Help! goede Samenstelling gezocht

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Thamske
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2019 15:32

Help! goede Samenstelling gezocht

Bericht door Thamske »

hoi iedereen.

Er komen een/twee Bengal kittens bij ons gezin toegevoegd.
We van plan om half brok en half KVV/barf te voeren.

Wij voeren onze hond KVV en brokken van KIVO dit is een versvoer fabriek bij ons om de hoek. Met geperste brokken, deze hebben een zelfde vertering process als vers.

Wij willen voor onze katten nu ook overstappen naar een geperste brok. De huidige katten krijgen nu Profine indoor en savonds natvoer. Omdat de huidige katten altijd al natvoer hebben gekregen twijfelen of we voor hun ook half KVV/barf gaan voeren, kijkend op wat ze aangeven en of ze het überhaupt eten..

De brok is dus geperst en heeft de zelfde vertering als vers, deze brok gaan we binnenkort naar overstappen voor de huidige 2 katten samen met savonds natvoer.

Maar de nieuwe huisgenootjes krijgen dus KVV/barf in de avond en de zelfde brok, deze brokken zijn evt ook in kitten variant te verkrijgen.

Terugkomend naar het onderwerp.
KIVO verkoopt 1 soort KVV worst voor de kat. We wilde dus beetje KVV geven met wat extra barf. Ik was van plan om een soort barf mix te maken zodat ik daar wat uit kan scheppen en met de KVV kan voeren. Omdat de KVV al “compleet” is is de barf dus extra en voor afwisseling. Maar ik kom er niet helemaal uit wat ik in de mix kan doen.

Op voerwijzer krijg ik een verhouding tabel te zien met wat voor vlees hoeveel % dat is meer voor 100% barf en niet 25% barf. ik zoek meer iets met een lijstje van welk vlees precies. Dus een soort boodschappenlijst waar ik dan per maand steeds 3/4 varianten uit kies en maandelijks wissel zodat ze variatie krijgen in vlees. Ook zijn we van plan om een schepje van de honden KVV erbij te mengen maar dat is een beetje en voor de afwissel. Gezien de KVV voor de kat maar 1 smaak is. Kan soms ook zijn dat ze geen schepje krijgen van de honden KVV, maar dat verschilt per worst en ingrediënten van de worst.

Waarom ik KVV en wat barf wil voeren is zodat ze niet alleen maar gemalen vlees eten, maar ook wat te kauwen hebben onderhandelde voor de hygiëne van de tanden, en dat ze niet alleen brok en gemalen vlees krijgen. Want voor de hond mengen we soms de brokjes of een ei er doorheen. Dus leek me voor de kat beter om dan barf bij te doen

Mocht je het merk niet kennen is hier de site, dan weet je een beetje waar ik het over heb😅
https://www.kivopetfood.nl/

Ik hoor graag reacties zodat ik een goede voeding samenstelling kan maken voor mijn toekomstige katjes.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! goede Samenstelling gezocht

Bericht door Rik »

Het idee van wat barf is inderdaad goed. Zeer goed voor de tanden. Alleen kom ik zelf nooit veel verder dan eendagskuiken, kippennekje en hele sardien.

Verder geef ik wel volledig KVV. Ik wissel KVV merken ook af want dat wordt wel aangeraden. Als een merk iets te weinig zou bevatten vang je dat op die manier op. Hoewel je er ook de geperste brok bijgeeft dus dan valt het misschien wel mee.

Ik bestel het online bij animalfoodexpress maar die zijn wel erg duur geworden met de verzendkosten (11,95 eerste doos en 6,95 voor tweede doos). KIVO ken ik niet maar zag wel dat dat bij kivobezorgservice.nl goedkoper is. (Haal je dat daar en ben je er tevreden over?)

Zelf bestel ik de KB diersoorten. Dat zijn dan puur die dieren en geen mixen. Dat wissel ik af met BARFmenu cattery (ook KVV) en Alaska of Haaksbarf. Hier bij de Welkoop kan ik ook de kiloworsten van BARFmenu cattery krijgen.

Als je verhoudingen (en boodschappenlijstje) wilt weten voor echt barfen dan kun je het beste even kijken op barfplaats forum. De meeste zijn daar echter wel anti-brok. Maar er is een algemeen info-topic met uitleg over verhoudingen e.d.
EEN BARFMENU MAKEN VOOR DE KAT
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Thamske
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2019 15:32

Re: Help! goede Samenstelling gezocht

Bericht door Thamske »

We halen de producten van Kivo bij de fabriek zelf, ze hebben daar een winkeltje is net wat goedkoper dan hun bezorgservice omdat de bezorgservice een tussen persoon is en niet de fabriek zelf, het bezorgen nooit getest omdat we dus om de hoek wonen. Tot nu toe erg tevreden over het voer, hond doet er goed op en als ze de brok niet op heeft of niet wilt eten kunnen er het er gewoon doorheen mengen dus dat is wel fijn. Verder geen klachten daarover, ik weet dat er altijd betere merken zijn maar voorlopig even bij Kivo omdat we voorheen tevaak hebben gewisseld met voer dat we even bij een merk willen blijven.

Voor de kat zijn we nog aan het onderzoeken dus we gaan zeker kijken naar andere merken om zo nu en dan af te kunnen wisselen in KVV, en de barf mix die ik in gedachten had is het dan niet erg als je steeds het zelfde geeft? Had ergens gelezen dat je de diersoorten moest variëren, kan je dan KVV gebruiken om diersoorten af te wisselen en de barfmix een beetje standaard te houden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! goede Samenstelling gezocht

Bericht door Rik »

O, lekker makkelijk, fabriekje zo dichtbij.

Normaal moet je met barf goed opletten op gebalanceerde verdeling omdat je anders tekorten kunt krijgen. Maar omdat het hier maar om 25% barf, 25% KVV en 50% brokken gaat (waarbij de KVV en brokken wel compleet zijn), dan zal het met die eenzijdigheid wel meevallen (als je in ieder geval niet maandelang echt hetzelfde voert).

Groter probleem wat je zult krijgen met barf is de hoeveelheden. 25% barf is niet zoveel en als je dan gaat kunnen om welke hoeveelheid dat gaat moet je straks rekenen met 10 gram bot hier en 15 gram spiervlees daar etc. Dat zijn dusdanig kleine hoeveelheden dat ik denk dat dat heel moeilijk gaat worden. Vandaar dat ik af en toe een eendagskuiken, kippennek of sardien geef. Een sardien kan b.v. al 100 gram zijn. Een kippennek en eendagskuiken tussen de 40 en 50 gram.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie