022 14:57 Ja, ik dacht eigenlijk dat die 1kg worsten alleen voor de honden waren.
Bij Dieza zie ik er echter ook kat bij staan.
Maar bij Tinlo zelf niet. https://webshop.barfmenu.nl/barfmenu-ko ... =101002568
Samenstelling is ook nét iets anders (dus de structuur misschien ook).

Code: Selecteer alles

                       Kat     Hond
Vochtgehalte:        63,94 %  59,71 %
As:                   2,90 %   2,70 %
Eiwit:               18,50 %  16,73 %
Vetgehalte:          11,09 %  17,00 %
Celstof:              0,31 %   0,29 %
Calcium:              0,91 %   0,90 %
Fosfor:               0,62 %   0,57 %
Rest:                 1,73 %   2,10 %
Ca:P Verhouding:      1,48     1,59
Energie:(kcal/100g) 173,80   219,97
Vet is dus ook een stuk hoger.
Ingrediënten zijn verder wel hetzelfde dus voor de hond geen toevoegingen als Pens of Groente.
Helaas geven ze bij Tinlo niet de verhouding in percentage van de ingrediënten (zoals bij KB).
Kwaliteit aan vlees bij Tinlo is volgens mij wel prima (dus zou ik ook niet bang zijn de honden KVV af en toe te geven).


Heel fijn :)

Edit: O, hier heb ik het daar wel eens over gehad op barfplaats (met die 1kg worsten).
https://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=139528
Ik heb Tinlo gemaild, met de vraag wat het verschil was en of er een ander soort premix in de grote rollen zit en kreeg het volgende antwoord:

Goedemiddag,

Er is geen verschil tussen de rollen. Er zijn alleen smaken waarin pens verwerkt zit. Dit eet het overgrote gedeelte van de katten niet.

Alle rollen zijn verder ook geschikt voor de katten!

Met (dier)vriendelijke groet,
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Plaats reactie