Main Coon kitten op vers vlees

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Ik vraag nog even door 😋. Op internet lees ik dat ze kunnen gaan ontgiften. Stel je voor dat ze het meteen gaan eten, hoef ik dan niet te stoppen als ze aan de diarree gaan? Ergens vind ik het nog wel wat eng omdat ze nog zo jong zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Rik »

Ten eerste... kittens zijn redelijk sterke beestjes hoor. Of dat zouden ze in ieder geval moeten zijn. Als ze aan de diarree raken hoeft dat niet meteen te betekenen dat ze ziek zijn o.i.d. Ze kunnen ook echt wel tegen een stootje :) Je wilt het natuurlijk wel voorkomen maar je hoeft ook niet direct in paniek te raken.

Ontgiften hebben ze hier nooit gedaan (in ieder geval nooit wat van gemerkt). En ik schakel per jaar wel 1 tot 2 keer over naar blikvoer voor een weekje of 2. Zonder problemen. Geen diarree e.d. Wel merk ik dat als ze een weekje op blikvoer staan, de ontlasting iets smeuiger wordt. Op KVV zijn het echt hele kleine harde drolletjes. In het begin was ik daar redelijk verbaasd over want ik was de dikke vette drollen van Bowy gewend. Maar ze hebben geen probleem met de ontlasting dus het zal wel goed zijn.

https://www.voerwijzer.com/ontgiften-st ... om-is-dit/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Die link had ik net gelezen. Maar waar hond staat kan je dus ook kat lezen. Waarom geef je af en toe blikvoer? Vanwege vakantie? En waarom geen brokken dan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Rik »

Ik heb het niet zo op met brokken. Toen ik ze bij het gastgezin van het asiel ophaalde, benadrukte ze "u gaat toch wel brokken geven hè". Nou.... ik had allang voorgenomen dat ze gewoon natvoer krijgen (maar ik ben maar niet te hard in discussie gegaan). Ook het asiel zelf was pro-brok :evil: Maar ik had uit onderzoek allang gezien wat brok allemaal bevat. In brok zit heel veel troep. Vaak ook omdat ze er anders geen brokje van kunnen maken. Ook graanvrije brokken bevatten erwten, aardappelen e.d. Ook dat is geen natuurlijke voeding voor katten (en er zijn recent ook berichten over andere gezondheidsproblemen daarmee). Dus het liefste geef ik gewoon vlees. Ook omdat vlees en natvoer veel vocht bevatten. Essentieel voor katten, die uit nature eigenlijk al te weinig drinken.

Er zijn een aantal redenen waarom ik af en toe toch omschakel naar natvoer. Ten eerste lijkt het mij goed dat ze, qua gestel, gewoon gewend raken aan afwisseling. Laat hun lichaam maar niet te kieskeurig raken aan altijd een soort voedsel. Ook kan het handig zijn als iemand anders voor ze moet zorgen (vakantie) dat ze dan natvoer willen en kunnen eten. En als laatste is het variatie in voer, wat betreft ingrediënten. Er wordt ook bij KVV geadviseerd om verschillende merken te geven. Mocht één merk, qua ingrediënten niet helemaal evenwichtig zijn, dan kan het ander merk dit opvangen. Dus ook natvoer.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Versta jij onder natvoer die kuipjes? Is dat beter dan brokken?

Zojuist heb ik een portie lotgering neergezet. Helaas eten ze het nog niet. Wat kan ik doen als ze het niet eten?
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Ik heb het nu gemengd met een beetje natvoer (kuipje) en ze eten het. Op voerwijzer lees ik dat het gesteriliseerd vlees is dus daarmee mengen lijkt me beter dan met brokken?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Rik »

Ja hoor, mengen met natvoer is niet zo'n probleem (omdat het merendeel uit vocht bestaat). Je kunt, als het goed is, dan steeds minder natvoer gaan mengen zodat ze aan de smaak van KVV wennen.

(En ja, dat is veel en veel beter dan mengen met brokken)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Jet, het poesje, eet af en toe wel. Maar Rinus' katertje, niet echt. Er zit zeevis in die Lotgering die ik heb voorgeschoteld. Misschien vinden ze dat niet lekker. Ben ook Smuldier aan het ontdooien om te proberen. Hij moet wel eten vind ik. Gewoon nog even doorzetten? Ik zou het jammer vinden op te moeten geven en die brokken weer neer te zetten. Maar ik wil ze ook niet 'beschadigen'.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Rik »

Smuldier compleet bevat wat pens dus er bestaat de kans dat ze daar ook hun neus voor ophalen.

Beste is eigenlijk een KVV met één dietsoort en dat afwisselen met dieren. Dat is ook het meest zuiverste. B.v. KB raw, Haaksbarf, Alaska of BARFmenu diersoort.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Dinky »

Eten is het belangrijkste. Anders is het kijken wat je verder kan vinden qua smaken kvv.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Ik heb net Smuldier vlees kompleet gegeven (zonder pens) en dat eten ze met smaak meteen op (joepie!)
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Ok wel met 10 % pens lees ik.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Rik »

Haha. Nou ja... Zolang ze het met smaak eten :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Helaas hebben ze het weer gestaakt. Ze hebben de hele nacht niks gegeten. Omdat ik pas in de namiddag thuis ben heb ik toch maar wat brokjes neer gezet.
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: Main Coon kitten op vers vlees

Bericht door Robbejan »

Is het een idee om te kijken of ze op een goed merk natvoer kunnen en van daar proberen over te wennen op KVV. Of ben ik dan teveel aan het rommelen?
Plaats reactie