Sif's eerste eendagskuiken

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Sif's eerste eendagskuiken

Bericht door Siffie »

Hoi!

Ik las hier dat er wat mensen waren die hun kat zo nu en dan wel eens een eendagskuikens gaven.

Na even er over nagedacht te hebben, heb ik ze nu zelf ook aangeschaft!
Sif moet toch eten, en dat eten moet toch vlees zijn. Ik vond het te hypocriet van mezelf om het niet aan te durven, omdat het nog echte kuikentjes zijn.. haar natvoer is ook allerlei dode dieren, dus ja. En dit blijkt goed voor de tanden te zijn?

Duuuus.... 10 kilo eendagskuikens besteld 😅
Het was veel meer dan ik gedacht had (ook al wist ik dat het 10 kg zou zijn natuurlijk) en ik schrok wel toen ik de doos open maakte... Maar met veel moed, alles in kleinere porties verpakt en in de vriezer gelegd... Die nu dus vol zit met kuiken lijkjes. Oké, klein beetje luguber is het wel 😆

Toen was het hopen dat Sif er daadwerkelijk ook interesse in had. Anders zag ik met al die kuikens opgescheept.

Maar... Gelukkig was het een groot succes!
Ze heeft er eerst 20 minuten aan gesnuffeld en mee gespeeld, daarna heeft ze het gehele kuiken met huid en haar verslonden. Ik vond 3 kleine botjes terug ofzo, en dat was alles.
Ik heb haar serieus nog nooit zo enthousiast gezien!

Hier beneden een klein filmpje van het spelen (niet voor de gevoelige magen).

Weet iemand trouwens, hoeveel normaal eten dit vervangt?
Ik heb er zo veel en wil er elke dag 1tje gaan geven.
Normaal krijgt ze 8x per dag natvoer, zo'n 160 - 200 gram.

Enjoy (op een vreemde manier...)!

https://youtu.be/2qACRRF0N3Y
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Sif's eerste eendagskuiken

Bericht door Dinky »

Oooh wat een heerlijk filmpje!
Zou willen dat die van mij er zo mee om zou gaan maar die snapt pas dat het eten is wanneer ik buikje open heb gesneden :icon_shifty:

Overigens zijn de kuikentjes een restproduct uit de ei industrie omdat alleen de hennen bruikbaar zijn in de productie. Anders is de kans groot dat ze de destructie in gaan terwijl ze op deze manier nog nut hebben ;-)
Maar 10 kilo is inderdaad erg veel, mijn zak is geloof ik 1 kilo :lol:

Geloof dat de richtlijn 2 kuikens per week is. Wilde het nakijken op Barfplaats maar dat forum werkt bij mij op moment niet goed...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sif's eerste eendagskuiken

Bericht door Rik »

Haha, ja, 10kg is dan inderdaad veel. Ik koop elke keer 1 of 2 kg. En er zitten er dan 24 of 25 per kg in (ze zijn tussen de 36 en 45 gram). En hier heb ik er twee die er dol op zijn. Dus je hebt er voorlopig wel voldoende.

Heel vroeger (in mijn jeugd) gaven we de katten ook kuikens als hoofdmaaltijd (ik geloof 3 of 4 stuks). Ze werden zelfs gekookt. Maar inmiddels weet ik dat het geen 'compleet' eten is en koken eigenlijk niet hoeft/hoort.

Hoe krijgen ze er nu elke week één. Ook krijgen ze af en toe een kippennekje of sardien. Elke dag lijkt mij wat veel maar zal zeker niet schadelijk zijn als ze ook nog gewoon natvoer krijgt. Je hoeft dan gewoon 40 gram minder natvoer te geven. Een keer per twee dagen komt waarschijnlijk waar beter uit.

Hier de eerste keer bij mij.
Rik schreef: 18 mar 2017 15:36 Eendagskuiken op het menu

Het is zover... de eerste eendagskuikens voor Bono en Yuna. Ik was heel benieuwd want tot nu toe hadden ze alleen maar gemalen KVV gehad als vers vlees.

Ik had netjes de gang leeggemaakt zodat ze daar lekker hun gang konden gaan maar die schatjes hadden zelf andere ideeën. Bono greep het kuiken direct aan en schoot ermee naar boven... niet helemaal de bedoeling. Ik erachteraan. De bedoeling was het hele gebeuren netjes in de gang op video te zetten maar daar waren die donderstralen het niet mee eens.

Afbeelding

Afbeelding

Het was dus moeilijk om ze tijdens het spelen vast te leggen maar uiteindelijk moest er natuurlijk gepeuzeld worden:

Youtube: Bono's eerste eendagskuiken #1 (2017-03-18)

Na het spelen ging hij in 6 minuten helemaal op :) :
Youtube: Bono's eerste eendagskuiken #2 (2017-03-18)

Yuna was op dat moment uiteindelijk nét klaar met spelen en moest nog aan het peuzelen beginnen:
Yuna's eerste eendagskuiken #1 (2017-03-18)

Batterij van mijn camera op :( Laatste beelden vanaf mijn telefoon:
Yuna's eerste eendagskuiken #2 (2017-03-18)

Beelden zijn niet zo goed van kwaliteit maar het idee om ze rustig te filmen viel dan ook danig in het water :lol:

Al met al hoefde ik de kuikens niet "aan te snijden". Ze wisten precies wat ze ermee aan moesten. Toch bijzonder voor katten die nog nooit met een prooi te maken gehad hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Sif's eerste eendagskuiken

Bericht door Siffie »

Rik, jouw filmpjes zijn ook echt geweldig! Heerlijk om te zien hoe ze er zo intens van genieten. Het is toch wel even heel anders, dan hun gewone voer dat in een bakje aangeboden wordt.

Jouw katten waren ook al wat ouder, toen ze dit voor het eerst kregen?
Sif is 3 jaar oud en ik sta versteld hoeveel instinct er nog in zit, ook al is het haar nog nooit aangeleerd. Ik ga er ten minste vanuit dat ze dit nog nooit eerder gehad heeft, voordat ik haar uit het asiel haalde ;)

Ja, 10 kg is inderdaad onwijs veel. Veel te veel, eigenlijk. Maar de verzendkosten waren erg hoog en ik moest ook nog een verzend koelbox kopen. Dus ik dacht, maar direct groots inkopen zodat ik voorlopig genoeg heb. Ik woon in Denemarken en ze komen van een Deens bedrijf, maar van de Nederlandse handelaar dus de prijs ligt hier toch wat hoger.

Ik zal het dan niet vaker dan om de dag geven, bedankt voor de tip :)
Daarna zal ik wel wat minder geven, maar ik moet er nu echt even door heen komen en ruimte maken in de vriezer 😂

Ik heb weer wat nieuwe filmpjes, van de 2de keer dat ze een kuiken kreeg.

Nu ik eigenlijk geen moeite meer heb met het aanblik van het dode kuikentje, kan ik er echt van genieten hoe ze er mee speelt! Deze manier speelt ze echt niet met haar gewone eten en haar speeltjes. En dat is het kuikentje zelfs nog dood. Je zou denken dat het dan gewoon voedsel voor haar is, en er niets 'grappigs' aan is. Ze loopt er echt mee te smijten, totaal geen respect voor haar eten 😂
https://youtu.be/VSn1-5Gbhq8

Ze werd echt boos op me toen in haar wou helpen met het kuiken, doet ze anders nooit! 😂
https://youtu.be/aVPLldd_adY

Hier begon ze te eten. Het is echt hap, slik, weg. Duurt 5 minuutjes ofzo.
Dit keer lag er wel overal eigeel dus ze had er best een bende van gemaakt 😅
https://youtu.be/-DeffDkxO40
kittentjes

Re: Sif's eerste eendagskuiken

Bericht door kittentjes »

Hier vonden ze het in het begin fantastisch maar bleef uiteindelijk met een halve zak zitten want toen wilde ze er ineens niets van weten. Vond t ook super leuk om te zien maar wel een bende binnen.

Super die filmpjes!

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie