Main Coon kitten op vers vlees

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Rik »

Dat kan. Maar dan denk ik nog dat ze niet naar de KVV over willen gaan die ze nu niet lusten. Dan zul je (en kun je natuurlijk ook gelijk) een ander merk moeten proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Emmajoja »

Ik laat mijn kitten wennen nu aan kvv. De andere twee staan al op kvv. Ik gooi wat natvoer er door heen dan ruikt ze dat en dan eet ze het wel op

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Een ontwikkeling; ze vinden kort (ca 39 sec) kvv lekkerder dan natvoer. Ik doe ze nu overdag tot ca 16 u op brokken en dan 's avonds probeer ik ze geleidelijk aan over te wennen op kvv. Heb het gevoel dat het wel gaat lukken maar gewoon wat tijd nodig heeft.
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

De brokjes gaan binnenkort op en kvv eten gaat matig. Ik moet de afweging maken om ze brok of natvoer te geven. Iemand ervaring met animonda carny kitten?
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Emmajoja »

Yess animonda is erg goed ik geef momenteel ook de kitten variant. Mijn kittentje vind het heerlijk. Goed merk en niet duur

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Geef je daar dan nog iets bij? Of is het compleet genoeg?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Rik »

Animonda Carny kitten is gewoon compleet. Dus daar hoef je niets bij te geven. Het is natuurlijk wel nog steeds aan te raden om af een toe eens af te wisselen om ze gewoon eens kennis te laten maken met andere smaakjes en merken. Maar carny kitten is verder gewoon een goed merk die je compleet kunt geven.
Animonda Carny Kitten kattenvoer is een hoogwaardig compleetvoer voor kittens, sappige en heerlijke stukken vers vlees met natuurlijke taurine
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... lees/27048

Met Animonda zou ik het ook zelfs aandurven om al heel snel over te stappen naar de adult versie. Daar zijn 400gr blikken van en die zijn wat voordeliger. Hangt ook een beetje af van hoeveel ze eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Emmajoja »

Wat Rik zegt indd. Het is compleet voer
Staat bij zooplus bij dosering wel hoeveel je moet geven per gewicht.


Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

De adult versie is inderdaad een stuk goedkoper. Maar dan krijgen ze een tekort aan calcium lijkt me? Ze schijnen nog wel een poosje te groeien (ca 3 jaar).
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Emmajoja »

Hoezo een tekort aan calcium?
Ze mogen sws wel na de castratie over op volwassen voeding.


Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Rik »

Ik denk dat dat kaliumtekort ook wel reuze mee zal vallen. We hebben het hier niet over supermarkt voer wat al een hele scheve verhouding heeft. Kwalitatief goed natvoer zou gewoon ook altijd geschikt zijn voor kittens. Helaas staat er op de Animonda bij de Analytische bestandsdelen geen calcium en fosfor (want je moet die twee in verhouding zien). Tevens is de vit.D van groot belang om de calcium en fosfaat ook op te laten nemen.

Mocht je niet helemaal zeker zijn, dan kun je natuurlijk de kittenvariant geven tot na de castratie. (Er zijn ook calcium supplementen maar dat zou ik dan niet doen als je er toch niet zeker van bent)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Bedankt! Dit is hele waardevolle info. Ik heb nu animonda en Feringa kitten besteld om te proberen. Over ca 5 weken worden ze gecastreerd dus dan zouden ze over kunnen naar de volwassen variant. Het vlees erdoor mixen kan ik dan langzaam opbouwen.

Wat is de motivatie ze na de castratie over te zetten op ander voer? Dat ze te dik gaan worden?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Rik »

Hun energiebehoefte veranderd na de castratie. De stofwisseling wordt langzamer. Als ze dan dezelfde hoeveelheid blijven eten, zouden ze te dik kunnen worden (overigens hangt dat ook weer van de kat af hoor). Nu zijn er ook tal van dieetvoeren voor katten na castratie maar dat is ook allemaal troep. Die vervangen belangrijke voedingsstoffen voor vulmateriaal zodat de kat evenveel eet (eerder vol voelt) en dus minder voedingstoffen binnen krijgt. Maar dat is natuurlijk niet de juiste methode. Gewoon kwalitatief goed voer (of vers vlees) maar dan iets minder is dan nog altijd het beste. (Vandaar dat er vaak staat dat kittens veel meer voer krijgen dan volwassen katten, door die energiebehoefte)
Na castratie veranderen er dingen in de normale hormoonhuishouding. Door de voortplantingsorganen te verwijderen, worden ook hormonen die invloed hebben op de voedselinname en het metabolisme (stofwisseling) beïnvloed. De precieze gevolgen bespreek ik in dit artikel. Het lijkt erop dat als gevolg hiervan het lichaam een hoger lichaamsgewicht nastreeft.
https://www.catmoneo.nl/overgewicht-na-castratie/
https://www.catmoneo.nl/hormonen-na-castratie/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Even een update: ze eten intussen verslees, zelfs de Lotgering!
De brok is er helemaal uit en ik mix het af en toe nog wel met Carny, maar ze eten het ook zonder.

Dank voor de waardevolle adviezen!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7611
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Rik »

Fijn.

En dan lekker afwisselen met smaakjes (en merken) zodat ze niet meer kieskeurig worden :)
En Carny is ook een prima alternatief als je een keer zonder vers zit of een paar keer geen vers kunt geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie